برنامه های آستان قدس و شهرداری برای دهه پایانی صفر

مریم ترسول - شنبه، 27 مهرماه، مصادف با اربعین حسینی، مشهدالرضا (ع) نیز یکپارچه کربلا می شود و زائران و مجاوران در حریم ملک پاسبان رضوی، چله نشین غم حسین (ع) می شوند. مشهد، این روزهای منتهی به اربعین حسینی و دهه آخر صفر، رنگ و بوی میزبانی هم دارد، گوشه و کنار شهرمان به همت نهادها و هیئت های مردمی، آماده میزبانی از زائران پیاده دهه آخر ماه صفر می شود تا سنگ تمامی در پذیرایی از عاشقان علی بن موسی الرضا(ع) در سالروز شهادت این امام همام بگذارید.
تدارک 150 ویژه برنامه در حرم رضوی
به گزارش «خراسان رضوی»، معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی، روز گذشته در نشست خبری اعلام برنامه های اربعین حسینی و ایام دهه آخر صفر گفت: اجتماع عظیم عزاداران اربعین حسینی، ظهر روز شنبه، 27مهرماه در صحن جامع رضوی، همراه با مرثیه سرایی آقایان احمدی، مشکینی و کردی برگزار می شود و ویژه برنامه های تبلیغاتی عمومی «شکوه ایثار» نیز در قالب 150 سخنرانی، با حضور 40 سخنران و 40 مداح مطرح کشور، از اربعین حسینی تا ایام شهادت امام رضا(ع)، در رواق امام خمینی(ره)، رواق دارالحجه و ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد، پس از نماز صبح تا پایان شب، برگزار می شود. حجت الاسلام والمسلمین حسین شریعتی نژاد افزود: در دهه آخر صفر پیش بینی تشرف حدود هشت میلیون زائر را داریم که حدود 700هزار نفر از این تعداد، زائر پیاده هستند. وی درباره ویژه برنامه های پایانی ماه صفر نیز گفت: مراسم خطبه خوانی شب شهادت امام رضا(ع) ساعت 18 دوشنبه 6 آبان ماه در صحن انقلاب اسلامی با حضور تولیت آستان قدس رضوی و مدیحه سرایی حاج احمد واعظی، مراسم شام غریبان حضرت  بعد از نماز مغرب و عشا از محل سازمان مرکزی آستان قدس با حضور خادمان حرم مطهر، تولیت آستان قدس رضوی و خیل عاشقان امام رضا(ع) به سمت حرم مطهر برگزار می شود و مراسم شام غریبان دیگری نیز در رواق امام خمینی(ره) با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین پناهیان و مرثیه سرایی حاج میثم مطیعی، محمدرضا طاهری و حسین طاهری برنامه ریزی شده است. وی ادامه داد: ویژه برنامه شب ارتحال پیامبر گرامی اسلام(ص) و امام حسن مجتبی(ع) در رواق امام خمینی(ره) با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی و مداحی آقایان سروری، مهدی رسولی، ملائکه و قانع همراه خواهد بود و در روز ارتحال و شهادت نیز سخنرانی آیت ا... علم الهدی، آیت ا... کازرونی وحجت الاسلام و المسلمین دهشت برگزار می شود.
معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس یادآور شد: در روز شهادت امام رضا (ع)، سخنرانی آیات علم الهدی و کازرونی و حجج اسلام حسینی خراسانی و دهشت را در برنامه داریم و در مراسم شب شهادت امام رضا (ع) از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی بهره مند می شویم. وی همچنین از برگزاری شب شعر«رسم دعبل»، اجتماع عظیم عزاداران و هیئت های مذهبی جهان اسلام در روز 28 صفر، اجتماع عظیم عزاداران رضوی و زائران پیاده در روز شهادت امام رضا(ع)، ویژه برنامه اجتماع بزرگ آذری زبانان کشورهای آذربایجان و ترکیه در صبح شهادت امام هشتم (ع) و اجتماع برادران اهل سنت در صبح شهادت امام رضا(ع) در رواق شیخ طوسی به عنوان دیگر برنامه های این ایام خبرداد.


