اگر در مسائل استراتژیک به نتیجه نرسیدیم همه‌پرسی کنیم

دکتر حسن روحانی،‌ رئیس‌جمهوری  روز گذشته در مراسم آغاز ‌سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور، در دانشگاه تهران حضور یافت و سخنانی داشت که در ادامه مهمترین بخش‌های این سخنرانی را می‌خوانید. روحانی در بخش‌های ابتدایی سخنان خود گفت: «گسترش فضای دانشگاه بدون کیفیت مطلوب ما نیست. فضای کمی و کیفی باید در کنار هم قرار بگیرد. دانشگاه در رشته‌های مختلف به وظایف و رسالت خودش به خوبی عمل کرده است. نسبت به دنیا خیلی عقب نیستیم و حرکت‌های خوبی داشتیم؛ چند نمونه دیدم که فردی که پزشک متخصص است و در کشور پیشرفته آلمان بخشی از مسئولیت را بر عهده دارد، وقتی یکی از اقوامش به جراحی نیاز دارد، او را به تهران برای عمل می‌آورد. من پرسیدم چرا اینجا؟ وقتی هر دوی شما آلمان هستید. گفت که ایران به لحاظ درمان و رسیدگی کمتر نیست. او گفت که از لحاظ بهداشتی مراکز درمانی ما بهتر است. حالا این جمله را هم فراموش کنیم؛ مهم این است که آن فرد ترجیح می‌دهد به ایران بیاید. نشان می‌دهد کشور ما یک کشور پیشرفته است و برای ما جای افتخار است.»
روحانی در ادامه گفت: «در برخی دانشگاه‌های اروپا مهارت استفاده از فضای مجازی را اولین اولویت گرفتن دانشجو می‌دادند.»
دانشگاه را باید
به بخش خصوصی وصل کرد


رئیس‌جمهوری با اشاره به موضوع خودکفایی دانشگاه‌ها گفت: «در آینده می‌شود دانشگاه به خودکفایی برسد. دانشگاه را باید  به بخش خصوصی وصل کرد. بخش خصوصی آن کسی است که نیمه‌شب هم برای کسب درآمد بیرون می‌رود، منتظر صف و مشتری است اما کارمند ساعت کاری دارد و منتظر تمام‌شدن مشتری است. کار خصوصی و دولتی فرق دارد و ما باید دانشگاه را به بخش خصوصی نزدیک کنیم.»
روحانی با بیان این‌که به انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک می‌شویم، گفت: «فضای دانشگاه هست که انتخابات را گرم می‌کند. عمدتا در زمان انقلاب هم دانشگاه و حوزه فضا را گرم می‌کردند. سرنوشت آینده کشور ما را انتخابات روشن می‌کند. با همه نقص و اشکال بهترین کار صندوق است. برای اصلاح، شایسته‌سالاری و حاکم‌شدن افکار به‌حق مردم به صندوق نیاز داریم. ما راه دیگری جز فضای پرشکوه انتخابات نداریم ولو این‌که بگویید اشکال و ایرادی هست. علیرغم همه آنها تنها راه آینده کشور انتخابات است. هر کسی را که عاقل‌تر و فهیم‌تر است و برای کشور آماده فداکاری است مرد یا زن، برگزینیم. هر کسی که خودش را شایسته می‌داند، خودش را کاندیدا کند، چه انتخاب شود و چه نشود،  چه بگویند تو صالحی و چه بگویند صالح نیستی. اگر انتخاباتی باشکوه و پررونق را با حضور اکثریت مردم شاهد باشیم، قدرت سیاسی ما بالا می‌رود. دشمنان می‌فهمند مردم به کشور و نظام و آینده امید دارند.»
نمی‌شود بدون تعامل با دنیا
اقتصاد را پیش برد
رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از این سخنرانی گفت: «در کشور مسائلی داریم که خیلی حل و فصل‌اش طول نمی‌کشد. مشکل آب، محیط زیست، راه و امثال آنها با چند‌ سال تلاش برطرف می‌شود؛ اما یکسری مسائل داریم که بلندمدت است و اساتید و دانشگاه‌ها در آن نقش بیشتری دارند و آن استراتژی پیشرفت کشور است. پیشرفت و آینده کشور در سایه تقابل با دنیا است یا تعامل؟ این مسأله راهبردی اساسی است و ۴۱‌ سال است به جواب این سوال نرسیدیم. عده‌ای می‌گویند تعامل سازنده یک عده می‌گویند تقابل، یک عده می‌گویند دشمن ما خبیث است و این‌جا دوئل است و باید آن را بشکنیم. عده‌ای هم می‌گویند اکثر مشکلات را با تعامل می‌شود حل کرد.» روحانی گفت: «این موضوع با دعوا و ایجاد دو صف برای تقابل حل نمی‌شود. اگر رسانه ملی به‌ طور مساوی برای همه قرار بگیرد، کار بزرگی انجام می‌شود. دانشگاه‌ها و رسانه‌ها باید جواب سوال طرح‌شده را به افکار عمومی بدهند. الان همه دعواها سر این موضوع است؛ یکی می‌گوید برجام خیلی خوب بود، یکی می‌گوید خیلی بد بود. دعوا بر سر برجام نیست. عده‌ای می‌گویند عمر را با تعامل هدر می‌کنید، باید ایستادگی کنیم مقابل غرب و غرب خودش بعدا متوجه می‌شود.»
رئیس‌جمهوری در ادامه گفت: «به ما می‌گفتند مگر عقل‌تان را از دست دادید که به دادگاه لاهه رفتید. ما رفتیم و سه نوبت هم پیروز شدیم. کسی فکر نمی‌کرد لاهه قبول کند در موضوع برجام صلاحیت رسیدگی دارد. پیروزی دیگر رأی موقت عدم اجرای تحریم آمریکا بود.»  روحانی در بخش دیگری از سخنرانی خود تأکید کرد: «می‌گویند در اقتصاد روی پای خود بایستیم، درست است؛ اما می‌شود بدون تعامل با دنیا اقتصاد را پیش برد؟ رشد و توسعه بدون تعامل با دنیا با قفل‌بودن بانک‌ها و واردات و صادرات قفل می‌شود. همین الان هم که داریم اداره می‌کنیم باید از برخی کشورهای همسایه و دوستان‌مان در دنیا تشکر کنیم که به تحریم آمریکا بی‌توجه بودند. در همین شرایط داریم با اوراسیا مشارکت می‌کنیم.» رئیس‌جمهوری در ادامه گفت: «دانشگاه باید به مسائل استراتژیک وارد شود، حتی اگر در مسائل استراتژیک سال‌ها بحث کردیم و به نتیجه نرسیدیم، باید برویم همه‌پرسی و از مردم بپرسیم،‌ راهش این است. ما که نمی‌توانیم با هم دعوا کنیم، چهل‌ سال است داریم بحث می‌کنیم. باید راه را انتخاب کنیم؛ بنابراین از دانشگاه‌ها تقاضا می‌کنم ما را در بخش‌های علمی، اقتصادی و استراتژیک کمک کنند.»