عصبانیت فرانسه از شکار «زم»

سرویس بین الملل جوان آنلاین: ژورژ مالبرونو، نویسنده فیگارو روز سه شنبه در گزارشی درباره دستگیری روح‌الله زم و انتقال او به ایران از قول منابع فرانسوی نوشته بود که روح‌الله زم قصد داشته یک شبکه تلویزیونی با حمایت مالی برخی یا یکی از کشور‌های [عرب]خلیج فارس دایر کند و این نگرانی شدید مقامات ایرانی را برانگیخته و به اصطلاح کاسه صبر آنان را لبریز کرده است. ژورژ مالبرونو معتقد است که دولت فرانسه از سفر زم به عراق، جایی که به ادعای فیگارو در آنجا دستگیر شده، اطلاع داشته، ولی مانع این سفر نشده و با این کار دستگیری او را به دست سپاه پاسداران تسهیل کرده است. حالا به فاصله ۲۴ ساعت بعد از این روایت فیگارو از قول منابع فرانسوی، دولت فرانسه در ادعایی متناقض با روایت فیگارو، مدعی شده که زم در این کشور پناهنده بوده و اقدام ایران را محکوم کرده است. هرچند وزارت خارجه فرانسه می‌گوید از جزئیات بازداشت او اطلاعی در دست ندارد، ولی تأکید کرده که زم پناهنده فرانسه است و از حق ورود و خروج آزادانه به این کشور برخوردار است. وزارت خارجه فرانسه علاوه بر این، دستگیری رولان مارشال یک محقق فرانسوی در ایران را که روزنامه فیگارو آن را اعلام کرده، تأیید کرده و خواستار آزادی او شده است. دو منبع آگاه فرانسوی اخیراً در گفتگو با رویترز و خبرگزاری فرانسه مدعی شدند که رولان مارشال، که از او به عنوان محقق ارشد دانشگاه ساینس‌پو و کارشناس ارشد حوزه مطالعات تروریسم نام برده شده و مدتی در ایران حضور داشته، در بازداشت به‌سر می‌برد. مقامات وزارت امور خارجه فرانسه ابتدا اعلام کردند که نمی‌توانند در مورد بازداشت مارشال در ایران اظهارنظر کنند، ولی دیروز در بیانیه خود درباره روح‌الله زم، به بازداشت رولان مارشال نیز اشاره و آن را اقدام «غیرقابل قبول» خواند. ایران رسماً دستگیری رولاند مارشال را تأیید نکرده، ولی گفته می‌شود او در واقع همان همسر فریبا عادلخواه فردی است که زمستان سال گذشته (ژوئن) با داشتن اتهامات امنیتی در تهران بازداشت شد.
لودریان همچنان دنبال «فرابرجام»
وزیر امور خارجه فرانسه در مصاحبه‌ای که متن آن سه شنبه منتشر شده برخی از اهداف طرح میانجیگرانه این کشور با ایران را برشمرده است.
به گزارش فارس، «ژان ایو لودریان»، در این مصاحبه با روزنامه «فیگارو» برخی مطالبات فراتر از «برجام»، مانند مذاکرات منطقه‌ای با ایران و آینده توافق هسته‌ای بعد از سال ۲۰۲۵ را هدف طرح ابتکاری رئیس‌جمهور کشورش برای نجات توافقی دانسته که ایران به مفاد آن پایبند بوده است. لودریان در این مصاحبه در پاسخ به این سؤال که آیا طرح امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه با ایران «مرده است»، گفت: «در بیاریتز و بعداً در نیویورک، رئیس‌جمهور فرانسه ابتکاراتی برای تنش‌زدایی و تعیین ملاک‌های توافق میان دونالد ترامپ و حسن روحانی انجام داد.» او در ادامه درباره طرح فرانسه گفت: «هدف از آن، متقاعد کردن ایران به پایبندی دوباره به تعهدات خود در توافق هسته‌ای وین، آغاز مذاکراتی برای رایزنی درباره بحران‌های منطقه و بحث درباره آینده توافق بعد از سال ۲۰۲۵ است.»