جمع‌بندی از نشست خبری رئیس‌جمهور؛ تلاش برای پاسخ ندادن!

 سرویس سیاسی-
روزنامه آرمان در یادداشت صفحه اول خود به قلم صادق زیباکلام از سخنان روحانی در نشست خبری با رسانه‌ها انتقاد کرد و نوشت: «در طی قریب به سه سالی که از دولت دوم آقای حسن روحانی می‌گذرد، اگر در یک گزاره خواسته باشیم رویکرد ایشان را جمع‌بندی ‌نماییم، آن گزاره عبارت است از عدم تلاش برای پاسخگویی و دیروز ایشان در نشست خبری یا مصاحبه مطبوعاتی‌شان مجدداًً همین رویه سه سال گذشته را در پیش گرفتند.
در ذهن آقای روحانی، هیچ مشکلی نیست!
آرمان افزود: «خلاصه‌اش هم آن است که اولاً جامعه دچار هیچ مشکل و مسئله‌ای نیست. بحران‌ها، مشکلات و مسائلی بوده ولی دولت دارد آنها را پشت‌سر می‌گذارد. افق آینده روشن است البته شرارت‌هایی از سوی برخی از کشورها در منطقه صورت می‌گیرد که آنها هم نتوانسته‌اند مانع از پیشرفت و‌ ترقی ایران بشوند. به بیان ساده‌تر، آقای روحانی همان‌طور که پیش‌تر هم نوشته‌ام، درخصوص مسائلی که برای 24 میلیون رأی‌دهنده به ایشان اهمیت دارد، کمتر صحبت می‌کند.»


در ادامه این مطلب آمده است: «در وضعیتی که در ذهن آقای روحانی هست، همه‌چیز آرام است. فقط شرارت‌هایی وجود دارد که برخی همسایگان ما انجام می‌دهند، آن‌هم به تحریک دشمن است و ملت همواره پاسخ لازم به آنها داده است. واقعاًً دشوار است که انسان تصور نماید که چه کسی یا چه کسانی از اطرافیان نزدیک آقای روحانی به ایشان مشاوره می‌دهند.»
حرف‌های روحانی، اعتماد مردم را کاهش می‌دهد
روزنامه آرمان ملی همچنین در یادداشت اول خود با عنوان «کیف و جیبی که پرتر نشده» به سخنان رئیس‌جمهور در نشست خبری با رسانه‌ها واکنش نشان داد و نوشت: «افزایش ارزش پول ملی زمانی قوت خواهد گرفت که مردم آن را در جیب و کیف پول و میزان درآمد و میزان هزینه‌ها درک و لمس کنند. اگر مردم این را حس و عنوان می‌کنند، قبول است در صورتی‌ که واقعاًً چنین نیست. اگر عنوان می‌کنیم 40 درصد ارزش پول ملی ارتقا یافته به لحاظ این است که ارز را چه کسانی تا نرخ 19 هزار تومان کشاندند و چه تدبیرهایی صورت گرفت که الان تا محدوده 12 هزار تومان کاهش یافته است. آن افزایش و این کاهش را چه کسی انجام داده است؟ اگر 19 هزار تومان را دست‌های نامرئی بالا بردند، بنابراین دولت چطور توانست تغییری در دست‌های نامرئی انجام دهد و حالا عنوان می‌کند که ارزش پول ملی ما این افزایش را پیدا کرده است. بنابراین ارزش پول ملی ما مصادف است با افزایش رفاه، افزایش موجودی جیب و کیف مردم ولی شاخص‌هایی که سراغ داریم گویای این بحث نیست.»
این روزنامه نوشت: «رئیس‌جمهور این موضوعات را بیان می‌کند، مردم می‌شنوند و به سخنان ایشان احترام می‌گذارند اما در واقعیت و در محافل نمی‌پذیرند و این را به‌عنوان دولتی که بتوان بدان اعتماد کرد تلقی نمی‌کنند.... بیشتر صحبت‌ها می‌تواند گنگ و خالی از اعتبار تلقی شود و جهت‌گیری بیانات این‌چنینی توسط دولت، اعتماد مردم را به دولت کاهش می‌دهد.»
