سیدحسن نصرالله: هیچ کسی پشت این تظاهرات مردمی نیست بیروت در میان آتش خشم مردم

همدلی| آتش خشم مردم لبنان در اعتراض به وضعیت معیشت تا پشت در کاخ ریاست جمهوری این کشور رسید. بیروت پایتخت این کشور سه روز پر التهاب را از پنج شنبه گذشته پشت سر گذاشت. دولت اعلام کرده یا طرحی برای اصلاح اوضاع آماده می‌کند یا می‌رود. در عین حال دبیرکل حزب الله لبنان اعلام کرده که مهم‌ترین نتیجه‌ای که باید از این جنبش مردمی گرفت این است که مردم دیگر نمی‌توانند مالیات‌های جدیدی را تحمل کنند.
شهروندان لبنانی پنجشنبه در اعتراض به مصوبه جدید مالیات‌ها و اوضاع نابسامان معیشتی تظاهرات کردند و جمعه با ادامه دادن اعتراضات خواستار استعفای دولت حریری شدند. جمعه این اعتراضات شدیدتر شد. اعتراضات در تعدادی از مناطق لبنان روز جمعه برای دومین روز متوالی ادامه یافت. با این وضع دولت سعد حریری نخست‌وزیر لبنان تصمیم گرفت جلسه‌ای را که قرار بود ظهر جمعه در کاخ ریاست‌جمهوری برگزار شود،‌ لغو کند. دولت لبنان در پی اعتراضات عمومی از برنامه افزایش‌ مالیاتی که از طریق واتس‌اپ منتشر کرده بود، عقب نشست. افزایش مالیاتی موجب خشم عمومی شد و اعتراضاتی را در سراسر لبنان علیه بحران اقتصادی برانگیخت. در پیام‌های صوتی روی واتس‌اپ و اپ‎های مشابه، دولت از افزایش روزانه مالیات معادل ۰.۲۰ دلار خبر داده بود.اما ساعاتی بعد در پی برخوردهایی بین نیروهای امنیتی و معترضان، این طرح کنار گذاشته شد.رسانه‌های محلی گزارش می‌دهند، نیروهای امنیتی صبح جمعه برای متفرق کردن مخالفان معترض در بیروت ناگزیر به استفاده از گاز اشک‌آور شدند.شبکه الجدید نیز اعلام کرد، درگیری‌هایی بین ارتش و معترضان در مسیر ساحلی بیروت و صیدا رخ داده و نیروهای ارتش تیر هوایی شلیک کردند. برخی از معترضان نیز بازداشت شدند. معترضان راه‌ها را در سراسر لبنان بستند و همچنان به آتش زدن تایرها ادامه دادند.گفته می‌شد برای اولین بار اعتراضات به ورودی کاخ ریاست‌جمهوری در بعبدا از سال ۲۰۱۵ رسیده است. غسان حاصبانی،‌ معاون حریری نیز به اسکای نیوز گفت: وضعیت فوق‌العاده‌ای ایجاد شد و تدابیر فوق‌العاده و استثنایی را هم می‌طلبید. وی گفت: ما در حزب القوات از دولت کنونی می‌خواهیم کناره‌گیری کند و دولت تکنوکرات تشکیل شود. این مقام لبنانی افزود: تصمیم لغو جلسه کابینه تصمیم خود حریری بود. در عین حال سمیر جعجع، رئیس حزب القوات اللبنانیه از دولت حریری خواست استعفا کند.تظاهرات مردم لبنان علیه مصوبه جدید مالیات‌ها و نابسامانی اوضاع معیشتی کشورشان روز شنبه برای سومین روز متوالی ادامه یافت. به نقل از سایت النشره، علی‌رغم اعلام آمادگی سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان برای کناره‌گیری از قدرت با مهلت‌خواهی ۷۲ ساعته، اما معترضان لبنانی شنبه برای سومین روز متوالی به شکل پراکنده در مناطق مختلف این کشور تظاهرات کردند.در همین راستا، شبکه اسکای نیوز اعلام کرد که معترضان در بیروت در میان استقرار قابل توجه نیروهای امنیتی چهار راه منتهی به کاخ ریاست جمهوری را مسدود کردند. طبق گزارش رسانه‌های لبنانی، معترضان همچنین با آتش زدن لاستیک و قرار دادن موانع بزرگراه «زهرانی ـ صیدا» را نیز مسدود کردند. همچنین میدان «کفررمان» در جنوب لبنان نیز توسط معترضان بسته شده و شهروندان لبنانی به درخواست‌ها برای بازگشایی این میدان بی‌توجه‌اند.صدها لبنانی نیز با تجمع در میدان «ریاض الصلح» علیه دولت کشورشان اعتراض کردند.
