سخنگوی قوه قضائیه: 245 مدیر به دلیل قصور در حوادث سیل اخیر تحت پیگرد قرار گرفتند

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در بررسی‌های اولیه 245 نفر از مدیران ادوار مختلف به دلیل قصور در حوادث ناشی از سیل به هیات‌های تخلفات معرفی و تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند.
غلامحسین اسماعیلی در دوازدهمین نشست خبری در ارتباط با سیل گذشته، اظهار داشت: یک ماه از پاییز سپری شد و امیدواریم پاییز و زمستان توام با بارش و رحمت الهی باشد. اما یادمان نرود که در روزهای پایانی سال گذشته و روزهای آغازین امسال بارندگی و سیلاب در مناطق مختلف مشکلاتی ایجاد کرد که بخشی از آن ناشی از ترک فعل‌ها و قصور و تقصیر مدیران بود که اگر وظایف خود را به خوبی انجام می‌دادند، شاهد چنین مشکلات و حوادثی نبودیم.
سخنگوی قوه قضائیه خطاب به مدیران تصریح کرد: مدیران با هدف پیشگیری از حوادث بازنگاهی به حوزه‌های مدیریت خود داشته باشند.
وی درباره گزارش قوه قضائیه از سیل اخیر گفت: بررسی‌های جامعی ازسوی سازمان بازرسی کل کشور و دادستانی‌ها در سراسر کشور انجام شد.


اسماعیلی ادامه داد: 140 نفر از مدیران دوره‌های مختلف به هیات‌های رسیدگی به تخلفات معرفی شدند همچنین برای 105 نفر از مدیران هم پرونده کیفری تشکیل و تحت پیگرد قرار گرفتند.
وی اضافه کرد: امیدوارم با پیشگیری‌هایی که انجام می‌شود، دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده زیبا حالت منفرد معروف به جعبه سیاه پرونده نفتی بابک زنجانی گفت: حکم بدوی توسط دادگاه صادر شده است؛ محکومیت نامبرده سنگین است اما چون این پرونده جزء پرونده‌های شعب ویژه جرایم اقتصادی نیست و هنوز حکم قطعیت پیدا نکرده است، از بیان جزییات آن معذورم.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره دستگیری روح‌الله زم، گفت: بار دیگر از این اقدام هوشمندانه، دقیق، اطلاعاتی و عملیات فریبی که سربازان گمنام امام زمان در اطلاعات سپاه رقم زدند، تشکر می‌کنم.
وی ادامه داد: کسانی که تحت حمایت سرویس‌های کشورهای مختلف بودند، سربازان گمنام امام زمان در اطلاعات سپاه توانستند آنها و سرویس‌های اطلاعاتی که آنها را تحت حمایت داشتند، مدیریت کنند و در نتیجه مدیریت آنها این توفیق حاصل شد.
اسماعیلی اضافه کرد: تا امروز غیر از خود روح‌الله زم فرد دیگری از بخش‌های مختلف چه در دولت، قوه قضائیه و نیروهای مسلح دستگیر نشده است و بی‌جهت گمانه زنی نشود.
اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده شهرام جزایری گفت: حکم قطعی و نهایی پرونده شهرام جزایری صادر شده است؛ نامبرده به جهت کلاهبرداری به تحمل هفت سال حبس و علاوه بر آن جریمه نقدی و به دلیل جرم دیگری به تحمل 6 ماه حبس محکوم شده است.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره میزان بازگشت ارزهای اعطایی ناشی از صادرات گفت: انتظار ما این است که اعداد و ارقام صحیح و دقیق باشد؛ وزیر اقتصاد 45 درصد و رئیس کل بانک مرکزی 71 درصد اعلام کردند. اینکه کدام درست است را نمی‌دانیم و بررسی دقیق آن به عهده نهادهای متولی است.
