: خواب دیدین، خیره!

يک رسانه غربي به نقل از دو مقام آمريکايي که هويتشان را فاش نکرده است، از «عمليات محرمانه سايبري» ايالات متحده عليه ايران به دنبال حملات 23 شهريورماه به دو پالايشگاه شرکت آرامکو در عربستان سعودي خبر داده است. محمد جواد آذري جهرمي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران و در واکنش به حمله سايبري آمريکا به ايران گفت: خواب ديدن؛ خيره!
ادعا چه بود؟
خبرگزاري رويترز در خبري اختصاصي گزارش داد: «به دنبال حملات 14 سپتامبر (23 شهريور) به تاسيسات نفتي عربستان سعودي که واشنگتن و رياض تهران را مقصر آن مي‌دانند، ايالات متحده يک عمليات محرمانه سايبري عليه ايران انجام داده است». اين رسانه غربي اين خبر را به نقل از دو مقام آمريکايي که خواستار عدم افشاي نام و هويتشان شده‌اند، منتشر کرده است. به گفته اين دو مقام ناشناس‌آمريکايي، اين حمله سايبري محرمانه اواخر سپتامبر (اوايل مهر) انجام شده و توانايي ايران را براي گسترش «پروپاگاندايش» هدف قرار داده است. يک مقام آمريکايي به رويترز مدعي شده که اين حمله سايبري، به «سخت‌افزار فيزيکي» در ايران تاثير گذاشته است اما او به جزئيات بيشتري اشاره نکرده است. رويترز معتقد است: «اين (حمله سايبري محرمانه به ايران) نشان مي‌دهد که دولت رئيس‌جمهور دونالد ترامپ چگونه در تلاش بوده است تا با آنچه اين دولت تجاوزگري ايران مي‌داند، مقابله کند بدون اينکه وارد يک درگيري گسترده با اين کشور کشيده شود». اين رسانه انگليسي به سراغ وزارت دفاع آمريکا (پنتاگون) رفته و از اين وزارتخانه خواسته درباره خبر «حمله سايبري به ايران» اظهارنظر کند. اليسا اسميت سخنگوي پنتاگون به رويترز گفت: «به عنوان يک سياست و به دليل ملاحظات امنيتي، ما درباره عمليات‌هاي اطلاعاتي، سايبري يا برنامه‌ريزي براي آنها صحبت نمي‌کنيم». در ادامه گزارش رويترز آمده است: «معلوم نيست که آيا بعد از حمله سايبري محرمانه اواخر سپتامبر به ايران، آمريکا حملات سايبري ديگري هم انجام داده باشد يا نه». مقام‌هاي واشنگتن و رياض بعد از حمله 23 شهريور به تاسيسات نفتي آرامکو در اتهامي بي‌سند مدعي شده‌اند که ايران مسئول اين حمله بوده اما ارتش يمن مسئوليت اين حمله را برعهده‌گرفته است.
توهم دنباله‌دار حمله سايبري به ايران


ادعاهاي کذب آمريکا درباره حملات سايبري به ايران جديد نيست چنانکه از صبح 30 شهريور سال جاري اخباري مبني بر انجام حملات سايبري به تأسيسات نفتي و زيرساخت‌هاي حياتي ايران منتشر شد که به‌دنبال اين ادعاها مرکز مديريت راهبردي افتاي رياست جمهوري طي اطلاعيه‌اي، حملات سايبري موفق به تأسيسات نفتي و زيرساخت‌هاي حياتي ايران را تکذيب کرد. در اطلاعيه مرکز مديريت راهبردي افتاي رياست جمهوري آمده‌ است: «بر اساس رصدهاي صورت‌گرفته برخلاف ادعاهاي رسانه‌هاي غربي حمله سايبري موفقي به تأسيسات نفتي و ساير زيرساخت‌هاي حياتي کشور صورت نگرفته است. مرکز مديريت راهبردي افتا از همه خبرگزاري‌ها، سايت‌هاي خبري، نشريات و فعالان فضاي مجازي خواست تا قبل از انتشار اينگونه اخبار، از طريق مراجع ذي‌صلاح از صحت آن‌ها اطمينان کامل حاصل کنند». همچنين به‌دنبال اين اخبار رئيس سازمان فناوري اطلاعات ايران هم اعلام کرد طي رصد صورت گرفته نشانه‌اي از حمله سايبري در سپر دژفا (سپر امنيتي شبکه ملي اطلاعات) مشاهده نشده‌ است. امير ناظمي رئيس سازمان فناوري ايران در توئيتر خود نوشت: ‏در 48 ساعت اخير رويداد غيرمنتظره‌اي که نشانگر يک حمله سايبري باشد در سپر دژفا (سپر امنيتي شبکه ملي اطلاعات) ديده نشده است.
نفوذ به کمپين انتخاباتي ترامپ؟
البته اين توهمات روي ديگري هم دارد چنانکه 12مهر شرکت مايکروسافت در بيانيه‌اي مدعي شده بود گروهي از هکرهاي مرتبط با ايران تلاش کرده‌اند به ايميل‌هاي ستاد انتخاباتي «يکي از نامزدهاي انتخابات آمريکا» دسترسي پيدا کنند. مايکروسافت گزارش داده بود شاهد وقوع «فعاليت‌هاي قابل‌توجه سايبري» از طرف گروهي از هکرها بوده است. اين شرکت گفت معتقد است «مبدأ اين فعاليت‌ها در ايران است و به دولت اين کشور مرتبط است». خبرگزاري رويترز به نقل از «تيم مورتاگ»، مدير بخش ارتباطات ستاد انتخابات ترامپ نوشته است: «ما هيچ شواهدي مبني بر حمله به زيرساخت‌هاي ستاد انتخاباتي خودمان نداريم.» شرکت مايکروسافت در بيانيه خود مدعي شد: عمليات‌هاي رصد تهديدها از سوي اين شرکت نشان داده گروه فوق‌الذکر به 241 حساب ايميل مرتبط با مقام‌هاي فعلي و سابق آمريکا، روزنامه‌نگاران، ايراني‌هاي سرشناس خارج از ايران و ستاد انتخاباتي يکي از نامزدها حمله کرده است. مايکروسافت در ادامه ادعاي خود گفت که حمله به ستاد انتخاباتي نامزد مورد نظر موفقيت‌آميز نبود، اما هکرها توانستند به چهار حساب مرتبط با اين ستاد يا مقام‌هاي فعلي و سابق آمريکا دسترسي پيدا کنند. «تام برت»، از مقام‌هاي مايکروسافت در مطلبي ادعا کرد اين گروه هکري -که او به آن نام «فسفر» مي‌دهد- براي طراحي حملات فيشينگ عليه افراد هدف اقدام به جمع‌آوري اطلاعات از آنها کرد. برت نوشته است: «با آنکه حملاتي که از آنها پرده‌برداري مي‌کنيم به لحاظ فني پيشرفته نبودند در آنها تلاش شده بود از حجم قابل‌توجهي اطلاعات شخصي استفاده شود تا هم حساب‌هاي کاربري متعلق به اهداف مدنظر شناسايي شوند و هم در مواردي معدود، تلاش براي حمله به آنها صورت گيرد.» وي در ادامه ادعا کرده است: «اين تلاش‌ها نشان مي‌دهند گروه فسفر بسيار با انگيزه است و تمايل دارد زمان و منابع قابل توجهي را براي انجام تحقيقات و ساير روش‌هاي جمع‌آوري اطلاعات گردآوري کند».