همبستگی ارتش لبنان با مردم
در همین راستا، ارتش لبنان نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام همبستگی با معترضان خواستار همکاری شهروندان لبنانی با نیروهای امنیتی شد.ارتش لبنان همچنین از شهروندان معترض لبنانی خواست که مواضعشان را به شکل مسالمت‌آمیز بیان کنند و اجازه تجاوز به املاک عمومی و خصوصی را ندهند.از سوی دیگر، ریا الحسن، وزیر کشور لبنان در سخنانی اعلام کرد که دادستان کل دیوان محاسبات این کشور در تماسی تلفنی به وی ابلاغ کرده که بیشتر معترضان بازداشت شده به قید سند آزاد خواهند شد.وی گفت که این اقدام در راستای تکمیل تحقیقات به منظور دستیابی به ادله مورد نیاز درباره اقدام عمدی افراد مذکور برای ایجاد شورش صورت گرفته است.


مخالفت حزب‌الله با استعفای دولت
درهمین راستا روزگذشته سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان روزگذشته در واکنش به اعتراضات اظهار کرد: برخی رهبران و احزاب سیاسی در لبنان اقداماتی انجام می‌دهند و بعد تنها به تماشا ایستاده و از هر گونه مسئولیت در گذشته و حال حاضر شانه خالی می‌کنند و در نهایت پیامدهای آن را برای دیگران می‌گذارند.دبیرکل حزب‌الله لبنان ادامه داد: در بحران آتش‌سوزی‌ها همه دولت را محکوم کردند، اما چه کسی چه کسی را محکوم کرد؟ همه مسئولیت را بر دوش دیگری گذاشتند و نتیجه آن هیچ‌چیز نبود. رو راست باشید، وضعیت مالی و اقتصادی کنونی ما برای الان و نه امسال و نه دوره جدید و نه حتی برای دولت فعلی است بلکه نتیجه انباشته شدن مشکلات در سال‌های متوالی تقریبا از ۳۰ سال قبل است.وی افزود: درست نیست که مسئولی از آنچه رخ داده سلب مسئولیت کند، به ویژه تمامی کسانی که در دولت‌های قبلی در طول ۳۰ سال گذشته حضور داشته‌اند. همه باید مسئولیت رسیدگی به وضعیت فعلی را برعهده گرفته و درگیر تسویه حساب‌های شخصی با هیچ کسی نشوند زیرا پیامد سیاسی و امنیتی نامعلومی خواهد داشت. نصرالله تصریح کرد: خطر انفجار اعتراضات مردمی وجود دارد، در واقع زمانی که مالیات‌ها برای گروه‌های فقیر جامعه افزایش یافتند، کشور در معرض خطر انفجار قرار گرفت. ما می‌توانیم بدون اینکه انفجار مردمی در کشور رخ دهد، مانع از فروپاشی مالی و اقتصادی شویم و این امر به اراده، تصمیم، فداکاری و اخلاص نیاز دارد. تا این لحظه در دولت تصمیمی درباره مالیات‌ها اتخاذ نشده است.او خطاب به مسئولان لبنان گفت: مهم‌ترین نتیجه‌ای که باید از این جنبش مردمی گرفت این است که مردم دیگر نمی‌توانند مالیات‌های جدیدی را تحمل کنند. برخی در دولت تصور می‌کنند که با تعیین و اعمال مالیات‌های جدید مشکلی به وجود نمی‌آید. برخی اصرار دارند که اجرای اصلاحات به معنای تعیین مالیات‌های جدید است اما این اقدامات تنها به یک انفجار و بن‌بست واقعی منجر می‌شود. ما کشور فقیری نداریم و این درست نیست که دولت راهی بجز تعیین مالیات و عوارض نداشته باشد، بلکه راه‌های بسیاری وجود دارند. ما می‌توانیم کشور، مردم و اقتصادمان را نجات دهیم. عموم مردم لبنان باید راضی باشند، مشکل ما در شیوه کار است. ما باید اقداماتی را در پیش بگیریم که بر اساس آنها همه فداکاری کنند نه اینکه تنها فقرا فدا شوند. نصرالله در ادامه تصریح کرد: ما برای هیچ تظاهراتی برنامه‌ریزی نمی‌کنیم. اگر دولت اقداماتی برای بازگرداندن اعتماد مردم در پیش بگیرد، لبنانی‌ها قبول خواهند کرد. مردم به مقاومت اعتماد دارند و می‌دانند پول‌هایی که به مقاومت اختصاص می‌یابند، به سرقت نمی‌روند. در واقع یک بحران اعتماد بسیار بسیار جدی میان مردم و دولت وجود دارد. دبیرکل حزب‌الله لبنان هم‌چنین تاکید کرد: ما استعفای دولت فعلی را تایید نمی‌کنیم. اگر دولت استعفا کند یعنی دولتی که تشکیل آن دو سال طول کشید دیگر وجود نخواهد داشت. گروه‌های سیاسی پس از استعفای دولت به همین شکل باقی خواهند ماند و تغییر اسامی چیزی را تغییر نخواهد داد. این دولت باید با شیوه‌ای جدید به کار خود ادامه دهد و از اتفاقات دو سال گذشته درس عبرت بگیرد. پیشنهاد اجرای انتخابات زودهنگام پارلمانی و تشکیل دولتی جدید یا تکنوکرات تنها زمان را از بین می‌برد. دستیابی به دولت جدیدی که بتواند به این وضعیت رسیدگی کند، دشوار است. او خطاب به تظاهرکنندگان لبنانی گفت: پیام شما به تمامی مسئولین رسید، اهمیت جنبش مردمی شما در این است که خودجوش و صادقانه است. جنبش شما فراطایفه‌ای و مذهبی است.
