جریمه مالیاتی برای اعتراض بی جا به حذف یارانه نقدی

سخنگوی ستاد تبصره 14، از متوسط سه میلیارد و 400 میلیون تومانی واریزی به حساب معترضان در سال گذشته خبر داد.
سخنگوی ستاد حذف یارانه ثروتمندان با بیان این که متوسط واریزی به حساب بانکی معترضان در سال قبل، سه میلیارد و400 میلیون تومان بوده است، از جریمه معترضانی که اعتراض بی جا داشته باشند، خبر داد. از سوی دیگر سخنگوی دولت گفت: یارانه سه دهک ثروتمند تدریجی و ماهانه حذف خواهد شد.به گزارش فارس، سخنگوی ستاد تبصره 14 قانون بودجه (حذف یارانه پردرآمدها)، با اشاره به وضعیت حذف یارانه پردرآمدها اظهار کرد: مهلت آن هایی که راجع به حذف یارانه خود اعتراض داشتند تمام شده و تا اواسط آبان ماه نتیجه را از طریق پیامک به افراد معترض ارسال می‌کنیم.میرزایی افزود: افراد معترض به دو دسته تقسیم می‌شوند: 1- افرادی که محرز شده وضع مالی خوبی دارند که قطعاً حذف می‌شوند. 2- برخی دلایلی آوردند که ورشکسته شده یا جوان دانشجو، عائله و بیمار دارند. درباره این افراد بر اساس ماده 10 هدفمندی یارانه ها، راستی آزمایی انجام می شود. بدین منظور پرسشنامه‌ای تهیه شده و هنگام ارسال پیامک به معترضان، امکان دسترسی در سامانه یارانه 10 نیز (به اطلاعات بانکی) به آن ها داده می‌شود. در ادامه پرونده اطلاعات آن ها مجدد بررسی شده و اگر نیاز باشد به صورت میدانی نیز ارزیابی خواهد شد. اگر اطلاعات ارائه شده مغایرت داشته باشد مشمول ماده 10 قانون هدفمندی می‌شوند و علاوه بر قطع یارانه، جریمه نیز باید پرداخت کنند. این جریمه از طریق سازمان مالیاتی به حساب آن ها منظور خواهد شد و در حساب‌های بانکی نیز قابل مشاهده است.وی آمار جدیدی از وضعیت مالی افرادی که به حذف یارانه معترض بودند ارائه کرد و گفت: متوسط واریزی به حساب بانکی افرادی که اعتراض کردند در سال 97 حدود سه میلیارد و400 میلیون تومان بوده است. همچنین مشخص شده که در بین حذف شده ها، افرادی بوده اند که در یک سال، حدود 49 میلیارد تومان به حساب بانکی آن ها وجه واریز شده است. اظهارات سخنگوی ستاد حذف یارانه ثروتمندان، حاکی از آن است که حدود 35 درصد مشمولان حذف، تهرانی هستند.
هر ماه، بخشی از ثروتمندان حذف می شوند
در این حال، دیروز علی ربیعی سخنگوی دولت با بیان این که کار حذف یارانه افراد ثروتمند در حال انجام است و هرماه یارانه تعدادی از افراد قطع می‌شود، گفت: به‌طور قطع به‌دنبال قطع یارانه دهک‌های متوسط جامعه نیستیم. این که گفته می‌شود به یک باره یارانه 30 میلیون نفر حذف می‌شود منطقی و شدنی نیست زیرا جامعه به‌هم می‌ریزد.وی همچنین با اشاره به این که تصمیم گیری درباره نرخ سوخت با توجه به درآمد اقشار متوسط و ضعیف جامعه انجام می شود، گفت: هر تصمیمی برای قیمت حامل های انرژی گرفته شود، درآمد حاصل از آن برای دهک های ضعیف جامعه خواهد بود و دهک های بالای جامعه مشمول نخواهند شد.


 به گزارش خراسان، این سخن که دو روز قبل رئیس جمهور نیز در نشست رسانه ای خود اظهار کرد، تا حدی با مواضع اعلام شده در بخشنامه بودجه متناقض است. آن جایی که در بخشنامه بودجه سال آینده به سه مورد مصرف منابع حاصل از افزایش قیمت حامل های انرژی اشاره  شده است: «انتظار می رود با اجرای بسته اصلاح نظام یارانه پنهان انرژی، علاوه بر احیای رشد اقتصادی بلندمدت، یارانه پنهان حامل های انرژی به تدریح کاهش یابد و عواید حاصل از آن برای پوشش ناترازی بودجه تقویت منابع حمایت از خانوارهای نیازمند و بنگاه ها در قالب برنامه های موجود و سرمایه گذاری های زیرساختی استفاده شود.»