۵۰ بمب اتمی امریکا گروگان ترکیه

سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، با شروع تجاوز نظامی ترکیه علیه کرد‌ها و به‌رغم اینکه نشانه‌ها حاکی از چراغ سبز امریکا برای انجام عملیات در شمال سوریه است، این رویداد سبب شده بار دیگر زمزمه‌های بازنگری در نگهداری بمب‌های اتمی امریکا در خاک ترکیه دوباره بر سر زبان‌ها بیفتد. در شرایطی که امریکا در واکنش به حملات گسترده آنکارا به غیرنظامیان در شمال سوریه سعی دارد ده‌ها بمب هسته‌ای خود را از خاک ترکیه خارج کند، مقامات آنکارا با این مسئله مخالفت کرده‌اند. به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، یکی از مقامات امریکایی که نخواسته نامش فاش شود اعلام کرده است: «ترکیه در چند روز اخیر به امریکا اجازه نداده است این بمب‌های اتمی را از ترکیه خارج کند.» به گفته این مقام امریکایی، دیپلمات‌های ترکیه در آخرین مواجهه با پیشنهاد انتقال این بمب‌ها اعلام کرده‌اند که «دولت این کشور مترصد انجام برنامه تحقیق و توسعه هسته‌ای با استفاده این بمب‌ها است». این درحالی است که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اخیراً از تمایلش برای ایجاد زرادخانه هسته‌ای خبر داد و در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، به طور رسمی اعلام کرد که یا هیچ کشوری سلاح هسته‌ای نداشته باشد یا همه از جمله ترکیه نیز باید سلاح هسته‌ای داشته باشند.
اهرم فشار ترکیه
ترکیه که در سال‌های اخیر با موج‌سواری روی بحران سوریه به دنبال امتیازگیری‌های سیاسی از غربی‌ها بوده است، این بار هم با بهره‌برداری از سلاح‌های هسته‌ای مستقر در خاک خود، درصدد تحت فشار قرار دادن امریکا و اروپایی‌ها است. به همین منظور، وزارت خارجه و انرژی امریکا اعلام کرده‌اند که قصد دارند این بمب‌ها را از ترکیه خارج کنند تا مقامات آنکارا نتوانند از این بمب‌ها به عنوان اهرم فشار استفاده کنند. روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی نوشته است: «خارج کردن این بمب‌ها از پایگاه هوایی اینجرلیک به معنای پایان ائتلاف ترکیه و امریکا به شمار می‌رود. اگرچه نگه داشتن این بمب‌ها در ترکیه یک آسیب‌پذیری هسته‌ای است که سال‌ها پیش از این باید از میان می‌رفت». روزنامه گاردین اعلام کرده که بمب‌های اتمی موجود در پایگاه هوایی مشترک ترکیه و امریکا در جنوب ترکیه از نوع بی۶۱ و مربوط به دوران جنگ سرد است. بنا بر گزارش این روزنامه، محل استقرار آن‌ها در ۱۶۰ کیلومتری خاک سوریه است. بر اساس این گزارش، مذاکرات بر سر خروج بمب‌های اتمی از ترکیه، در دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق امریکا هم بار‌ها مطرح شده بود، اما اعضای ناتو از جمله ترکیه این بمب‌ها را به عنوان نمادی از تعهد امریکا به منطقه غرب آسیا توصیف کرده و با خروج آن‌ها مخالفت کرده بودند. یک مقام سابق امریکایی گفته است: «مشکلات بالقوه در طول یک دهه گذشته بار‌ها مورد بحث قرار گرفته است و حالا بالاخره به جایی رسیده‌ایم که دیگر نمی‌شود این مسئله را نادیده گرفت». بعد از کودتای نافرجام در ترکیه و بالا گرفتن بحران بین آنکارا و واشنگتن، تعدادی از رسانه‌ها و مقامات غربی از دولت امریکا خواستند سلاح هسته‌ای آن کشور را از پایگاه اینجرلیک منتقل کند به این بهانه که اختلافات ممکن است افزایش یابد و ترکیه دیگر کشور متحد و مأمنی برای امریکا نباشد.
