2 روایت از عملیات اطلاعاتی سپاه برای شکار «زم»

یک مقام ارشد سپاه و یک مقام سازمان اطلاعات سپاه در گفت و گوهایی جداگانه جزئیات تازه ای درباره دستگیری سرشبکه رسانه معاند آمدنیوز ارائه کردند. براساس گزارش رسانه ها، یکی از مسئولان طراحی و اجرای عملیات اخیر سازمان اطلاعات سپاه که با نورنیوز گفت و گو می کرد، در خصوص اهمیت عملیات انجام شده از نظر به کارگیری شگردهای اطلاعاتی گفت: مهم ترین ویژگی این عملیات، معماری دقیق و چند لایه اطلاعاتی است که طی آن و با استفاده از روش های نرم اطلاعاتی، سوژه مد نظر از مجموعه سپرهای حفاظتی که از سوی سرویس‌های جاسوسی بیگانه برای او فراهم شده بود جدا و وارد تور سازمان اطلاعات سپاه شد. وی با بیان این که به طور طبیعی دستگیری یک فرد نمی تواند هدف اصلی طراحی و اجرای این عملیات پرمخاطره باشد، افزود: فرد دستگیر شده کانون تلاقی و تبادل پیام در شبکه تغذیه و پشتیبانی جریان آمدنیوز در داخل و خارج کشور بوده و در اختیار گرفتن وی می تواند شناسایی و انهدام مجموعه این شبکه را به دنبال داشته باشد. این مقام اطلاعاتی تأکید کرد: در این عملیات، شبکه پیچیده ای که برای جنگ ادراکی علیه جمهوری اسلامی طراحی شده بود با مجموعه ساختارها و بسترهای ارتباطی و اطلاعاتی آن در داخل و خارج از کشور هدف ضربه قرار گرفت که ابعاد و دستاوردهای آن به تدریج اطلاع رسانی خواهد شد.
سردار تولایی: با همکاری سرویس های اطلاعاتی دیگر توانستیم زم را دستگیر کنیم
مسئول اشراف دفتر فرماندهی کل سپاه هم در گفت و گویی درباره جزئیات عملیات دستگیری زم بیان کرد: نیروهای اطلاعاتی، مدت های مدیدی بود که روح ا... زم و تحرکات وی را زیر نظر داشتند و تقریبا از دو سال پیش در تور اطلاعاتی سپاه پاسداران قرار داشت و در نهایت با همکاری سرویس های اطلاعاتی دیگر توانستیم وی را دستگیر کنیم. سردار محمد تولایی افزود: این فرد شدیدا مورد حمایت سرویس های اطلاعاتی قرار داشت اما در یک عملیات بسیار پیچیده اطلاعاتی توانستند زم را در تور اطلاعاتی خودشان بیندازند و دستگیر کنند. این مقام ارشد سپاه ضمن هشدار به فریب خوردگانی که در دامان سیستم های اطلاعاتی افتادند، گفت: آن ها باید بدانند سرویس های اطلاعاتی این کشورها به محض این که فشاری به آن ها بیاید یا تهدیدی علیه آن ها ایجاد شود، همه داده های خودشان را فدا می کنند. سردار علیرضا افشار مشاور سابق فرمانده کل سپاه هم در گفت و گویی تأکید کرد که روح ا... زم، مفسد فی‌الارض و محارب با نظام جمهوری اسلامی ایران است؛ این فرد آموزش‌های فراوانی در زمینه‌های مختلف از جمله آشوب در کشور را در قالب سایت و کانال آمدنیوز طی سال‌ها تبلیغ کرد و به همین خاطر مفسد فی‌الارض است.
زم: اعتماد به دولت ها کار اشتباهی بود


در فیلم منتشرشده از بازداشت روح ا...زم، او ضمن پشیمانی از فعالیت سال های اخیرش گفت: در بحث اعتماد به دولت ها مشخصاً اعتماد به دولت فرانسه کار اشتباهی بود. آمدند مقطعی قبول کردند از من محافظت کنند. او ادامه داد: در مجموع اعتماد به دولت ها اعتماد صحیحی نیست مخصوصا دولت هایی که نشان می دهند با جمهوری اسلامی رابطه خوبی ندارند مثل دولت آمریکا، اسرائیل، عربستان و ترکیه. زم با اشاره به این که بازداشت شدم و فکر نمی کردم بازداشت شوم، گفت: بابت اتفاقاتی که افتاده باید یک عذرخواهی از مجموعه نظام انجام بدهم.
قدردانی ها از سربازان گمنام
در ادامه واکنش ها و استقبال مقامات و چهره های برجسته کشور، آیت ا... نوری همدانی، آیت ا... رئیسی رئیس قوه قضاییه و حجت الاسلام منتظری دادستان کل کشور هم در سخنان و پیام های جداگانه ای از مأموریت موفق سازمان اطلاعات سپاه قدردانی کردند. محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور هم در یادداشتی تأکید کرد: بازداشت روح‌ا... زم در حالی که تحت حمایت سرویس‌های اطلاعاتی غرب خودش را در مصونیت کامل می‌دانست، نشان از اشراف اطلاعاتی و توان امنیتی سپاه پاسداران دارد.وی افزود: این عملیات بعد از سرنگونی پهپاد آمریکایی بیش از هر چیز قدرت و توان ایران را در دو مصاف نظامی و اطلاعاتی-امنیتی به رخ دنیا کشید تا بدانند خواب‌های شومشان برای ایران عزیز، هیچ‌گاه تعبیر نخواهد شد. نیروی انتظامی، رئیس دیوان عدالت اداری، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سازمان بسیج مستضعفین، رئیس سازمان پدافند غیرعامل، دبیر ستاد مبارزه با موادمخدر، حزب ندای ایرانیان، کانون دانشگاهیان ایران اسلامی و... هم در پیام های خود از دستگیری عنصر رسانه ای ضدانقلاب تجلیل کردند.
تحمیل اقتدار اطلاعاتی ایران به سرویس های جاسوسی آمریکا، رژیم صهیونیستی و فرانسه
سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح هم در پیامی با «موفق، حرفه ای و شگفت انگیز» خواندن فریب و غافلگیری و شکار سرشبکه کانال آمدنیوز تأکید کرد که این اقدام، «اقتدار اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران را به سرویس های اطلاعاتی دشمن به ویژه سازمان های جاسوسی آمریکا، رژیم صهیونیستی و فرانسه و برخی دیگر از کشورهای اروپایی و منطقه طی  یک عملیات  اطلاعاتی پیچیده، حرفه ای و نوآورانه تحمیل کرد و بیانگر تیزهوشی، اخلاص، تدبیر، توکل ،صبر و عقلانیت راهبردی در به کارگیری روش های نوین و ابزارهای مدرن صحنه اطلاعات و عملیات است».