گزارش همدلی از مراسم اربعین در عراق و جاماندگان اربعین در داخل کشور راهپیمایی اربعین رسانه جهانی

همدلی| عاشقان و شیفتگان اهل بیت و امام حسین(ع) دیروز، شنبه 27 مهرماه، همزمان با اربعین حسینی از نقاط مختلف جهان خود را به کربلای معلی رساندند تا در جوار مرقد مطهر امام حسین(ع) و یارانش مراسم اربعین را برگزار کنند و ارادت خود را با نوحه‌خوانی، عزاداری و تضرع به درگاه امام سوم شیعیان نشان دهند. اربعین حسینی برای عاشقان حضرتش از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و حضور بی‌نظیر زائران از سراسر گیتی صحنه‌ای به نمایش می‌گذارد که حتی روز عاشورای حسینی نیز چنین عظمت و جلالی را تصور نتوان کرد.
ورود 18 میلیون زائر به عراق
بنا بر اعلام منابع، امسال بیش از 18میلیون زائر برای برگزاری مراسم اربعین حسینی به کربلا سفر کردند. از این میزان پنج میلیون زائر غیرعراقی بودند که از کشورهای مختلف به‌ویژه ایران در این مراسم حضور داشتند. بر اساس آخرین اعلام مسئولان ایرانی، حدود سه و نیم میلیون زائر از کشورمان در مراسم اربعین امسال شرکت کردند.
احمد محمدی‌فر دبیر ستاد مرکزی اربعین در گفت‌وگو با خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس با بیان اینکه از اول محرم تاکنون بیش از سه میلیون‌ و ۳۵۰ هزار نفر به عتبات مشرف شدند، اظهار داشت: از اول ماه صفر تاکنون نیز سه میلیون و ۵۰ نفر از زائران اربعین به کربلا تشرف یافتند که این تعداد نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰درصد افزایش داشته است.


پیام نخست‌وزیر عراق به زائران اربعین
عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، در بیانیه‌ای خطاب به زائران اربعین حسینی، مقدم آنها را به خاک این کشور گرامی داشت.
وی در این بیانیه تاکید کرد: مشارکت میلیونی مردم عراق در پیاده‌روی نشان می‌دهد که ملت ما یک ملت آزاده است؛ ملتی که تحقیر و ذلت را نمی‌پذیرد.
عبدالمهدی در ادامه تصریح کرد: همه باید به یاد داشته باشیم که انقلاب امام حسین(ع)، انقلابی علیه ظلم و ستم بود و زیارت اربعین نیز در بطن خود به معنای عدم پذیرش هرگونه ویرانی و فساد است. ما نیز در دولت به دنبال ریشه‌کن کردن فساد و تحقق عدالت اجتماعی هستیم.
گردهمایی اربعین اتفاقی استثنایی در جهان است
معاون اول رئیس جمهور ظهردیروز (شنبه) در جریان سفر به عراق و شرکت در گردهمایی بزرگ اربعین، در جمع خبرنگاران ضمن تسلیت اربعین حسینی، هدف از سفر خود را شرکت در مراسم دینی و مذهبی اربعین،‌ عرض ارادت به ساحت مقدس ائمه اطهار(ع) و اعلام حمایت و همراهی دولت ایران از زائران ایرانی و عاشقان امام حسین(ع) عنوان کرد و افزود: میزبانی شایسته از میلیون ها زائر امام حسین (ع) با وجود همه کمبودها کار بزرگی است و باید از این مهمان نوازی و تدارک امکانات و امنیت تشکر و قدردانی کرد.
اسحاق جهانگیری ادامه داد: دولت و مردم عراق میزبانان خوبی هستند و باید از همه موکب داران و مردم این کشور که در مسیر نجف به کربلا تمام دارایی خود را خالصانه در اختیار زائرین قرار می دهند قدردانی کرد.