ترکیه یکی از اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است و استقرار این کلاهک‌ها در خاک این کشور نیز در چارچوب همین هم‌پیمانی صورت گرفته است. این پایگاه علاوه بر اینکه از دوران جنگ سرد محل استقرار بمب‌های اتمی امریکا است، در سال‌های اخیر و در پی شروع بحران سوریه تقویت و نیرو‌ها و سلاح‌های جدیدی در آن مستقر شد. اردوغان در روز‌های اخیر از مقامات غربی به خاطر واکنش به حملات ترکیه علیه کرد‌ها در شمال سوریه انتقاد کرده و گفته است که غربی‌ها بین آنکارا و تروریست‌ها یکی را انتخاب کنند. اردوغان بار‌ها هشدار داده است که تروریست‌ها تهدیدی برای امنیت اروپا هستند و ترکیه به نیابت از غرب با آن‌ها مبارزه می‌کند و باید امریکا و اروپا از آنکارا به خاطر این اقدامات حمایت کنند. اردوغان همیشه با این ادعا که در صورت تن ندادن غربی‌ها به خواسته آنکارا برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه، مهاجران را به سمت اروپا روانه خواهد کرد به دنبال امتیازگیری‌های سیاسی از غربی‌ها بوده است. کشور‌های عضو ناتو در ماه‌های اخیر بر سر خرید سامانه‌های موشکی اس ۴۰۰، این کشور از روسیه دچار تنش شده‌اند و با حملات نیرو‌های آنکارا علیه کردها، این تنش‌ها تشدید شده است. حتی در روز‌های گذشته بسیاری از کشور‌های اروپایی فروش تسلیحات به ترکیه را به حالت تعلیق درآورده‌اند. حتی مقامات امریکایی در واکنش به حملات ترکیه به سوریه، اعلام کرده‌اند اخراج ترکیه از سازمان ناتو به عنوان یکی از گزینه‌های روی میز مطرح است.


امریکا به کشور‌های دیگر منطقه خزید
درحالی که به نظر می‌رسید نیرو‌های امریکایی با خروج از سوریه، به کشورشان بازگردند، اما گزارش‌ها حاکی از این است که این نیرو‌ها در کشور‌های دیگر مستقر شده‌اند. یکی از مقامات امریکایی در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد که هزار نیروی نظامی امریکایی که از شمال سوریه خارج خواهند شد، در عراق، کویت و احتمالاً اردن مستقر می‌شوند. این مقام امریکایی که خواست نامش فاش نشود، تصریح کرد: «نظامیان امریکایی از «منبج» سوریه، محلی که پایگاه‌های مرزی در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شده بود، خارج شده‌اند و این نظامیان در حال تحکیم مواضع خود هستند تا به زودی برای خروج از شمال سوریه آماده شوند». این مقام امریکایی تصریح کرد: «آن دسته از نظامیان امریکایی که در عراق مستقر می‌شوند، احتمالاً در عملیات‌های فرامرزی علیه تکفیری‌های داعش در سوریه مشارکت می‌کنند». امریکا که در سوریه نتوانسته موفقیتی کسب کند و قاعده بازی را به ایران و محور مقاومت باخته است، نیرو‌های خود را از شمال سوریه خارج کرده، اما تلاش می‌کند همچنان این نیرو‌ها را در کشور‌های منطقه حفظ کند. در روز‌های اخیر برخی مقامات عراقی و فرماندهان حشدالشعبی اعلام کرده‌اند که واشنگتن به دنبال انتقال هزاران داعشی به خاک عراق است. هزاران داعشی در زندان‌های یگان‌های کرد در شمال سوریه قرار دارند که تعدادی از آن‌ها در پی حملات ترکیه از این زندان‌ها گریخته‌اند و این مسئله نگرانی‌ها را نسبت به قدرت‌گیری مجدد این گروه تروریستی افزایش داده است.