چرا به عقب بازنمي‌گرديم؟

اصلاح‌طلبان و اعتدالگرايان تمام قد پشت روحاني ايستاده‌اند. آنها نمي‌خواهند رويه و سويه مديريت اجرايي كشور تغييري كند. همين است كه كنشگران و بازيگران سياسي وابسته به اين دو جريان سياسي با حضور در همايش‌هاي انتخاباتي از عملكرد دولت روحاني دفاع مي‌كنند. عصر پنجشنبه حاميان و مدافعان روحاني در همايشي كه با عنوان تغييرات ملموس در محل سالن حجاب تهران برگزار شد به ميان جوانان حامي روحاني آمدند تا مطالبات‌شان را يك بار ديگر فرياد بزنند. در اين همايش شخصيت‌هايي چون عفت مرعشي، فاطمه هاشمي، محسن هاشمي، مجيد تخت روانچي، عبدالله رمضان‌زاده، رضا فرجي دانا، علي شكوري راد، آذر منصوري و مرتضي بانك حضور داشتند و به ايراد سخنراني پرداختند. فضاي سالن لحظه‌اي از شعارهاي اصلاح‌طلبانه هواداران حسن روحاني خالي نشد. با وجود اينكه برق مجموعه سالن حجاب به مدت يك ساعت قطع شد، شعارهاي «اصلاحات زنده باد، خاتمي پاينده باد» و «هاشمي، هاشمي راهت ادامه دارد» طنين‌انداز بود و شور انتخاباتي در سالن حجاب خاموش نشد.
مرتضي بانك: راه آيت‌الله هاشمي را ادامه خواهيم داد
مرتضي بانك، معاون نهاد رياست‌جمهوري به لزوم نقش‌آفريني جوانان به عنوان سرمايه اصلي اجتماعي اشاره كرد و گفت: دولت همراه سرمايه‌هاي نظام همچون اقشار و اقوام مختلف و نيز زنان و جوانان خواهد بود. مرتضي بانك اظهار كرد: براي توسعه و پيشرفت كشور بايد كنار هم باشيم. حضور ما كنار هم براي هر انسان آزاده‌اي درس عبرت بي‌نظيري خواهد بود. وي ادامه داد: جرياني كه براي كشور عزت و آزادي مي‌خواهد و به دنبال صداقت است و همچنين به علم و دانش ارج مي‌نهد و مقابل حرف‌هاي گزافه مي‌ايستد پيشرفت كشور را مي‌خواهد و مقابل پسرفت‌ها ايستادگي خواهد كرد. بانك همچنين خاطرنشان كرد: اين جريان اخلاق را مقابل بي‌اخلاقي قرار داده و براي يك ملت آزادگي به ارمغان مي‌آورد. جوانان يك كشور سرمايه اصلي مملكت هستند. آنها منبع لايزال اين مملكت هستند. جوانان، زنان و دانشجويان عزيز آينده‌سازان ايران ما هستند. وي افزود: نظام و كشور ما بيش از هر چيز به اين سرمايه‌ها توجه مي‌كند و دولت‌ها بيش از هر كس به اين جوانان نيازمند هستند. دولت بعدي و رييس‌جمهور آينده بايد پيش از اين سرمايه‌ها استفاده كند. دولت آينده به مطالبات جوانان كه مطالبات بحقي هم توجه كرده و از آنها استفاده خواهد كرد. معاون نهاد رياست‌جمهوري در ادامه تصريح كرد: اقشار و اقوام مختلف همگي سرمايه نظام و همراه دولت هستند، دولت نيز همراه آنها خواهد بود. اين دولت با پشتوانه شما جوانان و زنان و همچنين همراهان ارجمندي همچون سيدمحمد خاتمي، حسن خميني و ناطق نوري راهش را ادامه مي‌دهد. ما هيچگاه آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني را فراموش نمي‌كنيم و راه او را ادامه خواهيم داد. وي همچنين در پاسخ به اظهارات برخي كانديداها و تقسيم‌بندي مردم توسط آنان گفت: آناني كه از 4 درصد و 96 درصد حرف مي‌زنند خود را در كدام‌يك از اين تقسيم‌بندي‌ها مي‌بينند. شما با سرمايه‌هاي فراوان شهرداري و مال و املاك فراوان چطور خود را در اين تقسيم‌بندي قرار مي‌دهيد؟ اين جوانان در عرصه هستند و اجازه نخواهند داد نمايندگان زور بر اين مملكت حكومت كنند.
