نشست داغ ظریف با فعالان فضای مجازی

هادی محمدی – سه ساعت بحث و گفت و گو با ده ها فعال فضای مجازی باعث شد تا محمد جواد ظریف از ناگفته ها و برخی خبرهای پشت پرده سیاست خارجی کشور در این چند سال بگوید. سخنانی که البته قرار نبود این قدر داغ شود. وزیر خارجه ایران دیشب از نگاهش به برند ظریف و برند ایران گفت و این که برایش ایران مهم است و باید از همه ایرانیان و نظام دفاع کند حتی آن هایی که خواب از چشمانش ربوده اند حتی از گاندویی ها، او توضیح داد که چرا گفته این ها نتیجه راهی است که انتخاب کردیم و البته باز هم از برجام دفاع کرد و این دفاع را دفاع از منافع مردم ایران خواند نه خود برجام . تاکید کرد که نگفته امضای کری سند است و برای اولین بار خبر داد که قبل از هر اقدامی در نطنز، امضای اوباما را گرفته است. ظریف که بخشی از صندوقچه اسرار را گشوده بود از جلسه ای با حضور فرمانده سابق سپاه و رئیس سابق خبرگزاری فارس گفت و این که سردار جعفری هم حرف های او را در دانشگاه تهران درباره مسائل دفاعی قبول داشته است. بخش های مهم این نشست داغ را در ادامه بخوانید.
 
*فضای کشور حساس است و کلمات بار معنایی پیدا می کنند لذا وقتی که از من سوال می شود چرا مالزی مشکل ندارد ولی ایران مشکل دارد و من می گویم ما خودمان تصمیم گرفتیم، می شود یکی از مواردی که به قول دوستان برند ظریف را نابود می کند. واقعا چه کسی در ایران دوست دارد که راجع به او آن طوری صحبت کنند که آقای ترامپ راجع به عربستان صحبت می کند؟ ما این مشکل را نداریم . آن قدر این مشکل را نداریم که وقتی یک خبرنگار روس که واقعا به خاطر جاسوسی دستگیر نشده آزاد می شود همه می گویید چرا برای روسیه این قدر سریع آزاد شد؟ یعنی عادت کردیم که در مقابل همه سر خود را بلند کنیم و بالا نگه داریم. این اتفاقا خوب است که تعجب می کنید چون ما انتخاب کردیم که جور دیگری باشیم اگر انتخاب نکرده بودیم تعجب نمی کردیم. این خیلی دستاورد بزرگی است، خون برای این دستاورد رفته و مردم فشار تحمل کردند. البته هزینه زیاد به مردم تحمیل کردیم ، نباید به هزینه مردم لجاجت کنیم اما حاضر هم نیستیم بپذیریم زیر بار کسی برویم. آن چه امروز ما به عنوان یک امر بدیهی تلقی می کنیم به هیچ وجه امر بدیهی نیست. یک امر اختصاصی برای جمهوری اسلامی است و شاید تنها کشوری که بتواند بگوید او هم همین روش را دارد، امروز آمریکاست.
* البته خبرنگار روس را نباید می گرفتند مثل برخی دیگر که نباید می گرفتند.
* وزارت خارجه موظف است از عملکرد کسانی دفاع کند که بیشترین حمله را به خودش دارند یعنی من مجبورم از عملکرد سازندگان گاندو هم دفاع کنم چون در خارج من نماینده کل ایران هستم، نماینده ظریف یا وزارت خارجه نیستم. در برابر یک کشور خارجی ما نماینده جمهوری اسلامی و کل ایران هستیم از جمله آن هایی که به من حمله می کنند و نمی گذارند یک شب راحت بخوابم. برای همین است که ما از برجام آن قدر که باید دفاع نکردیم. من یقین دارم اگر 10 سال دیگر به برجام نگاه کنم برجام را یکی از موفق ترین تجربیات کشور یا بالاتر خواهم دانست. یقین دارم چون تقریبا هیچ مذاکره مهمی در جمهوری اسلامی نبوده که مستقیم یا غیر مستقیم در آن نبوده باشم اما من مدافع برجام نیستم و مدافع جمهوری اسلامی هستم. من باید از منافع ایران در برجام دفاع کنم نه از منافع برجام در ایران. اگر من از منافع برجام دفاع کنم باید در برابر قدرت خارجی امتیاز بدهم در حالی که اگر از منافع ایران دفاع کنیم می توانیم از قدرت خارجی امتیاز بگیریم.
* یعنی من مجبورم از عملکرد سازندگان گاندو دفاع کنم چون در خارج من نماینده ایران هستم نماینده ظریف یا وزارت خارجه نیستم و نماینده کل ایرانم . من وظیفه دارم که این کار را بکنم .


