طالع سعد



ندا آکیش
خبرنگار


دیروز در حالی‌که تصور می‎شد دستور سمیر جعجع، رئیس حزب «القوات‌اللبنانیه» به 4 وزیر حزب خود برای استعفا از سمت‎هایشان، بحران ناآرامی‌های اخیر در لبنان را پیچیده‌تر می‌کند، هرچند در این میان سعد حریری از طرحی رونمایی کرد که با استقبال سیاستمداران این کشور مواجه شد.
به‌گزارش الجزیره، «غسان حاصبانی»، معاون نخست‌وزیر لبنان، «ریشا قومیجیان»، وزیر امور اجتماعی، «کمیل ابوسلیمان»، وزیر کار و «می شدیاق»، وزیر مشاور در امور توسعه اداری چهار عضو حزب «القوات اللبنانیه» در کابینه سعد حریری هستند که طبق دستور سمیر جعجع از سمت‌های خود استعفا دادند. جعجع همچنین در یک کنفرانس خبری بشدت از دولت ائتلافی سعد حریری انتقاد و اعلام کرد: «شاهد قصد جدی از سوی مقام‌های لبنان برای حل بحران‌ها نبوده‌ایم. هیچ اعتمادی به دولت برای اجرای اصلاحات نداریم.» برخی محافل سیاسی از سرعت استعفای وزرای حزب «القوات اللبنانیه» ابراز شگفتی کرده و آن را معنادار، هدفمند و در راستای خواسته‌های عربستان توصیف می‌کنند. آنها معتقدند جعجع در حال حاضر نزدیک‌ترین فرد در لبنان به عربستان است و به شکل غیرمستقیم بیانگر مواضع ریاض است و موضع کنونی ریاض ادامه دار شدن بحران لبنان است. در تأیید این تحلیل می‌توان به درخواست حزب جعجع از حامیان خود برای آمدن به خیابان‌ها و شرکت گسترده در تظاهرات اشاره کرد.
برخی منابع نوشته بودند، ولید جنبلاط، رهبر حزب ترقیخواه لبنان هم از وزرای خود در کابینه ائتلافی خواسته استعفا دهند اما جنبلاط این خبر را تکذیب کرد. اینکه جنبلاط مسیر خود را از جعجع، متحد قدیمی‌اش جدا کرده می‌تواند به این معنا باشد که با ادامه دار شدن بحران لبنان شکاف بین احزاب و گروه‌های سیاسی این کشور عمیق‌تر خواهد شد. برخلاف جعجع که بسرعت وزرای حزب خود را از کابینه حریری بیرون آورد و به پیچیده‌تر شدن بحران لبنان دامن می‌زند، سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان در سخنرانی اربعین، مخالفت خود را با استعفای نخست‌وزیر لبنان اعلام کرد و مقامات دولت ائتلافی را به مسئولیت پذیر بودن به جای استعفا دادن فراخواند.
دیروز همچنین سعد حریری از بسته جدیدی خبر داد و برخی از جزئیات پیش‌نویس این طرح اصلاح اقتصادی نیز فاش شد و برخی منابع به المیادین گفتند، سیاستمداران عالی لبنان از این طرح استقبال کردند. به نوشته المیادین، بر مبنای این سند اقتصادی بانک‌ها و شرکت‌های بیمه مالیات ۲۵ درصدی خواهند پرداخت و تعیین سقف حقوق و امتیازات نیز نهایتاً تا ۱۰ میلیون لیره است. همچنین تمام قراردادهای کاهش حقوق بازنشستگی ارتش و نیروهای امنیتی لغو می‌شود و سقف حقوق نظامیان فراتر از سقف حقوق وزیران نخواهد بود. سند اصلاحیه حریری همچنین شامل ارائه سه میلیارد دلار توسط بانک مرکزی لبنان و بانک‌های خصوصی به خزانه دولت است. طبق این سند، برخی شوراها و وزارتخانه‌ها نظیر وزارت اطلاع‌رسانی حذف و تمام انواع افزایش مالیات‌ها بر ارزش افزوده و مالیات‌های تلفن و خدمات عمومی لغو می‌شوند. سند حریری جزئیات حساب‌های بانکی نمایندگان و مسئولان دولت را هم از محرمانه بودن خارج می‌کند. قانون بازگرداندن اموال به غارت رفته تصویب می‌شود همچنین اپراتورهای تلفن همراه به بخش خصوصی واگذار می‌شوند.
در همین حال میشل عون، رئیس جمهوری لبنان هم در توئیتر نوشت، بودجه کشور بدون هیچ مالیات یا عوارض جدید تنظیم و تمامی طرح‌هایی که در این خصوص از سوی هر طرفی ارائه شده بود، لغو می‌شود.
دستگاه امنیتی لبنان هم در پست توئیتری نوشت، تمامی بازداشتی‌ها در تظاهرات اخیر لبنان به استثنای دو نفر آزاد شده‌اند. دستگاه امنیتی لبنان تعداد بازداشت شدگانی را که آزاد شده‌اند اعلام نکرد اما برخی منابع پیشتر تعداد بازداشتی‌ها را 132نفر اعلام کرده و گفته بود، شش نفر از بازداشتی‌ها کم سن و سال هستند.