رفراندوم زهر هلاهل نیست!

علی نظری- نماینده سابق مجلس: با توجه به ظرفیت بزرگ قانون اساسی که متاسفانه طی دهه‌های اخیر به هر دلیلی نسبت به آن بی اعتنایی شده است امروز حسن روحانی موضوع رفراندوم را به کرات مطرح می‌کند.
پیش از هر چیز باید گفت ما نمی‌توانیم نیت خوانی کنیم و بگوییم وی در پشت طرح این مطالبه به دنبال چیست؟ اما به هر حال او تا سال 1400 به عنوان نماد حاکمیت ملی محترم است و باید مطالبات مردم را بیان کند. انتخابات و همه پرسی یک مطالبه ملی و قانونی است و رئیس جمهور باید این موضوع را میدان داری کند و صدای اکثریتی باشد که به او رای داده‌اند. رفراندوم هم در قانون اساسی به عنوان مطالبه آمده است و هم در قوانین عادی. صحبت از رفراندوم هرگز تابو نیست.
اما در این میان متاسفانه طیف مقابل همواره تلاش می‌کند تا طرح همه پرسی را به صورت یک تابو در بیاورد. برخی از جناح‌ها و سیاسیون وقتی گروه‌هایی از مردم سخن از رفراندوم می‌زنند تابوی رفراندوم را طوری جلوه می‌دهند که انگار همه‌پرسی به معنای براندازی است. در حالیکه این دو مقوله هیچ ارتباطی به هم ندارند.
وقتی ما به بعد جمهوریت و مردمی بودن نظام اشاره می‌کنیم موضوع همه پرسی در روح این بعد نهفته است. به این معنا که گاهی مردم باید سیاست‌های کلان و سمت وسوی نظام در حوزه‌های مختلف را مشخص کنند. همین مردم هستند که خبرگان، نمایندگان مجلس و رئیس جمهور انتخاب می‌کنند. پس در سایر زمینه‌ها هم می‌توانند حضور داشته باشند.


بنابراین چه آقای روحانی و چه هر رئیس جمهور دیگری که بخواهد از این مطالبه ملی دم بزند باید از آن دفاع کرد حتی اگر رئیس جمهور آینده کاملا از بعد سیاسی و جناحی با تفکرات من مخالف باشد در موضع رفراندوم از او حمایت خواهم کرد.
از منتهای سیاست داخلی تا انتهای سیاست خارجی مردم می‌توانند تعیین کننده باشد. ما در حوزه‌های اقتصادی نیز نیاز به رفراندوم داریم اینطور نیست که تنها در سیاست داخلی یا خارجی بتوان همه پرسی برگزار کرد حتی در مسائل اقتصادی هم باید این کار را انجام داد. هیچ کس و هیچ جریانی فوق مردم نیست. اگر کسانی بخواهند رفراندوم را تخطئه کنند باید در مقابل آن ایستاد.
کشورهایی مثل سوئیس در هر موضوعی که به بن بست می‌رسند، بلافاصله با رفراندوم و نظر مردم کار را جلو می‌برند، رفراندوم یک مزیت نسبی برای کشورهایی مثل سوئیس است تا این کشور امروز به عنوان غنی‌ترین کشور و منبع سرمایه گذاری دنیا دربیاید.
بنابراین رفراندوم زهر هلاهل نیست، رفراندوم تابو و یا حرکت در مسیر براندازی نیست. رفراندوم یعنی آنکه مردم قیم خودشان هستند.