مردم زمانی در انتخابات شرکت می‌کنند که رأی‌شان تأثیر و معنا داشته باشد




گروه سیاسی/ «اگر انتخابات بزرگ و باشکوه داشته باشیم، افراد مؤثر انتخاب می‌شوند.» این پاسخ سخنگوی دولت به پرسش‌های خبرنگاران بود که در نشست خبری روز گذشته، از او درباره چرایی طرح مسائل انتخاباتی از سوی رئیس جمهوری پرسیدند. این خبرنگاران این صدای منتقدان را پژواک می‌دادند که مردم درگیر مسائل معیشتی هستند و طرح این مسائل، چه مشکلی را از مردم حل می‌کند؟


علی ربیعی با اشاره به سخنان رئیس جمهوری در نشست خبری اخیر مبنی بر ضرورت برگزاری انتخابات پرشکوه با مشارکت حداکثری مردم، شکوه انتخابات را در مشارکت ملت و مشارکت ملت را در گرو رقابت دانست و تأکید کرد: تازمانی که مردم احساس نکنند رأی‌شان معنایی دارد، انگیزه رأی دادن نمی‌یابند در واقع باید رأی مردم را برای تغییر، معنی‌دار کرد.
سخنگوی دولت، کارکرد دیگر انتخابات حداکثری را پاسخ به تحریم‌گران و فشار حداکثری آنان برشمرد و گفت: رئیس جمهوری گفته است که انتخابات را در چنان ترازی برگزار خواهد کرد که یک پیام بزرگ از دل این حضور عظیم و همه با هم بیرون آید؛  یک پیام تحریم شکن. لذا ما به عنوان دولت و نیز کل حاکمیت بخصوص شورای نگهبان باید ظرف و ظرفیت و بستر این معنا را بسازیم و فراهم کنیم.
ربیعی با تأکید بر اینکه روحانی منکر موجودیت و قانونیت نهاد شورای نگهبان نیست، ادامه داد:  اگر به مجلس اول اشاره می‌کند اولاً به تکثر این مجلس توجه دارد و ثانیاً به حساسیت خود جوش ملت که با وجود نامزدهای رادیکال در آن انتخابات، بدون شورای نگهبان به رجال معتدل و صاحبنامی رأی دادند. او با بیان اینکه اکنون هم با وجود شورای نگهبان این امکان وجود دارد تا مردم بتوانند به گزینه‌های متنوعی رأی دهند، لازمه این امر را اصل قراردادن مشارکت از سوی شورای نگهبان دانست.
سخنگوی دولت همچنین گفت که دولت با استفاده از امکان گفت‌وگو و تعامل با نهاد شورای نگهبان تلاش می‌کند ظرفیت‌هایی برای برگزاری انتخابات باشکوه فراهم کند.
ربیعی تأکید کرد: ما همواره از محدود کردن‌ها ضربه خورده‌ایم. نظام ما هیچ گاه از انتخابات‌ بزرگ آسیب ندیده است و اساساً جمهوری اسلامی ایران خود، مولود یک انتخابات بزرگ با حضور همه افکار و عقاید بوده است.
ربیعی با بیان اینکه بخشی از مبارزه با فساد از سوی مدیران و تصمیم‌گیران لایق صورت می‌گیرد، اظهار کرد: در غیاب افراد مؤثر که باید تصمیم‌های رضایتبخشی اتخاذ کنند، مدیران و نمایندگان متوسط سر کار می‌آیند. ما باید انتخابات بزرگ که همه سلایق حضور داشته باشند برگزار کنیم تا افراد با صلاحیت بیشتری بتوانند اداره کشور را به دست بگیرند. به باور سخنگوی دولت، حضور پرشور مردم در انتخابات می‌تواند فشار خارجی را کم کرده و مسائل اقتصاد کشور را نیز حل می‌کند. اگر انتخابات باشکوه و بی نظیر برگزار شود دنیا در رابطه با ایران تجدید نظر خواهد کرد.
سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برداشت‌های مختلفی که از سخنان رئیس جمهوری درباره برگزاری همه‌پرسی شد، به معدود افرادی اشاره کرد که مانند همیشه برداشت‌های خاصی از این اظهارات کردند و براساس همان برداشت‌ها راه تخریب پیش گرفتند.
او با بیان اینکه قانون اساسی ظرفیت‌های بسیاری دارد که همواره می‌تواند بقای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را تضمین کند، فعال کردن این ظرفیت‌ها را، مطابق قانون برعهده رئیس جمهوری دانست و افزود: رئیس جمهوری بارها اعلام کرد که می‌توان یک زندگی اقتصادی محدود و کوچک داشت، اما بدون تعامل با جهان امکان استفاده از فرصت‌های جهان برای رشد و توسعه ملی وجود ندارد. مقصود از تعامل هم، سازش یا تسلیم نیست. رئیس جمهوری از تعامل سازنده برابر تقابل سخن گفت.
سخنگوی دولت با بیان اینکه مسأله اصلی اصلاً مذاکره نیست، بلکه این است که دشمن می‌خواهد ایران را به کشوری ضعیف از حیث  تجاری، صنعتی و مالی و اقتصادی تبدیل کند، ادامه داد: هیچ یک از موضوعات مطرح شده از سوی رئیس جمهوری خارق العاده نیست و اصولاً جایگاه ریاست جمهوری یکی از عمودهای این خیمه‌ای است که به نام جمهوری اسلامی برپا شده است. اگر روحانی در اجرای همین اصول قانون اساسی پیشنهاد همه‌پرسی را می‌دهد، درباره همین موضوعات و با همین مفاد حقوقی و قانونی است.
وی اضافه کرد: نهایت آنچه رئیس جمهوری می‌گوید یک تذکر و یادآوری به نهادهای قانونی است و ملت هم شاهد خواهند بود که آنچه رئیس دولت و رئیس ملت شرط صلاح و اصلاح می‌دید بیان کرد و محک این تغییر قانون اساسی هم در عیار رأی ملت روشن خواهد شد که دو سال دیگر در سال ۱۴۰۰ به چه کسی رأی می‌دهند: رئیس قوه مجریه یا رئیس جمهوری اسلامی ایران؟
او همچنین هرگونه دخالت رئیس جمهوری در پرونده حسین فریدون، چه در حد صحبت کردن یا پیام دادن را رد و تأکید کرد: رئیس جمهوری نه پیامی نه صحبتی حتی در حد صحبت کردن ساده که به طور مثال بگویند این‌طور بشود یا نشود هم نداشته‌اند. این به معنی تأیید مفاد پرونده نیست اما دولت هیچ گونه دخالتی در این زمینه نداشته است. به تفکیک قوا معتقد هستیم.

