به مردم می گویم چه کسی کشور را تعطیل کرده است

■درباره FATF که برخی به آن حساسیت دارند سخنی نمی‌گویم، چرا یک عده در مقابل 4 لایحه‌ای که در دولت و مجلس به تصویب رسیده، مانع‌تراشی می‌کنند و جلوی دولت و مجلس ایستاده‌اند
■معتقدیم تا زمانی که در کشور شفافیت نباشد، بقیه امور در مسیر مبارزه با فساد جنبه نمایشی دارد و به درد ملت نمی‌خورد
■برجام نشان داد که اقدام ملت و دیپلماسی ایران، صلح حسنی، سیاست رضوی و رحمت محمدی چقدر می‌تواند تأثیرگذار باشد
■ سانتریفیوژهای آی‌آر 8 و 9 و بهترین سامانه پدافند هوایی، ناوچه و زیردریایی در این دولت ساخته شد


■جنگ با تروریست‌ها و فساد افتخار ما است؛ نباید اجازه دهیم اتهام پولشویی به سیستم بانکی‌ ما بچسبد
■اگر این تندروها در آن روز بودند، چه بسا مقابل خانه امام رضا(ع) تظاهرات می‌کردند

گروه سیاسی/رئیس جمهوری در جلسه دیروز هیات دولت با ارائه برخی شاخص های اقتصادی نشان داد که دولت کارآمد است. او البته از برخی مانع تراشی ها در مسیر دولت هم انتقاد و تاکید کرد که مشی اعتدالی دولت مبتنی بر منطق رحمت محمدی، صلح حسنی و صبر رضوی است.
حسن روحانی اشاره کرد که پیغام‌های طرف‌های خارجی برای حل و فصل مسائل سیاست خارجی همچنان ادامه دارد، اما مواجهه درست با این پیغام‌ها را نیازمند انسجام داخلی دانست، انسجامی که به گفته او با تأسی به سیره پیامبر اسلام و ائمه معصومین قابل دسترسی است. حسن روحانی برای نشان دادن اینکه گاهی دستیابی به صلح، نیازمند شهامت بیشتری از جنگیدن است، به سیره پیامبر اسلام در صلح حدیبیه، صلح امام حسن(ع) و حضور امام رضا(ع) در دستگاه ابرقدرت آن زمان، یعنی مأمون عباسی اشاره کرد. او درعین حال از ایجاد اختلال‌ها، چه در زمینه سیاستگذاری و چه در رقابت‌های سیاسی در عملکرد دولت هم انتقاد کرد، آنجا که تعویق تصمیم گیری درباره لوایحFATF را به مانع تراشی توصیف کرد و از احتمال انتخاباتی بودن مقابله با فساد، انتقاد. روحانی در جلسه روز گذشته هیات دولت، با اشاره به دستاوردهای متعدد دولت از صنعت هسته‌ای تا گازرسانی به روستاها و فضای آزاد دانشگاه‌ها، نشان داد که باوجود فشارهای خارجی و سرزنش‌های داخلی، همچنان رئیس جمهوری است و قرار نیست دولت او در مقابل این فشارهای دوگانه، دست‌ها را به نشانه تسلیم بالا ببرد.
ضرورت تأسی به اخلاق اسلامی
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی، حضور ایران اسلامی در صحنه رقابت‌های صنعتی، علمی و اقتصادی منطقه‌ای و بین‌المللی را ضروری و دستیابی به این هدف را نیازمند گام برداشتن در مسیر حق، راستی، درستی، اخلاق، تعاون و کمک به یکدیگر دانست و گفت: پیامبر اسلام(ص)، پیامبر رحمت، هدایت و اخلاق بود و مهم نیست که پیامبر(ص) چه تعداد از مردم را مسلمان کرد یا مسلمانان چه سرزمین‌هایی را فتح کردند و یا در چه جنگ‌هایی پیروز و یا شکست خوردند بلکه مهم این است که پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) فرهنگ جدیدی به جامعه عرضه کرده و تحول و انقلاب بزرگی به وجود آوردند.
رئیس جمهوری با بیان اینکه در انقلاب اسلامی هم زمانی پیروز هستیم که در کشورمان اخلاق حاکم باشد، افزود: چنانچه در جامعه‌ ما دروغگو در منظر افکار عمومی سقوط کند و کسی که تهمت می‌زند، منفور شود و سوء ظن، منکر و برادری معروف باشد، این مسیر، مسیر اسلام و قرآن مجید است و انقلاب اسلامی نیز با حرکت در این مسیر معنا می‌یابد.
روحانی تصریح کرد: اینکه برخی بخواهند درشتگویی کرده و سخنان غیرمنطقی و بی‌پایه و واهی و شعاری را به عنوان انقلاب محسوب کنند، این گونه رفتارها شاید به برخی از انقلاب‌ها شباهت داشته باشد، اما هیچ ربط و شباهتی به انقلاب اسلامی ندارد.
