گزارش تحلیلی آفتاب یزد از شانس دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی برای سرلیستی اصولگرایان

اصولگرایان تلویزیونی اجازه سرلیستی جلیلی را نمی‌دهند
آفتاب یزد- گروه سیاسی: چند صباحی بیشتر تا انتخابات مجلس یازدهم نمانده است و از همین رو گمانه زنی‌های مختلفی نیز درباره نحوه حضور دو جریان همیشگی عرصه سیاست بعد از انقلاب، وجود دارد. اصلاح طلبان هنوز حتی در مورد نحوه و کیفیت حضور در انتخابات با یکدیگر به تفاهم نرسیده‌اند.
اما اصولگرایان وضعیت مشخص تری دارند. آن‌ها که احتمال پیروزی خود را در انتخابات 98 به دلیل دلسردی مردم از دولت فعلی و اصلاح‌طلبان بسیار بالا می‌دانند حتی در مورد لیست و اینکه چه نمایندگانی باید در مجلس حضور داشته باشند نیز مباحثی را مطرح می‌کنند و برنامه دارند. یکی از این چهره‌های اصولگرا که حضور بسیار فعالی دراین عرصه دارد محمد باقر قالیباف خالق مبحث نئواصولگرایی است. او چندی پیش با انتشار ویدئویی از خودش، خبر از مجلس نو داد، مجلسی کاملا متفاوت با مجلس کنونی و متشکل از نیروهای جوان. این اظهارات او البته چند برداشت متفاوت داشت، نخست اینکه وی در نقش لیدری جریان اصولگرا برآمده است و می‌خواهد تا برای انتخابات مجلس بعدی برای جریان راست تعیین تکلیف کند، گروه دیگر این اظهارات را به معنای آن دانستند که اتفاقا قالیباف حساب خود را از اصولگرایان سنتی جدا کرده است و با این اظهارات در واقع می‌خواهد بگوید که در مقابل چهره‌های همیشگی اصولگرایان می‌ایستد و چهره‌های جوان را به جای آن‌ها معرفی می‌کند. از سویی دیگر اما عده‌ای معتقدند که این‌ها نشان می‌دهد اصولگرایان روی او حساب ویژه باز کرده‌اند و ممکن است وی را برای مجلس سر لیست خود قرار دهند.
عده‌ای هم می‌گویند قالیباف خودش هیچ گاه برای رقابت‌های مجلس به عنوان نامزد حضور نخواهد یافت. او همچنان در آرزوی ریاست جمهوری است. برای همین در انتخابات اسفند98 در نقش رهبر سیاسی اصولگرایان و نه کاندیداتوری برای انتخابات مجلس یازدهم حضور می‌یابد و خودش را برای ریاست جمهوری 1400 گرم می‌کند.


>شانس جلیلی
اگر برنامه اصلی قالیباف 1400 است در انتخابات مجلس یازدهم چه کسی سرلیست انتخابات اصولگرایان خواهد شد؟ شاید عجیب باشد که امروز سعید جلیلی همان دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی که روزی سودای ریاست کشور را در سر می‌پروراند و با ظاهری خاص و عینک ته استکانی همیشگی در سفرهای انتخاباتی، پیام‌هایی را به سرتاسر کشور مخابره می‌کرد اکنون اولین و جدی‌ترین گزینه‌ای است که رسانه‌ها درمورد سر لیستی وی برای انتخابات مجلس درتهران از وی یاد می‌کنند. تا حدی که یک روزنامه اصلاح طلب با جایگزین کردن نقش قالیباف به جای روحانی و سعید جلیلی به جای علی لاریجانی، به رویای اصولگرایان در این زمینه می‌پردازد، اینکه شاید جلیلی در مجلس و قالیباف در پاستور با یکدیگر در آینده‌ای نه چندان دور همراهی و همکاری کنند. از همین رو است که برخی سرلیستی سعید جلیلی در لیست تهران رابرای اصولگرایان محتمل ترین اتفاق در شرایط فعلی ارزیابی می‌کنند. چه بسا جلیلی
بعد از سر لیستی و ورود به پارلمان یازدهم، ریاست قوه مقننه را نیز برعهده بگیرد؟ اما آیا این تنها یک آرزوی اصولگرایی است و یا سرنوشتی که باید همگان منتظر آن باشند؟
ازسویی این پرسش مطرح است که آیا جلیلی که در انتخابات ریاست جمهوری بیشتر از 3 تا 4 میلیون رای نیاورد و از سویی برخی او را یکی از چهره‌های خاص وابسته به جریان پایداری می‌دانند که نه تنها مورد اقبال مردم بلکه مورد اقبال بخش قابل توجهی از اصولگرایان هم نیست گزینه مناسبی برای سرلیستی است؟ به عبارتی لیستی که نام او در بالای آن باشد شانسی برای پیروزی دارد؟
>لیست جلیلی موفق می‌شود؟
حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی اصولگرا گمانه زنی‌های ناشی از سر لیستی جلیلی برای اصولگرایان را تلاش جریان رقیب درجهت ایجاد یک معماری سیاسی می‌داند و به آفتاب یزد می‌گوید: موضوع سر لیستی اصولگرایی و یا مسائلی مانند حضور جلیلی چیزی نیست که خود اصولگرایان در حال حاضر آن را به عنوان ساختار سیاسی در انتخابات برنامه ریزی
کرده باشند.
