سیل فروردین ۱۰۵ مدیر را به دادگاه کشاند

هادی محمدی – سخنگوی قوه قضاییه از معرفی ۱۴۰ نفر از مدیران فعلی و سابق به هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری در ماجرای سیل فروردین در چند استان و صدور کیفرخواست برای 105 مدیر در این زمینه خبرداد. به گزارش خراسان، غلامحسین اسماعیلی در دوازدهمین نشست خبری خود با اشاره به مشکلات ایجاد شده بابت سیل در روز‌های پایانی سال گذشته و آغازین روز‌های امسال گفت: طبق بررسی‌هایی که توسط سازمان بازرسی کشور و دادستانی‌ها انجام شده ۱۴۰ نفر از مدیران دوره‌های مختلف به هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری معرفی شدند و برای ۱۰۵ نفر از مدیران ذی‌ربط پرونده کیفری تشکیل شد و تحت تعقیب قرار گرفتند. وی با بیان این که در بررسی اولیه ۲۴۵ نفر از مدیران ادوار مختلف در بروز حوادث ناشی از سیل در مظان اتهام قرار گرفتند و تحت تعقیب هستندگفت: امیدوارم در آینده شاهد تکرار حوادث ناشی از سیل و معرفی مدیران به نهادهای ذی‌ربط نباشیم.
تکذیب خبرسازی های اخیر درباره زم
چند روز پیش  یکی از نمایندگان مجلس مدعی شده بود که دستگیری هایی در بخش دولتی داشتیم که با دستگیری روح ا... زم ارتباط دارد، سخنگوی دستگاه قضا در این خصوص با بیان این موضوع که تا امروز غیر از خود روح ا... زم فرد دیگری از بخش های مختلف چه در دولت و چه در قوه قضاییه و چه در نیروهای مسلح بازداشت نشده است، تصریح کرد: لطفا بی جهت گمانه زنی نشود و انگشت اتهام به سمت یکدیگر روانه نکنید. وی ادامه داد: اجازه بدهید دستگاه های امنیتی و قضایی بررسی دقیق خود را انجام دهند، البته ما اطلاعات ذی قیمتی در این حوزه به دست آوردیم  و قبلا در بخش هایی که اطلاع رسانی و مستند ایستگاه پایانی دروغ پخش شد، افرادی در آن فرایند دستگیر شده بودند و قبل از این قصه رسیدگی و محکوم شدند، اما در برهه اخیر دستگیری جدید نداشتیم.
محکومیت قطعی شهرام جزایری به ۷ سال حبس


گویا شهرام جزایری نمی تواند از زندان دل بکند و اصولا خیلی از آزادی خوشش نمی آید . حکم هفت سال حبس جزایری که به گفته اسماعیلی قطعی هم شده نشان می دهد شهرام جزایری باید به جرم کلاهبرداری علاوه بر جزای نقدی، هفت سال آینده را نیز در زندان سپری کند.
7هزارمیلیارد تومان و ده ها میلیون ارز خارجی به بیت المال بازگشت  
سخنگوی قوه قضاییه در کنار همه خبرهای قضایی خود یک خبر خوب و امیدوارکننده هم داشت و از بازگشت هزاران میلیارد تومان اموال مردم به بیت المال خبر داد. براساس آمار آقای سخنگو در دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی و تنها در ۹۱ فقره پرونده در مقام اجرای شش هزار و ۹۳۷ میلیارد و ۴۱۲ میلیون و ۲۴۴ هزار تومان وجه نقد به خزانه دولت و بانک ها بازگشت همچنین ۸۷  میلیون و ۸۳۶ هزار و ۳۳۷ یورو ، ۱۲ میلیون و ۹۳ هزار و ۵۴۳ دلار و ۲۹۴ میلیون و ۳۰۳ هزار و ۱۴۷ درهم امارات نیز بازگردانده شده است.
محکومیت سنگین برای جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی
اسماعیلی در ادامه خبری جدید درخصوص پرونده بابک زنجانی داشت و درباره حکم پرونده زیباحالت منفرد معروف به جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی گفت: در این پرونده حکم بدوی صادر شده و منتهی به محکومیت سنگین است اما از آن جا که پرونده جزو پرونده های عادی بود و جزو پرونده های ویژه اقتصادی دادگاه انقلاب نبود و قطعیت نیافته، از بیان جزئیات  معذوریم.
