گزارش خبری - تحلیلی آفتاب یزد درباره تغییر نام «قمارباز» محسن چاوشی که پس از مدتها مجوز گرفت

آلبومی‌که بی نام است
آفتاب یزد - یوسف خاکیان: روز گذشته در ستون موسیقی صفحه فرهنگی آفتاب یزد خبر صدور مجوز جدیدترین آلبوم محسن چاوشی منتشر شد. آلبومی‌که مجوزش همانند آثار پیشین محسن چاوشی با حاشیه‌های فراوانی پس از ماه‌ها اصرار و دوندگی عوامل تهیه و تولیدش و البته انکار و پاپس نکشیدن دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌از مواضعی که به زعم مسئولان این نهاد عامل اصلی عدم صدور مجوز این آلبوم بود، صادر شد. در خبر مذکور‌هادی حسینی تهیه‌کننده آلبوم‌های «ابراهیم»، «امیر بی‌گزند» و جدیدترین اثر محسن چاوشی خواننده پاپ، از رفع موانع برای اخذ مجوز شعر آلبوم جدید چاوشی خبر داده و گفته بود: «بعد از مذاکرات مختلف به تازگی جلسه‌ای با محمد اللهیاری مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌داشتیم. او از اول قول مساعدت داد و گفت هر کمکی از دستش بر بیاید، انجام می‌دهد که همین اتفاق هم افتاد.» این فعال حوزه موسیقی در ادامه اظهارتش خاطرنشان کرده بود: «اللهیاری برخلاف دیگر مدیران دفتر موسیقی در جلسات شورای شعر و شورای موسیقی شرکت کرد. شاید هم خیلی راحت‌تر می‌توانست دستوری این کار را انجام دهد، اما سعی کرد با مذاکره و اقناع شورای شعر و موسیقی و حتی جلساتی که خارج از شورای شعر و موسیقی با اساتید این حوزه برقرار کرد، موانع را برطرف کند.» حسینی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرده بود: «خدا را شکر در چند روز اخیر مجوز شعر آلبوم محسن چاوشی صادر شد. البته روند اخذ مجوز به دلیل سوءتفاهم بین ما و دفتر موسیقی زمان زیادی را سپری کرد. دفتر موسیقی فکر می‌کرد، ما می‌خواهیم حاشیه سازی کنیم و با فشارهای رسانه‌ای نسبت به گرفتن مجوز اقدام کنیم؛ اما با صحبت‌هایی که انجام شد، این سوءتفاهم حل شد. موضع دفتر موسیقی این بود که ما می‌خواهیم همکاری کنیم و دوست داریم سمت هنرمندان باشیم؛ اما اگر قرار باشد زیر فشار کار تصمیم بگیریم، کاری انجام نمی‌دهیم. خوشبختانه این سوءتفاهم‌ها رفع شد. آقای اللهیاری گفت که می‌داند چاوشی نیازی ندارد با حاشیه فروش آلبومش را بالا ببرد.» تهیه‌کننده آلبوم‌ «ابراهیم» در پایان سخنانش نیز گفته بود: «مواردی جزئی برای اصلاحات مطرح شده که باید مرتفع شود تا مجوز شورای موسیقی هم صادر شود. اصلاحیات تکنیکال و بسیار جزئی است و به زودی با رفع این موارد، مجوز شورای موسیقی هم صادر می‌شود. امیدوارم که آلبوم جدید را بتوانیم آبان ماه امسال بعد از ماه صفر منتشر کنیم. به محض صدور مجوز آلبوم، تاریخ دقیق انتشار را اعلام خواهیم کرد.»
اگرچه‌هادی حسینی از رفع موانع به وجود آمده در سر راه صدور مجوز جدیدترین آلبوم محسن چاوشی سخن گفته اما با توجه به بند پایانی اظهارات وی، از همان ابتدا به نظر می‌رسید که مشکلات صدور مجوز هنوز به صورت صد درصد حل نشده است. یکی از المان‌هایی که از همان دقایق ابتدایی انتشار سخنان تهیه کننده آلبوم‌های محسن چاوشی درباره حل نشدن صددرصد این مشکلات بسیار خودنمایی می‌کرد و اتفاقا تا کنون در تهیه این گزارش هم رعایت شده، این بود که‌هادی حسینی به جای اینکه از عنوان «قمارباز» برای آلبوم جدید محسن چاوشی استفاده کند مدام از عبارت «جدیدترین آلبوم محسن چاوشی» استفاده می‌کرد. موضوعی که به صورت چراغ خاموش عنوان می‌کرد یکی از مشکلاتی که حل نشده همین نام آلبوم جدید محسن چاوشی است. مسئله‌ای که حسینی در حالی مطرح کرد که هنوز
24 ساعت از سخنانش درباره صدور مجوز آلبوم محسن چاوشی نگذشته بود.


