رب خانگی نصف قیمت بازار

سال ها قبل، در فصل برداشت گوجه فرنگی، بسیاری از خانواده ها دست به کار می شدند تا با پختن رب، هم محصولی مطمئن و خانگی تولید کنند، هم با این کار در هزینه های اقتصادی خانواده صرفه جویی داشته باشند. نکته جالب این جاست که این روزها پس از سال ها، بار دیگر این فرهنگ احیا شده و برخی خانواده ها اقدام به پخت رب خانگی کرده اند. دلیل آن هم واضح است، گرانی رب با وجود ارزانی گوجه مهم ترین دلیل آن بوده است.
نصف قیمت
خانمی که در خانه و برای اولین بار رب درست کرده است، می‌گوید: امسال برای اولین بار به دلیل افزایش قیمت بسیار زیاد رب گوجه فرنگی، تصمیم گرفتیم خانوادگی رب درست کنیم، به همین دلیل 80 کیلوگرم گوجه فرنگی با قیمت کیلویی هزار تومان خریدیم. آبگیری گوجه فرنگی ها با دست و بدون وسیله کمی سخت است به همین دلیل گوجه ها را خارج از منزل آبگیری کردیم که هزینه این کار 40 هزار تومان بود و پس از آن حدود 22 کیلو رب درست کردیم. اگر می خواستیم همین مقدار رب بازاری خریداری کنیم به نظرم دو برابر این مبلغ هزینه داشت.
نگران بودیم گران تر شود


یکی دیگر از کسانی که امسال برای اولین بار رب خانگی تهیه کرده می گوید: ترسیدیم بازهم در زمستان قیمت رب بالا برود و با مشکل مواجه شویم . به همین دلیل تصمیم گرفتم مثل قدیم که مادرم همیشه این کار را با اهالی فامیل در یک روز و یک جا انجام می دادند انجام بدهم . با این کار هم یاد گذشته و دوران کودکی افتادم هم به اقتصاد خانواده کمک شد. فکر می کنم صرفه جویی خوبی انجام دادیم.
50 کیلو گوجه فرنگی خریدیم و رب درست کردیم
یکی از مشتری های پر و پا قرص رب های خانگی هم می گوید: یکی از دوستان من همیشه این کار را انجام می داد و من هم از او این رب ها را می خریدم، البته خیلی تفاوت قیمت آن چنانی با رب بازاری نمی کرد اما به دلیل اطمینان از سلامت و تازگی آن همیشه از آن ها استفاده می کردم و کمتر به فکر مسائل مالی بودم. اما امسال با توجه به این که قیمت گوجه فرنگی به کیلویی حدود هزار تومان رسید هرطور که حساب کردیم بسیار مقرون به صرفه تر بود و به همین دلیل 50 کیلو گوجه فرنگی خریدیم و در خانه رب درست کردیم. فکر می کردم خیلی سخت تر از این ها باشد اما اصلا این طور نبود و در یک روز همه کارها از ابتدا تا انتها انجام شد. به هرحال زحمت دارد اما واقعا لذت خوبی داشت، چون هر لحظه در مراحل مختلف به یاد مادر مرحومم بودم که هرسال برای همه خانواده با عشق این کار را انجام می داد و برایمان می فرستاد.
توضیحات رئیس اتحادیه
رئیس اتحادیه میوه‌ و سبزی‌فروشان مشهد هم با تایید افزایش تقاضا برای خرید گوجه فرنگی در ماه های اخیر می گوید: قیمت گوجه در مشهد برای گوجه های ربی حدود 1000 تومان و برای گوجه های معمولی و خوب بین 1200 تا 1800 تومان در بازار تره بار است و در خرده فروشی ها بین 1800  تا 2200 تومان به فروش می رسد. «حسین مصدق» می افزاید: البته قیمت گوجه فرنگی در مقاطعی به کیلویی 800 تومان هم رسید هرچند که ما با کاهش شدید قیمت محصولات موافق نیستیم چون اگر قیمت به طور غیر منطقی کاهش پیدا کند رغبت را برای کاشت مجدد محصول از کشاورز خواهد گرفت و باید شرایط بازار به گونه ای باشد که صرفه اقتصادی برای همه طرف های معامله مثبت و با ارزش باشد. مصدق همچنین می گوید: رشد تقاضا برای گوجه فرنگی وجود داشته اما این به معنای فراوانی گوجه ربی در بازار عرضه نیست چون از نظر ما کیفیت لازم برای خرده فروشی را ندارد و به طور محدود و غیرمجاز در برخی واحد ها فروخته می‌شود.