ملاک تصمیم گیری ما نظرسنجی های مردمی است
حجت الاسلام والمسلمین شریعتی نژاد در ادامه این نشست گفت: آستان مقدس حضرت رضا(ع)، اصلا جناحی نیست. چیزی که محور تصمیم گیری  قرار می گیرد، در واقع نیاز و خواسته زائر است. زائری که به حرم حضرت رضا (ع) مشرف می شود، توقع دارد از برنامه ای خوب و قابل قبول و در سطح تراز انقلاب اسلامی بهره ببرد. وی افزود: ما نمی گوییم برنامه های ما به لحاظ کیفی، فراز و نشیب نداشته اما ملاک تصمیم گیری را نظرسنجی هایی قرار می دهیم که به طور ثابت، دایم و در ایام مختلف انجام می شود. برخی از اسامی که نام بردم، جزو بالاترین آمار درخواست زائران در نظرسنجی هاست ضمن این که مداحان دیگری که شما به نام آن ها اشاره کردید هم در حرم، اجرای برنامه دارند و دهه آخر صفر هم در خدمتشان هستیم و از حدود 40 مداح در برنامه های اصلی و تعداد بیشتری مداح در دیگر برنامه های جنبی حرم استفاده می کنیم.
اقدامات شهرداری مشهد برای اربعین و دهه پایانی صفر
همچنین به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در جلسه هماهنگی ستاد دهه آخر صفر در حوزه حمل و نقل و ترافیک از تامین 100 دستگاه اتوبوس به منظور خدمت رسانی به زائران در دهه آخر ماه صفر خبر داد. خلیل ا... کاظمی تصریح کرد: از 100 دستگاه تامین شده، 80 دستگاه در پایانه امام رضا(ع) و 20 دستگاه اتوبوس در پایانه معراج به ارائه خدمت خواهند پرداخت، همچنین در دهه آخر صفر 100 دستگاه ون درون شهری برای خدمات رسانی و انتقال زائران داخل شهر مشهد تعبیه خواهد شد.معاون شهرداری مشهد افزود: در چهار روز انتهایی ماه صفر با محدودیت های ترافیکی مواجه خواهیم بود که محل و مدت آن اطلاع رسانی خواهد شد. کاظمی یادآور شد: مدیریت استقرار خودروهای آتش نشانی، اورژانس و پلیس نیز انجام می شود و محل هایی برای استقرار آن ها در چهار مسیر منتهی به حرم رضوی در نظر گرفته خواهد شد.سازمان اتوبوسرانی مشهد نیز 320 دستگاه اتوبوس را در روز اربعین حسینی در خطوط منتهی و عبوری از حرم مطهر پیش بینی کرده که تا نزدیک ترین نقطه محدودیت تردد تعیین شده توسط پلیس راهور خدمات رسانی می کنند. شهروندان در این روز برای اطلاع از آخرین وضعیت محدودیت های ترافیکی تردد ناوگان اتوبوسرانی، می توانند عدد 8000 را به سامانه پیام کوتاه 30008888 ارسال کنند.همچنین آن طور که معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد اعلام کرده است، ثبت نام پویش شهروند مهمان‌نواز حریم رضوی برای خدمت‌رسانی به زائران پیاده دهه پایانی صفر آغاز شد. نرگس شالچیان در این زمینه گفت: همانند سال گذشته شش درگاه ثبت نام داریم که این درگاه‎ها شامل روبات تلگرامی مشهدی شو، سایت مشهدی شو (mashhadisho.ir)، تلفن خدمات گردشگری و زیارت به شماره 0513135، ارسال عدد 8 به شماره 1000181 به صورت غیر حضوری و مراجعه حضوری به معاونت‌ فرهنگی مناطق سیزده‌گانه شهرداری مشهد و مراکز راهنمای زائر و اطلاعات سفر سطح شهر است.نعمتی شهردار منطقه ثامن مشهد نیز از آمادگی برای پذیرایی از زائران پیاده رضوی و همچنین برگزاری عزاداری اربعین حسینی خبر داد و گفت: حدود 5200 جای پارک شامل پارکینگ های موقت روباز و پارکینگ های عمومی طبقاتی در ایام پایانی ماه صفر در اختیار شهروندان و زائران قرار خواهد گرفت و با توجه به احتمال وقوع بارندگی در روزهای آینده، مجموعه ورزشی وحدت واقع در بولوار وحدت، برای تامین اسکان اضطراری زائران در صورت نیاز، آماده سازی شده است.امسال نیز همچون گذشته ، پیاده روی جاماندگان اربعین با حضور پرشور شهروندان ساعت 9 صبح  روز شنبه 27 مهرماه از بوستان ملت آغاز می شود و به سمت حرم مطهر رضوی ادامه خواهد داشت.
ویژه برنامه های صداوسیمای خراسان رضوی
به گزارش روابط عمومی صداوسیمای خراسان رضوی، بیش از 15هزار دقیقه برنامه در این سازمان برای اربعین حسینی و دهه آخر صفر تدارک دیده شده است که از جمله آن می توان به برنامه های سیمای خراسان رضوی شامل «مرثیه آفتاب»، «صبح خراسانی»، «شب شرقی»، «نور الهدی» و مراسم خطبه خوانی شب شهادت امام رضا(ع) اشاره کرد و رادیو خراسان رضوی هم با «صدای زائر»، «حسینیه دل» و «گامی به سوی نور» به پیشواز اربعین و دهه آخر صفر می رود. رادیوهای برون مرزی استان نیز با برنامه «در مسیر عشق» در رادیو دری و ویژه برنامه «حماسه حسینی» در رادیو تاجیکی به استقبال ایام عزای آخر صفر می روند.
 
شهر در عزای اربعین حسین (ع)