جهانگیری با مقایسه تعداد زائران و افرادی که در این تجمع عظیم شرکت می کنند، خاطرنشان کرد: ظرف ده سال اخیر تعداد ایرانیانی که از مرزهای جمهوری اسلامی وارد عراق شده اند از 50 هزار نفر به بیش از 3 میلیون و پانصد هزار نفر تبدیل شده است و این روند ادامه خواهد داشت.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به حضور چشمگیر مردم عراق در پذیرایی از زوار، گفت: مدیریت و رسیدگی به چنین اجتماع بزرگی فراتر از ظرفیت و توان دولت‌هاست و گردهمایی اربعین اتفاقی استثنایی در جهان است.
وی با بیان اینکه اربعین امروز به یک رسانه اجتماعی تبدبل شده است گفت: با وجود همه مقاومت‌ها برای شنیده نشدن پیام عاشورا امروز هر زائر به یک رسانه اجتماعی تبدیل شده و مناد پیام ظلم ستیزی و آزادیخواهی امام حسین(ع) است.
ارائه خدمات به زائران اربعین
به منظور ارائه خدمات به زائرن اربعین حسینی، افراد داوطلب در قالب موکب‌های خدمات‌رسانی، بهداشتی و غذایی در مسیر پیاده روی عزاداران مستقر شدند. بنا بر گزارش پایگاه اطلاع رسانی آستان حسینی، این آستان ۳۵ پایگاه پزشکی در داخل و خارج حرم امام حسین(ع) مستقر کرده بود و همچنین ده‌ها تیم حامل کمک‌های اولیه و سه مرکز درمانی در جاده‌های نجف، بابل و بغداد خدمات پزشکی را به زائران ارائه کردند.
اردوگاه بین‌الملل پزشکی امامیه نیز با همکاری آستان حسینی و اداره بهداشت کربلای معلی به تمامی زائران امام حسین(ع) در طول زیارت اربعین، خدمات رایگان ارائه داد؛ در این اردوگاه پزشکانی از کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی حضور داشتند.
کاهش ۱۱ درصدی حوادث ترافیکی مربوط به زائران
دیروز سردار رئیس پلیس راهور ناجا به تشریح آخرین وضعیت تردد در مرزهای چهارگانه پرداخت و اظهار کرد: پلیس راهور ناجا با تمام تجهیزات ترافیکی، سه ماموریت از جمله مدیریت ترافیک، ایمنی در سفر و تسهیل در امور تردد را به تمام رده‌ها ابلاغ کرده و با هوشیاری و حضور به موقع از ابتدای آغاز اربعین حسینی (ع) تا به امروز ماموریتهای محوله به خوبی و بدون هیچگونه مشکل و دغدغه‌ای انجام شده است.
سید کمال هادیانفر با بیان اینکه برای نخستین بار سه میلیون زائر در این ایام از مرزهای کشور خارج شده‌اند، ادامه داد: بالغ بر 96 درصد زائران مرزهای زمینی را انتخاب کردند، تاکنون بیش از دو میلیون و 300 هزار زائر بازگشته‌اند و 800 هزار زائر همچنان در عتبات به سر می‌برند
آخرین آمار تعداد فوتی‌های پیاده‌روی اربعین
دیروز و همزمان با برگزاری اربعین حسینی علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین آمار بازگشت زائران گفت: تاکنون از ۳ میلیون و ۵۷ هزار و ۹۵۸ نفر زائر تعداد ۲ میلیون و ۴۰۸ هزار و ۴۶۵ نفر به کشور بازگشته اند.
وی با اشاره به آمار فوتی‌ها گفت: متاسفانه آمار فوتی‌ها رو به افزایش بوده و ۱۰۹ تن فوت شدند که ۶۰ تن آن‌ها بصورت عادی و حدود ۴۰ آن دیگر هم در تصادفات جان خود را از دست دادند و امیدوار هستیم این آمار افزایشی نداشته باشند.
علت فوت بیشتر افراد ایست قلبی و مشکلات تنفسی بوده و به همین دلیل توصیه ما به زائران این است که پیش از حرکت حتما از صحت و آمادگی جسمانی خود مطلع شوند.