*این که برند ظریف خراب شود مهم نیست، برند ایران باید درست باشد. وظیفه ما در وزارت خارجه حفظ برند ایران است نه برند یک آدم یا یک دستگاه یا یک تفکر. دوستان می گویند چرا من آن شب استعفا کردم؟ چون تلاش من حفظ برند ایران بود و آن شب به این نتیجه رسیدم که من برند ایران نیستم. اگر من می خواستم برند ظریف باشم جایزه صلح نوبل می گرفتم. آن شبی که قرار بود جایزه نوبل را اعلام کنند یک کسی به من از خارجی ها زنگ زد و گفت سخنرانی خود را نوشتی؟ گفتم خیالت راحت باشد که به من جایزه صلح نوبل نخواهند داد. دو سال متوالی بالاترین امتیاز جایزه نوبل را بنده و کری داشتیم. (با شوخی) آن بنده خدا و خانم موگرینی هم به خاطر ما جایزه نگرفتند. چون قرار من این نبود که برند یک فرد را دنبال کنم اما شب استعفا من شدم یک فرد. یعنی این تصور در دنیا ایجاد شد که ظریف نماینده سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نیست و نماینده یک دیدگاه قابل حذف است. این ظریف کارش در دنیا سخت می شود و نمی تواند از سیاست جمهوری اسلامی دفاع کند اصلا هم عصبانی نبودم ولی به شدت دلخور بودم به خاطر این که تلاش من در تمام عمر کاری این بود که بگویم سیاست خارجی ایران یک واحد است.
*در فضای مجازی دوستان آدرس جاهایی که به من می گویند دروغگو  را درآورده اند. همه آن ها از آلبانی نمی آید و هستند دوستانی در داخل که این زحمت را به صورت شبانه روزی حتی اگر قرار باشد همصدای دیگران باشند انجام می دهند ولی مشکلی نیست.
*خیلی خوب است که به مردم بگوییم چشمتان به خارج نباشد یا به مردم بگوییم علت موفقیت ما این است که به مردم خودمان اتکا کردیم. این یک حرف مثبت است. چرا این حرف را نزنیم که به مردم غرور و امید بدهیم؟ چرا باید به مردم تزریق کلاه سر رفتگی کنیم؟ چطور است که ترامپ اگر بگوید ما هفت تریلیون دلار در منطقه خرج کردیم و ضرر کردیم این حرف تیتر می شود و می گوییم این به خاطر مقاومت است که هست، اما اگر (ترامپ) بگوید من دو دقیقه مصاحبه ظریف را گوش کردم فهمیدم کری از پس این برنمی آید این را باور نمی کنیم؟چرا غرور ملی مردم را می شکنیم؟ چه فایده ای دارد؟
*معتقدم کسانی که بیشترین سروصدا را علیه آمریکا می کنند بیشترین اعتقاد را به قدر قدرتی آمریکا دارند. فکر می کنند آمریکا همه کاره است در حالی که آمریکا زیاد اشتباه می کند چرا این قدر باورمان شده آمریکا چیز مهمی است؟ همان طور که پهپادش توسط موشک ما می خورد همان طور هم سیاست خارجی اش توسط سیاست خارجی ما می خورد. چرا پهپاد را می توانیم بزنیم ولی سیاست خارجی را نمی توانیم؟ امید به دیگری داشتن سم مهلک است اما این که به مردم بگوییم اگر با خارجی صحبت کردی حتما سرت کلاه می رود درست نیست. شما از کسی شنیده اید توانسته باشد سر ما کلاه بگذارد؟
*اگر آقای رئیس جمهور می گویند آمادگی قربانی شدن دارم، من شش سال پیش گفتم آمده ام در این صحنه برای قربانی شدن و نه قهرمان شدن.
*خطاب به منتقدی که موضوع سخنان ظریف را درباره توان نظامی آمریکا و این که امضای کری سند است مطرح کرد: آیا شما سخنرانی من را در دانشگاه تهران شنیدید یا خبر خبرگزاری فارس را خواندید؟ من گفتم آمریکا از نظر تکنولوژی نظامی می تواند این کار را انجام دهد اما چرا نمی کند چون از این مردم می ترسد، از فرهنگ ایثار و شهادت ما می ترسد. آیا فکر می کنید واقعا ابزار نظامی ما کشور را حفظ کرده است؟ خیر. این فرهنگ ایثار و شهادت است که ما را حفظ کرده همان چیزی که باعث شده ما موشک بسازیم این فرهنگ بوده و همین خودباوری بوده است. در جلسه ای آقای عزیز جعفری (فرمانده سابق سپاه) و رئیس خبرگزاری فارس آقای موسوی هم بود. گفتم آقای جعفری من این مطلب را در دانشگاه گفتم
آقای جعفری به موسوی گفت این که حرف ما را می زند چرا شما یک تکه را پخش کردید؟
* من چه زمانی گفتم امضای کری سند است؟ یک نقل قول از من بیاورید؟ شما ساختید و خودتان حمله کردید. خبرنگار شرق در این لحظه گفت: این تیتر اول روزنامه شرق بود و درباره ویزا هم بود و اصلا ربطی به برجام نداشت.
