استقرار نیرو‌های ارتش سوریه در نقطه صفر مرزی با ترکیه

نیرو‌های ارتش سوریه در نقطه صفر مرزی با ترکیه در شهر «عین العرب» مستقر شدند تاحافظ تمامیت ارضی سوریه شوند.
دولت سوریه پس از 7 سال توانسته بار دیگر کنترل بخش‌های شمالی این کشور در خط مرزی با ترکیه را به دست بگیرد.به دنبال تداوم حملات ترکیه به شمال شرق سوریه، نیرو‌های ارتش سوریه دیروز ضمن درگیری با نیرو‌های تحت امر ترکیه مانع نفوذ آن‌ها به شمال غرب تل تمر در حومه الحسکه شدند.
به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، شماری از نیرو‌های تحت حمایت ترکیه موسوم به ارتش آزادیبخش دیروز پس از اعلام آتش بس ادعایی میان ترکیه و امریکا سعی داشتند به سمت روستای الاهرس در شمال غرب تل تمر پیشروی کنند.طبق این گزارش، نیرو‌های ارتش سوریه با نیرو‌های مهاجم درگیر و مانع پیشروی آن‌ها شدند.
این درحالی است که نیرو‌های ارتش این کشور پس از کنترل شهر عین العرب (کوبانی) به سوی منطقه "سوق الهال" در شمال این شهر و در فاصله 100 متری با نقطه مرزی با ترکیه حرکت کردند.درحال حاضر پرچم‌ سوریه در تمامی نقاط مرزی با ترکیه برافراشته شده است.


ورود نیرو‌های سوری به مناطق کردنشین براساس توافقی صورت گرفت که با نظارت روسیه میان دولت سوریه و منطقه خودمختار کرد‌های شمال شرق سوریه، امضا شده بود.
ابراز امیدواری پمپئو از اجرای آتش‌بس در شمال سوریه
وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در بروکسل، ابراز امیدواری کرد که ترکیه و کُردها به توافق آتش‌بس در شمال شرق سوریه احترام بگذارند.
به گزارش شبکه خبری الجزیره، پمپئو گفت: ما نگرانی‌های امنیتی ترکیه در مرزهای خود با سوریه را درک می‌کنیم اما روش مناسبی برای از بین بردن این نگرانی‌ها انتخاب نشده بود.
«مایک پنس» معاون رئیس جمهوری آمریکا شامگاه پنجشنبه از توافق ترکیه و آمریکا برای برقراری آتش‌بس موقت در شمال‌ شرق سوریه خبر داد.وی گفت: در 120 ساعت آینده آمریکا زمینه خروج نیروهای یگان‌های مدافع خلق "ی.پ.گ" از 30 کیلومتری مرزهای ترکیه را فراهم خواهد کرد و پس از آن، ترکیه آتش‌بس را اعلام می‌کند.
پنس با تاکید بر اینکه طبق توافق طرفین، ترکیه به هیچ عنوان عملیاتی در کوبانی انجام نخواهد داد، گفت: ترکیه و آمریکا در شمال شرق سوریه در زمینه پایان فعالیت‌های داعش به توافق رسیده‌اند و جزئیات توافق اعلام خواهد شد.
ترکیه هفته گذشته صحنه مذاکرات فشرده مقامات ارشد آمریکا بود.مذاکرات خصوصی پنس معاون ترامپ و اردوغان بیش از یک ساعت و چهل دقیقه به طول انجامید و پس از مذاکرات خصوصی، هیات‌های دوطرف به مدت دو ساعت و چهل دقیقه دیدار کردند. معاون دونالد ترامپ اظهار داشت:‌ طبق توافق به عمل آمده میان دو طرف، آمریکا هیچ تحریمی علیه ترکیه اعمال نخواهد کرد و تحریم‌های اقتصادی وضع شده نیز از میان برداشته خواهد شد.
«پلوسی» توافق آتش‌بس موقت ترامپ با ترکیه را دروغین خواند
در این میان «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان و «چاک شومر» رهبر اقلیت دمکرات سنای آمریکا ضمن مخالفت با توافق ترامپ و اردوغان برای آتش‌بس موقت در شمال شرق سوریه، آن را "دروغین" توصیف کردند.رهبران دمکرات کنگره در بیانیه‌ای مشترک گفتند: این توافق اعتبار سیاست خارجی آمریکا را به طور جدی خدشه‌دار می‌کند و پیام خطرناکی به متحدان و دشمنان ما می‌فرستد که نمی‌توان به سخنان ما اعتماد کرد. رئیس جمهوری اردوغان هیچ امتیازی نداده، اما رئیس جمهوری ترامپ به او همه چیز داده است.
مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا شب گذشته پس از دیدار با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که آنکارا با آتش‌بس در شمال سوریه موافق کرده است.این درحالی است که «مولود چاووش اغلو» وزیر خارجه ترکیه پس از این اظهارات گفت که این توافق «آتش‌بس» نبوده بلکه توقف موقت عملیات آنکارا در شمال شرق سوریه بوده است.
تحقیقات سازمان ملل درباره استفاده احتمالی ترکیه از سلاح شیمیایی در سوریه
یک رسانه انگلیسی از تحقیقات بازرسان سازمان ملل درباره اخبار منتشر شده مبنی بر استفاده ترکیه از سلاح شیمیایی در شمال سوریه خبر داد. روزنامه گاردین با انتشار گزارشی تحت عنوان "سازمان ملل درباره ادعای استفاده ترکیه از فسفر سفید در حملات خود به سوریه تحقیق می‌کند" نوشت: سازمان ملل اعلام کرد که درحال جمع‌آوری شواهد درخصوص اخبار منتشر شده درباره استفاده ارتش ترکیه از بمب‌های حاوی "فسفر سفید" علیه غیرنظامیان شمال سوریه است.
‌طبق گزارش گاردین، سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی نیز اعلام کرد که از اوضاع شمال سوریه با خبر بوده و درحال جمع‌آوری اطلاعات درخصوص اخبار منتشر شده درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی است.
این رسانه در ادامه گزارش داد، هلال احمر کردی اعلام کرد شش فرد غیرنظامی و نظامی سوری به‌وسیله "سلاح‌های نامشخص" دچار سوختگی شده‌اند و درحال بررسی این مساله با دیگر ارگان‌های بین‌المللی است، اما هنوز استفاده از سلاح‌های شیمیایی را تایید نمی‌کند.
عفو بین‌الملل، ترکیه را به ارتکاب جنایت جنگی در سوریه متهم کرد
در این میان سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای ترکیه و نیروهای شورشی تحت حمایت این کشور را به ارتکاب جنایات جنگی در شمال سوریه متهم کرد.سازمان عفو بین الملل در این بیانیه مدعی شد که "نیروهای نظامی ترکیه و گروه‌های مسلح سوری تحت حمایت این کشور به شکل شرم آوری جان غیرنظامیان را نادیده گرفته‌اند و اقدام به تخلفات جدی و جرایم جنگی از قبیل کشتار شتابزده و حملات غیرقانونی که منجر به کشته و زخمی شدن غیرنظامیان در جریان حمله به شمال سوریه شده است"، کرده‌اند.
به گفته این نهاد حقوق بشری، این منابع شامل گزارش‌های پزشک قانونی سازمان‌های فعال در سوریه، کارکنان بیمارستان‌های صحرایی، امدادگران و شاهدان عینی از میان آوارگان که صحنه‌های نقض حقوق بشر و ارتکاب جنایت توسط نیروهای تحت حمایت ترکیه را از نزدیک مشاهده کرده‌اند، هستند.