اخبار ویژه

هاآرتص: آمریکا در حال تسلیم کلید‌های خاورمیانه به ایران است
صهیونیست‌ها به شدت از پیروزی‌های ایران و عقب‌نشینی‌های پیاپی آمریکا نگران هستند.
روزنامه کویتی القبس با اشاره به سفر مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به مناطق اشغالی، آن را برای دلگرمی دادن به این رژیم و رفع نگرانی درباب خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه دانست و افزود: با اینکه وی تضمین‌های لازم را به تل‌آویو برای ادامه پشتیبانی از آن داد اما اسرائیل همچنان نگران نفوذ ایران در شمال سوریه است و خیالش راحت نیست. القبس می‌نویسد: دیدار پمپئو از مناطق اشغالی و پیام‌های او درباره دلایل خارج کردن نیروهای آمریکایی از شمال سوریه، باعث آرامش خاطر اسرائیلی‌ها نشد. وزیر خارجه آمریکا بعید دانست که خروج آمریکا از شمال سوریه باعث افزایش نفوذ ایران در منطقه شود و اطمینان داد که دولت آمریکا همچنان به مقابله با نفوذ ایران با همه ابزارها و سازوکارها پایبند است و هیچ‌کس نباید خروج آمریکا از شمال سوریه را نشانه عدم پایبندی واشنگتن به مقابله با سیاست‌های خصمانه ایران تعبیر کند. القبس اضافه کرد این پیام‌ها نگرانی تل‌آویو را برطرف نکرده بلکه «عاموس هرئیل» در روزنامه هاآرتص نوشت خروج آمریکا از خاورمیانه به معنی تسلیم کلیدهای آن به ایران است.عصر ایران: روحانی از همایش‌ها کم کند به وظایف اجرایی‌اش می‌رسد
یک سایت‌ حامی دولت می‌گوید: رئیس‌جمهور به جای اظهار نظر و سخنرانی درباره همه چیز، برای تکالیف اجرایی که بر عهده اوست وقت بگذارد.


عصر ایران در واکنش به اظهارات اخیر رئیس دفتر روحانی نوشت: واعظی مردی که این روزها همه جا کنار روحانی است گفته است: «رئیس‌جمهور تا 11 شب کار می‌کند. ایشان هم مانند همه ما صبح ساعت 7:30 الی 8 که می‌آید تا ساعت 10 الی 11 شب به یک مقدار از کارهای کشور می‌رسد و توقعات از ایشان هم الی‌ماشاءالله است.» عصر ایران می‌افزاید: ما راضی بودیم رئیس‌جمهور در روز 5 ساعت کار کند اما کار و تصمیمات او در زندگی مردم تأثیر مستقیم داشته باشد و زندگی آنها را تغییر دهد. نویسنده ادامه می‌دهد: آب در هاون کوبیدن هم کار است اما هیچ ثمری برای کسی ندارد. کار کردن زیاد همیشه هم امر پسندیده‌ای نیست. شما جراحی را که 24 ساعت کار می‌کند مورد ستایش قرار می‌دهید و به او اعتماد می‌کنید؟ قطعاً نه. چون او بعد از 24 ساعت کار یک خواب‌آلود متحرک است که ممکن است قلب را به جای کلیه از بدن انسان خارج کند. واقعاً چرا باید رئیس‌جمهور در همایش‌ها حاضر شود و سخنرانی کند؟ از همایش در مورد کشاورزی تا سعدی و حافظ یک پای ثابت دارد و آن هم رئیس‌جمهور است. اگر واقعاً تصمیم‌های درست برای اداره دولت گرفته شود و بنای قوه مجریه به قاعده بنا شود دیگر احتیاج نیست، به کار زیاد رئیس‌جمهور فخر کنیم.چه کسانی در داخل به کانال ضدامنیتی سرویس می‌دادند؟
از زمان اعلام دستگیری «روح‌الله زم» تاکنون شاید جذاب‌ترین بخش برای فعالین سیاسی و حتی مردم، فهرست همکاران روح‌الله زم  هست و به خصوص اشتیاق برای شنیدن نام‌های آشنای سیاسی در میان افکار عمومی موج می‌زند! اما واقعا این فهرست شامل چه کسانی هست؟!
