نا آرامی‌های گسترده در لبنان در اعتراض به طرح دولت برای وضع مالیات‌های جدید

تظاهرکنندگان در لبنان، برای چندمین روز در اعتراض به وضعیت اقتصادی و برخی برنامه‌های دولت حریری برای وضع مالیات‌های جدید به خیابان‌ها آمدند.
اعتراض هزاران نفردر لبنان از شهر«بیروت» گرفته تا شهرهای «صور»، «بعلبک» و «طرابلس» به طرح دولت برای اعمال مالیات‌های جدید بر برخی کالاها از جمله سوخت و شبکه‌های اجتماعی مانند «واتساپ» دولت حریری را در معرض سقوط قرار داد.
تظاهرات‌، عصر پنجشنبه از بیروت آغاز شد و سپس به شهرهای دیگر لبنان سرایت کرد و تا ساعات دیروز ادامه داشت. معترضان در بیرون ساختمان‌های دولتی در میدان «ریاض الصلح»، واقع در بیروت با نیروهای امنیتی درگیر شده با سوزاندن لاستیک، برخی جاده‌های اصلی را مسدود کردند.
پلیس لبنان اعلام کرد که 40 نفر از نیروهای امنیتی در جریان تظاهرات‌ها زخمی شده‌اند. پلیس از معترضان خواست از خشونت و ایجاد هرج و مرج پرهیز کنند.


دولت از طرح خود برای اعمال مالیات بر تماس‌های صوتی با نرم‌افزار واتساپ عقب‌نشینی کرده است. سعدحریری نخست‌وزیر لبنان گفته بود این طرح سالانه 200 میلیون دلار برای کشور درآمد ایجاد می‌کند.
خبرگزاری رویترز به نقل از معترضین نوشت: «ما برای واتساپ اینجا نیستیم، برای همه چیز اینجا هستیم: سوخت، غذا، نان و همه چیز.»
لبنان با 80 میلیارد دلار بدهی یکی از بدهکارترین کشورهای دنیا است و دولت در جستجوی راهی برای کاستن از کسری بودجه خود است. وزیر دارایی لبنان گفت در پیش‌نویس بودجه‌ای که او تقدیم کابینه دولت کرده، مالیات‌های جدید حذف شده‌اند.
در پی این حوادث «سعد حریری» نخست‌وزیر لبنان جمعه شب در سخنانی گفت: مهلت بسیار کوتاه 72 ساعته به شرکای خود در داخل دولت می‌دهم تا به راه‌حلی که ما، مردم و شرکای بین‌المللی را قانع کند، برسند.
به گزارش المیادین، حریری افزود: به دلیل بدهی‌ها، هزینه‌های برق و هزینه پرداخت حقوق و از بین رفتن سرمایه‌ها با کسری بودجه زیادی مواجه هستیم.وی مدعی شد از سه سال گذشته تا کنون برای حل دردهای لبنان تلاش کرده است.
حریری افزود: از دوستان بین‌المللی لبنان برای انجام اصلاحات در خواست کمک کردم؛ اما شرکای ما هیچ راه حل دیگری را طرح نکردند. وی در پایان گفت: اگر کسی هست که برای بحران اقتصادی راه حل دیگری دارد بیاید آن را اعلام کند و زمام امور را به دست گیرد.
علی‌رغم اعلام آمادگی سعد حریری برای کناره‌گیری از قدرت با مهلت‌خواهی 72 ساعته، اما معترضان لبنانی دیروز برای سومین روز متوالی به شکل پراکنده در مناطق مختلف این کشور تظاهرات کردند.شهروندان لبنانی در اعتراض به مصوبه جدید مالیات‌ها و اوضاع نابسامان معیشتی با ادامه دادن اعتراضات خواستار استعفای دولت حریری هستند.
در این میان ارتش لبنان ضمن اعلام همبستگی با آنچه "خواسته‌های بر حق تظاهرکنندگان" خواند، معترضین را به دوری از تنش و همکاری با نیروهای امنیتی به منظور تسهیل امور مردم فراخواند.
به گزارش شبکه المیادین، فرماندهی ارتش لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، با خواسته‌های تظاهرکنندگان مبنی بر بهبود اوضاع معیشتی اعلام همبستگی کرده و از آنان می‌خواهد مسالمت آمیز بودن تظاهرات را حفظ کرده و از خسارت وارد کردن به دارایی‌های عمومی خودداری کنند.
موضع حزب الله
سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان دیروز در سخنانی به مناسبت اربعین امام حسین(ع) با تاکید بر اینکه ما استعفای دولت را تایید نمی‌کنیم، اظهار داشت: همه باید مسئولیت پذیر باشند و از تسویه حساب‌های شخصی خودداری کنند زیرا این اقدام لبنان را از نظر امنیتی و سیاسی به سمت نامعلومی سوق می‌دهد.
وی گفت: طرح موضوع انتخابات زودهنگام پارلمانی و تشکیل دولت جدید یا دولت تکنوکرات هدر دادن وقت است؛ همین دولت باید به کار خود ادامه دهد اما با مشی وشیوه جدید و باید از آنچه در سه روز گذشته رخ داد، عبرت بگیرد.
سید حسن نصرالله همچنین با اشاره به بحران بی‌اعتمادی بسیار عمیق بین ملت و دولت لبنان گفت: وقتی دولت اقداماتی را برای اعتماد سازی مجدد با مردم انجام دهد، لبنانی‌ها قبول خواهند کرد.
دبیر کل حزب‌الله لبنان خاطرنشان کرد: برخی رهبران و نیروهای سیاسی لبنان هیچ گونه مسئولیتی را در مورد گذشته و حال حاضر قبول نکرده و از مسئولیت خود شانه خالی می‌کنند و نتایج آن را به گردن دیگران می‌اندازند.
دبیرکل حزب‌الله اظهارداشت: برخی در قدرت معتقدند اعمال مالیات‌ها مشکلی ندارد و اصلاحات یعنی در نظر گرفتن مالیات اما این اقدام اوضاع را به سمت انفجار می‌برد. سید حسن نصرالله با بیان اینکه مشکلات اقتصادی لبنان از سال‌ها قبل انباشت شده و مربوط به این دوره نیست، خاطرنشان کرد: ما در یک کشور ورشکسته نیستم و اینکه دولت گزینه‌ای جز اعمال مالیات ندارد درست نیست زیرا گزینه‌های زیادی وجود دارد ما می‌توانیم کشور، ملت و اقتصادمان را نجات دهیم و عموم ملت لبنان باید راضی باشند مشکل کنونی در شیوه عمل است باید اقدامی اتخاذ کرد که در آن فقط فقرا قربانی نشوند.