برنامه دولت برای دفاع از حقوق سهامداران خرد

گروه اقتصادی /  بورس اوراق بهادار تهران که از ابتدای سال رکوردهای بی‌نظیری را ثبت کرده بود، از میانه مهر ماه جاری با نوسان بالایی همراه شد. به‌طوری که ریزش 10 هزار و 893 واحدی شاخص کل در روز 23 این ماه بسیاری از سهامداران بخصوص سهامداران تازه‌وارد را نگران کرد.
در ماه‌های اخیر که سایر بازارهای سرمایه‌گذاری در رکود شدیدی به سر می‌برد، بخش عمده‌ای از نقدینگی سرگردان راهی بازار سرمایه شد که این رشد ورود سرمایه جدید به بازار در ارزش معاملات و ارزش کل بازار نمایان است. در این مدت در کنار مسئولان دولتی بسیاری از کارشناسان و رسانه‌ها با تأکید بر اینکه بهترین مکان برای جذب نقدینگی بورس است، خواستار هدایت سرمایه‌ها به این بازار شدند. با این حال مانند همیشه بسیاری از کارشناسان نسبت به روند صعودی کم‌سابقه شاخص و نوسان آن که در ذات بازار وجود دارد به سهامداران تازه وارد هشدار دادند. به اعتقاد آنها بهترین مسیر ورودی برای تازه‌واردها صندوق‌های سرمایه‌گذاری و مشاوره با شرکت‌های کارگزاری است.
درحالی که ریزش‌های شاخص و نوسان آن از نگاه کارشناسان و حرفه‌ای‌های بازار امری طبیعی است، اما از دید کسانی که طی ماه‌های اخیر با هدف کسب بازدهی بالا به این بازار روی آورده‌اند، به معنای از دست دادن سرمایه است. درهمین زمینه از آنجا که رونق بازار سرمایه برای دولت نیز اهمیت بالایی دارد، مسئولان ذیربط دو لایحه حمایتی از سهامداران را که از سال‌ها پیش در دستور کار بوده  در هیأت وزیران به تصویب رسانده است. براساس اعلام علی ربیعی سخنگوی دولت، لایحه حمایت از حقوق سهامداران خرد در هیأت دولت تصویب شد و لایحه جدید ابزار هدایت نقدینگی به بورس نیز در دستور کار دولت قرار گرفته است. وی لایحه حمایت از سهامداران خرد و اصلاح لایحه قانون تجارت را یکی از مصوبات جلسه چهارشنبه هیأت دولت خواند و افزود: بر اساس آن حقوق سهامداران خرد بیشتر تصریح خواهد شد و حاکمیت شرکتی بیش از پیش گسترش خواهد یافت که با این موضوع شاهد افزایش سطح سرمایه‌گذاری‌های خرد در بازار سرمایه خواهیم بود. به گفته وی، این مصوبه کمک می‌کند سرمایه‌گذاران خارجی که قصد خرید سهام یا سرمایه‌گذاری دارند، ضمانت‌های بیشتر قانونی داشته باشند. وی تصریح کرد: خرید سهام خرد و سوق نقدینگی مردم از بازار سکه و ارز به سمت خرید سهام خرد موضوع بسیار مهمی است. براین اساس به نظر می‌رسد که دولت برنامه‌های حمایتی از سهامداران را جلو انداخته است تا آنها با آرامش بیشتری به فعالیت در بازار بپردازند.
نمای بورس در مهر ماه


در حالی که در بالاترین رقم تاریخی شاخص کل بورس که در روز 13 مهر ماه با عدد 327 هزار و 305 واحدی بازدهی بورس تهران به بیش از 83 درصد رسیده بود، افت وخیزهای اخیر شاخص باعث شد تا روز گذشته این بازدهی با 10 درصد کاهش به 73 درصد برسد. بورس تهران با تقویت ورود سرمایه‌های جدید تا 13 مهر ماه روزهای سبزی را تجربه کرد و در این مدت شاخص به صورت مداوم رشد کرد، اما از روز 14 مهر ماه نوسان بالا رفت و ریزش‌ها آغاز شد. به‌طوری که در روز 14 مهر شاخص با ریزش 7 هزار و 97 واحدی روبه‌رو شد. هر چند در روز 15 مهر شاخص 701 واحد تقویت شد ولی در روز 16 مهر دوباره 6 هزار و 440 واحد عقب نشست، روندی که در روز 17 مهر با افت هزار و 420 واحدی تکرار شد. یک بار دیگر در روزهای 20 و 21 مهر ماه رونق به معاملات بازگشت و شاخص در این روزها به ترتیب 9 هزار و 10 و 4 هزار و 131 واحد رشد کرد. با وجود عرضه‌های اولیه‌ای که در این روزها انجام شد روند صعودی شاخص ادامه‌دار نبود و در روزهای 22 و 23 مهر سنگین‌ترین ریزش شاخص رقم خورد به‌طوری که در روز 22 مهر شاخص 6 هزار و 319 واحد و در 23 مهر 10 هزار و 893 واحد افت کرد، بدین ترتیب طی دو روز شاخص 17 هزار و 212 واحد عقب نشست.
البته روز گذشته به دلیل عرضه اولیه‌ای که در بازار صورت گرفت شاخص 661 واحد بالا رفت و بر روی عدد 309 هزار و 640 واحد ایستاد. بر این اساس از 18 روز کاری مهر ماه 12 روز مثبت و 6 روز منفی تجربه شد که چندان برای سهامداران جدید خوشایند نبود. این درحالی است که با وجود ریزش‌های سنگین شاخص همچنان بورس بازدهی 2.5 درصدی را در سبد سهامداران قرار داده است. به اعتقاد کارشناسان، سهامداران از ریزش‌های اخیر بورس نباید نگران باشند چرا که این نوسان در ذات بازار وجود دارد و باید نگاه بلندمدت داشته باشند.

بـــرش
وزیر اقتصاد: بورس به شرایط عادی بازمی‌گردد

فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه نوسانات شاخص بورس در حد فعلی قابل قبول است، گفت: بازار سرمایه همواره مدیریت می‌شود تا به یک سطح قابل قبول برسیم. به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، وزیر اقتصاد در حاشیه جلسه دیروز هیأت دولت و در جمع خبرنگاران درباره نوسانات شاخص بورس و علت آن، اظهار کرد: در بازار بورس نوسانات در حد فعلی به نظرم باید قابل قبول باشد؛ چرا که می‌دانید آن زمانی که بورس داشت رشد پیدا می‌کرد برخی صاحبنظران دلسوز با من تماس می‌گرفتند و نگرانی خود را اعلام می‌کردند که این رشد خیلی سریع، تند و مستمر دارد رخ می‌دهد که البته آن هم واقعاً حباب نبود؛ چرا که ما با عرضه سهام تلاش کردیم عمق بازار را افزایش دهیم و الآن هم موضوع مدیریت می‌شود تا به یک سطح قابل قبول در بازار بورس برسیم.