جلايي‌پور: تحقق اصلاحات در جامعه در گروي حضور مردم پاي صندوق‌هاي راي


حميدرضا جلايي‌پور، فعال سياسي اصلاح‌طلب نيز طي سخنراني در سالن حجاب به لزوم و چرايي تداوم دولت حسن روحاني اشاره و خاطرنشان كرد: در انتخابات سال 94 مشاهده كرديم كه با وجود ردصلاحيت‌هايي كه صورت گرفت و با وجود فضاي موجود، با حضور مردم ليست 30 نفره اميد راي قاطعي كسب كرد. وي با بيان اينكه فعاليت كمپين‌هاي انتخاباتي اصلاح‌طلبان تا آخرين ساعات باعث تحقق چنين نتيجه‌اي شد، اظهار كرد: اصلاحات و گشايش سياسي براي رفتن به جلو به مردم نياز دارد. در همين زمينه نيز چنانچه اتفاقي افتاد محصول حضور مردم پاي صندوق‌هاي راي و همچنين در كمپين‌هاي انتخاباتي بود. جلايي‌پور در ادامه به بيان دلايل خود براي راي دادن به روحاني پرداخت و تبديل نشدن به اقتصاد و ابزاري سياسي، شفافيت رييس‌جمهور و تاكيد او بر لزوم شفافيت همه اركان، رونق فضاي مجازي و تعامل با دنيا و همچنين روحيه وفاق‌طلب روحاني را از جمله اين دلايل برشمرد. جلايي‌پور خاطرنشان كرد: من به اين دليل به روحاني راي مي‌دهم كه وقتي كه اصغر فرهادي اسكار گرفت عزا نگرفت اما بقيه عزا گرفته بودند. به اين دليل راي مي‌دهم كه وقتي كيارستمي جزو صد فيلمساز اول دنيا شد مثل بقيه عزا نگرفت. آنقدر به اين جمعيت فقير و روستايي بي‌احترامي نكنيد سال ۸۴ احمدي‌نژاد از روستايي‌ها و فقرا راي نگرفت از پنج شهر بزرگ كشور كه در انتخابات شركت نكردند راي آورد. مشكل در شهرهاي بزرگ است اگر ما راي ندهيم ويرانه بزرگي در انتظار ما است.
رمضان‌زاده:روحاني پيروز است
عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوي دولت اصلاحات نيز به تحليل وضع موجود و همچنين نتايج حاصل از راي‌آوري كانديداهاي مختلف پرداخت و اظهار كرد: اين فعال سياسي اصلاح‌طلب با تاكيد بر اينكه نبايد آرامش كشور را به هم بزنند و بايد بگذارند كه همه راي بدهيم، گفت: روحاني پيروز است و در صورت تحقق اين موضوع عزت ايران پايدار خواهد بود و همگان تلاش خواهيم كرد كه ايراني سربلند داشته باشيم. وي با بيان اينكه براي ادامه راه يك مسير را بيشتر نمي‌شناسم و آن نيز مسير گام به گام و تدريجي است كه حسن روحاني در آن يك گام از ساير كانديداها جلوتر است، اظهار كرد: ما در اين انتخابات به اخلاق، تدبير و قانون راي خواهيم داد.