رئیس‌جمهور ارز 4200 تومانی را به گردن اقتصاددانان نیندازد
علاوه‌بر روزنامه آرمان، روزنامه ابتکار هم در یادداشت صفحه اول خود به انتقاد از اظهارات رئیس‌جمهور در نشست خبری با رسانه‌ها پرداخت و نوشت: «حسن روحانی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به سیاق سلف پیشین خود از کاهش نرخ تورم و افزایش ارزش پول ملی سخن گفت. آماری که البته به‌ظاهر درست است، اما چند نکته مغفول در بررسی آن وجود دارد... نخست آنکه اگر مبنای ارزش پول ملی را مقطع کوتاه دلار 18 هزارتومانی در نظر بگیریم به‌طور قطع افزایش 40 درصدی ارزش پول ملی آمار درستی است. اما اگر مبنا را ارز حدود 4000 تومانی قرار دهیم بی‌تردید این آمار معکوس خواهد شد. درحالی‌که باید از رئیس‌جمهوری محترم پرسید که آیا افت ارزش پول ملی نسبت به سال 96 برای مردم جبران و در سبد مدیریت معیشت آنها دیده شده است که حالا با افتخار از افزایش قدرت آن نسبت به دلار 18 هزارتومانی سخن گفته می‌شود؟ این سؤال البته باید درخصوص کاهش روند افزایشی نرخ تورم هم پرسیده شود که آیا قدرت خرید و توان اقتصادی مردم به تورم 35 درصدی می‌رسد که حال از نبود تورم 50 درصدی خوشحال باشند؟»
این مطلب افزوده است: «شکی نیست که سخن گفتن با مردم در حضور اصحاب رسانه بعد از وقفه‌ای طولانی نیازمند آن است که واقعیت عینی اعداد و ارقام برای مردم تشریح شود و صدالبته مردم در این شرایط سخت، راحت‌تر بتوانند با مشکلات خود کنار بیایند.»
روزنامه ابتکار نوشته است: «گفتن آمار و اطلاعات ناقص چنانچه نتوانست در دوره ریاست جمهوری نهم و دهم ذهن افکار عمومی‌را قانع کند در این دوره نیز پنجره امید به روی جامعه نخواهد گشود... ای‌کاش رئیس‌جمهوری محترم کشورمان نیز شرایط سخت مردم را درک کرده و حداقل چنان‌که می‌گوید تبعات تصمیم‌های غلط خود را پذیرفته و برای نمونه هنوز هم تصمیم اعلام قیمت ارز 4200 تومانی را به گردن اقتصاددانان نیندازد. درهرحال‌تردیدی نیست که اقتصاد کشور سال‌هاست نیازمند جراحی در ساختارهای معیوب خود است که این مهم نه با ارائه اعداد و ارقام بی‌اثر که تنها با تغییر در مشی اقتصاد سیاسی امکان‌پذیر است.»
گفتنی است رئیس‌جمهور در نشست خبری مزبور، در بخشی از پاسخ خود به سؤال خبرنگار کیهان مبنی بر اینکه مسئولیت به باد رفتن 18 میلیارد دلار از ذخایر ارزی کشور در سال گذشته آن‌هم در قالب واگذاری ارز 4200 تومانی با چه کسی است، گفت: «تمام افراد اقتصادی دولت اتفاق‌نظر داشتند، آن را پذیرفتم و از آقای جهانگیری خواستم این را اعلام کند.». لازم به ذکر است که کیهان در گزارش روز گذشته خود به‌طور مشروح به ادعاهای رئیس‌جمهور (به‌ویژه نکاتی که ابتکار به آن‌اشاره کرده) پاسخ داد و در بخشی از آن نوشت: «در همان زمان هم کارشناسان و طرفداران سیاست‌های اقتصادی دولت مانند مسعود نیلی، دستیار ویژه سابق رئیس‌جمهور در امور اقتصادی یا مهدی پورقاضی، عضو اتاق بازرگانی و یا ابوالقاسم جمشیدی، اقتصاددان و بسیاری دیگر از کارشناسان به دلار جهانگیری انتقاد داشتند».