*من یک جا نگفتم امضای کری سند است. به من گفتند اول باید اوباما امضا کند که تحریم ها را برداشته و بعد شما اقدامات خود را انجام دهید. دستور من این بود که باید امضا بگیرید و من امضا گرفتم. من نگفتم امضا سند است، گفتم از من امضا خواستید و من هم امضا گرفتم.  به گزارش ایسنا، وی افزود: چه کار دیگر می‌توانستیم بکنیم آیا باید دختر اوباما را گروگان می‌گرفتیم؟ این که آمریکا بدعهد است تقصیر ماست! وقتی ترامپ از سازمان ها و قراردادهای مختلف رفت بیرون چه کاری توانستند بکنند؟ شما بفرمایید من چه تعهدی می توانستم بگیرم؟
*علتی که روشنگری نشده به این خاطر بوده که می خواستیم به طرف مقابل فشار بیاوریم. آن قدر در این مدت از این حرف های نادرست شنیدم و جواب ندادم به خاطر این بوده که طرف دعوای من شما نیستید طرف دعوای من کری است. در جلسه کری به من گفت ما می توانیم فردو را بزنیم و خیال نکنید نمی توانیم گفتم فکر کن زدید بعدش چی؟ چقدر شما بعد از جنگ ویتنام یا افغانستان بودید؟ ضمن این که می دانید مردم ایران فرق دارند. کری گفت به خاطر همین است که نمی خواهیم وارد دعوا بشویم. دعوای من آن جاست با شما نیست.
*[خطاب به یکی از منتقدان برجام]: می گویید برجام جسد است خب این جسد را خاک کنید شش قطعنامه شورای امنیت را بیاورید و ترامپ هم برای شما جشن می گیرد.
*شما می گویید یک چیز نقدی دادید و نسیه گرفتید، این طور نیست. ما هیچ کاری نکردیم قبل از این که آمریکا همه کارهای خود را انجام داد. ترامپ می گوید 150میلیارد دلار نقد به ایران دادید و نسیه گرفتید آن هم برای 10 سال. من به شما می گویم که هیچ اقدامی را انجام ندادیم تا آمریکا قبلش تعهد خود را انجام داد. یک پیچ از نطنز باز نکردیم تا اوباما امضا کرد. کار دیگری نمی توانست بکند. چه کاری عقلا و منطقا می توانستیم بکنیم و نکردیم؟ این را بگویید.
* بند 36 برجام می‌گوید اگر آن ها تعهداتشان را انجام ندادند ما می‌توانیم تعهداتمان را انجام ندهیم. ما ناگزیر شدیم در این چارچوب مذاکره کنیم چرا؟ چون شش قطعنامه در شورای امنیت علیه ایران وجود داشت و ما ناچار بودیم برای این که این قطعنامه‌ها را برداریم، صحبت کنیم. این مسئله خیلی خوشایند من نبوده است.
* اگر من فکر می کردم آمریکا بدعهد نیست که بند 36 و 37 برجام با عدم تعهد طرف مقابل شروع نمی شد. براساس اعتماد بود که این دو بند را می گذاشتیم؟ شما فکر می کنید دل من لک زده با آمریکایی صحبت کنم؟ دلم لک زده با کری در خیابان راه بروم؟ من باید راهپیمایی در ایران بروم باید از این خیابان بیایم و از خیابان بعدی بیرون بروم چون بلافاصله برادران یکی از این تابلوها را می آورند که با یک گرگ در حال قدم زدن هستم؟
*ما بعد از برجام 80 میلیارد دلار سرمایه گذاری به ایران آوردیم. تقصیر من چیست که عملیاتی نشد؟ کمتر از پنج میلیارد دلار جذب شد. هر کاری خواستیم بکنیم می گفتند بد است. اگر 80میلیارد محقق شده بود ترامپ و پدرش هم نمی توانستند ما را تحریم کنند اما نشد.