قول مهاجری قول است

احسان محمدی

«من را اعدام کنید» در ذهن اهالی فوتبال رفت کنار «از برج میلاد پایین می‌پرم». اولی را محمدرضا مهاجری در میان اشک‌ و از پشت فنس به هواداران وفادار و دل‌شکسته نساجی قائمشهر گفت. آنها در خانه شکست تلخ 4-صفر را تجربه کردند. نتیجه‌ای که سزاوارش نبودند اما بغض تراکتوری‌ها بعد از پیروزی‌های تک گله ترکید. جمله دوم هم متعلق به اکبر میثاقیان است وقتی گفت اجازه نمی‌دهد راه آهن سقوط کند و در پلی‌آف تیم را نگه داشت.
هر دو زاده گنبد کاووس در استان گلستان هستند و هر دو با آنکه مارکوپلوهای فوتبال بوده‌اند اما عموماً با تیم‌های مشهدی به خاطر می‌آیند. از ابومسلم و سیاه‌جامگان تا آدونیس و پدیده. دو مربی سختکوش و کم ادعا که به پرکاری شهره‌اند و همه می‌دانند «کم نمی‌گذارند».


نساجی مازندران تحت رهبری مهاجری در پایان هفته هفتم در رده نهم جدول قرار دارد. تیمش بعد از پیکان دومین خط حمله برتر لیگ را دارد. نکته عجیب این است که آنها 12 گل زده‌اند و پیکان که 13 گل زده در رده سیزدهم قرار دارد. نساجی حتی دو برابر بیشتر از تیم‌های پرسپولیس، فولاد و صنعت نفت بالانشین گل زده است اما رکورد دریافت 14 گل فاجعه بار است. رکوردی که آنها را در کنار پیکان و سایپا به عنوان بدترین خط دفاع قرار داده است. آنها همان طاووس مشهور فوتبال ایران هستند. با پرهای زیبا در خط حمله و پاهای زشت در خط دفاع!
اما بسیاری از هواداران نساجی به سرمربی‌شان ایمان دارند برای همین حتی بعد از دریافت 4 گل خردکننده، ایستاده، مهاجری را تشویق کردند. رفتاری که شاید تنها در قائمشهر بتوان دید. مهاجری که سابقه مربیگری در شهرهای اهواز، مشهد، تهران، گیلان، قم، کرمانشاه و تبریز را در کارنامه‌اش دارد، چنان از این حمایت غافلگیر شد که نتوانست جلوی اشک‌هایش را بگیرد و یکی از هندی‌ترین پلان‌های فوتبال ایران رقم خورد. با این تفاوت که در این پلان ذره‌ای اغراق نبود.
گرچه می‌شود احساس کرد که بخشی از بدنه مدیریتی باشگاه از نشان دادن در خروج به محمدرضا مهاجری استقبال می‌کند اما او با اطمینان به هواداران گفت که اگر تا پایان فصل تیم را در میان شش تای بالای جدول قرار نداد، حق دارند اعدامش کنند. ادعایی بزرگ از مردی که کمتر هیجان‌زده می‌شود و در این سال‌ها او را با مدارا و صبوری و پرهیز از ورود به جنجال به خاطر می‌آوریم. مهاجری لابد در روند تیمش چیزهایی دیده است که حتی بهمن چهار گله تراکتور هم ناامیدش نکرده است. فوتبال ایران نیاز به مربیانی همانند رضا مهاجری دارد. سختکوش و مسئولیت‌پذیر. مربیانی که ایده دارند، متفکرند و تیم‌هایشان رو به جلو بوده است. مردانی که سازنده فلسفه فوتبال یک کشور هستند. وظیفه ما -رسانه‌ها- حمایت از این مربیان است. آنها تجسم تلاش، عرق ریختن، تمرین و روحیه برتری هستند. شوخی ندارند، سهل نمی‌گیرند و همه تلاش‌شان موفقیت  تیم است.
نساجی قائمشهر از تیم‌هایی است که به لیگ برتر ایران لذت بخشیده است. هواداران این تیم تلاش می‌کنند سبک جدیدی از هواداری - بدون پرخاش به رقیب- را ترویج دهند که البته همیشه کار آسانی نیست. حالا محمدرضا مهاجری که تحت تأثیر این رفتار وفادارانه آنها قرار گرفته است نه برای فرار از اعدام، بلکه برای نشان دادن قدرشناسی‌اش از این حمایت غافلگیرکننده سخت‌تر از هر زمان دیگری می‌جنگد. هفته آینده آنها به اهواز می‌روند تا با فولاد دیدار کنند. مواجهه جواد نکونام مربی سابق نساجی با بازیکنانش چالش آسانی برای مهاجری نیست.