فضای آلوده ورزشگاه بحرین

آفتاب یزد- گروه شبکه: بازی ایران و بحرین که با باخت ملی پوشان کشورمان همراه بود خالی از حاشیه نبود که مهم‌ترین آن توهین بحرینی‌ها هنگام پخش سرود ملی است. ماجرا از این قرار است که در مراسم ابتدای بازی و در لحظه‌ای که سرود جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شد، سوت ممتد از سوی هواداران بحرینی، استادیوم را فراگرفت. این بی‌احترامی عجیب در حالی رقم خورد که در همه جای دنیا، سکوت در زمان پخش سرود ملی یک کشور، اتفاقی عادی و روتین است و حتی کشورهای در حال جنگ، رقبای سنتی و... نیز به آن عمل می‌کنند.
> نامه اعتراضی کمیته ملی المپیک
به IOC و فیفا
در همین راستا رضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک ایران در پی اتفاقات دیدار فوتبال ایران و بحرین با ارسال نامه‌ای به کمیته بین‌المللی المپیک و فدراسیون بین‌المللی فوتبال خواستار برخورد جدی این نهاد بین‌المللی با دستگاه ورزش کشور میزبان شد. رئیس کمیته ملی المپیک کشورمان در نامه ارسالی به دو نهاد بین‌المللی ورزش، این رفتار قبیحانه هواداران و ورزشکاران کشور میزبان را مغایر با اصول میزبانی مسابقات و اساسنامه فیفا و ناقض اصول منشور المپیک دانست.


> پیگیری می‌کنیم
وزیر ورزش و جوانان نیز از پیگیری قانونی توهین بحرینی‌ها به سرود جمهوری اسلامی ایران خبر داد. مسعود سلطانی فر گفت: «مراتب اعتراض رسمی ایران به اهانت‌های صورت گرفته هنگام پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران در بازی مقابل بحرین در کوتاهترین زمان ممکن از طریق فدراسیون فوتبال به فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا و از طریق کمیته ملی المپیک -به خاطر نقض منشور المپیک در خصوص احترام به سرود ملی یک کشور - به کمیته بین‌المللی المپیک اعلام و پیگیری‌های لازم برای برخورد قانونی و اعمال مجازات‌های لازم به عمل خواهد آمد. توهین هواداران و بازیکنان تیم ملی بحرین به سرود ملی کشورمان نقض آشکار قوانین و مقررات فیفا و کمیته بین‌المللی المپیک است و از طریق نهادهای بین‌المللی آن را پیگیری خواهیم کرد.»
> بحرین باید پاسخگو باشد
همچنین سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس توهین به پخش سرود ملی ایران در بازی تیم ملی فوتبال ایران با بحرین را اقدامی سازمان یافته و طراحی شده دانست و گفت که باید دولت بحرین پاسخگو باشد. سید حسین نقوی حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: «سرود ملی هر کشور نماد فرهنگی و ملی آن کشور محسوب می‌شود در جریان تمامی مسابقات ورزشی وقتی سرود ملی کشوری پخش می‌شود تماشاگران، بازیکنان، مربیان و کادر داوری به احترام می‌ایستند حتی کشورهایی که گاهی با یکدیگر مناقشه دارند یا در حال تخاصم هستند هم به سرود ملی آن کشور احترام می‌گذارند.» وی افزود: «اتفاقی که در مسابقه فوتبال ایران و بحرین رخ داد اتفاقی نادر در میدان ورزشی است کشورهایی که به سرود ملی سایر کشورها احترام می‌گذارند شان، فرهنگ و شخصیت خود را نشان می‌دهند. متاسفانه تماشاگران بحرینی و بازیکنان آنها از شان، شخصیت و فرهنگ لازم برای بودن در یک مسابقه ورزشی بین‌المللی برخوردار نیستند.» این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که «فدراسیون جهانی فوتبال باید نسبت به این توهین عکس‌العمل نشان دهد» افزود: «حداقل‌ترین کار آن است که با افرادی برخورد شود که نمی‌توانند شان یک کشور را رعایت کنند آنها باید از عرصه‌های ورزشی بین المللی حذف شوند تا یاد بگیرند چطور ادب، احترام و نزاکت متقابل را حفظ کنند.» نقوی حسینی یادآور شد:« اگر تنها عده‌ کمی از تماشاگران بحرینی واکنشی به پخش سرود ملی کشورمان داشتند شاید تا حدی می‌توانستیم آن را توجیه کنیم، اما وقتی اکثریت تماشاگران و بازیکنان تیم بحرین عکس‌العمل ناشایست به سرود ملی نشان می‌دهند و خارج از ادب و نزاکت رفتار می‌کنند یعنی
این کار سازمان یافته، طراحی و مدیریت شده از قبل بوده است. تاکنون ندیده‌ایم در بازی بین‌المللی، بازیکنان تیم مقابل رفتار بی‌ادبانه و بی‌نزاکتی نسبت به سرود ملی تیم مقابل نشان دهند دولت بحرین و فدراسیون این کشور باید پاسخگو باشد.»
