گزارش


حکم نهایی فدراسیون جهانی جودو صادر شد
محرومیت دائمی برای ایران

ایران ورزشی‌- ماجراهایی که به ظاهر استارتش از رقابت‌های جودوی قهرمانی جهان در ژاپن خورد، به محرومیت دائمی جودوی ایران ختم شد. بعد از تعلیق موقتی فدراسیون جودو و همه فعالیت‌های این رشته در ایران، حکم نهایی کمیته انضباطی صادر شد و فدراسیون جهانی جودو اعلام کرد تا مادامی که فدراسیون جودوی ایران مبارزه با ورزشکاران رژیم صهیونیستی را قبول نکند از حضور در کلیه مسابقات و فعالیت‌های بین‌المللی محروم است.


فدراسیون جهانی جودو در بیانیه‌ای حکم نهایی را در مورد فدراسیون جودوی ایران صادر کرد و نوشت: «فدراسیون جودوی ایران تا زمانی که تضمین محکمی مبنی بر اینکه ثابت کند که به اساسنامه فدراسیون جهانی پایبند است و قبول کند که ورزشکارانش مقابل ورزشکاران اسرائیلی مسابقه خواهند داد، از حضور در تمامی مسابقات و رویدادهای بین‌المللی محروم خواهد بود.»
در این بیانیه، کمیته انضباطی فدراسیون جهانی، فدراسیون ایران را متهم به تخطی از منشور المپیک و کدهای اخلاقی کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) کرده است.
طبق اعلام فدراسیون جهانی جودو، فدراسیون ایران تا 21 روز فرصت دارد به دادگاه حکمیت ورزش نسبت به این حکم اعتراض کند.
این حکم در حالی صادر شده که به نظر می‌رسد لایحه‌ای که برای دفاع از جودوی ایران به فدراسیون جهانی ارائه شده؛ کارآیی لازم را نداشته است. مدتی قبل کمیسیون بین‌المللی کمیته ملی المپیک به واسطه مسئولیت ذاتی که برعهده دارد و در پی دستور رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک به این موضوع ورود و لایحه‌ای تنظیم کرد تا از طریق فدراسیون به کمته انضباطی فدراسیون جهانی ارائه شود اما آرش میراسماعیلی اعلام کرد که در کار او دخالت شده و در نهایت لایحه‌ای ارائه کرد که به نظر می‌رسد خیلی قوی نبوده است. همان موقع برخی مسئولان در کمیته ملی المپیک با استناد به آنچه در لایحه فدراسیون نوشته شده بود، از دائمی شدن تعلیق خبر دادند چون معتقد بودند که فدراسیون در این زمینه ضعیف عمل کرده است. البته این تنها بخشی از اتفاق‌هایی است که افتاده. این موضوع زوایای پیچیده‌ای دارد که بی‌تردید یکی از آنها دشمنی رئیس فدراسیون جهانی با ایران و البته رئیس فدراسیون کشورمان است. پیش از انتخابات فدراسیون جودو، ویزر، رئیس فدراسیون جهانی پیغام داده بود که تمایل ندارد، آرش میراسماعیلی انتخاب شود. البته این عین دخالت مستقیم یک نهاد بین‌المللی در امور داخلی است اما به هر حال فدراسیون جهانی که روابط خوبی با رژیم اشغالگر قدس دارد، آرش را نماد ضد صهیونیستی می‌داند و حتی گفته می‌شود تلویحاً به مسئولان ایرانی اعلام کرده که یکی از مقدمات رهایی از این تعلیق؛ استعفای آرش میراسماعیلی است.
به هر حال از امروز ورزش ایران زمان دارد که نسبت به این حکم اعتراض کند اما اگر قرار باشد روندی که تا امروز طی شده، ادامه یابد، در دادگاه حکمیت ورزشی هم اتفاق خاصی نمی‌افتد و این حکم تأیید می‌شود؛ مگر اینکه در فرصت باقیمانده اتفاق دیگری رقم بخورد.