به گزارش جهان‌نیوز، در پاسخ به این سوال ابتدا باید گفت میان همکاران حرفه‌ای و شناسنامه‌دار، منابع خبری دایم و غیردایم، فعالیت حرفه‌ای و آگاهانه چهره‌ها و فعالین فرهنگی سیاسی در آمدنیوز، افراد آگاه امنیتی مرتبط، افراد متفرقه با نیت‌های مختلف شخصی، صنفی و... که به نیما زم و یا رسانه او مرتبط بودند، تفاوت‌های جدی وجود دارد. هر کدام از افراد موجود در فهرست‌های گفته شده، دارای اهمیت و وزن متفاوتی برای دستگاه امنیتی کشور هست.
با این وجود بخش عمده‌ای از کلیات فهرست مرتبطین با شبکه ضدانقلاب آمدنیوز به شرح ذیل است:
- شبکه مرتبطین حرفه‌ای در داخل و خارج از ایران که توسط سرویس‌های متخاصم به روح‌الله زم به صورت سازمانی و شبکه‌ای مرتبط شده بودند. در این میان ردپای ارتباط و مطالب فعالین گروه‌های تروریستی فعال در داخل ایران، گروه‌های سلطنت‌طلب، تجزیه‌طلب، قومیت‌گرا، وهابی، منحرفین مذهبی شیعی و ... نیز در آمدنیوز به وضوح دیده می‌شود.
- برخی فعالین سیاسی، امنیتی و رسانه‌ای فتنه 88 که همچنان بغض نظام و انقلاب در دل آنها وجود دارد و از هر فرصتی برای ضربه به جمهوری اسلامی استفاده می‌کنند.  
- فهرستی از فعالین سیاسی و فرهنگی که در برخی پروژه‌های مشخص با آمدنیوز همکاری و فعالیت‌شان محدود به همان پروژه یا دوره‌ای خاص سیاسی و یا یک رویداد داغ شده فرهنگی یا اجتماعی بوده است.
- برخی از ناراضیان فرهنگی، سیاسی و اجتماعی که به‌صورت فردی و با انگیزه‌های شخصی و با هدف تامین منافع شخصی علیه کشور و یا انقلاب فعالیت می‌کردند.
- فهرستی از افرادی که برای تخریب رقبای سیاسی و فرهنگی خود متوسل به آمدنیوز می‌شدند و نگاه‌شان صرفا ابزاری و موردی بوده است.
- فهرست پیچیده و مهمتری هم وجود دارد که البته تشخیص مصادیق مجرمانه آن بر عهده افسران زبده امنیتی و نهایتا کارشناسان قضایی هست. این فهرست شامل برخی فعالین فرهنگی و سیاسی آگاهی! است که بدون اینکه سند مستقیمی به جای بگذارند، آمدنیوز را به استخدام و یا به بخشی از ابزار و جبهه رسانه‌ای خود تبدیل کرده و یا در تقویت و نفوذ آن غیرمستقیم نقش بازی کرده‌اند. البته بخشی از این فهرست نیز گاه با بازی‌ها و مواضع خود غیر مستقیم در پازل این رسانه حرکت کرده‌اند و منافع مشترک دو طرف همزمان تامین شده است. بدتر از همه اینها نیز افرادی هستند که زمینه خوراک برای پخت و پز رسانه‌ای آمدنیوز را رایگان و آگاهانه تهیه کردند. در این بین  از افراد معلوم‌الحال با اظهارات، شعارها، سخنرانی‌های سیاسی و انتخاباتی، ارائه گفتمان‌های انحرافی، القای آدرس و محاسبات غلط به جامعه تا گاه اظهارات نابجا و بدون در نظر گرفتن مصلحت برخی افراد عصبانی دیده می‌شود که سبب رشد و تغذیه محتوایی آمدنیوز شدند.پاسخگو باشید! چرا 18 میلیارد دلار از ذخایر ارزی حیف و میل شد؟!