> تکثیر نفرت در بازی بحرین - ایران
عصرایران نیز به قلم احسان محمدی طی یادداشتی در این مورد نوشت:« شکست در فوتبال همیشه تلخ است، مقابل بحرین شرنگ. از آن مزه‌هایی که هیچوقت نمی‌شود به آن عادت کرد. با آنکه بارها بحرین را شکست داده‌ایم اما زخم آن مسابقه مقدماتی جام‌جهانی 2002 در منامه هنوز تازه است. 3-1 باختیم و آنها که هیچ شانسی نداشتند با پرچم عربستان رقصیدند. سه شنبه شب هم 1-0 مغلوب شدیم. بحرین خوب و سازمان‌یافته بازی کرد و ما نتوانستیم از فرصت‌هایمان استفاده کنیم. سردار آزمون و مهدی طارمی دو مهاجمی که در لیگ قهرمانان اروپا و لیگ پرتغال خوب گل می‌زنند، شب آرام و کسالت باری را سپری کردند. در این میان خشم و عصبانیت کنترل نشده احسان حاج‌صفی باز هم بازی را به تنش کشید و خطاهای غیرضروری زمینه ساز پنالتی شد.کاپیتان تیم ملی وارد حاشیه‌هایی شد که هیچوقت از آن سود نبرده‌ایم. آخرین آن هم اعتراض خانمان‌برانداز به داور بازی ایران-ژاپن در جام ملت‌ها بود که خود احسان در متن آن قرار داشت. ما از اشتباهاتمان عبرت می‌گیریم؟! بعید می‌دانم! بعد از این شکست خیلی‌ها یاد کارلوس کی‌روش افتادند و دریغا دریغ آغاز شد. سالها بود با کی‌روش به تیم‌های عربی نباخته بودیم اما نباید فراموش کنیم که با او هم در ابتدا به لبنان باختیم و فشار آوردن به ویلموتس تنها بعد از چند ماه حضور به سود فوتبال ما نیست. صرف انرژی برای جنگیدن با هم فقط باعث می‌شود بحرین و عراق دو رقیب جدی‌مان در این گروه عمیقاً خوشحال شوند. فارغ از آنچه در زمین رخ داد، رفتار هواداران بحرین هنگام پخش سرود‌ملی ایران بود که سخت دل‌ها را آزرد. آنها سوت زدن و بازیکنان را هو کردند تا فضای ورزش را با رفتاری بسیار زشت آلوده کنند.
در هفته گذشته این سومین رفتار غیر ورزشی در حاشیه مسابقات فوتبال است. بازیکنان تیم‌ملی ترکیه در دو مسابقه با سلام نظامی به سربازان اردوغان که با کُردها می‌جنگند ادای احترام و همراهی کردند. اقدامی که از سوی بسیاری از فعالان اجتماعی مورد نکوهش قرار گرفت.
دو شب پیش نیز در دیدار بلغارستان و انگلیس،
هواداران بلغار با صدای میمون به استقبال رحیم استرلینگ بازیکن سیاه‌پوست انگلستان رفتند و بعد با سلام هیتلری، نژادپرستی را به حد اعلی رساندند. این سه اتفاق نشان داد که فوتبال از یک بازی که برای لذت آفریده شده به سمت یک کارزار در حرکت است. چیزی که جز خشم، تعصب، پرخاشگری، توهین و تحقیر هیچ خروجی دیگری ندارد. رفتار بحرینی‌ها تحت هیچ عنوانی پذیرفتنی نیست و امیدوارم جوان‌هایی که به خشم آمده‌اند در پی تلافی نباشند، حتی وقتی غم شکست و اندوه این رفتار نابخردانه آزارمان می‌دهد نباید فراموش کنیم که حق نداریم خودمان را تا این اندازه حقیر و کوچک کنیم.
> واکنش کاربران
این اتفاق آزار دهنده واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی را هم در پی داشت.
یکی از کاربران نوشت: «بحرین اخلاق فوتبالی رو باخت بدم باخت»
دیگری نوشت:«توهین به سرود ملی ایران و لبخندها و پوزخندهای بازیکنان بحرین کاملا نشون دهنده وضعیت و سطح پایین فوتبال آسیاست. چیپ‌ترین تماشاگرهای جهان همینجا نشستن توی آسیا توی کشور بحرین»
کاربران دیگر گفته‌اند:«خیلی سخته که شاهد توهین به نمادها و مظاهر ملیت مثل پرچم و سرود ملی باشی»، «چقدر تلخ کشوری که قدمتش زیر ۱۰۰ ساله به ایران توهین میکنه»،‌«به نظر بنده یا باید همان وقت زمین را ترک می‌کردند یا چنان قوی و قدرتمند بازی می‌کردند و پیروز میدان میشدند تا دیگه جرات چنین غلطی را پیدا نمی‌کردند»،‌« بچه‌های ما در مقابل این توهین، حداقل با برد بازی می‌توانستند تو دهن بحرینی‌ها بزنند»