گشت مرزی روسیه میان ارتش ترکیه و سوریه

نظامیان آمریکایی شهر منبج را ترک کردند و ارتش سوریه با حمایت روسیه و همراهی رزمندگان کرد وارد این شهر شد. منبج در حاشیه منطقه حائلی قرار دارد که ترکیه مایل است در شمال شرق سوریه ایجاد کند. همزمان با این رویداد، روسیه نظامیان خود را در شمال سوریه مستقر کرد تا از رویارویی مستقیم نیروهای دولت مرکزی سوریه و ترکیه جلوگیری شود. وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که نیروهایش در خارج از شهر منبج، گشت‌زنی در خط مقدم و حدفاصل بین مهاجمان ترکیه از یک سو و نیروهای دولت مرکزی سوریه از سوی دیگر را آغاز کرده‌اند. الکساندر لاورنتیف، نماینده مسکو در امور سوریه نیز، اعلام کرد که هیچ‌کس علاقه‌ای به آغاز جنگی بالقوه میان نیروهای دولت سوریه و ترکیه ندارد و «روسیه اجازه چنین کاری را نخواهد داد.» او همچنین تایید کرد که رهبران کردهای سوریه و نمایندگانی از دولت بشار اسد هفته گذشته در یکی از پایگاه‌های روسیه با یکدیگر گفت وگو کرده‌اند. اگرچه از نتایج این مذاکرات خبری منتشر نشده، اما به نظر می‌رسد که پس از معامله کردها با دمشق، آرایش نظامی جدیدی در مناطق کردنشین سوریه در حال شکل گیری است.
کردهای سوریه، ناامید از سیاست های آمریکا، برای محافظت از خود به دولت بشار اسد و قوی ترین حامی دمشق یعنی روسیه پناه بردند. آن ها با این معامله، خودمختاریِ نسبی را که در شمال شرق سوریه به دست آورده بودند از دست خواهند داد اما امیدوارند با میانجی‌گری روسیه بتوانند به توافقی برسند تا بخشی از این خودمختاری حفظ شود.هم اکنون نیروهای ترکیه منطقه‌ای مرزی به طول ۱۰۰ کیلومتر را بین شهرهای تل ابیض و راس العین در کنترل خود دارند. نیروهای دولت مرکزی سوریه نیز در دو طرف این منطقه از جمله در منبج در غرب آن و قامشلی و حسکه در شرق آن مستقر شده‌اند و در حال تقویت حضور خود هستند. در جبهه‌ای دیگر نیز نیروهای کرد در تلاش برای باز پس گیری شهر راس العین از نیروهای ترکیه هستند. بنا بر گزارش خبرنگار آسوشیتدپرس، از بامداد سه‌شنبه حومه این شهر به شدت توسط نیروهای ترکیه بمباران شده است.
ترامپ؛ آتش افروز یا آتش نشان؟
با ورود نظامیان سوریه به مناطق تحت کنترل نیروهای کرد سوری کار پیشروی ارتش ترکیه دشوارتر از قبل می‌شود. آنکارا پیش از این از برنامه هجوم به منبج و تسخیر این شهر خبر داده بود اما تاکنون به ورود ارتش سوریه و بازگشت یگان‌های مدافع خلق به آن واکنشی نشان نداده است. به گزارش دویچه وله، حمله نیروهای ترکیه به شمال سوریه پس از آن آغاز شد که واشنگتن خروج نهایی سربازان خود از این منطقه را اعلام کرد. گرچه این اقدام چراغ سبز آمریکا به آنکارا تعبیر شده است، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده روز دوشنبه از تحریم سه وزیر و دو وزارتخانه ترکیه خبر داد. در پی این رویداد، واشنگتن اعلام کرده که دو وزارتخانه دفاع و انرژی و منابع طبیعی و وزیران این دو وزارتخانه و وزیر کشور ترکیه در فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری ایالات متحده قرار گرفته‌اند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، پس از امضای فرمان اجرایی این تحریم‌ها اعلام کرد که اگر سران ترکیه "مسیر خطرناک و ویرانگری" را که در پیش گرفته‌اند ادامه دهند اقتصاد این کشور را متلاشی خواهد کرد. اما این تغییر مواضع چه معنایی دارد؟ مفسر سایت «اشپیگل‌آنلاین» درخصوص تحریم اقتصادی ترکیه از سوی دولت آمریکا نوشته است: «ترامپ ابتدا اقدام به آتش‌افروزی کرد و اکنون در مقام آتش نشان پا به میدان نهاده است.»


 
فراخبر


تسلیحات اتمی آمریکا در پایگاه اینجرلیک ترکیه، واشنگتن را نگران کرده است
در بحبوحه افزایش تنش‌ها با آنکارا، مقامات آمریکایی در روزهای اخیر جلساتی تشکیل داده‌اند تا برنامه خارج کردن ۵۰ سلاح اتمی در پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه را بررسی کنند. روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد، دونالد ترامپ، روز دوشنبه اعلام کرد که در اقدامی برای تحت فشار گذاشتن آنکارا به منظور پایان دادن به حمله نظامی کنونی‌اش در شمال سوریه، تحریم‌های جدیدی را علیه ترکیه اعمال و مذاکرات تجاری با این کشور را متوقف خواهد کرد و تعرفه‌های فولاد را نیز افزایش خواهد داد. اگرچه پنتاگون درباره این که تجهیزات اتمی‌اش را کجا انبار کرده، هیچ صحبتی نمی‌کند، اما گمان می‌رود بمب‌های هسته‌ای "بی ۶۱" آمریکا به عنوان بازدارنده‌ای در برابر روسیه و همچنین اقدامی برای نشان دادن تعهد آمریکا به ناتو، در پایگاه اینجرلیک ترکیه نگه داشته شده باشند. دو مقام آمریکایی به روزنامه نیویورک تایمز گفتند، مقامات بخش انرژی وزارت امور خارجه آمریکا بدون سر و صدا و به صورت مخفیانه در حال بررسی راه‌های خارج کردن تسلیحات اتمی از پایگاه اینجرلیک هستند که به گفته یکی از این مقامات توسط رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به گروگان گرفته شده‌اند. در گزارش روزنامه نیویورک تایمز آمده است: خروج این تسلیحات اتمی از پایگاه اینجرلیک پایان دوفاکتوی ائتلاف ترکیه-آمریکا خواهد بود. نگه داشتن این تسلیحات در آن جا ضعف و آسیب‌پذیری اتمی را دایمی می‌سازد و این مسئله باید سال‌ها پیش رفع می‌شد. این در حالی است که نیروی هوایی آمریکا از پاسخ به سوالات درباره تسلیحات اتمی احتمالی در این پایگاه یا این که آیا این تسلیحات از پایگاه اینجرلیک خارج می‌شوند یا خیر امتناع کرد.این نخستین بار نیست که مسئله امنیت این تسلیحات اتمی مستقر در پایگاه اینجرلیک واقع در جنوب ترکیه درست در ۱۱۰ کیلومتری مرز این کشور با سوریه مطرح می‌شود.