آماده سفر به عربستان هستم

گروه سیاســــــی/ وزیر خارجه ایران ضمن تأکید بر اینکه تهران از هر ابتکار عملی برای پایان جنگ یمن استقبال می‌کند، از تمایل خود برای سفر به ریاض در صورت فراهم بودن شرایط آن خبر داد. به گزارش فارس، محمدجواد ظریف در گفت‌وگویی که با شبکه «المسیره» یمن انجام داده است، به تلاش پاکستان برای حل سیاسی بحران یمن از طریق میانجیگری اشاره کرد و گفت: «تماس‌ها با عمران خان نخست‌وزیر پاکستان درباره وضعیت یمن ادامه دارد. تهران از هر ابتکار عملی برای کاهش تنش در منطقه استقبال می‌کند و با هر اقدامی که در راستای پایان دادن به جنگ در یمن باشد، همکاری کامل خواهد داشت. ظریف همچنین از آمادگی خود برای سفر به عربستان با هدف حل اختلافات البته در صورتی که شرایط مناسب باشد، خبر داد. چند روز گذشته بود که عمران خان، نخست وزیر پاکستان در سفری کوتاه به تهران آمد و سپس راهی ریاض شد. عمران خان به دنبال آن است تا از طریق میانجیگری میان تهران و ریاض راهکاری برای صلح در یمن جست‌وجو کند.
چندجانبه‌گرایی یک انتخاب نیست یک ضرورت است
محمدجواد ظریف طی سخنانی در نخستین کنفرانس بین‌المللی یکجانبه‌گرایی و حقوق بین‌الملل در دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه، «چندجانبه‌گرایی یک انتخاب نیست یک ضرورت است»، به انتقاد از یکجانبه‌گرایی امریکا پرداخت و گفت: «امروز یکی از نمونه‌های یکجانبه‌گرایی امریکا خروج از توافقات بین‌المللی و استفاده از ابزارهای قهرآمیز اقتصادی است که اشتباهاً به آن تحریم می‌گوییم. در واقع تحریم‌ها استفاده از ابزارهای زورمدارانه اقتصادی است.» کنفرانس بین‌المللی یکجانبه‌گرایی و حقوق بین‌الملل روز گذشته با حضور وزیر امور خارجه و وزیر اطلاعات، کارشناسان، استادان ایرانی و خارجی در حوزه‌های حقوق بین‌الملل و روابط بین‌الملل برگزار شد. در این کنفرانس استادان حقوق بین‌الملل از کشورهای ایتالیا، هند، روسیه، فنلاند، ایتالیا، لهستان، پاکستان، ازبکستان، روسیه، مقدونیه و افغانستان شرکت داشتند. به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه در سخنان خود در این نشست با اشاره به وضعیت اینستکس اروپایی‌ها هم، گفت: «اینستکس اروپایی‌ها هم ممکن است ارزش چندانی برای ما نداشته باشد اما آنچه مهم است، این است که متحدین نزدیک امریکا یک سال است با روش‌های کند غیرقابل اجرای خودشان سازوکاری را ایجاد می‌کنند که از مهم‌ترین متحد خودشان فرار کنند و این به خاطر این است که دیرتر یا زودتر کنشگران بین‌المللی نمی‌پذیرند که تحت اشراف کشوری باشند که رفتارش مبتنی بر یکجانبه‌گرایی است و این نتیجه‌اش برهم خوردن نظم جهانی است.» ظریف یادآور شد: «ممکن است ما در کوتاه‌مدت تحت فشار قرار گیریم و حتماً مردم ما تحت فشار هستند اما به واقع این اقدام در درازمدت امکان ادامه حیات ندارد.»
وزیر خارجه همچنین در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران درباره هشدار «اف ای تی اف» گفت: «جمهوری اسلامی ایران در قوانین داخلی خود مبارزه با پولشویی را به عنوان یک ضرورت و هدف دنبال می‌کند. تصمیم «اف ای تی اف»، تصمیمی کاملاً سیاسی است که کاملاً با آن مخالف هستیم، اما به خاطر منافع ملی خودمان تمام اقدامات لازم را برای مبارزه با تأمین مالی تروریسم و مقابله با پولشویی انجام دادیم. تصویب آیین‌نامه مبارزه با پولشویی در دولت و قوه قضائیه گام مهمی است و قانون مفصل و کاملی است و امیدوارم با همگرایی داخلی اقدامات بعدی برای گرفتن بهانه از دست کسانی که منافع ایران را دنبال نمی‌کنند و مخالف ما هستند،


فراهم شود.»