توضیح تکمیلی وزارت صمت در مورد یک گزارش

آفتاب یزد- گروه اقتصادی: در پی درج گزارشی در روزنامه با عنوان" لاکچری‌های 2019 چگونه در خیابانها ویراژ می‌دهند " مورخ 2/7/97 که بازتاب گسترده‌ای در جامعه داشت، وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز توضیحاتی را به دفتر روزنامه ارسال کرده است. دربخشی از این توضیح آمده است: "خارج از چارچوب قانونی منشاء وجود هر گونه خودرو مدل‌های 2018 و2019 با ارزش بیش از 40 هزار دلار در بازار داخلی ممکن است از محل قاچاق خودرو ویا از محل فروش خودروهای تملیکی مصادره شده در گمرکات ورودی با عدم امکان ترخیص یا عودت آنها باشد. " مسئله‌ای که دقیقا گزارش آفتاب یزد به آن اشاره کرده که این خودروها به صورت قاچاق وارد کشور شده و سوال کرده که این قاچاق چگونه صورت گرفته است؟ توضیحات تکمیلی وزارت صمت در پاسخ به این سوال آفتاب یزد بدین شرح است:
در پی انتشار مطلبی در روزنامه آفتاب یزد با عنوان «لاکچری‌های 2019 چگونه در خیابان‌ها ویراژ می‌دهند»، مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور شفاف‌سازی و تنویر افکار عمومی توضیحاتی به نقل از مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات ارائه داد:
مطابق تبصره 2 ذیل ماده (13)الحاقی به آیین‌نامه ضوابط فنی واردات خودرو موضوع تصویب‌نامه شماره 125573/ت 54803 هـ مورخ 9/10/96 هیئت محترم وزیران «ثبت سفارش و واردات خودروهای سواری با ارزش بیش از 40 هزار دلار ممنوع است». همچنین مطابق تصمیمات مورخ 30/3/97 ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی «ثبت سفارش 1339 ردیف تعرفه هشت رقمی تحت عنوان گروه چهار کالایی (از جمله خودروسواری) ممنوع گردید». لذا اصولا ثبت سفارش کلیه خودروهای ساخت سال 2019 و خودروهای ساخت سال 2018 با ارزش بیش از 40 هزار دلار ممنوع است. لذا با توجه به محدودیت و ممنوعیت واردات این قبیل خودروها، نکاتی در این خصوص قابل ذکر است: خودروسازان خارجی به طور معمول خودروهای تولید شده خود در نیمه دوم هر سال میلادی را، تحت عنوان مدل سال میلادی آتی به بازار عرضه می‌کنند. به عبارتی درحالی که معیار ثبت سفارش خودروهای خارجی سال ساخت مندرج در پروفرمای آنهاست، خودروهای تولید شده در نیمه دوم سال 2017 با ارزش بیش از 40 هزار دلار در بازار فروش اصطلاحا به عنوان مدل 2018 عرضه می‌شوند.
بعد از محدودیت و ممنوعیت‌های قانونی فوق‌الذکر تعدادی از واردکنندگان خودرو بدون ثبت سفارشات اقدام به واردات خودروهای ساخت سال 2018 نمودند که به دلیل انباشت حجم انبوهی از خودروهای مذکور در گمرکات کشور، خروج ارز کالای خریداری شده از کشور و مشکلات متعدد در مرجوع نمودن آنها، هیئت محترم وزیران طی تصویب‌نامه 16/10/97 مصوب کرد «ثبت سفارش برای واردات خودروهای سواری (بدون رعایت سال ساخت) که تا تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه دارای قبض انبار اماکن گمرکی، مناطق آزاد تجاری صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی می‌باشند، به صورت بدون انتقال ارز و از محل ارز متقاضی با اظهار منشا ارز به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بلامانع می‌باشد» ضمنا مطابق بند «2» تصویب نامه مذکور «خودروهای با ارزش بیش از چهل هزار دلار با محاسبه و پرداخت چهل واحد درصد سود بازرگانی، مازاد بر ماخذ حقوق ورودی مندرج در کتاب مقررات صادرات و واردات قابل ثبت سفارش و ترخیص می‌باشند.» بنابراین خودروهای ساخت سال 2018 بالای 40هزار دلار (ساخت نیمه دوم سال 2018 ارائه شده در بازار به عنوان اصطلاحا مدل 2019) دپو شده در گمرکات کشور طبق مصوبه مذکور قابل ثبت سفارش و وفق مقررات قابل ترخیص است.


خارج از چارچوب قانونی مذکور منشا وجود هرگونه خودرو مدل‌های 2018 و 2019 با ارزش بیش از 40 هزاردلار در بازار داخلی ممکن است از محل قاچاق خودرو یا از محل فروش خودروهای تملیکی مصادره شده در گمرکات ورودی با عدم امکان ترخیص یا عودت آنها باشد.
بدیهی است در چنین شرایطی مراتب از طریق ستاد مبارزه با قاچاق کالا، سازمان تعزیرات حکومتی، گمرک ایران و سایر نهادهای ذیربط قابل پیگیری است.