برش
ادعای بازداشت‌ در نهاد ریاست جمهوری کذب است

سخنگوی دولت اعاهای اخیر درباره دستگیری‌ها در نهاد ریاست جمهوری در ارتباط با پرونده آمدنیوز و ادعای کریمی ‌قدوسی در این زمینه را رد کرد و گفت: برخی آدم‌ها رکوردداران نشر تهمت‌زنی هستند و انتشار این مطالب باعث می‌شود اعتماد عمومی پایین بیاید. ادعای دستگیری در نهاد ریاست جمهوری کذب است و صحت ندارد. امیدوار هستم مقامات قضایی هم در پرونده ‌آمد نیوز اتهامات بی پایه‌ای را که مایه تشویش اذهان عمومی می‌شود مورد رسیدگی جدی قرار دهند. ربیعی تصریح کرد: نمی‌توان با شیوه‌های آمدنیوز با آمدنیوز مقابله کرد، آمدنیوز یعنی اطلاعات سازی، مخدوش سازی اذهان و فروپاشی ذهنی. بالاترین کارکردی که ‌آمدنیوز می‌خواست داشته باشد این موضوع بود که ما آن را در دی ماه ۹۶ در برجام‌ستیزی هم می‌بینیم. بنابراین با توجه به چیستی آمدنیوز باید تلاش کنیم در مسیر آن پدیده نامیمون حرکت نکنیم.
کریمی قدوسی نماینده تندرو مجلس، در تازه‌ترین اظهار نظر بحث برانگیز خود ادعا کرد که «یکی از دستگیری‌های صورت گرفته در حوزه نهاد ریاست جمهوری در ارتباط با آمدنیوز باید برای مردم روشن شود.» او اضافه کرد: «نقش حسام‌الدین آشنا، مسئول اتاق عملیات روانی دولت در ماجرای آمدنیوز باید مورد توجه قرار گیرد.»
حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری هم این طور به او پاسخ داد: «چه بسا یکی هم بگوید؛ نقش جواد کریمی قدوسی مأمور اتاق عملیات روانی ضد دولت در ماجرای آمدنیوز باید مورد توجه واقع شود.»
در پاسخ به فضاسازی‌هایی از نوع کار کریمی قدوسی، علی‌رضا خان‌کرمی، مسئول حراست نهاد ریاست ‌جمهوری با تأکید بر اینکه تاکنون هیچ دستگیری در نهاد ریاست‌ جمهوری در پیوند با پرونده آمدنیوز روی نداده است، به «برنا» گفت: امکان ندارد کسی بازداشت شده‌ باشد و به حراست ریاست ‌جمهوری خبر داده نشود حتی اگر نهادهای امنیتی روی نیرویی در نهاد ریاست ‌جمهوری حساس باشند، به حراست ریاست‌ جمهوری آگاهی داده می‌شود.