وی درباره اینکه اگر جلیلی سر لیست اصولگرایان باشد تا چه اندازه او و لیست وی شانس پیروزی در انتخابات را خواهد داشت، اظهار می‌کند: در شرایط حاضر ما نیازمند یک رئیس جمهور و یک مجلس کارآمد برای حل مشکلات کشور هستیم. بنابراین نه پیروزی یک جناح برای ما مهم است و نه اینکه چه شخصی از چه جناحی مسئولیت پیدا کند. در شرایط فعلی اولویت مااصولگرایان اولویت جناحی نیست، بلکه اولویت ما نظام و برون رفت از مشکلاتی است که در حال حاضر در کشور وجود دارد.
کنعانی مقدم می‌گوید: به همین خاطر چهره‌های سیاسی که خودشان را برای انتخابات مجلس یا ریاست جمهوری مطرح می‌کنند چند ویژگی باید داشته باشند؛ مقبولیت، اصلح بودن، داشتن برنامه و توانایی حل مشکلات. از سویی خودشان و تیم‌شان از کارآمدی لازم بهره ببرند. این افراد مصالح جناحی را نباید به مصالح کشور ترجیح دهند. این‌ها شروطی است که هرکسی
داشته باشد می‌تواند وارد عرصه انتخابات شود.
این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به اینکه نظرش مشخصا درباره سر لیستی جلیلی و شانس او برای انتخابات چیست؟ اظهار کرد: شخص من روی سرلیستی فکری نمی‌کنم، خواه‌ناخواه تیمی که بناست برنامه موردنظر را اجرایی کند دریک انتخابات درون جریانی شخصی را برمی‌گزیند و سپس آن فرد در معرض رای عموم قرار می‌گیرد. برای همین در حال حاضر اینکه چه کسی سرلیست است، مطرح نیست.
او تلویحا این موضوع راکه بسیاری می‌گویند چون جلیلی در انتخاباتی مانند ریاست جمهوری ناموفق بوده است بنابراین در انتخابات مجلس هم توفیقی نمی‌تواند داشته باشد، تایید می‌کند و می‌گوید: به نظر من هم کسانی که در امتحان‌های مختلف شرکت کرده‌اند و نمره قبولی نگرفته‌اند شانسی برای پیروزی در مجلس هم ندارند. من معتقدم حتی دوسوم از نمایندگان فعلی مجلس هم شانسی برای انتخابات بعدی ندارند و تغییر خواهند کرد.
اما از سویی گروهی معتقدند با توجه به شرایط متفاوتی که انتخابات سال 98 نسبت به انتخاباتی نظیر 96، 94 و 92 دارد و احتمال می‌رود که بخشی از هواداران اصلاح طلب و یا آرای خاموش در انتخابات حضور نیابند، این موضوع، شانس موفقیت لیست جلیلی را بالا می‌برد، کنعانی مقدم دراینباره گفت: اعتقادم این است که مشارکت حداکثری به نفع نظام است حتی اگر در آن شرایط ما اصولگرایان نتوانیم رای بیاوریم. مشارکت حداکثری پیروزی برای تمام جناح‌هاست. اینکه لیستمان با عدم مشارکت رای بیاورد موضوعی نیست که اصولگرایان به دنبال آن باشند. حال چه با سر لیستی جلیلی یا با سر لیستی هر شخص دیگری.
