مردم بيايند دلواپسان بيرون مي روند

آرمان ملي- حميد شجاعي: انتخابات حساس و سرنوشت‌ساز مجلس يازدهم 4 ماه ديگر آغاز مي‌شود و چينش و ترکيب مجلس آينده مشخص خواهد شد. با اين حال اصلاح‌طلبان چند قدم تا انتخابات فاصله دارند. نحوه حضور در انتخابات، مذاکره باشوراي نگهبان و اقناع مردم براي حضور گسترده که اگر اينها تحقق يابد آنها بازهم مي‌توانند رنگ موفقيت را ببينند. عبدالواحد موسوي لاري نايب رئيس شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان معتقد است: «وقتي مردم به پاي صندوق راي مي‌آيند اصولگرايان بيرون مي‌افتند، اگر مردم بيايند و حضور پيدا کنند شانس اصلاح‌طلبان بسيار بالا است اما اگر نيايند ممکن است اصولگرايان با يک اقليت محدودي راي بياورند»
استراتژي اصلاح‌طلبان تا انتخابات
هر چه به انتخابات مجلس نزديک مي‌شويم اکثر اظهارات و کنش‌ها معطوف به انتخاب مي‌‌شوند و جريان‌هاي سياسي نيز به بحث و بررسي در خصوص چگونگي حضور در انتخابات مي‌پردازند. اصلاح‌طلبان نيز مدت‌هاست که اقدامات انتخاباتي خود را آغاز کرده‌اند و شوراي عالي سياستگذاري کارگروه‌هاي 4گانه خود را با محوريت انتخابات فعال کرده است. هر چند بحث رايج انتخاباتي ميان اصلاح‌طلبان نحوه حضور در انتخابات است. مسلما اصلاح‌طلبان طبق ادوار گذشته بايد نسبت به آنچه در صحنه اتفاق مي‌افتد نقش‌آفريني کنند چرا که اساسا آنها زمين بازي را نمي‌چينند که بخواهند فارغ از عناصر و مولفه‌هاي تاثير گذار به کنشگري بپردازند. لذا نحوه عملکرد نهادي مثل شوراي نگهبان براي اصلاح‌طلبان از اهميت وافري برخوردار است. پيش از اين 2 رويکرد کلي و قابل اجرا از سوي اصلاح‌طلبان مطرح مي‌شد؛ مشارکت مستقل با هويت اصلاح‌طلبانه و ادامه ائتلاف با اعتدالگرايان، اما اتفاقات چند وقت گذشته همچون ديدار هيأت رئيسه شوراي عالي سياستگذاري با مجمع روحانيون مبارز و اظهارات رئيس دولت اصلاحات باعث شده تا استراتژي اصلاح‌طلبان در انتخابات دستکم تا کنون مشخص شود. آنطور که اخيرا جواد امام مدير عامل بنياد باران از قول رئيس دولت اصلاحات گفته اصلاح‌طلبان در انتخابات پيش رو ائتلاف نخواهند کرد و با هويت روشن اصلاح‌طلبانه وارد انتخابات خواهند شد. با اين رويه بايد منتظر مذاکرات اصلاح‌طلبان با شوراي نگهبان براي رد صلاحيت‌هاي کمتر و نتيجه آن بود. هر چند که رئيس دولت اصلاحات گفته اگر رد صلاحيت کنند ليست نمي‌دهيم، اما تا انتخابات تحولات بسياري اتفاق خواهد افتاد و معلوم نيست که استراتژي اصلاح‌طلبان نيز تغيير نکند.
