سخنگوی سازمان انرژی اتمی: در کاهش تعهدات برجامی حساب شده عمل کردیم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: ما در صنعت هسته‌ای چیزی که از دست رفته باشد نداریم؛ هر جا محدودیتی را پذیرفتیم، راه برگشت را نبستیم. کاهش تعهداتمان هم بسیار حساب شده بود و همه ملاحظات را در نظر گرفتیم.
بهروز کمالوندی در جمع تعدادی از نخبگان ایرانی خارج از کشور با تاکید بر حفظ دستاوردهای کشور در مذاکرات با غرب تصریح کرد: بدترین خسارت برای سیاست عوام زدگی است. ما تلاش می‌کنیم درک درستی از شرایط داشته باشیم و بخوبی از فرصت‌ها استفاده کنیم. نباید عوامل اقتدار را از دست بدهیم.
وی ادامه داد: بر همین مبنا در صنعت هسته‌ای محدودیت‌های زمانی داریم که خیلی حساب شده کار شده و در زمانی معین کنار گذاشته می‌شود. ما از همه اینها عبور می‌کنیم. کشوری نیستیم که تسلیم شویم. هم مردم و هم مسئولین می‌خواهند قوی باشیم و البته به سرچشمه هستی و قدرت که خداوند است، وصل هستیم. به همین دلیل مسئولین کشور با قدرت صحبت می‌کنند. در این شرایط باید با تدبیر رفتار کنیم تا پیچ‌ها را پشت سر بگذاریم.
کمالوندی گفت: ما در صنعت هسته‌ای چیزی که از دست رفته باشد نداریم. هر جا محدودیتی را پذیرفتیم، راه برگشت را نبستیم. کاهش تعهداتمان هم بسیار حساب شده بود و همه ملاحظات را در نظر گرفتیم. یکسال وقت دادیم تا همه به حقانیت جمهوری اسلامی پی ببرند. برخی اصرار می‌کنند که باید زودتر این کار را انجام می‌دادیم اما توجه نمی‌کنند که حمایت آسیا و اروپا از این اقدامات نتیجه همان یکسال صبر استراتژیک بود. نکته‌ای که باید توجه داشت این است که هیچ سازمانی به تنهایی تصمیمات ملی و کلان را اتخاذ نمی‌کند. بحث‌های زیادی در شورای امنیت ملی، شورای عالی نظارت بر برجام و جلسات فنی متخصصان هسته‌ای انجام می‌شود و اگر لازم باشد از مقام معظم رهبری نیز استدعا می‌شود تا در خصوص موضوعی اعلام رهنمود نمایند. سازمان انرژی اتمی تمامی شروط رهبری در حوزه کار خود را عملی کرده و آمادگی لازم جهت اجرای تصمیمات کشور را دارد. یکی از این شروط آماده‌سازی مقدمات رسیدن به 190000 سو غنی سازی بود که سازمان انرژی اتمی برنامه بلند مدت 272000 سو را که صد در صد عملیاتی بود و تا 1 میلیون سو قابل افزایش بود را به شورایعالی امنیت ملی ارائه نمود.


سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: آمریکایی‌ها گفته بودند غذا و دارو را تحریم نمی‌کنیم اما شرکتی که رادیودارو تولید می‌کند را تحریم کرده‌اند. اگر توان داخلی برای تولید رادیوداروها نبود الان یک میلیون بیمار در سراسر کشور مشکل داشت. غیر انسانی‌تر از این نداریم که بیماران سخت و سرطانی را تحریم کنند. جمهوری اسلامی واقعاً با استدلال قوی صحبت می‌کند. متخصصین و دانشمندانی داریم که افتخار آفرین هستند. نمونه آن ارزیابی اتحادیه اروپا از توان متخصصین و دانشمندان حوزه گداخت سازمان انرژی اتمی بود که معتقد بودند بهترین دانشمندان این حوزه را داریم که البته با تجهیزاتی قدیمی و کهنه کار می‌کنند. با این توان قرار بود عضویت پروژه بین‌المللی ایتر را کسب کنیم که آمریکا مانع این کار شد. آنها در حقیقت خود را از دانشمندان و متخصصین ایرانی محروم کردید.
معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به فعالیت‌های تحقیق و توسعه و گام‌هایی که کشورمان در کاهش تعهدات برداشته است، گفت: کار هسته‌ای با درک شرایط به نحو احسن در کشور انجام می‌شود. این صنعت علیرغم حرف و حدیث‌ها با شادابی جلو می‌رود و زمینه‌های فعالیت‌ها فراهم است. به طوری که بعد از برداشتن یک محدودیت، جهشی در فعالیت‌ها صورت می‌گیرد.
وی با تاکید بر ضرورت عدم تفرقه و حفظ وحدت و اقتدار کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران از 10 سال پیش خیلی قوی‌تر شده است. شرایط برای تقویت بیشتر کشور مهیاست تا برای آینده که نظامات جدید جهانی شکل می‌گیرد، نقش و جایگاهی قابل قبول و شایسته برای خود داشته باشیم. عدالت مد نظر ما انشاء‌الله به برکت وجود جوانان و نخبگان ایرانی در سطح جهانی گسترش پیدا می‌کند.
سایر اخبار این روزنامه
نخستین محموله بنزین یورو 5 پالایشگاه لاوان به مصرف داخلی رسید رئیس جمهور در اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی: برای ریشه کنی تهدید کنندگان سلامت مردم منطقه باید در مقابل آتش افروزان بایستیم دولت با تعطیلی پنجشنبه‌ها مخالفت کرد جهانگیری: عده‌ای در کشور مامور از بین بردن روحیه هستند ظریف: چرا با تزریق ناامیدی غرور ملی مردم را می شکنید؟ سخنگوی سازمان انرژی اتمی: در کاهش تعهدات برجامی حساب شده عمل کردیم چرا برخی از قطعات در خودروهای صفر حذف شد؟ افشای فشار دو نخست‌وزیر سابق انگلیس بر بحرین بعد از ورود به منبج و حومه رقه صورت گرفت: پیشروی ارتش سوریه به سمت کوبانی تلاش مذبوحانه حامیان تروریسم در شمال سوریه دکتر روحانی از حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی عیادت کرد تشریح طرح 4 ماده‌ای ایران، برای حل و فصل سیاسی بحران یمن در مراسم گرامیداشت روز جهانی نابینایان اعلام شد مستمری معلولان باید معادل حداقل حقوق باشد جهانگیری: عده‌ای در کشور مامور از بین بردن روحیه هستند جهانگیری: عده‌ای در کشور مامور از بین بردن روحیه هستند جهانگیری: عده‌ای در کشور مامور از بین بردن روحیه هستند جهانگیری: عده‌ای در کشور مامور از بین بردن روحیه هستند جهانگیری: عده‌ای در کشور مامور از بین بردن روحیه هستند