بازی جوانمردانه فراموش شد



آرمن ساروخانیان
وقتی ترکیب پرسپولیس برای بازی با سیاه‌جامگان اعلام شد، تمام ناظران بی‌طرف امیدوار بودند که تصمیم برانکو در استفاده از بازیکنان ذخیره روی سرنوشت تیم‌های سقوط‌کننده تاثیرگذار نباشد. با این حال تیم جوان پرسپولیس در مشهد باخت تا انتخاب‌ سرمربی این تیم زیر سوال برود. پرسپولیس در 29 بازی قبلی‌اش تنها سه شکست داشت، ولی سیاه‌جامگان که در همین تعداد بازی فقط 5 بار برده بود، توانست تیم برانکو را با ترکیبی که اولین بار کنار هم بازی می‌کرد ببرد و در لیگ ماندنی شود.
مدافعان برانکو بعد از بازی دلایل مختلفی مطرح کردند تا این تصمیم را توجیه کنند. یکی از آنها میدان دادن به جوانان تیم و مشاهده عملکرد آنهاست، ولی برانکو بعید است بازی هفته آخر را فرصتی برای بررسی بازیکنان ذخیره تیمش بداند. او در طول فصل تمام بازیکنانش را در تمرینات زیر نظر داشته و با درایت و تجربه‌ای که دارد فرصت کافی داشته تا عیار آنها را بسنجد. او بعد از قطعی شدن قهرمانی تیمش، مقابل پدیده و ذوب‌آهن هم از بازیکنان اصلی استفاده کرد و این نظریه اصولا مردود است.


مهم‌ترین دلیل استراحت دادن برانکو به بازیکنان اصلی در مشهد بازی حساس دوشنبه مقابل الوحده است که تکلیف صعود به مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا را مشخص می‌کند. برانکو قطعا حق دارد به فکر منافع تیمش باشد، ولی در شرایطی که انتخاب او می‌توانست سرنوشت زحمات یکساله تیم‌های دیگر را مشخص کند، بازی جوانمردانه حکم می‌کرد که تیمش را با دست خالی مقابل میزبان باانگیزه به میدان نفرستد. کادر فنی پرسپولیس اگر نگاه منصفانه‌تری به این بازی داشت، می‌توانست تنها به بخشی از بازیکنان اصلی‌اش استراحت بدهد و اسکلت تیمش را کاملا تغییر ندهد، ولی تیمی که در مشهد به میدان رفت، ضعیف‌ترین پرسپولیس این فصل بود.
معمولا مسابقات دسته‌های پایین‌تر به داشتن فضایی غیرحرفه‌ای‌تر شهرت دارد، ولی چند روز قبل در هفته آخر لیگ یک نساجی مازندران مقابل سپیدرود که برای صعود تلاش می‌کرد با تمام وجود به زمین رفت تا خودش را از هرگونه سوءتفاهمی مبرا کند. در هفته آخر لیگ برتر هم از پرسپولیس که خودش را مدعی قهرمانی آسیا می‌داند انتظار می‌رفت حداقل به اندازه نساجی به مسابقات و حریفان احترام بگذارد.
در لیگ‌های اروپایی قوانین سختگیرانه‌ای برای استفاده از تیم ضعیف و بازیکنان جوان وجود دارد تا تیم‌ها اجازه نداشته باشند روی سرنوشت مسابقات تاثیر بگذارند. پرسپولیس اولین تیمی نیست که با چنین شرایطی روبه‌رو می‌شود. منچستریونایتد که در این فصل در چهار جام رقابت کرده و با بحران مصدومیت بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شده، در هفته آخر باید با کریستال‌پالاس روبه‌رو شود، در حالی که سه روز بعد از آن احتمالا فینال لیگ اروپا را در پیش خواهد داشت. مورینیو هفته گذشته در مصاحبه‌اش تاکید کرد امیدوار است سرنوشت بقای کریستال‌پالاس پایین جدولی تا هفته آخر مشخص شده باشد تا او بتواند در این بازی از بازیکنان جوان‌تر استفاده کند. اهمیت قهرمانی در لیگ اروپا برای منچستریونایتد نیاز به یادآوری ندارد. قهرمانی در استکهلم به معنی کسب سهمیه حضور در لیگ قهرمانان فصل آینده و سود مالی بیش از 20 میلیون یورو است.