>رقابت درون جناحی
اما از محمد صادق جوادی حصار فعال سیاسی اصلاح طلب هم درباره اینکه با توجه به احتمال مشارکت پایین رای دهندگان تا چه میزان می‌توان سرلیستی جلیلی را باعث موفقیت جریان اصولگرا در انتخابات اسفند 98 دانست؟ می‌پرسیم. او به آفتاب یزد می‌گوید: این یک واقعیت است که هروقت مشارکت پایین باشد، پیروزی اصولگرایان رخ می‌دهد، اما اگر این جریان از این موضوع (پیروزی) مطمئن باشد آن وقت رقابت در میان خود اصولگرایان بیشتر خواهد شد.
وی اضافه می‌کند: در حقیقت در چنین شرایطی اصولگرایان جاده را یک طرفه می‌بینند و پیروزی خود را حتمی. این بدان معناست که آن‌ها با هر چهره‌ای می‌توانند برنده باشند، درچنین شرایطی است که رقابت میان جلیلی و سایر رقبای اصولگرایش افزایش می‌یابد. از سویی من تصور نمی‌کنم که مثلا کسی مثل قالیباف به وعده اینکه دو سال دیگر در انتخابات ریاست جمهوری، رئیس جمهور شود به راحتی عرصه رقابت مجلس را کنار بگذارد. البته این هم منظورم نیست که قالیباف به جای جلیلی سر لیست اصولگرایان خواهد شد و نمی‌توان با قاطعیت راجع به آن اظهار نظر کرد.
>جوانان نمی‌گذارند او بیاید
جوادی حصار گفت: اما واقعیت این است که از زمان شروع بحث انتخابات پیشرو تابه امروز برای اصولگرایان سیگنال‌های مثبتی فرستاده می‌شود و عمده این سیگنال‌ها نیز به دلیل فضایی است که در آن عدم مشارکت گروهی از مردم که دردوره‌های پیشین به اصلاح طلبان رای می‌دادند حس می‌شود، از طرفی بخشی ازخود اصلاح طلبان هم اساسا درباره مشارکت در انتخابات مرددند و این دو فرض باعث شده تا اصولگرایان با علم به اینکه رای اصولگرایی همواره بر سر جایش باقی است خود را پیروز انتخابات 98 بدانند. به واسطه همین موضوع است که بعید می‌دانم رقبای اصولگرای جلیلی، یا حتی کسی مثل قالیباف بنا باشد تا سر لیستی اصولگرایی را به یکدیگر تعارف کنند بلکه فکر می‌کنم رقابت خیلی سختی میان آن‌ها با جلیلی در بگیرد.
جوادی حصار در پاسخ به این سوال که اگر وضعیت فعلی تغییر کند و مشارکت مطلوب مردم در انتخابات پیش بینی شود و فضای رقابت میان اصولگرایان و اصلاح طلبان پیش بیاید آیا آن موقع می‌توان این استراتژی را که قالیباف در پشت پرده انتخابات مجلس بوده و سعید جلیلی سر لیست اصولگرایان در تهران شود را پذیرفت؟ می‌گوید: اگر تصورمان این باشد که شرایط رقابتی برای انتخابات میان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان پیش بیاید به این معنا که اصلاح طلبان و تحول خواهان و طیف‌های منتقد اجتماعی یک طرف بایستند و مثل انتخابات ریاست جمهوری دوگانه بین برخی کاندیداها اتفاق بیفتد باز هم بعید می‌دانم جلیلی مرد مبارزه و رقابت با جریان مقابل باشد. آن زمان هم تصور می‌کنم که اصولگرایان باید به چهره‌هایی مثل قالیباف متوسل شوند هرچند شخص قالیباف هم از دید عده‌ای از اصولگرایان یک چهره سوخته به شمار می‌آید و از همین رو شاید بتوان متصور شد که اصولگرایان به صورت کلی به سمت نیروهای جدیدتری که در آن نه اثری از قالیباف باشد و نه جلیلی، بروند.