واکنش سخنگو به اظهارات متهمان پرونده ترور دانشمندان هسته ای
یکی از خبرنگاران از اسماعیلی پرسید «در پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای احکام قضایی صادر شد که برخی از این احکام نیز اجرا شد در حالی که این اعتراف‌گیری‌ها به زور انجام شد. با توجه به این که دستگاه قضا در خصوص احکام صادر شده اعم از حبس و اعدام توضیحی نداد آیا این نشان از صحت احکام دارد؟» اسماعیلی در پاسخ به این سوال گفت: شما از کجا این احکام حبس و اعدام را استخراج کردید؟ و خبرنگار در پاسخ گفت: در کمیسیون امنیت ملی هم گفته شده است.اسماعیلی گفت: شما اول بگویید منشأ اخبارتان کجاست بعد ما به دنبال تأیید و تصویب آن‌ها می‌رویم. شأن رسانه‌ها این نیست که به دنبال جاعل‌نیوزها باشند. من گفته‌ام قوه قضاییه آمادگی دارد که اگر از قاضی شکایت دارند بنا به قانون به آن رسیدگی کنیم.
باز هم حسین فریدون
این روزها پرونده جنجالی حسین فریدون همچنان پرسروصداست و هر روز از یک بخش این پرونده، حاشیه ای ساخته می شود . روز گذشته هم خبرنگار روزنامه دولتی ایران از سخنگوی قوه قضاییه پرسید گفته می شود در پرونده حسین فریدون دو نفر دیگر هم متهم بوده اند که رسیدگی نشده است .
 آیا تایید می کنید ؟ اسماعیلی  در پاسخ ابتدا به موضوع نسب فامیلی فریدون پرداخت و همان ابتدا تاکید کرد در فرایند قضایی داشتن نسبت خانوادگی با اشخاص و مقامات و تشکیلات و احزاب رسمی و قانونی کشور نه امتیاز است و نه مانع برای رسیدگی قضایی.وی در ادامه به روند بررسی اتهامات فریدون در سطوح مختلف قضایی پرداخت و گفت : در این پرونده از حیث دلایل و مدارک و از منظر قضات رسیدگی کننده به پرونده تا امروز در مراحل مختلف در دادسرا و دادگاه بدوی و تجدیدنظر و اعمال ماده ۴۷۷، حدود ۱۰ نفر قاضی روی آن کار کرده و رای و نظر قضایی دادند. هم دلایل کافی وجود دارد و هم برخی  متهمان  اقرار دارند و هم مستندات مکتوب در رابطه با اعمال مجرمانه و هم مستندات قانونی وجود دارد و براین اساس رای صادر شده و فارغ از هرگونه شائبه بوده است. عدد متهمان در پرونده بیش از این هاست و پرونده  برخی متهمان در این خصوص  در دادسرا مفتوح است و هنوز به دادگاه نیامده است. ‌اسماعیلی اظهارکرد : در این پرونده برای هفت نفر در دادگاه بدوی رای صادر شد  که دادگاه بدوی  برای دو نفر از این  هفت نفر حکم برائت صادر و پنج نفر  را محکوم کرد. دادگاه تجدیدنظر نیز یک نفر از این پنج نفر را که دادگاه بدوی محکوم کرده بود حکم برائت داد و حکم چهار نفر دیگر را تایید کرد و در این تایید، حکم دو نفر را بدون هیچ گونه تغییری تایید و حکم یک نفر را به صورت کامل تعلیق کرد و  حکم  فریدون را تقلیل داد.
مرزبندی دقیق تری بین جرم امنیتی و سیاسی قائل می شویم
مسئول حوزه ریاست رئیس قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی براین که برنامه آقای رئیسی درخصوص جرم سیاسی چیست؟ گفت: جرم سیاسی در قانون تعریف شده و تاکید ریاست قوه قضاییه بر این است که در دوره جدید ما مرزبندی دقیق تری بین جرم امنیتی و سیاسی قائل شویم زیرا این جرایم اشتراکات فراوانی دارند و تاکید ایشان این بود که ما مرزبندی را مشخص کنیم. هر گاه عمل ارتکابی مشمول جرم امنیتی بود با عنوان جرم امنیتی باشد و هرگاه جزو جرایم سیاسی بود جرم سیاسی است و سختگیرانه رفتار نکنیم.
بررسی حادثه لردگان از سوی تیمی از پزشکی قانونی
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در خصوص حادثه لردگان گفت: دولت در این موضوع ورود و بررسی کارشناسانه درباره علل بروز پدیده را آغاز کرده و در جهت درمان اقداماتی انجام داده است و این را هم بدانیم که این بیماری با پیشرفت علم قابل علاج و درمان آن در دستور کار است. قوه قضاییه تیمی از پزشکی قانونی را مأمور کرده که به بررسی این موضوع بپردازند که هنوز گزارش این تیم تکمیل نشده است.وی افزود: فرد بازداشت شده به دلیل شکایت جمعی از مردم از او بازداشت شده بود که اکنون آزاد شده و تعدادی از افرادی که کارهای تخریب گرایانه کرده بودند و بازداشت بودند هم آزاد شدند.