دغدغه مردم اقتصادی است نه مصاحبه تشریفاتی
روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله شماره دیروز خود به نشست خبری رئیس‌جمهور پرداخت و به قلم یکی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب نوشت: «روحانی در نشست خبری تلاش کرد تا شرایط 98 را با 97 مقایسه کند و تأکیدش برافزایش ارزش پول و بهبود اوضاع نسبت به شرایط بحرانی قبل بود. اما از این نگفت که این بهبود، تأثیری در قدرت خرید مردم هم داشته است؟»
در ادامه آمده است: «اظهارات رئیس‌جمهور بعد از بیست ماه از آخرین نشست خبری، خیلی تفاوتی با نشست‌های قبلی نداشت. او تنها دو موضوع اختیارات رئیس‌جمهور و نظارت انتخاباتی و محدودیت‌ها را مطرح کرد. این راهم باید اضافه کرد که مصاحبه‌های آقای روحانی در این شش سال همیشه فاقد یک ویژگی اصلی بوده است که ما در مصاحبه‌های حرفه‌ای می‌بینیم و آن اینکه در برابر روحانی یک کارشناس چموش مسلط بر امور به‌ دور از کنترل شدن صحبت‌هایش نداریم که با رئیس‌جمهور بحث و مناظره بکند. این مصاحبه‌های تشریفاتی که خبرنگاران تعیین می‌شوند و سؤالات مشخص دارند خیلی افکار عمومی ‌را در این شرایط اقناع نمی‌کند، چون مردم تمام دغدغه‌شان آن چیزی است که به عینه در سیاست و بر سر سفره‌شان در حوزه اقتصاد می‌بینند.»
باید با نهادهای قدرت ازجمله شورای نگهبان اعتمادسازی کنیم
سازندگی در یادداشتی به قلم محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی کارگزاران نوشت: «ما منظور و نظر خود را در مورد ضرورت حضور حداکثری در انتخابات با سخنی شروع کردیم که دلالت دارد بر ضرورت توسعه اعتمادسازی جریان اصلاحات با نهادهای قدرت ازجمله شورای نگهبان. این هم اقدام پذیرفته شده و پسندیده‌ای است که در دستور کار است و امیدواریم ثمربخش باشد.»
اصلاحات تیم درجه اول خود را به مجلس نفرستاد
در ادامه مطلب آمده است: «در سال 94 به دلیل اعمال سیاست‌های انقباضی و اعمال نظارت‌ها فرصت پیدا نشد، اصلاحات تیم درجه اول خود را در عرصه رقابت‌ها به صحنه بفرستد و بنا به شرایط سیاسی مجبور بود دست به اقدام دیگری بزند، در آن اقدام و در آن تصمیم سیاسی انتقادی به عملکرد اصلاح‌طلبان وارد نیست... عملکرد دوستان در پارلمان است که امروز مورد انتقاد است.»
لازم به یادآوری است که اصلاح‌طلبان از سویی هجمه به شورای نگهبان را در دستور کار قرار داده و از سویی ادعا می‌کنند که در حال اعتمادسازی با شورای نگهبان هستیم! بالاخره دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را؟
دیروزنامه هستند یا پارسالنامه؟
روزنامه همدلی در یادداشت صفحه اول خود، اشتباهاً خبری که مربوط به یک‌سال پیش بوده است را دست‌مایه نقد و تحلیل قرار داده است. این روزنامه زنجیره‌ای در یادداشتی با عنوان «بلوغ نیروهای سیاسی» به قلم یک «دکترای جامعه‌شناسی سیاسی!» نوشته است: «چند روز گذشته بیانیه‌ای تحت عنوان «راهکارهای اصلاح‌طلبان در شرایط موجود کشور» توسط جمعی از اصلاح‌طلبان به نام‌های بهزاد نبوی، محمد سلامتی، محسن آرمین، مصطفی تاج‌زاده، فیض‌الله عرب‌سرخی، محمد کیانوش‌راد، عبدالله ناصری، جواد امام و علی باقری در خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا منتشر شده است. در این بیانیه، مشکلات اقتصادی را ملموس‌ترین مشکلات عنوان کرده‌اند و گفته‌اند مشکلات اقتصادی راه‌حل سیاسی دارد و پذیرفته‌اند که حل مشکلات در توان یک جریان سیاسی نیست.»
این در حالی است که خبر مربوط که روزنامه همدلی به آن‌اشاره کرده، مربوط به 16 مرداد 97 یعنی بیش از یک سال و 2 ماه پیش! است.
