رئیس‌جمهوری: در ایران سوء‌تغذیه وجود ندارد

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه «از کشورهای دوست که در زبان به آمریکا احترام می‌گذارند اما در عمل با ما کار می‌کنند، ممنونیم»، اعلام کرد: بعد از ۱۸ ماه فشار مداوم امروز شاهد کاهش رشد نرخ تورم و رشد مثبت اقتصاد هستیم.
حسن روحانی در شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، با بیان اینکه افتخار ما ایثار و فداکاری پزشکان ایرانی است و این ایثار و فداکاری‌، به مردم آرامش می‌دهد، گفت: آرامش و کاهش درد مردم در‌پی اجرای طرح تحول سلامت نیز افتخاری برای همه کادر درمانی جمهوری اسلامی ایران است.
رئیس‌جمهوری گفت: طی انقلاب اسلامی امید به زندگی بین ایرانیان از ۵۶ سال به ۷۶ سال ارتقاء یافته است و این یکی از خدمات پزشکان و تلاشگران حوزه سلامت کشور است.
روحانی تاکید کرد: این آرامش و کاهش درد مردم افتخاری برای نظام سلامت، پزشکان، پرستاران و همه کادرهای درمانی جمهوری اسلامی ایران است.


به گزارش ایسنا، روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر این‌که در ایران سوء‌تغذیه وجود ندارد، گفت: پیش از انقلاب با وجود این‌که جمعیت کشور حدود ۳۰ میلیون نفر بود، به طور متوسط مردم روزانه ۲۱۰۰ کیلو کالری مصرف می‌کردند که این میزان امروز به ۲۵۰۰ کیلو کالری رسیده ‌است؛ این شرایط به معنای آن است که در کشور ما سوء‌تغذیه وجود ندارد و با یک تلاش بیشتر می‌توانیم اعتماد و اطمینان بیشتری به مردم عرضه کنیم.
به گزارش ایسنا، روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به خروج غیرمسئولانه دولت ایالات متحده آمریکا از برجام اشاره و اظهار کرد: آمریکا بدون دلیل و بهانه و صرفا به خاطر افراطیون داخلی خود، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی سرتسلیم فرود آورد و از برجام خارج شد؛ این موضوع را هم یک مقام سعودی اعلام کرده که ما به آمریکا فشار آوردیم و هم سردمدار رژیم اشغالگر قدس آن را به زبان آورده و هم افراطیان و اطرافیان سران کاخ سفید این موضوع را اعلام کردند.
رئیس‌جمهوری اعلام کرد: خارج شدن از یک توافق برای یک کشور ننگ است اما این ننگ زمانی که آن توافق به تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد رسیده باشد بیشتر خواهد بود، چرا که با خروج از آن مقررات بین‌المللی نیز زیرپا گذاشته می‌شود. این ننگ همچنین زمانی بیشتر می‌شود که مواد غذایی و دارویی نیز جزو اقلام تحریمی باشند.
وی ادامه داد: بی‌تردید دولت آمریکا مرتکب جنایتی ضد بشری شده است و اقدام آنها یک تروریسم اقتصادی است. البته این به معنای به زانو درآمدن ملت ایران نیست، چرا که متخصصین، شرکت‌های دانش‌بنیان و داروسازان و کارآفرینان ما تلاش خود را مضاعف کرده‌اند و امروز به سمت خودکفایی کامل در حرکت هستیم.
وی با بیان این‌که امروز می‌توانیم بیش از ۹۵ درصد داروی خود را در داخل تولید کنیم، خاطر نشان کرد: این به معنای فراموش کردن ما از سوی دوستان و کشورهای دوست منطقه نیست، چرا که آنها به زبان به آمریکا احترام می‌گذارند اما در عمل با ما کار می‌کنند. ما از دوستان و کشورهای همسایه و بزرگ که در این شرایط در کنار ما بودند ولو این‌که با زبان گرم به خاطر تحریم شرکت‌هایشان با کاخ سفید حرف زدند ممنونیم.
وی با بیان این‌که ما همچنین از کادر سلامت کشور نیز تشکر می‌کنیم، اظهار کرد: از تمام کادر سلامت کشور ممنونم که نگذاشتند درد بیماری ادامه یابد و عمل جراحی تعطیل و صفی برای دریافت دارو تشکیل شود.
روحانی با تاکید بر این‌که ۸۳ میلیون ملت ایران این جنایت بزرگ آمریکا را فراموش نخواهند کرد، گفت: آمریکا شکست خورده میدان نبرد پیش‌رو هست و خواهد بود. امروز در سازمان ملل و دنیای اخلاق و سیاست و انسانیت ایران را کشوری پیروز و آمریکا را کشوری شکست خورده می‌بینیم.