اظهارات خلاف واقع رئیس‌جمهور همچنان محل نقد و انتقاد اصحاب رسانه است.
روزنامه رسالت در این زمینه نوشت: رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار کیهان در مورد نتایج اسفبار ارز ۴۲۰۰ تومانی فرمودند؛ «۱۸ میلیارد دلار را به باد ندادیم به مردم دادیم.»
پاسخ به نقدهایی که بر مصوبه  ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ هیئت دولت در مورد ارز ۴۲۰۰ تومانی از سوی اقتصاددانان و نخبگان جامعه مطرح شد یک بحث علمی و فنی را می طلبد نه یک بیان متلک‌گونه و عوامانه. این تصمیم نادرست بود چرا که؛ قرار بود براساس این تصمیم ارز تک‌نرخی شود اما نشد و عملا به چند نرخی رسید، چیزی که پیش از آن در هیچ دولتی سابقه نداشت. با این تصمیم ۱۳۰ هزار میلیارد تومان به جیب رانت‌خواران رفت و شکاف فقیر و غنی را عمیق‌تر کرد. یک شبه کسانی که صاحبان میلیون ها دلار بودند  به ثروت افسانه‌ای رساند. این تصمیم نادرست ۱۸ میلیارد دلار از ذخایر ارزی کشور را نه به مردم بلکه به کسانی داد که برخی از آنها در جنگ اقتصادی با دشمن همگرایی می کردند و به فکر غارت ارز و خالی کردن پشتوانه اقتصاد کشور در این جنگ نابرابر بودند. این تصمیم نادرست بود چرا که حتی برخی بنگاه های اقتصادی دولت آن را بر نتافتند و ارز خود را خارج از کشور نگه داشتند و حاضر نشدند آن را به داخل بیاورند و در سامانه نیما ثبت کنند. ارز رفت اما کالایی نیامد. اگر هم آمد نه به نرخ ۴۲۰۰ بلکه به نرخ ۱۲هزار تا ۱۸ هزار تومان به فروش رسید. کالاهایی که به خارج صادر شد ارز آن هم نیامد. اگر هم آمد با نرخ‌های بالای ۱۵ تا۱۸ هزار تومان به فروش رسید. مسئول این اغتشاش پولی و مالی کیست؟! رئیس‌جمهور می‌گوید من مخالف بودم! معاون اول می‌گوید: من فقط اعلام کردم! کارشناسان اقتصادی و نیز دکتر مسعود نیلی رئیس اتاق فکر اقتصادی دولت می‌گویند؛ ما هم مخالف بودیم! بانک مرکزی هم مخالف بود! این وسط معلوم نیست چه کسانی موافق بودند که حاضر نیستند نتایج حسن و قبح این تصمیم نادرست را بپذیرند. ما در حال نبرد اقتصادی با دشمن هستیم مگر می‌شود یک تصمیم بزرگ اقتصادی را نه فرمانده جنگ و نه فرماندهان میانی گرفته باشند و این همه خسارت به بار آورده باشد؟!
