واردات خودرو همچنان ممنوع است

رشد بالاي نقدينگي و عدم هدايت آن به سمت بخش توليد، نبود هماهنگي بين سياست‌هاي تجاري و ارزي، وجود قوانين و مقررات سختگيرانه و لزوم حذف و تعويق دو ساله اجراي آنها، برداشتن سهم تسهيلات بانکي از بخش‌هاي مختلف در برنامه چهارم توسعه، تطبيق ممنوع‌الخروجي و چک برگشتي با شرايط فعلي اقتصاد و تشکيل کميته مشترک براي بررسي و شناخت قوانين زائد و دست‌وپاگير از جمله چالش‌ها و خواسته‌هاي بخش خصوصي است که در اين جلسه از سوي سکاندار اتاق ايران به آنها اشاره شد.
رشد مثبت بخش صنعت
وزير صمت هم در اين جلسه با بيان اين مطلب که سياست دولت آن است که هيچ‌گونه تصميمي را بدون مشورت با بخش خصوصي اتخاذ نکند، خطاب به فعالان اقتصادي حاضر،‌ گفت: در اين راستا ما نيز به‌عنوان وزارت صنعت، معدن و تجارت هماهنگي‌هاي لازم را با فعالان اقتصادي در اين راستا به عمل خواهيم آورد. رضا رحماني، افزود: دولت به منظور حمايت از کشاورزان و نيز ذخيره‌سازي ميوه مورد نياز در ايام پاياني سال و شب عيد، اقدام به خريد سيب توليدي کشور کرده است که بر اين اساس، ستاد تنظيم بازار و معاونت‌هاي مرتبط با وزارت جهاد کشاورزي، اطلاع‌رساني‌هاي لازم را در اين زمينه به کشاورزان انجام خواهند داد. او ادامه داد: اين تصميم به اين دليل اتخاذ شده که توليدکنندگان سيب، آسيب نديده و مصرف‌کنندگان نيز در ايام پاياني سال، با کمبود مواجه نشوند؛ به همين دليل، سيب توليدي خريداري شده، در ايام پاياني سال و شب عيد توزيع خواهد شد. به گفته وزير صمت، سازمان تعاون روستايي مکلف شده تا سازوکارهاي خريد سيب مازاد نياز مصرفي در شرايط کنوني را، خريداري و براي شب عيد ذخيره‌سازي کند که در اين راستا، ستاد تنظيم بازار نيزهماهنگي‌هاي لازم را انجام خواهد داد. رحماني، افزود: در سه ماه اول امسال رشد بخش صنعت صفر شد و در سه ماه دوم که هنوز اعلام نشده، مثبت خواهد بود.
انتخاب شرکاي جديد


رحماني همچنين با بيان اينکه واردات خودرو همچنان ممنوع است، اظهار کرد: بحث توليد مشترک با ساير شرکت‌هاي خودروساز دنيا در دستور کار قرار دارد؛ البته مکانيسم‌هاي جديدي را در اين رابطه اعمال خواهيم کرد. او ادامه داد: ما از روند عملکرد شرکاي قبلي صنعت خودروسازي ايران به هيچ عنوان رضايت نداشته و به خودروسازان نيز اعلام کرده‌ايم که شرکاي جديدي را براي خود برگزينند.
روند مطلوب بازگشت ارز صادراتي
وزير صمت به بازگشت ارز صادراتي نيز اشاره‌اي کرد و در اين باره گفت: در شش ماهه ابتداي سالجاري ميزان بازگشت ارز حاصل از صادرات بسيار بهتر از شش ماهه سال 97 است به اين معنا که صادرکنندگان تلاش بيشتري را در بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادي کشور داشته‌اند. به گفته او، کاهش در آمارهاي صادراتي به لحاظ ارزشي، ناشي از اصلاح قيمت پايه‌هاي گمرکي بوده و در اين ميان صادرکنندگان تلاش خود را در صادرات و بازگرداندن ارز به کار گرفته‌اند.
اختلاف نظر با بانک مرکزي
رحماني با بيان اينکه ظرف روزهاي آتي در جلسه‌اي با رئيس کل بانک مرکزي، مسائل و مشکلات ارزي تجار را بررسي خواهيم کرد، گفت: درباره واردات بدون انتقال ارز با بانک مرکزي اختلاف نظر داريم،  معتقديم براي حمايت از توليد بايد به‌صورت محدود و کنترل‌شده، مجوز واردات داده شود اما بانک مرکزي اين نکته را نمي‌پذيرد.
تابع قانون هستيم
اين عضو کابينه دوازدهم در پاسخ به اين پرسش که تشکيل وزارت بازرگاني از سوي شوراي نگهبان، وزارت صنعت کار را چطور پيش خواهد برد؟ گفت: ما تابع قانون بوده و هر مسيري را که نهادهاي قانوني مشخص کنند، پيگيري خواهيم کرد.