تظاهراتی مردمی
نصرالله افزود: هیچ کسی پشت این تظاهرات مردمی نیست نه احزاب و نه سفارتخانه‌ها. اگر از روز اول حزب‌الله به خیابان‌ها می‌آمد، جنبش اکنون در نقطه دیگری بود. قدرت جنبش مردمی در این است که به دور از احزاب سیاسی است. اگر می‌خواهید ادامه دهید باید جنبش‌تان را از حزب‌های سیاسی که می‌خواهند بر روی موج‌ اعتراضات سوار شوند، جدا کنید. دستاوردهای شما در طول دو روز گذشته بسیار مهم هستند. شما نباید به نیروهای امنیتی آسیبی بزنید. وی افزود: زمانی که مقابله با مالیات‌ها به راهپیمایی نیاز داشته باشد، ما به خیابان‌ها خواهیم آمد. اما زمانی که حزب‌الله به خیابان‌ها بیاید، نمی‌تواند بازگردد مگر اینکه خواسته‌ها محقق شوند. وزرای ما در کابینه مخالفت خود را با تمامی مالیات‌ها و عوارض برای گروه‌های فقیر جامعه اعلام کردند. ما با مالیات‌ها در بودجه سال ۲۰۱۹ مخالفت کردیم. نصرالله ادامه داد: دوستان باید بدانند که جنبش ما ساده نیست و حضور ما در خیابان‌ها و راهپیمایی حرکت ساده‌ای نیست. ما خواستار همکاری میان تمامی تشکل‌های دولت، همبستگی و عدم فرار از مسئولیت هستیم. هر کسی که از مسئولیت فرار می‌کند باید محاکمه شود، به ویژه آنهایی که کشور را به این وضعیت دشوار رسانده‌اند. دبیرکل حزب‌الله در خاتمه گفت: ما در حزب‌الله هرگز کشور و مردم‌مان را رها نخواهیم کرد و هرگز اجازه نخواهیم داد کشور به سوی نابودی برود. افق‌های گسترده و گام‌های بزرگی وجود دارند که می‌توانند کشور را از این بحران خارج کنند. ما بار دیگر پایبندی خودمان را به تمامی مسایل به حق در فلسطین، یمن، بحرین و سوریه اعلام می‌کنیم‌، ما مردمی هستیم که حسین علیه‌السلام را رها نمی‌کنیم و به ندای یاری او پاسخ می‌دهیم.
سایر اخبار این روزنامه
احمد شیرزاد نماینده ادوار مجلس: همه‌پرسی بن بست شکن است سخنگوی حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با همدلی: حاکمیت باید پیشگام برگزاری ‌همه‌پرسی شود سیدحسن نصرالله: هیچ کسی پشت این تظاهرات مردمی نیست بیروت در میان آتش خشم مردم در آستانه دو سالگی پر سروصداترین تصمیم ارزی، دیدگاه‌های متفاوت درباره این سیاست تمامی ندارد راز خواب‌های طولانی احیای صلح یا نوعثمانی گری ترکیه؟ گزارش همدلی از مراسم اربعین در عراق و جاماندگان اربعین در داخل کشور راهپیمایی اربعین رسانه جهانی کمال اطهاری در تبیین الگوی توسعه سیاسی و اقتصادی در ایران: دولتِ قانون فروش توسعه‌بخش نیست ولی الله‌شجاع پوریان توسعه ورزش‌های همگانی نیاز فوری جامعه سخنگوی کمیسون اصل۹۰: مبارزه با فساد نباید سیاسی شود ولی الله‌شجاع پوریان توسعه ورزش‌های همگانی نیاز فوری جامعه دینامیک اعتراضات لبنان مقام معظم رهبری: ثبات قدم در مسیر حق به اصلاح کشور و دنیا می‌انجامد دختر ایرانی صدرنشین مسابقات شطرنج قهرمانی جوانان جهان شد