شهامت در صلح، بالاتر از استقامت در جنگ
رئیس جمهوری، سبط اکبر پیامبر(ص) اسلام را مظهر صلح، مصلحت و وحدت امت اسلامی دانست و گفت: شاید برخی دقت کافی نداشته باشند که شهامت، شجاعت، صبر و ایستادگی در صلح بالاتر از صبر و استقامت در جنگ است و چه بسا مصلحت امت و جامعه اسلامی برای تندروها قابل فهم نباشد، همانطوری که در جریان صلح حدیبیه، تندروها در مقابل آن قرار گرفتند و به پیامبر طعنه می‌زدند که عجب صلح‌نامه‌ای امضا کرده‌ای که حتی در آن از عنوان رسالت نیز صرف نظر کردید.  او با بیان اینکه شهامت در صلح، سخت‌تر از شهامت در میدان نبرد است و امام حسن(ع) از چنین شهامتی برخوردار بودند، اضافه کرد: تندترین جملات را برخی از یاران نزدیک امام حسن(ع) به ایشان روا داشتند، اما امام(ع) راه خود را ادامه داده و صلحنامه را امضا کردند، چرا که آن را به مصلحت و بقای اسلام می‌دانستند. رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه هدف اسلام نه جنگ و نه صلح، بلکه مصلحت اسلام و جامعه است، گفت: این مصالح گاهی در صلح و زمانی در جنگ تعریف می‌شود.
روحانی در ادامه امام رضا(ع) را امام سیاست، مناظره و گفت وگو و تحمل توصیف و اظهارکرد: اینکه شخصی حکومتی را قبول نداشته باشد و آن را حکومت جائر بداند ولی بخاطر مصلحت مردم ولایتعهدی را علیرغم میل خود بپذیرد، کار آسانی نیست و به صبر و تحمل بالایی نیازمند است؛ چه بسا اگر این تندروها در آن روز بودند در مقابل خانه امام رضا(ع) تظاهرات می‌کردند. رئیس جمهوری در پایان این بخش از سخنان خود، همگان را به پیروی از الگوی پیامبر(ص) و امام مجتبی(ع) و امام رضا(ع) دعوت کرد تا شرح حال و سیاست آنها را بدانیم و از مسیر آنان پیروی کنیم.
مردم می‌دانند چه کسی به آنان ظلم می‌کند
روحانی در ادامه، با خطاب قراردادن ملت ایران، اظهارکرد: سال گذشته، سال بسیار سختی بود، اما خوشبختانه از ابتدای سال جاری خداوند آرامشی را بر مردم نازل کرده که می‌توان آن را پاداش صبر، مقاومت و رفتار نجیبانه مردم ایران در برابر یک ظلم بزرگ دانست. رئیس جمهوری با بیان اینکه مردم ایران بخوبی می‌دانند چه کسی به آنان ظلم می‌کند و چه کسانی باعث شدند برجام صدمه ببیند و می‌دانند که برجام چه آثار و برکاتی می‌توانست برجای گذارد، تصریح کرد: برجام نشان داد که اقدام ملت ایران و دیپلماسی ایران و صلح حسنی و سیاست رضوی و رحمت محمدی چقدر می‌تواند، تأثیرگذار باشد، اما دشمنان تصور می‌کردند که با ضربه به برجام می‌توانند نظام ایران را از بین ببرند، اما ملت ایران هوشیارتر از آن است که فریب دشمنان را بخورد.
روحانی گفت: البته عده‌ای نیز در داخل به دنبال تحریک مردم بودند، مبنی بر اینکه ترامپ و حتی نتانیاهو خیلی هم آدم‌های بدی نیستند و این دولت است که ناکارآمد است، اما مردم دست رد به سینه و دهان آنان زدند و گفتند که ترامپ و نتانیاهو و سایرین افراد خوبی نیستند و ما به توانایی دولت خودمان باور داریم.
