اصلاحات نه به سمت انقلاب می رود نه محافظه کاری

مهراوه خوارزمی
خبرنگار حوزه احزاب
فردای برگزاری بیست و یکمین جلسه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان که در آن تصمیم‌گیران این جریان سیاسی بر ضرورت اتخاذ روشی شفاف و دموکراتیک برای جلوگیری از مخدوش شدن انسجام و وحدت جبهه اصلاح‌طلبان  تأکید داشتند؛ علی شکوری‌راد دبیر کل یکی از احزاب تأثیرگذار این جبهه رویکرد انتخاباتی این حزب را در جمع خبرنگاران تشریح کرد. رویکردی که به گفته او همچون دیدگاه احزاب دیگر تقدیم شورای سیاستگذاری شده است تا در صورت تصویب مبنایی برای نحوه حضور آنها در انتخابات مجلس باشد.
به گزارش «ایران»، حزب اتحاد ملت با هدف اولویت دادن به احیای سرمایه ‌اجتماعی و اعتبار اصلاح‌طلبان پیشنهاد داده که اصلاح‌طلبان با شناسایی افراد صاحب صلاحیت و ترغیب آنها به ثبت نام، لیست انتخاباتی خود را قبل از اعلام نظر شورای نگهبان در مورد صلاحیت نامزدها اعلام کنند. عملکرد اصلاح‌طلبانه، کارنامه مالی روشن و بری بودن از هرگونه رانت و فساد مالی از جمله معیارهایی است که مطرح شده و هرگونه عدم شفافیت موجب عدم حمایت خواهد بود. بر اساس این رویکرد اگر در حوزه انتخابیه ای چنین فرد صاحب صلاحیتی شناسایی نشود اصلاح‌طلبان از معرفی نامزد اجتناب خواهند کرد. اصل قرار دادن اتحاد و انسجام اصلاح‌‌طلبان، ارزیابی عملکرد نمایندگان فعلی فراکسیون امید و تنظیم برنامه برای تعهد یافتن نامزدهای انتخاباتی اصلاح‌طلبان به اجرای آن و ارزیابی مستمر این تعهد از جمله دیگر رویکردهایی است که این حزب سیاسی پیشنهاد داده است.


نیمی از اعضای فراکسیون امید ملاک‌های اصلاح‌طلبانه ندارند
شکوری راد سپس در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران چشم انداز پیش روی اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو را ترسیم کرد و به برخی موضعگیری‌های مطرح شده در این باره پاسخ داد. او با بیان اینکه باور دارد حدود نیمی از نمایندگان فعلی حاضر در فراکسیون امید ملاک‌های لازم برای حضور مجدد در لیست را دارند درباره احتمال ائتلاف مجدد اصلاح‌طلبان با احزاب و چهره‌های اصولگرای میانه رو و اعتدالی گفت: «در انتخابات مجلس ائتلاف دقیقه نودی شکل گرفت که اصلاح‌طلبان هم از آن راضی نبودند، اما مصلحت بود. در این دوره به حزب اعتدال و توسعه گفته شده اگر تمایل دارند، می‌توانند به عنوان  حزب 29‌ام در جلسات شورای سیاستگذاری حاضر باشند. اما اینکه یک طرف مذاکره آنها باشند و یک طرف اصلاح‌طلبان باید بگویم به هیچ وجه چنین اتفاقی نخواهد افتاد.»
به باور شکوری راد با وجود رخوتی که در بیش از یک سال گذشته بر فضای مشارکت سیاسی در کشور تحمیل شده بود، برخی اقدامات دولت برای بهبود نسبی شرایط سبب شده است بخش بیشتری از مردم برای صحبت درباره انتخابات آمادگی  پیدا کنند. وی گفت: «شرایط نسبت به سال گذشته برای ما بسیار بهتر شده اما مطلوب نیست. هرچه به انتخابات نزدیک‌تر شویم گوش‌ها هم شنواتر خواهد شد.»
شکوری راد در واکنش به  تصور برخی فعالان اصولگرا که خود را برنده بلامنازع انتخابات می‌دانند و می‌گویند اگر ببازیم به خودمان باخته‌ایم و نه رقیب، افزود: «مشکل ما اصلاح‌طلب‌ها نظارت استصوابی و امکان حضور نامزدهای اصلی در انتخابات است. ما مشکل چندانی برای انسجام نداریم. فرآیند رسیدن به انسجام در ما کارآمدتر از اصولگرایان است.» او ظهور احمدی‌نژاد و فقدان شخصیت‌های محوری همچون آیت الله مهدوی کنی را  از عوامل بروز تشتت در میان اصولگریان  دانست و با بیان اینکه هیچ چشم‌اندازی برای انسجام‌شان متصور نیست،  گفت: «طرح موضوع راه‌اندازی یک جریان سوم از سوی بعضی اصولگراها هم چشم انداز روشنی ندارد.»