اما ممکن است عده‌ای بگویند با توجه به عدم حضور جلیلی در دوره‌های پیشین مجلس او بتواند سرلیست جدید و جوان اصولگرا باشد؛ نکته‌ای که جوادی حصار در مورد آن می‌گوید: نمی‌توان این موضوع را با استحکام تایید کرد به هر حال در جریان اصولگرایان چهره‌های جدیدی بروز کرده‌اند، فعالیت دارند و می‌خواهند بگویند که ما هستیم. چهره‌های جدیدی که مدت‌هاست در تلویزیون نیز آن‌ها را مشاهده می‌کنید. این چهره‌های اصولگرا عرصه را بر امثال جلیلی تنگ خواهند کرد.
جلیلی سر لیست شود شانس پیروزی دارد اما...
جلال جلالی زاده- نماینده سابق مجلس: این روزها برخی از احتمال سر لیستی سعید جلیلی در لیست اصولگرایان تهران سخن می‌گویند اما به راستی او با توجه به سبقه سیاسی‌اش می‌تواند چنین نقشی را برعهده بگیرد و از سویی در صورت چنین اتفاقی وی و لیستش شانس پیروزی خواهند داشت؟
نمی شود تصور کرد که سعید جلیلی در میان اصولگرایان در جایگاه رهبری است که بتواند به عنوان محور این جریان نقش ایفا کند. او قادر نیست تا تمام اصولگرایان را نسبت به خود راضی نگه دارد از طرفی وی محبوبیت و نفوذ لازم را درپایگاه اجتماعی اصولگرایان ندارد تا بتواند به عنوان سر لیست اصولگرایان درانتخابات آتی باشد.
اما در این میان باید به نکات دیگری هم توجه کنیم که باعث می‌شود احتمال پیروزی جلیلی را در صورت سر لیستی‌اش دور از ذهن ندانیم. اصولگرایان همواره در انتخابات شرکت می‌کنند و پای ثابت صندوق‌های رای هستند، درچنین شرایطی اگر متحد باشند هر کسی را که بر سر آن اجماع کنند می‌توانند معرفی کرده و در نهایت حتی آن فرد پیروز انتخابات شود. به عبارتی در صورت معرفی جلیلی به عنوان سرلیست اصولگرایان دیگر شخص جلیلی مطرح نیست بلکه جریان اصولگرایی مطرح است که درآن صورت هواداران این جریان همگی به جلیلی رای می‌دهند.
از سویی احتمال عدم حضور بخشی از مردم که پیشتر به اصلاح طلبان رای می‌دادند قطعا به سود جلیلی و هواداران اوتمام خواهد شد، به این معنا که اگر به غیر از جلیلی کس دیگری برای سرلیستی از سوی اصولگرایان معرفی نشود، قطعا او به مجلس راه خواهد یافت و در نقش لیدر جریان اصولگرایان در پارلمان نقش ایفا می‌کند.
اما موضوع بر سر این است که آیا در مورد سرلیستی جلیلی اجماع صورت می‌گیرد؟ معتقدم اصولگرایان خودشان هم می‌دانند که تشدید رفتارهای خاص در جبهه‌شان، دست آخر به ضرر آنها تمام می‌شود و باید گفت جلیلی از جرگه پایداری‌ها یا اصطلاحا از آن جمله افراد خاص این جریان است. معمولا حضور جریان پایداری‌ها در مجلس به ضرر اصولگرایان تمام می‌شود و جایگاه آن‌ها را در نزد مردم بیشتر کاهش می‌دهد. از همین رو انتخاب شخصی مثل جلیلی به عنوان سرلیست اصولگرایان نگاه عامه مردم را نسبت به این جناح حساس‌تر می‌کند و این موضوعی نیست که اکثریت محافظه کاران خواهان آن باشند، برای همین هم بعید می‌دانم بدنه اصولگرا در انتها برروی گزینه جلیلی به عنوان سرلیست به تفاهم برسد.