درباره ليست تصميم‌گيري نشده


يک فعال سياسي اصلاح‌طلب در مورد آخرين وضعيت اقدامات شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان گفت: اين شورا بعد از اينکه از لحاظ ساختار قانوني کارش انجام شد، فعاليت‌هايش را در کارگروه‌هاي چهار‌گانه‌اي دنبال کرده که در حال حاضر دو کارگروه کارهايشان به صورت جدي دنبال مي‌شود؛ يکي کارگروه استان‌هاست که ساماندهي استان‌ها را به عهده دارد، ديگري کارگروه پايش است که وضعيت نمايندگان فعلي را طي ضوابطي بررسي مي‌کنند. کارگروه پايش همچنين چارچوبي را هم براي کانديداهاي مطلوب اصلاح‌طلب و شاخص‌هايي براي کانديداتوري در نظر مي‌گيرد. ايلنا نوشت؛ عبدالواحد موسوي لاري اظهارداشت: رسانه‌هاي اصلاح‌طلب بسيار اندک هستند، دست اصلاح‌طلبان از نظر رسانه‌اي بسيار خالي است درحالي که رقباي آنها هم از رسانه‌هاي رسمي استفاده مي‌کنند و هم امکانات زيادي براي تاسيس رسانه دارند و بالاخره سايت‌ها، رسانه‌ها و خبرگزاري‌هاي مختلفي در خدمت آن جريان هستند که جريان اصلاحات فاقد اين تمکن است. وي در ارتباط با احتمال عدم همکاري حزب اعتدال و توسعه عنوان کرد: نمي‌دانم اين خبر صحت دارد يا نه، اما باتوجه به تجربه گذشته، برداشتمان اين است که جريان تحول‌خواه و اصلاح‌طلبي، ترکيبي از احزاب ملي و منطقه‌اي است که حزب اعتدال‌ و‌ توسعه نيز مي‌تواند خودش را در اين جمع تعريف کند. اين چهره اصلاح‌طلب درباره شکل ائتلاف احتمالي و اينکه گفته مي‌شود ليستي قبل از تاييد صلاحيت تهيه و به شوراي نگهبان داده مي‌شود و هر تعدادي که در ليست ماندند در انتخابات شرکت مي‌کند و جايگزني نخواهند داشت، اذعان کرد: هنوز راجع به ليست، ضوابط و معيارهاي آن تصميم‌گيري نشده است و اگر هم باشد در حد حدس و گمان يا پيشنهادهايي است که بايد در مرجع خودش بررسي، جمع بندي و ارائه شود اما هنوز به جمع‌بندي، نحوه شناسايي و انتخاب کانديداها نرسيده‌ايم.
دولت نماد اصلاح‌طلبي نيست
نايب رئيس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان در خصوص اظهارات اخير باهنر در مورد انتخابات بيان کرد: آقاي باهنر بين جريان راديکال راست و جريان معتدل گير کرده است. از يک طرف دوست دارد که به عنوان يک نيروي خردگراي معتدل مطرح شود و از طرف ديگر چون همه امکانات در اختيار راديکال‌ها و تندروها قرار دارد، مجبور است براي هماهنگي و استفاده از آنها حرف‌هايي بزند که خوششان بيايد. وزير کشور دولت اصلاحات درمورد استراتژي اصلاح‌طلبان آنهم در شرايطي که اصولگرايان خودشان را برنده اعلام مي‌کنند، اظهار کرد: وقتي مردم به پاي صندوق راي مي‌آيند اصولگرايان بيرون مي‌افتند، اگر مردم بيايند و حضور پيدا کنند شانس اصلاح‌طلبان بسيار بالاست اما اگر نيايند ممکن است اصولگرايان با يک اقليت محدودي راي بياورند. موسوي لاري تاکيد کرد: اصلاح‌طلبان يک کارنامه روشني از سال 76 تا 84 دارند که ما اگر بخواهيم در مورد اصلاح‌طلبان داوري کنيم، بايد اين مقطع را به داوري بگذاريم نه سال‌هاي 92 تا 98 يا 1400 را براي اينکه اين دولت هيچ‌وقت مدعي اصلاح‌طلبي نبوده بلکه اصلاح‌طلبان بنا بر مقتضياتي از اين دولت حمايت کردند و الان هم حمايت مي‌کنند. وي تصريح کرد: اين دولت نماد اصلاح‌طلبي نيست، دولت اصلاح‌طلبي دولت 76 تا 84 است که کارنامه روشن و قابل دفاعي دارد.