تبار اصلاح‌طلبان به عدالت‌طلبی و دفاع از محرومان برمی‌گردد
موضوع اصلاح اصلاحات و بازتعریف گفتمان اصلاح‌طلبی که این روزها از سوی طیفی از اصلاح‌طلبان مطرح می‌شود از جمله مسائل مطرح شده در سؤالات بود. شکوری‌راد با بیان این اعتقاد که اصلاحات در زمانی که مطرح شد واکنشی به فاصله گرفتن از آرمان‌های انقلاب 57 و ضرورت نو شدن آن آرمان‌ها بود، گفت: اصلاح اصلاحات معطوف به توجهات جدیدی است که لازم است اصلاح‌طلبان به مطالبات مغفول مانده مردم  داشته باشند چرا که گفتمان اصلاحات بسته و محدود نیست.
شکوری راد در پاسخ به سؤال «ایران» در این باره  با  یادآوری اینکه تبار اصلاح‌طلبان به چپ اسلامی به عنوان منادی شعارهای عدالت‌طلبانه و مدافع طبقات محروم برمی گردد اما در دوم خرداد این شعارها به سمت توسعه سیاسی سوق پیدا کرد، بر ضرورت توجه اصلاح‌طلبان به  شعارهای مبتنی بر عدالت در گفتمان اقتصادی شان تأکید کرد و گفت: البته فراموش نکنیم که کارنامه اقتصادی دولت اصلاحات بسیار بهتر و پربارتر از سایر ادوار است و ایران آماده یک جهش اقتصادی به نفع طبقات محروم بود.
دبیرکل حزب اتحاد ملت در پاسخ به اینکه در صورت فاصله داشتن رویکرد انتخابی شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با رویکردهای پیشنهادی حزب متبوعش چه خواهند کرد، گفت: «ما از شورای عالی پشتیبانی می‌کنیم و از بزرگ‌ترین احزاب حاضر در مجموعه هستیم. پس وحدت شکن نخواهیم بود و تلاش‌مان این است که به حداکثر انسجام برسیم. اما اگر نظرات‌مان تأمین نشود، ممکن است خیلی آهسته کنار بنشینیم اما معارض تصمیمات جبهه‌ای نخواهیم بود.»
اصلاحات نه به سمت انقلاب می‌رود نه محافظه‌کاری
شکوری راد در پاسخ به پرسشی مبنی بر شروط اصلاح‌طلبان برای ارائه لیست انتخاباتی گفت: هرکسی در هر کاری برای خودش شرط می‌گذارد شما جایی هم بخواهید بروید برای خودتان شرط می‌گذارید که احترام‌تان حفظ شود. یک معنا هم شرط‌ گذاری برای دیگران است. ما در انتخابات برای کسی شرط نمی‌گذاریم.
او با بیان اینکه «ما در شرایط ایران سیاست‌ورزی می‌کنیم» و اگر مماشاتی می‌کنیم علتش باقی ماندن در فضای سیاست ورزی است، افزود: «اصلاحات نه به سمت انقلاب می‌رود نه محافظه کاری. ما باید امکان اصلاح را فراهم کنیم. مماشات و خویشتنداری به معنای صرف نظر از مطالبات مردم نیست. تلاش سخت و سنگینی را اصلاح‌طلبان انجام می‌دهند. ما دستاوردهایی هم داشته‌ایم. انتخابات همچنان امکان به دست آوردن دستاورد را می‌دهد. تا زمانی که مفهوم انتخابات شکل بگیرد امکان کسب دستاورد وجود دارد.»
او در پیش‌بینی خود از فضای انتخابات پیش رو با اذعان به اینکه عوامل متعددی مؤثر خواهند بود، گفت: ما در ذهنمان می‌دانیم چه خواهیم کرد اما تصمیم عملی را به وقتش اتخاذ و اعلام می‌کنیم. در سال گذشته هیچ دفاعی از عملکرد دولت نداشتیم. در ماه‌های اخیر شرایط بهتر شده است. اینکه به وضعیت بغرنج نرسیدیم و دولت توانست نرخ ارز و تورم را کنترل کند یعنی شرایط رو به بهبود است. دولت اگر اقدامات امیدآفرین انجام دهد طبیعتاً روی مشارکت مردم در انتخابات هم تأثیر می‌گذارد.
وی در پاسخ  به سؤالی درباره مواضع غلامحسین کرباسچی پیرامون رهبری اصلاحات  نیز گفت: آقای خاتمی ایده‌اش ایده رشد مردم و جامعه است و به دنبال نقش رهبری اصلاحات نیست. ما باید آگاهی دهیم و مردم راهشان را انتخاب کنند. اگر رهبری به معنای انسجام بخشی باشد آقای خاتمی با شورای عالی اصلاحات این ساز و کار را پیش پای اصلاح‌طلبان گذاشته است.