اختلاف شورا و مجلس بر سر جدایی ری از تهران

اين گفته‌هاي اعضاي شوراي شهر تهران در حالي مطرح مي‌شود که طي سال‌هاي اخير و در بازه‌هاي زماني چندين بار موضوع جدايي ري از تهران مطرح شده که هر بار اين موضوع مورد مناقشه قرار گرفته است؛ نخستين بار در سال 89 جدايي ري از تهران مطرح شد موضوعي که منجر به واکنش مهدي چمران رئيس سابق شوراي شهر تهران قرار گرفت و البته در سال 91 بار ديگر اين موضوع توسط استاندار وقت تهران به‌صورت جدي‌تر مطرح شد که در همان ‌زمان مجددا با واکنش برخي از مسئولان روبه‌رو شد. اما حالا اين طرح دوباره به مجلس رفته و مورد استقبال تعداد زيادي از نمايندگان تهران، ري، اسلامشهر و پرديس قرار گرفته، همان‌طور که سيد فريد موسوي؛ نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در صفحه شخصي خود نوشت: طرح تفکيک انتخابات شوراي اسلامي و انتخاب شهردار شهرستان ري از تهران را تقديم مجلس کردم؛ داشتن شوراي شهر و شهردار مستقل نياز جدي اين شهرستان بزرگ و مطالبه ديرين شهروندان ري است که اميدوارم با راي موافق همکارانم محقق شود.
سرريز مشکلات و معضلات تهران به ري
فرماندار ويژه شهرستان ري با تاکيد بر اينکه شهرستان ري وارث معضلات و مشکلات بسياري ناشي از همجواري با تهران شده است افزود: اين همجواري شهرستان ري با تهران خسارت بزرگي براي اين شهرستان است و راهکار حل اين مشکل استقلال ري است. هدايت الله جمالي‌پور افزود: واقع شدن ري در کنار پايتخت موجب شده ظرفيت‌ها و پتانسيل‌هاي شهرستان ري در حوزه هاي مختلف به‌ويژه ظرفيت‌هاي بي‌‌‌نظير گردشگري اين شهرستان مورد غفلت قرار گيرد و از اين حيث خسارت بزرگي به اين شهرستان وارد شده است. سال‌هاست که شهرستان ري مشکلات بسياري از جمله انباشت زباله، دفن اموات، آلودگي هوا و... ناشي از همجواري تهران را متحمل شده و شهروندان شهرستان ري با اين مشکلات و معضلات دست و پنجه نرم مي‌کنند و بدتر از همه اينکه عوارض جمع آوري شده در پايتخت که بايد براي سامان اين موارد در نظر گرفته شود به شهرستان ري داده نمي شود.
طرح تفکيک ري به عمر مجلس دهم نمي‌رسد


در اين رابطه يکي از نمايندگان تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس در مجلس به «آرمان ملي» مي‌گويد: اين طرح در ابتداي ورودمان به مجلس به‌دليل اعتراضاتي که در شهر ري براي جداشدن از تهران وجود داشت، مطرح شد و آنها معتقد بودند که به‌دليل امکانات مناسبي که در اين شهر وجود دارد و جمعيت ساکن، فرمانداري مي‌تواند به‌عنوان يک شهر مستقل مطرح شود و از آن زمان اين طرح با واکنش‌هاي منفي همراه شد. طيبه سياوشي شاه عنايتي در ادامه مي‌افزايد: مخالفان بر اين باورند که جدايي ري از تهران همراه با آسيب‌هايي اقتصادي براي اين شهر با جمعيت 900‌هزار نفري و تهران به‌عنوان پايتخت همراه خواهد بود ولي از ديد ما هنوز اين نظرات کارشناسي شده نيست و بايد بيشتر مورد ارزيابي قرار بگيرد. وي با اشاره به اينکه ما در ابتداي شروع به کار مجلس دهم با اين طرح موافق بوديم خاطرنشان مي‌کند: اين طرح بايد از سال‌ها پيش مطرح مي‌شد و من فکر نمي‌کنم که تصويب آن به عمر مجلس دهم برسد و در دوره‌هاي بعد مجلس بيشتر مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد، چون اقدام مهمي در تقسيم‌بندي کشوري است و بايد تمام ابعاد مثبت و پيش بيني‌هاي لازم براي آينده اين شهر مورد ارزيابي قرار بگيرد. حالا طرح تفکيک ري از تهران به صحن رسيده در حالي که مي‌توانست در وزارت کشور راه خود را طي کند و بعد در مجلس مورد ارزيابي جهت تصويب ورود پيدا کند، در حالي که اين تفکيک براي هر چهار شهرستان ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس نيز مطرح است ولي بايد استدلال کارشناسي شده را بشنويم و طرح را به تصويب برسانيم. بدون شک اگر مزاياي اين طرح بيشتر از معايب آن باشد، قطعا مجلس با اين موضوع موافقت خواهد کرد.
آيا پاي انتخابات در ميان است؟
حسن خليل آبادي، عضو شوراي شهر تهران و ساکن شهرستان ري، يکي از موافقان اين طرح است، او در توئيت خود نوشت: نام جنابعالي و ساير نمايندگان که طرح تفکيک شهرري از تهران را تقديم مجلس محترم کردند، در حافظه تاريخي مردم اين شهر کهن ماندگار مي‌شود؛ بعنوان يکي از شهروندان اين شهر مذهبي، تاريخي سپاسگزار کساني هستم که به طرح مذکور راي مثبت مي‌دهند. طولي نکشيد که زهرا نژادبهرام، از اعضاي شوراي شهر که با اين طرح مخالف است، در پاسخ به سخنان خليل آبادي گفت: ‌اعضاي شوراي شهر تهران معتقدند که نبايد يکپارچگي تهران به‌دليل مسائل سياسي دچار تغيير شود از ديد ما شهروند منطقه 20 با 15 تفاوتي ندارد و به هم زدن يکپارچگي شهرداري و شهر ظلم به مردم است. او به تاثير نزديک شدن انتخابات بر اين تصميمي که از سوي نمايندگان مجلس گرفته شده، خاطرنشان مي‌کند: بعضي از اعضاي مجمع اميد هم از امضا‌کنندگان اين طرح در روزهاي گذشته بودند و نزديک شدن به انتخابات و فضاي سياسي متفاوت شايد يکي از دلايل ارائه اين طرح باشد. با اين حال علي اعطا، سخنگوي شوراي شهر تهران درباره نظر اعضاي شورا مي‌گويد: من به‌عنوان مسئول اعلام مواضع رسمي شورا بايد بگويم که هنوز درباره جدايي ري از تهران شورا جلسه‌اي را برگزار نکرده است. در طرحي که نمايندگان مجلس امضا کرده‌اند، گفته شده که انتخابات شوراي شهر ري و به طبع آن شهرداري شهرستان ري به‌صورت جداگانه برگزار شود و اين طرحي که نمايندگان امضا کرده‌اند، به اين موضوع اشاره مي‌کند. او مي‏گويد: امروز در شورا نقطه نظراتي از سوي اعضا اظهار شده که بعضا به‌عنوان موضع رسمي شورا مطرح شده اما من به‌عنوان مسئول مواضع شورا اعلام مي‌کنم که هنوز در اين مورد اعضا با هم گفت‌و‌گويي نداشته‌اند و هنوز موضعي اتخاذ نشده است.