دولت کارآمد و قوی است
روحانی با اشاره به دستاوردهای دولت، از جمله رشد اقتصادی 12.5 درصدی در سال 95، تورم تک رقمی در سه سال پیاپی، پیشی گرفتن صادرات بر واردات غیرنفتی و نیز پیروزی در دادگاه جهانی برای نخستین بار در تاریخ ایران، گفت: دولت تدبیر و امید همان دولتی است که نه تنها سانتریفیوژ آی‌آر8، بلکه سانتریفیوژ آی‌آر9 را هم ساخت و نه تنها رآکتور اراک را از بین نبرد، بلکه آن را مدرن کرد و مسیر توسعه آن را گام به گام ادامه خواهد داد. همچنین بهترین سامانه پدافند هوایی و بهترین ناوچه و زیردریایی در دوران این دولت ساخته شده است. رئیس جمهوری با اشاره به اینکه امروز همچنین شاهد بیشترین آزادی در دانشگاه‌ها بخصوص در ایام 16 آذر هستیم، اضافه کرد: در سال 98 هر ماه هزار میلیارد تومان طرح آب و برق، افتتاح کرده و تا پایان سال افتتاح خواهیم کرد و علیرغم همه فشارها قیمت ارز را کنترل کرده‌ایم. لذا این دولت کارآمد و قوی است و دولتی است که وقتی وارد نیویورک می‌شود، محور همه مذاکرات قرار می‌گیرد و همه برای دیدار با رئیس جمهوری از همدیگر سبقت می‌جویند. او با بیان اینکه دولت همه ملاحظات و تدبیر و هوشمندی را بکار می‌گیرد و به دنبال آن است که در مذاکرات چه چیزی به دست می‌آورد که به مصلحت و منافع ملت ایران است، اعلام کرد: هنوز هم برای مذاکره پیام می‌دهند و پیام خواهند داد و البته دولت راه خود را با عزت ادامه خواهد داد.
شرایط اقتصادی، بهتر از پیش‌بینی‌ها
رئیس جمهوری با بیان اینکه شرایط اقتصادی در سال جاری نسبت به پیش‌بینی‌هایی که اواخر سال گذشته کرده بودیم، بسیار بهتر است، گفت:‌ آمار تورم نقطه به نقطه که بعضاً تا 52 درصد بالا رفته بود در شهریور ماه 34.5 درصد و امروز به 28.3 درصد رسیده است و این روند کاهش تورم نقطه به نقطه تا پایان سال ادامه خواهد یافت. تورم سالانه نیز در بازده 12 ماهه از41.9 درصد امروز 41.3 درصد شده است؛ لذا 0.6 درصد کاهش داشته‌ایم. روحانی، قوای مقننه و قضائیه، رسانه‌ها، صدا و سیما و همه مسئولان کشور را به همدلی و یاری فرا خواند و گفت: بی‌تردید اگر در این مسیر همه با هم باشیم نه تنها شکست نخواهیم خورد، بلکه موفق شده و امریکا شکست خواهد خورد، لذا بیایید با برادری و اخوت بیشتر همدیگر را یاری کنیم.
مبارزه نمایشی با فساد به درد ملت نمی‌خورد
رئیس جمهوری  در ادامه، تصویب و تدوین سه لایحه شفافیت، مبارزه با فساد و تعارض منافع را نشانه مبارزه واقعی دولت با فساد دانست و گفت: معتقدیم تا زمانی که در کشور شفافیت نباشد، بقیه امور در مسیر مبارزه با فساد جنبه نمایشی دارد و به درد ملت نمی‌خورد. البته اگر این گونه اقدامات برای انتخابات است، حرفی در آن نیست اما اگر واقعاً به دنبال از بین بردن فساد هستید، باید شفافیت، رقابت سالم و صادرات غیرنفتی توسعه پیدا کند. روحانی با بیان اینکه باید با فساد مبارزه کرد اما نباید شرکت‌ها تعطیل شود، افزود: این گونه اقدامات به هر دلیلی از جمله اینکه بخواهید در انتخابات شعاری را مطرح کنید، به ضررتان تمام خواهد شد و در فردا روزی خواهم گفت که چه کسی کشور را تعطیل کرده است؛ لذا باید از شرکت‌های خصوصی حمایت کنیم.
او در عین حال، نشانه اصلی اقتصاد سالم را برخورداری از قدرت رقابت دانست و گفت: راه این است که در بازارهای مالی و اقتصادی جهان حضور و رقابت داشته باشیم و در این راستا وظیفه ما این است که در صحنه بین‌المللی زمینه را برای حضور و رقابت اقتصادی آماده سازیم، چرا که اگر درها قفل باشد، کاری نمی‌توان از پیش برد. رئیس جمهوری در این رابطه، با بیان اینکه باید در مجامع و کنوانسیون‌های جهانی در مسیر تحقق منافع کشور و روان‌سازی مبادلات مالی و بانکی اقدام کرد و در این مسیر شعار، کارساز نیست، افزود: افتخار ما این است که با تروریست‌ها و فساد می‌جنگیم و مقابله می‌کنیم، لذا نباید اجازه دهیم که در سیستم بانکی‌مان اتهام پولشویی به ما بچسبد و این به زیان کشور است، البته درخصوص FATF که برخی به آن حساسیت دارند، سخنی نمی‌گویم اما چرا یک عده در مقابل 4 لایحه‌ای که در دولت و مجلس به تصویب رسیده، مانع‌تراشی می‌کنند و جلوی دولت و مجلس ایستاده‌اند؛ این گونه اقدامات به نفع کشور نیست.