فرجي‌دانا: زنده نگه داشتن اميد در جوانان شاه‌بيت عملكرد دولت روحاني است
رضا فرجي‌دانا، عضو سابق كابينه دولت يازدهم به عنوان سخنران همايش جوانان روحاني به بيان بخش‌هايي از دستاوردهاي دولت يازدهم پرداخت و گفت: شايد عده‌اي سياست خارجي و برقراري ارتباط با دنيا را يكي از بزرگ‌ترين اقدامات دولت يازدهم بدانند. گرچه در اين دستاورد كليد تدبير روحاني قفل‌هاي هفت‌گانه ارتباط ايران با دنيا را گشود و خطر جنگ را از كشور برطرف كرد اما بزرگ‌ترين شاه‌بيت عملكرد دولت روحاني نگه‌داشتن اميد در دل جوانان است. وي با بيان اينكه اگر امروز اميد به اصلاحات در دل جوانان وجود دارد ماحصل دولت يازدهم است، خاطرنشان كرد: زنده نگه داشتن اميد در دل جوانان و ترغيب آنها براي ماندن در كشور و اينكه ايران را از خود بدانند و خود را از ايران بدانند بزرگ‌ترين دستاورد آقاي روحاني است. وزير پيشين علوم همچنين با اشاره به دستاوردهاي دولت در زمينه‌هاي اقتصادي و فرهنگي گفت: تاكيد آقاي روحاني به اينكه جوانان بايد در فضاي اميد باشند و به عنوان يكي از مشكل‌گشاترين كليدها قفل‌هاي چندساله بر در فرهنگ و اقتصاد را شكست. در همين زمينه مهار تورم و رشد اقتصاد از كارهاي بزرگ دولت يازدهم محسوب مي‌شود.
محسن هاشمي: لزوم تداوم رويكرد روحاني به سياست خارجي و اقتصاد كشور
در ادامه، محسن هاشمي با تسليت جان باختن معدنكاران و تبريك اعياد شعبانيه اظهار كرد: در جريان اتفاقات بعد از انقلاب هستيد و مي‌دانيد كه افراد ايثارگر براي رفع آن مشكلات تلاش كردند. ابتدا جريان گروگان‌گيري بود كه به دستور امام و نظارت آيت‌الله هاشمي با مذاكرات نبوي حل شد و در جريان قطعنامه نيز مشكلات برطرف شد. وي ادامه داد: پس از آن يكي از مهم‌ترين مشكلات ما طي سال‌هاي اخير صدور قطعنامه در سازمان ملل عليه كشورمان بود كه باعث شد تحريم شويم كه با نظارت حسن روحاني و هدايت محمدجواد ظريف، اين مشكل برطرف شد. وي همچنين گفت: كار ديگر روحاني تك رقمي كردن تورم بود. اين دو كار با آن اقدامات اول انقلاب شباهت دارد. هاشمي تصريح كرد: لازم است در دور بعد روحاني باشد تا تعامل ما با دنيا ادامه پيدا كند و حركت اقتصادي كه شروع شد باز هم ادامه داشته باشد. وي گفت: بايد در انتخابات شركت كنيم و به دو ليست يعني روحاني در رياست‌جمهوري و ليست ٢١ انتخابات شوراها راي دهيم.
فاطمه هاشمي: بهبود زيرساخت‌ها
در دولت روحاني رخ داد
فاطمه هاشمي نيز در ادامه اين برنامه با اشاره به شور و شوق جوانان حاضر در اين همايش اظهار كرد: اين شور و شعف شما تسكيني است بر غم از دست دادن پدري كه هميشه اعتقاد داشت مردم ايران بايد خودشان راه‌شان را انتخاب كنند. وي ادامه داد: امروز نگاه همه مردم دنيا به ما است كه چگونه كسي كه عقلانيت را در كشور حاكم مي‌كند را انتخاب مي‌كنيم. هاشمي افزود: همان‌طور كه مقام معظم رهبري گفتند مردم سايه جنگ را از سر ايران برداشتند. اين كار را با انتخاب فردي كه در راه تدبير و اميد بود انجام دادند. انتخاب مردم باعث شد رييس‌جمهور بتواند قدم‌هايي را بردارد كه كشور را به سمت توسعه و پيشرفت ببرد. وي گفت: روحاني در دوره ٤سال توانست مشكلات بسياري را از سر راه كشور بردارد و زير ساخت‌ها را كه مهم‌ترين آن برجام بود فراهم كند كه ايران در مسير روشن توسعه و پيشرفت قرار گيرد. اين فعال سياسي ادامه داد: بعضي از كانديداها حركت‌هاي پوپوليستي و ماكياوليستي انجام مي‌دهند. شما و حضورتان پيام‌آور هستيد. امروز بعضي‌ها مثل اول انقلاب كه گروه‌هاي ضدانقلاب مي‌گفتند هدف وسيله را توجيه مي‌كند، براي هدف‌شان هر حرفي مي‌زنند و هر كاري مي‌كنند. وي در پايان گفت: دوباره نبايد ٨٤ را تكرار كنيم و كساني بر مسند قدرت بنشينند و اين اميد را از ما بگيرند. من مطمئنم شما كمك خواهيد كرد به اين اميد برسيم. اميدوار هستيم كه روحاني دوباره انتخاب شود و آرزوهاي بزرگ اين جامعه را جامه عمل بپوشاند.
