مجمع هرچه سریع‌تر لوایح FATF را تصویب کند

آرمان ملي: معاون اول رئيس‌جمهور با اشاره به ارائه لايحه شفافيت از سوي دولت به مجلس و تاکيد به ضرورت ايجاد اتاق شيشه‌اي براي تصميم‌گيران کشور، گفت: خوب است مردم در جريان همه امور از جمله مذاکرات درون دولت، مجلس، شوراي نگهبان و مجمع تشخيص مصلحت نظام قرار گيرند و مطلع شوند. با توجه به تصويب لوايح FATF و CFT در جلسه سران قوا و تاييد مقام معظم رهبري، مجمع تشخيص مصلحت نظام هر چه سريع‌تر اين لوايح را تصويب کند. مهلت گروه ويژه اقدام مالي بار ديگر تمديد شده است، اما همچنان خبري از تعيين تکليف لوايح چهارگانه FATF نيست. گروه ويژه اقدام مالي پولشويي (FATF) همواره يک بيانيه دارد که در آن يک ليست از کشور‌هايي که مقررات مالي و پولشويي نگران‌کننده‌اي دارند، منتشر مي‌کند و در آن از اعضاي خود و ديگر کشور‌ها مي‌خواهد که در فعاليت‌هاي اقتصادي خود و روابط مالي دوجانبه حداکثر دقت را به‌منظور جلوگيري از فعاليت‌هاي تروريستي و پولشويي به خرج دهند. در ليست منتشر‌شده تا سال 2015 کشور‌هاي ايران و کره شمالي به‌عنوان کشور‌هاي خطرناک شناخته شده‌اند. اما بنا بر تعهد ايران به اجراي «برنامه اقدام»، اقدامات متقابل عليه ايران در مرحله اول براي مدت يک سال به تعليق درآمد، اما با ادامه تعلل در پيوستن به اين کنوانسيون‌ها اين تعليق براي چندمين بار تمديد شده است که بعيد به نظر مي‌رسد با پايان اين مهلت بار ديگر تمديد شود و اگر چنين شود، بازگشت ايران به ليست سياه شرايط سختي را بر اقتصاد ما تحميل خواهد کرد. با‌اين‌حال مجمع تشخيص مصلحت نظام که اکنون مرجع تعيين تکليف اين لوايح است، حاضر به بررسي لوايح نيست و تاکنون سکوت تنها موضع‌گيري اين مجمع بوده است. اسحاق جهانگيري در اين خصوص تصريح کرد: نمي‌توان دست و پاي فردي را بست و از او خواست تا در دريا شنا کند. اما آنها مي‌دانند که مديران کشور با وجود تنگناها اين کار ناممکن را شدني مي‌کنند زيرا يکي از دستاوردهاي نظام جمهوري اسلامي تربيت مديراني در بخش‌هاي مختلف است که دل در گرو کشور دارند مديراني که اگر مي‌خواستند مي‌توانستند با چندين برابر حقوق و دستمزد در کشورهاي اروپايي و آمريکا فعاليت کنند.
شرايط کنوني به معني بن‌بست نيست
جهانگيري در جلسه هم‌انديشي با علما و روحانيون که در نهاد رياست جمهوري برگزار شد با تاکيد بر اينکه حل مسائل کشور راهکار بيروني ندارد و راه حل همه مشکلات در داخل کشور است، گفت: راه برون رفت از مسائل اقتصادي ايران اين است که از ظرفيت‌هاي داخلي کشور حداکثر استفاده را داشته باشيم و اين همان چيزي است که در اقتصاد مقاومتي نيز بر آن تاکيد شده است. البته اقتصاد کشور حتماً بايد بتواند با جهان تعامل داشته باشد وگرنه اقتصادي که نتواند با جهان تعامل داشته باشد حبس مي‌شود و دچار شکست و فروپاشي خواهد شد. وي با اشاره به شرايط خطير و پيچيده کشور اظهار داشت: مکرر گفته‌ام شرايط خطير کشور به معناي بن‌بست نيست، چرا که ايران کشوري قوي، ‌پرظرفيت و ثروتمند است که از ذخاير سرشار نفت و گاز و منابع معدني متعدد و موقعيت جغرافيايي استثنايي برخوردار است و مي‌تواند با اتکا به اين ظرفيت‌ها مسائل خود را حل و فصل کند.
مي‌خواهند بگويند دولت کارآمد نيست


معاون اول رئيس‌جمهور با اشاره به يکي از تصميمات دولت در ماه‌هاي اخير در خصوص تغيير در نحوه توزيع بنزين، گفت: اين تصميم به صورت سري و محرمانه در يکي از جلسات مورد بررسي قرار گرفت که متاسفانه نه يک رسانه بيگانه بلکه يکي از رسانه‌هاي کشور که اتفاقا متعلق به يک نهاد حکومتي است، اين موضوع را منتشر کرد که ظرف دو سه روز آينده دولت قصد دارد درباره بنزين تصميم‌گيري کند. وي افزود: اگر توانمندي وزارت نفت، ‌قدرت مديريت دولت و حلم، صبر و بزرگواري مردم نبود، همين موضوع مي‌توانست به يکي از بزرگترين بحران‌هاي کشور تبديل شود. جهانگيري ادامه داد: پس از انتشار اين خبر صف‌هاي طولاني در پمپ بنزين‌هاي کشور تشکيل شد و مصرف روزانه بنزين که روزي 90 ميليون ليتر بود، ‌به روزي 160 ميليون ليتر رسيد که فراهم کردن و توزيع اين ميزان بنزين کاري بسيار دشوار بود و هر کس که باعث چنين اتفاقي شده بود قصد داشته که کشور را بهم بريزد و سپس بگويد که دولت قادر به اداره امور کشور نيست.