رسالت می‌افزاید: بودجه دولت در سال ۹۷ در مجلس تصویب و به تایید شورای نگهبان رسیده است. دولت ۲۲ روز از این تصویب گذشته، یکدفعه با یک مصوبه غیرقانونی در مقام تعیین نرخ مرجع ارز بدون در نظر گرفتن فرآیند قانونی این تصمیم‌سازی براساس قانون پولی و بانکی و به استناد ماده‌ای که اصلا در این باره موضوعیت ندارد، برمی‌آید. این قدری عجیب نیست؟ در ۴۰ سال اخیر هیچ دولتی در هیچ زمانی نرخ مرجع ارز را به استناد این قانون مشخص نکرده است. این مصوبه به دلیل زیر پا گذاشتن بند الف و ب ماده ۱۰ قانون پولی و بانکی و ماده ۱۸ همین قانون و نیز اخلال در وظایف و اختیارات بانک مرکزی و دخالت در وظایف قانونی شورای پول و اعتبار، خلاف قانون بوده و رئیس مجلس باید جلوی این مصوبه را می‌گرفت! چرا نگرفته است؟ ۸ عضو هیئت دولت از اعضای ۱۳ نفره شورای پول و اعتبار هستند. آنها در سال ۹۶ پیشنهاد ۳۵۰۰ تومان برای نرخ ارز داده‌اند که به تصویب هیئت دولت رسیده است. چطور پس از ۲۲ روز هیئت دولت مصوبه خود را در لایحه از ۳۵۰۰ به ۴۲۰۰ تغییر می دهد؟   این تصمیم هم نادرست بوده، هم غیرقانونی و هم ارکان قانونی این تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در دولت و خارج دولت با آن مخالف بودند. اظهارات اخیر رئیس‌جمهور هیچ کمکی به کشف این معما نمی کند. تنها مسئله‌ای که می‌تواند آن را روشن کند انتشار صورتجلسه و متن کامل مذاکرات جلسه مورخه ۲۲  فروردین ۱۳۹۷ هیئت وزیران است. اگر می‌خواهید این انتشار عمومی نباشد حداقل آن را برای عده‌ای از اقتصاددانان و کارشناسان پولی و بانکی فاش کنید تا آسیب‌شناسی شود، ما از کجا ضربه خورده‌ایم!؟لوایح مربوط به FATF از لحاظ قانونی و سیاسی منتفی است
رئیس کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس تصریح کرد، در حالی که در معرض بیشترین عهدشکنی آمریکا و اروپا قرار داریم، تصویب لوایح مربوط به FATF در مجمع تشخیص مصلحت معنا ندارد. یوسفیان ملا با  اشاره به مباحث اخیر درباره لوایح مربوط به FATF گفت: در خصوص لوایح مربوط به «اف‌ای‌تی‌اف» که به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده، مادام که مجمع نظر ندهد، این موضوع مصوب تلقی نمی‌شود؛ لوایح پالرمو و سی‌اف‌تی از نظر قانون اساسی متوقف است و هیچ چیز تصویب نشده است که دولت بتواند آن را اجرا و عملیاتی کند.
یوسفیان ملا با بیان اینکه ما حداکثر تحریم‌ها را  از آمریکا و بعضا اروپایی‌ها داریم، گفت: ما در حال حاضر در معرض بیشترین عهدشکنی‌ها از سوی آمریکا و طرف‌های برجام هستیم و اکنون هم تصویب این لوایح هیچ مشکلی را حل نمی‌کند. این‌گونه نیست که اگر ما لوایح را تصویب و نظر اف‌ای‌تی‌اف را تامین کنیم، سوئیفت برای بانک مرکزی برای ما باز شود. حتی ممکن است ضعف برای ما به شمار آید. وی خاطرنشان کرد: در صورتی که ما لوایح را تصویب کنیم، دست ما در این بخش خالی می‌ماند بنابراین نباید اهرم را از دست بدهیم. رئیس کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس تصریح کرد: لوایح اف‌ای‌تی‌اف در شرایط کنونی به هیچ وجه قابل اجرا نیست و نظر کسانی هم که می‌گویند که چون مجمع نظر نداده قابل اجرا است، درست نیست.
یوسفیان ملا با بیان اینکه هم از نظر سیاسی و هم قانون اساسی باید لوایح FATF را منتفی بدانیم، گفت: تصویب این لوایح اکنون به سود کشور نیست؛ مجمع تشخیص مصلحت نظام تشخیص داده که فعلا در این باره نظر ندهد و تا زمانی که این لوایح را تایید نکند، قابل اجرا نیست.
وی اظهار داشت: مصلحت کشور بر عدم تایید این لوایح در شرایط کنونی است و تایید آنها نه فقط سودی ندارد بلکه به زیان کشور خواهد بود.فارن افرز: فشار آمریکا ایرانی‌ها را متحد و منسجم کرد
یک نشریه آمریکایی تصریح کرد ایران در مقابل آمریکا از حاکمیتی متحد و منسجم برخوردار است.
