بازی با جان کودکان با احداث دکل مخابراتی در نزدیکی مدارس

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: طی سالهای گذشته به صورت مداوم نگرانی‌هایی در خصوص امواج ساطع شده از دکل‌های مخابراتی وجود داشته و برخی از مسئولین در رابطه با این موضوع اظهار نظر‌هایی داشته اند، چندی پیش مهندس علی گورانی، مدیر برنامه بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت در این رابطه گفته بود:«همانگونه که کسی نمی‌تواند منکر شود آتش خطرناک است، در خصوص پرتوها و تشعشعات منتشر شده از دکل‌های مخابراتی نیز نمی‌توانیم بگوییم به طور محض بی‌خطر هستند اما، نکته قابل توجه آن است که انسان در چه فاصله‌ای از آتش قرار گرفته باشد و چگونه با آن کار کند. بدیهی است نزدیکی زیاد و یا برخورد مستقیم با آن برای انسان مضراتی دارد.» این در شرایطی است که روز گذشته رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران در مورد نصب دکل مخابراتی در مجاورت دو مدرسه در محله اکباتان خبر داده است.
>نصب دکل مخابراتی در مجاورت دو مدرسه
مجید فراهانی روز گذشته در تذکر پیش از دستور خود با اشاره به لزوم تامین ایمنی، سلامت و پایداری مراکز آموزشی به عنوان کانون‌های توانمندسازی جامعه گفته بود:«همه ما باید دست در دست هم دهیم و شرایطی را فراهم کنیم که دانش‌آموزان بتوانند برای کسب دانش و آگاهی شرایط خوبی داشته باشند نه این‌که به بهانه‌های مختلف سلامت و تاب‌آوری مراکز آموزشی را خدشه‌دار کنند.»وی با اشاره به مصوبه ساماندهی دکل‌ها، آنتن‌ها و ایستگاه‌های ارتباط رادیویی در شهر تهران، گفت:«براساس این مصوبه مکان‌یابی دکل و آنتن‌ها باید در محل‌های کم‌تردد و دور از بیمارستان، مراکز آموزشی و اماکن مسکونی باشد، اما متاسفانه در اثر کم‌توجهی و بی‌تفاوتی شاهد مکان‌یابی و نصب دکل‌ها در مجاورت مراکز آموزشی هستیم که نه تنها مغایر مصوبه شوراست بلکه هیچ عقل سلیمی اجرای آن را تایید نمی‌کند.» او با بیان این‌که با گزارش دبیر شورایاری محله اکباتان متوجه شدیم که در مجاورت مدرسه ابتدایی و راهنمایی صادقین و حضرت معصومه(س) دکل نصب شده است و علی‌رغم مکاتبه و پیگیری‌ها تاکنون شهرداری و مخابرات اقدامی نکرده، ادامه داد: «انتظار داریم شهرداری بیش از پیش به مسئله‌ ساماندهی دکل‌ها توجه کند و با اقدام موثر و به موقع حناچی شاهد توجه بیش از پیش به تامین ایمنی و سلامت مراکز آموزشی شهر تهران باشیم.»
>بازی با سلامت کودکان


چندی پیش روزنامه آفتاب یزد در خصوص دکل‌های مخابراتی و مضرات آن گزارشی منتشر کرد و در آن با تاکید به سخنان مدیر برنامه بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت آمده بود که با توجه به صحبت‌های این مقام مسئول در وزارت بهداشت این سوال مطرح می‌شود که حالا که وزارت بهداشت نسبت به خطر ساز بودن امواج ساطع شده از دکل‌های مخابراتی اعتراف کرده است، چند درصد از مردم کل کشور فاصله خود با دکل‌ها را حفظ کرده‌اند؟آیا وزارت بهداشت به عنوان متولی این امر نباید اقدامی در این خصوص انجام دهد؟ این در شرایطی است که حالا شاهدیم علاوه بر اینکه تا کنون اقداماتی در خصوص ایجاد فاصله بین زندگی شهری شهروندان و دکل‌های مخابراتی صورت نگرفته است بلکه اقدام به احداث دکل‌های مخابراتی در نزدیکی مدارس کرده‌اند و این موضوع به وضوح زندگی و سلامت کودکان را به مخاطره می‌اندازد!
>چه بیماری‌هایی امواج نسبت داده می‌شود؟
تاکنون اظهار نظرهای متفاوت و حتی متناقضی درباره تاثیرات امواج شده است. بسیاری از آثار مانند تحریکات عصبی، اضطراب، سردرد، سرگیجه، خستگی مزمن، اختلالات روانی، مشکلات خونی، مغزی، ناشنوایی مزمن، جهش ژنتیکی، ناباروری، سقط جنین، و سرطان به این امواج نسبت داده شده است. حتی گفته شده که این امواج موجب تهدید محیط زیست است و باعث شده که پرندگان تهران کوچ کنند و سوسک‌ها ناپدید شوند. اما همه چیز در حد اظهار نظر باقی مانده است. به گزارش سایت پزشکان بدون مرز میزان تاثیر مخرب امواج به چند عامل بستگی دارد، یکی شدت امواج، دیگری میزان در معرض بودن انسان، یعنی هم فاصله‌ی انسان از منبع فرستنده‌ی امواج و هم مدت زمانی که در معرض این امواج قرار دارد. به گفته این سایت مواردی همچون اختلالات جنسیتی و خونی و مغزی، سردرد، سرگیجه و تحریکات عصبی و درنهایت سرطان را به این امواج نسبت داده می‌شود و به کسانی که در حوالی چنین دکل‌های سکونت دارند، هشدار می‌دهد. همچنین گفته شده که امواج مذکور بیشترین تاثیر را روی بافت‌های ماهیچه‌ای دارند و در آنها گرما ایجاد می‌کنند. تاثیرات مخرب این امواج نیز در زمان خواب بیشتر و مخربتر از زمان بیداری ارزیابی شده است. علی مطلق، رئیس اداره مبارزه با سرطان وزارت بهداشت چندی پیش خبر داده بود که سرطان در ایران رو به افزایش است به طوری که به ازای هر ۱۰ هزار نفر در مردان ۱۷۷ نفر و در زنان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۴۰نفر به این بیماری مبتلا هستند. آمارهای دیگری هم وجود دارد که نشان می‌دهد سن شروع سرطان سینه در ایران ۱۸ سال است که از سن شیوع آن در کشورهای غربی پایین‌تر است.
دکتر ابوطالب صارمی، رئیس مرکز تحقیقات سلولی صارم نیز در مهرماه 91 با ارائه‌ی آماری افزایش سقط جنین و بارداری خارج از رحم در سالهای اخیر را با امواج مرتبط دانست. به گفته او میزان سقط غیر عمدی جنین در فروردین تا مرداد سال 89 در این مرکز درمانی 38 مورد گزارش شده ولی در مدت مشابه سال 90 این آمار به 67 مورد و در سال 91 به 114 مورد افزایش یافته است.
با وجوداین همه هنوز نگرانی‌ها در رابطه با امواج ساطع شده از دکل‌های مخابراتی ادامه دارد و هر چه نگرانی‌ها افزایش می‌یابد تکذیب مسئولین نیز افزایش می‌یابد! اما احداث دکل‌های مخابراتی در نزدیکی مدارس موضوعی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و از کنار آن رد شد. آیا زمان آن نرسیده مسئولین نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند؟