> «قمارباز» «بی نام» شد
روز گذشته یکی از خبرگزاری‌ها خبری را مبنی بر تغییر نام آلبوم جدید خواننده ترانه «امیربی گرند» منتشر و عنوان کرد که به گفته‌هادی حسینی، تهیه‌کننده این اثر، نام آلبوم جدید چاوشی از «قمارباز» به «بی‌نام» تغییر کرده است. موضوعی که خود محسن چاوشی نیز در کانال تلگرامی‌اش آن را تایید کرد. بدین ترتیب اولین ترکش تغییرات آلبوم جدید محسن چاوشی پس از صدور مجوز به پیکر طرفداران این خواننده اصابت کرد و آنها دریافتند که در آبان ماه باید منتظر انتشار آلبومی‌باشند که نامش
«بی نام» است.
> «بی نام» بی نام نیست
بی هیچ شک و تردیدی می‌توان مدعی شد که اگر هزار برابر حاشیه‌هایی که تا کنون برای آلبوم‌های مختلف محسن چاوشی ایجاد شده، به وجود آید باز هم آلبوم‌های این خواننده پاپ جزو پرفروشترین آلبوم‌های موسیقی خواهند شد و اتفاقا اگر حاشیه‌ها زیادتر شوند مخاطبان به طور جدی تری به خرید آلبوم‌های این خواننده ترغیب خواهند شد. این استقبال در درجه اول پیام مهمی‌را برای دست اندرکاران شورای شعر و ترانه در دفتر موسیقی وزارت ارشاد به همراه دارد. پیام مهمی‌که اگر مسئولان این بخش از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌آن را دریافت کنند متوجه خواهند که با قرار دادن سدهای ممیزی و سانسور در سر راه انتشار آلبوم‌های خواننده پاپ در واقع دارند خودشان را خسته می‌کنند چرا که این کار نه تنها هیچ اثری در استقبال مخاطبان آثار چاوشی نمی‌گذارد بلکه آنهایی هم که تاکنون آلبوم او را به صورت رایگان از اینترنت دانلود می‌کردند نیز زین پس آثار جدید چاوشی را به صورت آنلاین یا حضوری از فروشگاه‌های عرصه محصولات موسیقی خریداری می‌کنند. در کنار این موضوع، نکته مهم دیگری نیز وجود دارد که در نام جدیدی که برای آلبوم «قمارباز» برگزیده شده نهفته است. «بی نام» نامی‌است که مخاطب را در نگاه اول با این موضوع مواجه می‌کند که آلبوم جدید محسن چاوشی هیچ نامی‌ندارد و در واقع بدون نام منتشر شده است. اما انتخاب عنوان «بی نام» برای این آلبوم نشانگر موضوع دیگری نیز می‌تواند باشد. موضوعی که البته پس از انتشار «بی نام» و شنیدن ترانه‌هایش هویدا خواهد شد.
> واژه‌ها بی تقصیرند
شاید اگر ما نیز جزو اهالی شورای شعر و ترانه و دفتر موسیقی وزارت ارشاد بودیم دقیقا همین مسائل را برای انتشار آلبوم‌های مختلف موسیقی مدنظر قرار می‌دادیم و به قول معروف برای صدور مجوز مو را از ماست بیرون می‌کشیم. اما حال که در دل ماجرای صدور مجوز شعر و ترانه و آهنگ نیستیم حداقل می‌توانیم از مسئولان تکیه زده بر صندلی‌های دفتر موسیقی چند پرسش را مطرح کنیم که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.
آیا واقعا گرفتن اینهمه ایراد از یک آلبوم لازم و ضروری است؟
تغییر نام آلبوم جدید چاوشی از «قمارباز» به «بی نام» چه معضل بزرگی را از پیش پای جامعه بر می‌دارد و برای حل چه مشکلی صورت گرفته است؟
در روزگاری که همه چیز آنلاین شده و به سریعترین حالت ممکن انجام می‌شود آیا باید صدور یک مجوز چند ماه طول بکشد و ایرادها آنقدر زیاد باشد که دست آخر به تغییر نام آلبوم هم بینجامد؟
اگر قرار بود عنوان «قمارباز» از روی آلبوم جدید چاوشی برداشته شود و عنوان دیگری مثلا «بی نام» بر روی این آلبوم گذاشته شود چرا تا کنون این موضوع مطرح نشده بود؟
به نظر می‌رسد با تغییر نام آلبوم جدید چاوشی حتما باید منتظر تغییرات جدی دیگری نیز باشیم، آن هم در صورتی که تهیه کننده
این آلبوم از صدور مجوز آن خبر داده است. گرچه حسینی
با مطرح کردن این موضوع که «ممکن است تغییرات جزئی در مراحل صدور مجوز صورت گیرد» مخاطبان را از قبل آماده ترکش‌های بعدی کرده اما با اولین تغییر بزرگی که در نام آلبوم جدید محسن چاوشی صورت گرفت مخاطبان با خود خواهند گفت: «قرار بود تغییرات بسیار جزئی و تکنیکال روی آلبوم صورت بگیره اما با اولین تغییر کل البوم با زلزله ده ریشتری مواجه شد اگه مفهوم تغییر جزئی اینه که وای به حال تغییر کلی و اساسی».