فارن افرز نوشت: برخلاف سیاست خاورمیانه‌ای واشنگتن - که به نظر می‌رسد در دوره اخیر فاقد انسجام و چارچوب مشخص است- سیاست خارجی تهران در مقابله با کارزار فشار حداکثری آمریکا، پایدار، مداوم و منسجم است و گروه‌ها و احزاب داخلی درباره نحوه مواجهه با آمریکا دارای وحدت‌نظر هستند.
دسته‌بندی جناح‌های سیاسی داخلی ایران به میانه‌روها و تندروها در زمینه مسائل مرتبط با امنیت ملی و سیاست خارجی ایران در قبال آمریکا، گمراه کننده بوده و دهه‌هاست که این نوع تقسیم‌بندی سیاستمداران و تصمیم‌گیران واشنگتن را گمراه کرده است. کارزار فشار حداکثری ترامپ برای وادار کردن تهران به تسلیم، بیش از پیش انسجام جناح‌های سیاسی و گروه‌های متنفذ داخلی ایران را حول محور مقاومت در برابر آمریکا تقویت کرده است و دولتمردان واشنگتن نباید انتظار داشته باشند صداهای مختلف و مخالفی از داخل ایران بشنوند، چرا که احزاب و گروه‌های تشکیل دهنده نظام جمهوری اسلامی ایران نشان داده‌اند با وجود اختلاف‌نظرها درباره مسائل ریز و درشت سیاست داخلی، اما در عرصه سیاست خارجی و موضوعات مرتبط با امنیت ملی کشور، اختلاف‌نظر ندارند و غالب آنها معتقد به تسلیم در برابر آمریکا نیستند و معتقدند باید فضا و زمینه‌ای فراهم کرد تا از موضع قدرت و با دست پُر پشت میز مذاکره با غرب و آمریکا نشست.
سیاستگذاران غربی باید این واقعیت را بپذیرند که سیاست امنیتی ایران با اجماع در تهران و به عنوان یک حاکمیت متحد ترسیم می‌شود.تاوان اشتباهات پدرخوانده‌های‌ اصلاحات را مردم می‌دهند
قائم‌مقام مستعفی حزب اعتماد ملی می‌گوید مردم، تاوان اشتباهات پدرخوانده‌های اصلاحات را می‌دهند.
رسول منتجب‌نیا در ارزیابی فرایند تصمیم‌گیری در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان برای انتخابات آتی مجلس اظهار کرد: «امروز بسیاری از دوستان ما که خود را پدرخوانده یا پدر خود خوانده جریان اصلاحات می‌پنداشتند، فهمیده‌اند که در گذشته اشتباه کرده‌اند و متاسفانه مردم باید تاوان این اشتباه را در رابطه با مجلس، شوراهای اسلامی شهرها و اختلافات پیش آمده بین اصلاح‌طلبان بپردازند.
به گزارش ایلنا، دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی ادامه داد: «کسانی که از چهره‌های محبوب اصلاح‌طلب به نفع خود استفاده کردند، اکنون به جای فرار رو به جلو، باید با شهامت بگویند ما اشتباه کردیم.
منتجب‌نیا تصریح کرد: «معتقدم که تنها راه‌حل آن است که مسائل سیاسی به احزاب سپرده شود و دولت و مجموعه‌های دیگر در آن دخالت نکنند و با حمایت از احزاب به رشد آنها و به تبع آن، رشد جامعه کمک کنند. همزمان با اظهارات منتجب‌نیا، روزنامه هفت صبح، گفت‌وگو با سعید شریعتی عضو مرکزیت حزب اتحاد ملت (حزب منحله مشارکت) را منتشر کرد. شریعتی گفته که اتحاد ملت به 1‍07 عضو فراکسیون امید نمره داده و 34 نفر آنها را رفوزه اعلام کرده است!