رئیس‌جمهوری با اشاره به شکست سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه اقتصاد ایران ادامه داد: گرچه در بخش اقتصاد فشارهایی به مردم و دولت ما وارد شد اما بعد از ۱۸ ماه فشار مداوم امروز شاهد کاهش رشد نرخ تورم و رشد مثبت اقتصاد هستیم. در شش ماهه اول سال بازار سرمایه در بورس ۷۱ درصد و در فرابورس ۷۲ درصد رشد داشته است.
روحانی خاطر نشان کرد: مردم ما در برابر اقدامات خصمانه آمریکا و دیگر دشمنان نترسیدند و روح بلند آنها شکسته نشد؛ آنها خم نشدند بلکه سروقامت و باشهامت ایستادند و با نشاط در صحنه‌ها حضور داشتند.
وی خاطر نشان کرد: این‌که امروز ملت بزرگ ما در شرایط تاریخی موجود کمک به یکدیگر را از یاد نبرده‌اند و در کنار یکدیگر قرار دارند به معنای آن است که این ملت در صحنه اقتصاد، سلامت و سیاست پیروز خواهد بود.
رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تغییر سیاست‌ها و رویکرد برخی از کشورهای منطقه در قبال ایران اظهار کرد: برخی همسایگان در ماه‌های اخیر به سمت ایران دوستانه حرکت کردند که این به معنای آن است که مجددا صهیونیست‌ها و آمریکا دچار شکست شده‌اند و ملت‌های منطقه به خوبی فهمیده‌اند که راه حل مشکلات منطقه دوستی با یکدیگر است، ما نیز دست برادری و دوستی به سمت همه دراز می‌کنیم.
وی با بیان اینکه طی ۷ الی ۸ سال گذشته منطقه ما با یک تروریسم وحشی روبه‌رو بود، افزود: شرورترین تروریست‌ها منطقه‌ ما را به اشغال خود درآورده بودند. در سوریه مردم را سر بریدند در افغانستان و پاکستان به مردم ظلم کردند و یمن عزیز را ویران کردند و مردم یمن را در بیماری و بیماران را تنها گذاشتند.
رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد:‌ جنگ و تجاوز و تروریسم عامل بزرگی برای برهم زدن بهداشت و سلامت جامعه است. با بمب‌باران تامین سلامت یا ناممکن یا بسیار سخت است. اشغال تروریست‌ها در مناطقی از سوریه‌، عراق و یمن و افغانستان به معنای آن است که این مناطق با مشکلات فراوان بهداشت، سلامت و زندگی روبه‌رو خواهند بود.
وی با اشاره به اقدامات ایران درخصوص کمک‌رسانی به کشورهای درگیر جنگ در منطقه گفت: ایران در تمام این صحنه‌ها همسایگان خود را فراموش نکرد. نخست روزی که حکومت دمشق از ما درخواست کمک کرد پاسخ مثبت دادیم و با کمک ارتش سوریه، حلب‌، حمص و حما را از دست تروریست‌ها آزاد کردیم.
روحانی ادامه داد: همچنین نخستین ساعتی که دولت عراق و بغداد و حتی اقلیم کردستان از ما درخواست کمک کرد ما به کمک آنها شتافتیم و تروریسم‌هایی که می‌خواستند کربلا‌، نجف، بغداد و اربیل و سلیمانیه را با خاک یکسان کنند با کمک مردم و دولت عراق بیرون راندیم.
وی با بیان این‌که برای بهداشت و درمان همواره در کنار مردم فلسطین که به ناروا هر روز زیر بمباران آتش و تجاوز رژیم صهیونیستی هستند حضور داشته‌ایم خاطر‌نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران هر روز در کنار مردم یمن حضور دارد و این حضور حداقل از نظر مواد دارویی و غذایی همواره بوده است‌ و آن را افتخاری برای خود می‌دانیم.
رئیس‌جمهوری با اشاره به برگزاری اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت تصریح کرد: اگر می‌خواهیم در شرق مدیترانه شاهد ارتقای سطح بهداشت و سلامت و افزایش امید مردم به زندگی و ریشه‌کن شدن مسائل و بلایای تهدید‌کننده سلامت مردم و کودکان باشیم‌؛ باید در برابر آتش افروزان با صدایی بلند صحبت کنیم و با آنها مخالفت خود را اعلام کنیم.