اربعینی به آب دیده بَرآر

شهروند| درحالی‌که به اربعین حسینی نزدیک می‌شویم و هر روز شاهد حضور زائران بیشتری در کشور عراق برای ابراز ارادت به امام حسین(ع) هستیم؛  با توجه به برداشته‌شدن ویزای بین دو کشور ایران و عراق جمعیتی بالغ بر دو برابر‌ سال گذشته به کشور عراق سفر کرده‌اند، که این مسأله بدون‌شک روی ارایه خدمت توسط هلال‌احمر در قسمت‌های مختلف تاثیرگذار است. با این وجود، جمعیت هلال‌احمر این شرایط را پیش‌بینی کرده و در همین راستا امکانات لجستیک، نفرات و تجهیزات دارویی و پزشکی خود در کشور عراق را افزایش داده است. دکتر پیوندی، رئیس جمعیت هلال‌احمر که چند روزی است در کشور عراق حضور دارد، در گفت‌وگویی کوتاه با «شهروند» از برنامه‌های سفرش به عراق در ایام منتهی به اربعین حسینی و حضور میلیونی زائران اباعبدالله الحسین(ع) گفته است.
رئیس جمعیت هلال‌احمر که مقصد اولش شهر نجف اشرف بود، می‌گوید: «در ابتدای سفر ملاقاتی با دکتر یاسین المعموری، رئیس جمعیت هلال‌احمر عراق داشتیم و در مورد موضوعات مختلف گفت‌وگو کردیم؛ نهایتا تصمیم بر اجرای قرارداد سه‌جانبه‌ای میان جمعیت هلال‌احمر ایران، هلال‌احمر عراق و وزارت بهداشت و درمان جمهوری اسلامی ایران گرفته شد. در این قرارداد موضوع نخست بحث توریسم سلامت است. در حوزه توریسم سلامت شاهد علاقه‌مندی مردم عراق به استفاده از توانمندی و تجربه پزشکی ایران هستیم، بنابراین با توجه به سابقه دیرینه‌ای که وجود دارد و درنهایت برای منسجم‌شدن این موارد، تصمیم گرفتیم توریسم سلامت را با محوریت جمعیت هلال‌احمر عراق و ایران دنبال کنیم که امیدواریم با کاهش هزینه‌ها، روند مشخص و درست‌تری برای ارایه خدمت بهتر و موثرتر به وجود بیاید. به علاوه بحث تهیه، توزیع و رجیستری دارو و استفاده از این فضا برای کمک به دو جمعیت برای تولید دارو مطرح شد.»
وی افزود: «مورد بعدی ارتقای ارتباطات مهم و ضروری برای کمک در عملیات اربعین و دیگر عملیات‌ به علاوه تنظیم ساختاری مناسب برای هماهنگی‌ها و ارتباطات بود که رئیس جمعیت هلال‌احمر عراق نیز مانند ما بر این موضوعات تاکید داشت و درنهایت توافق‌های اولیه صورت گرفت، تا در آینده نزدیک موارد مطرح‌شده عملیاتی شود.»
پیوندی همچنین به بازدید از دو مرکز درمانی مهم در نجف اشرف اشاره کرد و گفت:  «در بازدید از دو مرکز درمانی نجف در ام‌القرا و نبأ با مردم و مراجعان هم‌کلام شدیم. نکته قابل توجه حضور انبوه جمعیت در این دو مرکز بود، به‌طوری که می‌توان گفت نسبت به‌ سال گذشته، حضور جمعیتی دو برابری را شاهد بودیم. در صحن حضرت فاطمه زهرا(س) نیز مرکز درمانی هلال‌احمر به‌عنوان نزدیکترین مرکز به حرم حضرت امیرالمومنین (ع) درحال خدمت‌رسانی به مردم است که بازدید از این مرکز هم در سفر به نجف اشرف انجام شد.»


