شناسایی ۲۱۱ دانشجوی تقلبی

حجت‌الاسلام عليرضا سليمي، عضو کميسيون آموزش نيز اين امر را تاييد مي‌کند و به «آرمان ملي» مي‌گويد: بنده خودم اين موضوع را از وزير علوم تحقيقات و فناوري پرسيدم. وي به بنده گفت: تاکنون 211 صندلي به فروش رسيده که در آن پول‌هاي چند صد‌ميليوني رد و بدل شده است. وي تاکيد کرد: ما قصد نداريم بگوييم خداي ناکرده سازمان سنجش در اين موضوع دخالتي داشته. ما فقط مي‌گوييم اين اتفاق رخ داده است. موضوع خريد و فروش صندلي در دانشگاه را هم وزير علوم و هم وزير بهداشت تاييد کرده‌اند. قطعا ما اين مساله را دوباره پيگيري خواهيم کرد تا مشخص شود، اين 211 صندلي به چه کساني فروخته شده است.
واکنش‌ها به فروش صندلي در دانشگاه
اما در چند وقت گذشته اظهارنظرهاي بسياري در اين رابطه صورت گرفته، به‌طوري که محمود صادقي نماينده مجلس شوراي اسلامي در توئيتي مدعي شده است که باندهاي فروش صندلي با صدا و سيما و موسسات آموزش کنکور سر و سري دارند. او در گفت‌و‌گو با يکي از سايت هاي خبري به وجود فساد در سيستم پذيرش دانشجويان پزشکي اشاره کرده و گفته است؛ ظاهرا يک جريان فسادي وجود دارد که صندلي هاي رشته هاي پزشکي را به فروش مي رسانند و ما گزارش هاي ابتدايي در اين باره داريم و مي خواهيم وزارت بهداشت را نيز درگير موضوع کنيم تا بتوانيم موضوع را برطرف کنيم. حتي صادقي در گفت‌و‌گويي عنوان کرده است:‌ گزارش‌هايي داريم که تخلفات گسترده‌اي در حال انجام است و فروش صندلي در اين رشته وجود دارد، حتي گزارش‌ها نشان مي‌دهد، با افزايش نرخ ارز، قيمت اين کرسي‌ها نيز افزايش پيدا کرده و هر صندلي پزشکي بين 400 تا 500‌ميليون تومان به فروش مي‌رسد. البته اين فروش صندلي مختص کساني که از خارج بازگشته‌اند، نيست و به‌صورت کلي است؛ يعني کساني در داخل اين مبالغ را به کمک برخي شرکت‌ها و به واسطه فساد در زيرمجموعه‌هاي وزارت بهداشت مي گيرند و اين کار‌ها را انجام مي‌دهند. متاسفانه پس از افزايش نرخ ارز، زندگي براي افرادي که در خارج از ايران مشغول تحصيل بودند، سخت شد و طبيعي است، براي برگشت به کشور انگيزه ايجاد شود؛ اما اينکه گرايي از داخل به اين افراد داده شود، مشخص نيست و ما هنوز در حال تحقيق در اين باره هستيم. از سوي ديگر عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي در واکنش به ماجراي صندلي فروشي در دانشگاه ها صراحتا اعلام کرد اگر ملاک ورود به دانشگاه پول است، کنکور را جمع کنند و صندلي هاي دانشگاه را به مزايده بگذارند و چوب حراج بزنند تا هر کس پول بيشتري دارد رشته مطلوب‌تري انتخاب کند. در همين رابطه سيد امير حسين قاضي زاده هاشمي از سازمان سنجش به‌عنوان مسئول تحصيلات تکميلي درخواست کرده مراقبت کند تا در اين زمينه تخلفي صورت نگيرد. او همچنين در واکنش به موضوع وجود دانشجويان قلابي در دانشگاه هاي علوم پزشکي از اعضاي کميسيون آموزش و بهداشت مجلس خواست به موضوع ورود و ابعاد آن را مشخص کنند.
به غيراز کنکور راهي نيست


در ادامه معاون آموزشي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي معتقد است که براي ورود به دانشگاه‌ها هيچ ‌راهي جز کنکور براي ورود به دانشگاه وجود ندارد. دکتر محسن ضيايي درباره فروش صندلي با عنوان دانشجويان انتقالي از خارج از کشور به دانشگاه‌هاي زير مجموعه وزارت بهداشت گفت: تاکنون هيچ‌ مورد تخلفي در اين زمينه به حوزه معاونت آموزشي گزارش نشده و صحبت‌هاي در حد صحبت‌هاي شفاهي و اخبار غيررسمي است. دانشگاه از طريق آزمون سراسري کنکور که سازمان سنجش کشور برگزار مي‌کند دانشجويان پزشکي را جذب مي‌کند. دانشگاه نيز بعد از ثبت‌نام، دانشجو را براي صدور شماره و کارت دانشجويي به معاونت آموزشي و دانشجويي دانشکده معرفي مي‌کند.او با اشاره به اينکه جذب دانشجويان سازو کار و روند خاص خود را دارد، افزود: بعد از آنکه همه مراحل قانوني جذب دانشجو بعد از کنکور سراسري طي شد مجددا تمام اين مراحل براي حضور دانشجويان در دانشگاه‌ها از سوي وزارت بهداشت چک مي‌شود علاوه بر اين دانشجويان پذيرفته شده در سال دوم آموزش علوم پزشکي، در آزمون علوم پايه وزارت بهداشت شرکت مي‌کنند. او با بيان اينکه دانشجويان ورودي دانشگاه علوم پزشکي بعد از ورود به دانشگاه چهار مرتبه ديگر نيز در آزمون‌هاي وزارت بهداشت شرکت مي‌کنند، عنوان کرد: بعد از آزمون علوم پايه مجددا آزمون ديگري از آنها گرفته مي‌شود قبل از فارغ‌التحصيلي نيز در آزمون جامع شرکت مي‌کنند و در نهايت آزمون ديگري براي اخذ شماره نظام پزشکي از دانشجويان پزشکي گرفته مي‌شود و مراحل پذيرش‌شان مجددا چک مي‌شود.او درباره شائبه واگذاري صندلي‌هاي دانشکده‌هاي علوم پزشکي در ازاي گرفتن پول‌هاي‌ميليوني از دانشجويان انتقالي نيز گفت: وزارت بهداشت در پذيرش دانشجويان انتقالي خارج از کشور زياد مقاومت مي‌کند، چرا که پذيرش دانشجو علاوه بر فضاي آموزشي امکانات زيادي مي‌خواهد در واقع آموزش دانشجوي پزشکي فقط ايجاد يک صندلي نيست بلکه به آزمايشگاه، کارگاه، بيمارستان و درمانگاه نياز دارد.