سخنگوی قوه قضائیه درباره قضات بازداشتی و احتمال تجدیدنظر در احکام صادر شده ازسوی این قضات گفت: فرآیند قانونی نقض حکم مشخص است؛ کسی که برای امر قضا منصوب می‌شود تا روزی که از امر قضا منفک می‌شود، صالح بر رسیدگی است و اصل بر این است که در دوره‌ای که صلاحیت او احراز شده است، احکام صادر شده توسط وی اعتبار دارد مگر اینکه احکام صادره مغایر با موازین شرعی یا قانون باشد.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره ورود دستگاه قضایی به ماجرای لردگان گفت: در ارتباط با حوادث مربوط به روستای چنار محمودی لردگان اولاً دولت ورود کرد و درحال انجام بررسی‌های کارشناسانه درباره زمینه و علل بروز این پدیده است و طبق اعلام وزارت بهداشت، خوشبختانه با پیشرفت علم این بیماری قابل علاج است و درمان این افراد در دستور کار قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: همچنین کسانی که در این شهرستان اقدامات خرابکارانه انجام داده بودند، بازداشت شدند و اکثر آنها آزاد شدند و فقط برخی از جمله یکی از وابستگان مربوط به طاغوت در بازداشت است.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره بازداشت کارگران هفت‌تپه در مسیر دیدار با نمایندگان گفت: این خبر کذب است.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره سامانه ثبت اموال مسئولان افزود: اجرای قانون که معطل مانده بود، یک گام بلند در راستای اعتمادسازی بین مردم و مسئولان و لزوم اجرای همه قوانین لازم‌الاجرای کشور بود. این اقدام می‌تواند یکی از زمینه‌ها برای ایجاد شفافیت و اعتماد مردم باشد.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره بازداشت 21 نفر از کارگران آذرآب و آخرین وضعیت تجدیدنظر درباره احکام کارگران هفت تپه گفت: آنچه رئیس قوه قضائیه اعلام کرد، یک سیاست کیفری کاملا مشخص است. در حوزه تعامل با اصحاب رسانه، کارگری و جرم سیاسی، سیاست‌های کیفری رئیس قوه قضائیه مبتنی بر قوانین اعلام شد.
وی ادامه داد: زمانی این دستور صادر شد که در دادگاه بدوی حکم صادر شده بود و پرونده به دادگاه تجدیدنظر رفت و تعدادی از کسانی که در زمره این پرونده‌ها بودند، بررسی شد.
اسماعیلی اضافه کرد: قرار تامین برای چهار نفر از این افراد تخفیف یافت و قرار بازداشت موقت به وثیقه یا وثیقه‌های سبک تبدیل شد و در صورتی که وثیقه‌های تقلیل یافته را بسپارند، آزاد می‌شوند.
سخنگوی قوه قضائیه درباره حکم حسین فریدون و اعتراضات پس و قبل از اجرای حکم گفت: حکم این فرد صادر و درحال اجرا است.
اسماعیلی اضافه کرد: در این پرونده دلایل و مستندات از منظر قضات رسیدگی‌کننده از دادسرا تا تجدیدنظر و فرایند بررسی اعمال ماده 477 وجود دارد و برخی متهمان اقرار دارند و اسناد مکتوب و قانونی برای اتهامات موجود است.
سخنگوی قوه قضائیه گفت: رای صادره فارغ از هرگونه شائبه و جانبداری بوده است و تاکنون حدود 10 قاضی در این پرونده از ابتدا تاکنون رای دادند و اظهارنظر کردند.
سخنگوی قوه قضاییه درباره آمار استرداد اموال و اراضی از دست رفته بیت المال گفت: فقط در دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی تهران در 91 پرونده حدود 7 هزار میلیارد تومان وجه نقد و جزای نقدی به خزانه دولت و بانک‌ها برگشت.
وی ادامه داد: رقم دقیق، 6 هزارو 937 میلیارد و 412 میلیون 244 هزار تومان است همچنین 87 میلیون و 836 هزار و 337 یورو و 12 میلیون 93 هزارو 543 دلار به خزانه برگشته است و 294 میلیون و 303 هزارو 147 درهم به خزانه بازگشت داده شده است.