برنامه روز دوم سفر رئیس جمعیت هلال‌احمر به عراق با حرکت به سمت کربلای معلی آغاز شد. پیوندی درباره  ادامه سفرش در ایام اربعین به «شهروند» گفت: «در مسیر نجف تا کربلا از مراکز درمانی که در عمودهای مختلف بنا شده‌اند، بازدید داشتیم که تعدادی از آنها متعلق به جمعیت هلال‌احمر است و بقیه به دیگر ارگان‌های مرتبط تعلق دارند. در این بازدیدها در جریان روند کارهای درمانی و پاسخگویی به نیازهای مراجعان قرار گرفتیم. نهایتا به کربلا رسیدیم، در این شهر نیز مراکز درمانی متعددی در هتل‌های مختلف از سوی جمعیت هلال‌احمر دایر شده است که از تعدادی از مراکز بازدید کردیم و با مردم و مراجعان گپ‌وگفت‌هایی در مورد روند خدمت‌رسانی داشتیم.» به گفته رئیس جمعیت هلال‌احمر بیمارستان الحسین(ع) در کربلا، بیمارستانی است که بالغ بر 500 تخت دارد و هلال‌احمر ایران در این بیمارستان به‌عنوان یک مرکز درمانی مجزا فعالیت می‌کند و پزشکان و پرستاران ایرانی در آن مشغول به کار هستند. در این بیمارستان بیمارانی که احتیاج به درمان‌های جدی‌تر دارند، تحت نظر قرار می‌گیرند و از خدمات درمانی و دارویی بهره‌مند می‌شوند.
پیوندی تصریح کرد: «بیمارستان الحسین(ع) مرکزی مجهز محسوب می‌شود که از درمان‌های جدی در بخش‌های ‌آی‌سی‌یو و سی‌سی‌یو، تا درمان‌های سرپایی، گچ‌گیری، تزریقات و سرم‌درمانی  را برای زائران انجام می‌دهد. در این بیمارستان که بسیار شلوغ بود، رضایتمندی زائران قابل توجه و خوب بود. در این میان افتخار داشتم در یکی از این مراکز درمانی که حضور داشتیم بالغ‌بر 50 بیمار را ویزیت کنم و جویای احوال تعدادی از زائران عزیز کشورمان باشم.» حضور در مرکز بازپیوند خانواده از دیگر برنامه‌های دکتر پیوندی در شهر کربلا بوده است؛ ابتکاری که امسال در جمعیت هلال‌احمر برای کمک‌رسانی به کسانی که در سفر به عراق در ایام اربعین بی‌سرپرست مانده یا گم می‌شوند و برای پیدا کردن خانواده و آشنایان و بازگشت به میهن به کمک نیاز دارند، اجرایی شده است. پیوندی با اشاره به این طرح گفت: «این طرح با کمک کنسولگری ایران در عراق و گروه خیریه امام رضایی‌ها اجرا شد تا کسانی که مهجور بوده یا مشکلات روحی روانی دارند یا گم شده‌اند در مرکزی با هماهنگی کامل با کنسولگری ایران جمع‌آوری شوند و سپس این عزیزان را به لب مرز آورده و تحویل خانواده و آشنایان دهند. خوشبختانه تا به حال 282 نفر از زائران در این فضا مدیریت شده و به داخل ایران انتقال یافته‌اند.»
پیوندی همچنین تصریح کرد:  «کار بعدی که هلال‌احمر امسال پیگیری و مدیریت می‌کند، اعزام تیم‌های جوانان سحاب یا همیاران زائر به عراق است که40تیم دو نفره هستند که در نجف و کربلا و در مسیر این دو شهر مستقر شده‌اند و وظیفه راهنمایی زائران و کمک به بیماران را برای پیدا کردن مراکز هلال‌احمر برعهده دارند. هدف از این طرح،  استفاده از پتانسیل جوانان است تا زمانی که زائران دچار مشکل می‌شوند یا صدمات جسمی می‌بینند و احتیاج به کمک، راهنمایی و همراهی دارند، اعضای جوانان به آنان کمک کنند. همچنین این تیم‌ها در موکب‌های مختلف و در مراکز درمانی حضور دارند و امیدواریم بتوانیم بحث بازپیوند خانواده‌ها و استفاده از پتانسیل جوانان را در سال‌های آینده افزایش دهیم تا فضای بهتری ایجاد شود.»
