چرخه‌ای معیوب در کشور

سخنان رییس بانک مرکزی برای تزریق نقدینگی به خودروسازان و واکنش آنها
به این سخنان بیانگر یک چرخه معیوب
در کشور است. متاسفانه طی 40 سال گذشته مشکلات ساختاری نظام بانکداری باعث شده تا بانکها به جای هدایت نقدینگی به تولید تنها بنگاهداری کنند و پولهای سرگردان مردم سمت خرید ارز نرفته تا این را به سمت صنایع سوق دهند. به این خاطر بسیاری از صنایع ما در بخشهای مختلف تعطیل شدند ودولت از آنها حمایتی نکرد. دولت برای آن که خودروسازان دولتی نیز شامل این چرخه نشوند، مرتب طی این سالها پول به آنها تزریق کرد.
در واقع به آنها به نوعی باج داد تا ضمن تولید، اشتغالزایی داشته باشند. سیستم خودروسازی کشور دولتی وانحصاری است و این شرایط باعث شده خودروسازان در فضای رقابتی فعالیت نکنند. به این خاطر تولید کیفی در این بخش را از دست دادیم و به خاطر حفظ شاخص تولید ملی کیفیت را فدایی ساختیم.


به دلیل وابستگی خودروسازان به قطعات وارداتی مانند قضیه پژو ورنو که از ایران رفتند این قطعات نیز تامین نشد، بنابراین خودروسازان دچار مشکلات عدیده ای شدند. دولت برای حمایت از خودروسازان به ظاهر خصوصی اما در واقع دولتی، پولهای زیادی را طی سالهای مختلف به خودروسازان تزریق کرد.سال 92 ویا سال 94 برای نجات خودروسازان از بحران ، نقدینگی به آنها پرداخت کرد، اما چون مدیریت آنها دولتی بود وسکانداری آنها توسط دولت صورت می گیرد، به خاطر زیر ساختهای غلط این نقدینگی کارسازشان نشد.
پولهایی که پرداخت می شود به درستی در این بخش نظارت نمی شود. خودروسازان نتوانستند پولها را به درستی هدایت کنند و با بحران رفتن پژو ورنو مشکلات نیز چند برابر شد. وزیر صمت که باید رابط خودروسازان وبانک مرکزی در این میان برای حفظ صنعت باشد ،نتوانست وزنه خوبی میان این دوبخش باشد. شورای رقابت را در سال گذشته از قیمت گذاری کنار گذاشته و اعلام شد که قیمتها 5درصد زیر قیمت بازار عرضه شود.وزیر فرمولی دادکه تیراژبالا رود تا قیمت پایین بیاید.
در صورتی که این فرمول ساده را حتی مردم عادی نیز می دانند. از وزیر صمت انتظار می‌رود نظر کارشناسی بدهد .خودروسازان در سال گذشته با تشدید تحریم ها منتظر کمک مالی بودند که دولت پول داد اما کمکی به آنها نشد ،چرا که زمانی که نمی توان قطعه ای وارد کشورکرد ،این پول هم فایده‌ای برای آنها ندارد. از سوی دیگر ایرادی که به بانک مرکزی وارد بوده آن است که زیر ساختهای آن درست نیست. بانک مرکزی جدا از ساختارهای دولت نیست. آقای همتی نتوانست به وعده های خود به عنوان رییس ارگانی که باید استقلالش را حفظ کند، عمل نماید. ایشان گفتند نرخ ارز پایین آمده و قول نرخ 8 هزار تومانی و تک نرخی شدن آن رادادند که محقق نشد. تورم ما با ارز 12 هزار تومانی هنوز حفظ شده و قیمتها افزایش چشمگیری داشته است. پول پرداختی به خودروسازان برای حفظ تولید کارساز نشد. بنابراین در این چرخه معیوب سخنان همتی و واکنش خودروسازان کمکی به ارزآوری نمی‌کند و تنها ذهنیت جامعه نسبت به ساختار دولت، شکننده شده و اعتماد عمومی از دست می رود.