رشیدیان درباره بیمه افراد فوت شده گفت: ۷ تن از فوتی‌ها در سامانه سما ثبت نام نکرده بودند؛ برای افرادی که در تصادفات جان خود را از دست دادند ۲۴۰ میلیون تومان مبلغ بیمه و برای افرادی که به صورت عادی فوت کردند ۴۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
جاماندگان حسینی
هم‌زمان با اربعین سیدوسالار شهیدان، اباعبدالله حسین(ع) و یاران باوفایش پیاده‌روی خودجوش و مردمی جاماندگان اربعین در مناطق مختلف کشور برگزار شد.
هم‌زمان با اربعین سید و سالار شهیدان، اباعبدالله حسین(ع) و یاران باوفایش پیاده‌روی خودجوش و مردمی جاماندگان از قافله عشق حسینی در روز اربعین با حضور خیل عظیم مردم سراسر کشور برگزار شد.
مردم شهرهای و روستاهای مختلف کشور در اربعین حسینی از صبح زود پیاده‌روی خود را آغاز کردند تا در نماز عشق حضور پیاده کرده و به ندای لبیک حسینی پاسخ مثبت دهند و ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت (ع) نشان دهند.
دسته‌های سینه‌زنی، هیئت‌های مذهبی، موکب‌داران و حسینیه‎‌داران در این روز با برپایی مراسم‌های متنوع در مسیر پیاده‌روی عاشقان امام حسین(ع) روز اربعین شهید دشت نینوا را گرامی داشته و با ناله‌های حضرت زینب کبرا (س) هم‌نوا شدند.
پیاده‌روی میلیونی که هر ساله به مناسبت ایام اربعین حسینی در کشور عراق و به مقصد شهر مقدس کربلا برگزار می‌شود، سابقه‌ای طولانی و قدمتی کهن دارد.
این آیین در روزگار شیخ مرتضی انصاری مرسوم بوده و اندکی پس از وی، توسط میرزا حسین نوری در اواخر قرن ۱۲هجری قمری احیا شد، اما از سال ۱۴۲۵ هجری قمری (۱۳۸۳خورشیدی ـ ۲۰۰۳ میلادی) پس از سقوط حزب بعث عراق و فروپاشی حکومت صدام، رونق و جانی تازه و تمام نشدنی یافته است.
این آیین باشکوه شیعی در یک دهه اخیر، به اذعان مراکز معتبر آماری جهان به عظیم‌ترین گردهمایی صلح آمیز تاریخ بشر تبدیل شده است؛ اجتماعی والا و بی‌نظیر از مسلمانان کشورهای گوناگون و حتی پیروان سایر ادیان که هرساله در پرآشوب‌ترین منطقه‌ جهان(غرب آسیا) با شور و اشتیاقی شگفت‌انگیز برپا می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
احمد شیرزاد نماینده ادوار مجلس: همه‌پرسی بن بست شکن است سخنگوی حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با همدلی: حاکمیت باید پیشگام برگزاری ‌همه‌پرسی شود سیدحسن نصرالله: هیچ کسی پشت این تظاهرات مردمی نیست بیروت در میان آتش خشم مردم در آستانه دو سالگی پر سروصداترین تصمیم ارزی، دیدگاه‌های متفاوت درباره این سیاست تمامی ندارد راز خواب‌های طولانی احیای صلح یا نوعثمانی گری ترکیه؟ گزارش همدلی از مراسم اربعین در عراق و جاماندگان اربعین در داخل کشور راهپیمایی اربعین رسانه جهانی کمال اطهاری در تبیین الگوی توسعه سیاسی و اقتصادی در ایران: دولتِ قانون فروش توسعه‌بخش نیست ولی الله‌شجاع پوریان توسعه ورزش‌های همگانی نیاز فوری جامعه سخنگوی کمیسون اصل۹۰: مبارزه با فساد نباید سیاسی شود ولی الله‌شجاع پوریان توسعه ورزش‌های همگانی نیاز فوری جامعه دینامیک اعتراضات لبنان مقام معظم رهبری: ثبات قدم در مسیر حق به اصلاح کشور و دنیا می‌انجامد دختر ایرانی صدرنشین مسابقات شطرنج قهرمانی جوانان جهان شد