رئیس جمعیت هلال‌احمر همچنین با اشاره به دیگر برنامه‌های این سفر توضیح داد: «روز چهارشنبه و در سومین روز حضور در کشور عراق با حجت‌الاسلام سیدفتاح نواب، نماینده مقام معظم رهبری در حج و زیارت ملاقات داشتیم و بحث‌های کلی در مورد ارایه خدمات با کیفیت و چالش‌هایی که در این سفر متوجه زائران است، مطرح شد. موضوعاتی مانند همکاری نزدیک‌تر با سازمان حج و زیارت برای ارایه خدمات بهتر و مطمئن‌تر و در عین حال مرور اقداماتی که صورت گرفته همگی بررسی شدند و درنهایت به تمام نقاط قوت و ضعف رسیدگی کردیم.»
دکتر پیوندی تأکید کرد: «شایسته است به این نکته اشاره کنم که جمعیت هلال‌احمر در کمک و تجهیز مراکز درمانی متعلق به دیگر سازمان‌ها، نهادها و سمن‌ها نیز فعال بوده است؛ برای مثال یکی از مراکز درمانی که در عمود 1400 مسیر نجف تا کربلا مشاهده کردیم، بیمارستان پیش ساخته‌ای بود که هفت اتاق عمل داشت و به آی‌سی‌یو و سی‌سی‌یو مجهز بود؛ جمعیت هلال‌احمر در راه‌اندازی و ارایه تجهیزات به این بیمارستان کمک کرد و بازدید از این مرکز تجربه بسیار خوبی برای برنامه‌ریزی در سال‌های آتی خواهد بود. به همین روال در مسیر نجف تا کربلا مراکز متعددی وجود دارد که جمعیت هلال‌احمر آنها را از نظر تجهیزات حمایت کرده است.»
گفتنی است؛ از ۱۳ مهرماه درمانگاه‌های هلال‌احمر در کشور عراق راه‌اندازی شده و تا دو – سه روز بعد از اربعین حدودا تا اول آبان این درمانگاه‌ها هم در کشور عراق و هم در مرزهای ایران فعال هستند.  همچنین هفته گذشته رئیس جمعیت هلال‌احمر و دکتر واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری همزمان با آغاز پیاده‌روی زائران در اربعین ۹۸، به منظور بازدید از نحوه ارایه خدمات به زائران در مرزهای کشور از مرز مهران در استان ایلام، شلمچه و چزابه در استان خوزستان بازدید کردند. در این سفر یک روزه به دو استان مرزی دکتر پیوندی و دکتر واعظی پس از آن‌که در پایانه مرزی مهران مورد استقبال نیروهای جمعیت هلال‌احمر قرار گرفتند، به بازدید از این مرز پرداخته و در جریان آخرین وضع آن قرار گرفتند. همچنین در این سفر رئیس دفتر رئیس جمهوری، دکتر پیوندی و استاندار خوزستان از ستاد عملیات امدادونجات جمعیت هلال‌احمر در مرز چزابه نیز بازدید و با امدادگران دیدار و از خدمات آنها تقدیر کردند. پس از بازدید از پایانه‌های مرزی و وضع تردد زائران به عراق، جلسه ستاد اربعین استان با حضور دکتر پیوندی، دکتر واعظی و استاندار خوزستان برگزار شد. در این جلسه که در شهر خرمشهر برگزار می‌شد ابتدا فرماندار این شهر به ارایه گزارشی از وضع خدمت رسانی به زائران اربعین در مرز شلمچه پرداخت و درباره توسعه برخی زیرساخت‌ها نسبت به‌سال گذشته ازجمله ظرفیت پارکینگ‌های شهر، روشنایی و غیره توضیحاتی داد.