نویسنده که بیانیه مزبور را مبنای تحلیل قرار داده، نوشته است: «دوری از منازعه داخلی، نزدیکی با اروپا و چین و روسیه، عضویت در شانگهای، رابطه با همسایگان، ارتباط با میانه‌روهای آمریکا، پرهیز از چالش با جهان، جلب سرمایه‌گذاری خارجی، اتحاد قوای ملی، تقویت کادر مدیریت و اعتماد به مردم را به حاکمیت توصیه کرده‌اند. خوب بود اصلاح‌طلبان ضمن اذعان به موفقیت رویکرد جریان سیاسی رقیب و رویکرد رهبری در تقویت قدرت منطقه‌ای ایران و تأثیر آن بر موازنه قدرت در منطقه و جهان مخصوصاًًً در چندماهه اخیر توجه جریان رقیب را به تلفیق این موفقیت با خواسته‌ها و رویکرد اصلاح‌طلبی جلب می‌کردند.»
جالب آنکه همدلی در پوشش اظهارات رئیس‌جمهور دست به شیطنت سیاسی زده و در تیتر خود از قول حجت‌الاسلام روحانی نوشته است: «می‌گویم رفراندوم، عصبانی می‌شوند» تیتری که با معنا و منظور رئیس‌جمهور (حداقل در نشست خبری) فاصله داشت! یا در همین صفحه اول با یک کارشناس مسائل بین‌المللی گفت‌وگو کرده و با تیتر «فرصت سوزی» نوشته است: «علی بیگدلی... از پیامدهای عدم تصویب به‌موقع لوایح پالرمو می‌گوید:...» درحالی‌که در متن مزبور کارشناس مربوطه نه از فرصت سوزی چیزی گفته و نه از پیامدهای پالرمو. البته گفتنی است از رسانه‌ای غیرحرفه‌ای جز این انتظاری نیست!
دغدغه یا‌ ترفند!؟
روزنامه ایران دیروز طی یادداشتی با عنوان «اصل 113 دغدغه به‌حق روحانی» به نشست خبری رئیس‌جمهور‌اشاره کرد و نوشت که آقای روحانی گفت: «رئیس‌جمهوری طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی باید مداوم حواسش به قانون اساسی باشد. این موضع کجا فراموش شده است؟ برخی اصول را من در سخنرانی‌ها می‌گویم عده‌ای عصبانی می‌شوند. همه‌پرسی در همین قانون اساسی است؛ اگر بد است حذف کنید.»
در ادامه این مطلب آمده است: «قانون اساسی فراگیرترین میثاق ملی نظام جمهوری اسلامی و اصلی‌ترین واسطه و مرجع مشروعیت سیاسی آن است که دارای ظرفیت‌های متعددی است. منفعل کردن این ظرفیت‌ها از طریق تعلیق اجرای برخی از اصول این قانون در وهله اول پشت کردن و ایستادن در برابر میثاق ملی ایرانیان در نظام جمهوری اسلامی است. حتی اگر تعلیق اجرای برخی از اصول به‌واسطه مهیا نبودن ظرفیت اجرایی آنها باشد، این مسئله هم نه‌تنها بعد از 40 سال پذیرفته نیست بلکه می‌تواند خود نشانه‌ای از بی‌توجهی غیرقابل‌قبول به قانون اساسی باشد.»
ارگان دولت افزود: «عدم توجه به میثاق ملی کشور این خطر را در پی دارد که حس همگرایی و وحدت داخلی را به خطر انداخته و باعث تزریق بی‌توجهی به ضرورت‌های همبستگی مدنی، اجتماعی و حقوقی در کشور شود. مضاف بر این باید‌اشاره کرد که آسیب دیگر چنین معضلی سست‌کردن قانون و مفهوم قانون‌گرایی و رفتن به سمت فراگیر شدن تعلیق قوانین پایین‌دستی‌تر در سطح کشور است.»
حاشیه‌سازی برای فرار از پاسخگویی، جزو کنش‌های پرتکرار رئیس‌جمهور در طول 6 سال اخیر بوده است. از اظهارات خلاف مبانی دینی مبتنی بر تفسیر به رأی و مصادره به مطلوب تا قانون اساسی، ورود زنان به ورزشگاه و نظارت استصوابی شورای نگهبان همه در این دسته جای می‌گیرند. بر این اساس برداشت افکار عمومی‌از ماهیت این نوع کنش‌های رئیس‌جمهور، برداشت دغدغه‌مندانه نیست. اذهان عمومی‌به این دلیل که دیگر خوب می‌دانند چنین اظهاراتی برای رئیس‌جمهور حکم نارنجک دودزا و بمب صوتی دارد، نگاهی فرافکنانه و ‌ترفندمآبانه به آن دارند.