تخت‌روانچي: شكست پروژه ايران‌هراسي دستاورد دولت بود
شاه بيت سخنان تخت روانچي، معاون وزير امور خارجه اشاره به دستاوردهاي برجام بود. وي گفت: با حمايت مردم و رهبري و رييس‌جمهور توانستيم پروژه ايران‌هراسي دشمنان را شكست دهيم. مجيد تخت‌روانچي اظهار كرد: بايد در مورد سياست خارجي دولت روحاني و مساله برجام صحبت كرد. شرايطي كه در سطح بين‌المللي قبل از دولت يازدهم به وجود آمد شرايط سختي بود، همان‌طور كه مي‌دانيد دشمنان كشور تلاش داشتند پروژه امنيتي‌سازي ايران را در دستور كار قرار دهند. تلاش زيادي كردند ايران‌هراسي در اوج خود قرار گيرد. زماني كه ما كارمان را در دولت يازدهم شروع كرديم همان‌طور كه پيش از آن گفته بوديم كه سياست خارجي‌مان را با تعامل سازنده با جهان پيش خواهيم گرفت، با دنيا به گفت‌وگو پرداختيم. وي افزود: در چارچوب احترام متقابل و عدم دخالت بيگانگان از موضع برابر به گفت‌وگو نشستيم. شما شاهد بوديد پرونده هسته‌اي از روزهاي آغازين در دستور كار دولت قرار گرفت و بعد از دو سال مذاكره فشرده به نتيجه رسيد.وي خاطرنشان كرد: ما بايد با دنيا تعامل داشته باشيم در عين حالي كه اجازه نمي‌دهيم در امور ما دخالت كنند دستاوردهاي بزرگي در زمينه سياست خارجي داشته‌ايم. در حوزه انرژي هسته‌اي به اينجا رسيده‌ايم كه آب سنگين به بازارهاي مختلف دنيا صادر مي‌كنيم. در همين‌جا ما ياد و خاطره شهداي هسته‌اي را گرامي مي‌داريم. الان با همكاري دانشمندان ما رآكتور اراك بازسازي شده و مورد توجه دانشمندان بزرگ دنيا قرار گرفته است. وي خاطرنشان كرد: الان كشورهاي مختلف دنيا از جمله اروپايي‌ها علاقه‌مند هستند با ما مذاكره كنند. اينكه با جوانان‌مان به عزت رسيده‌ايم باعث افتخار ما است. اينكه با شعار «نه شرقي نه غربي» بلكه بر مبناي اصول اسلامي و اعتدال با دنيا همكاري مي‌كنيم نيز افتخار ما است. تخت‌روانچي در پايان گفت: طي مذاكرات هسته‌اي با حمايت مردم و رهبري معظم انقلاب و رييس‌جمهور توانستيم به حل آن مشكل دست پيدا كنيم. ان‌شاءالله در آينده قدم‌هاي بهتري برداشته مي‌شود. كارهاي ناتمام زيادي داريم كه در سال‌هاي آينده تكميل خواهيم كرد.