حضور زنان در ١٠ ورزشگاه استانی

آرمان ملي- مرتضي خبازيان: پس از حاشيه‌هاي بسيار که سرانجام زنان وارد ورزشگاه آزادي شدند تا از نزديک مسابقه فوتبال ايران و کامبوج را تماشا کنند، اين سوال پرسيده مي‌شد،آيا ديگر ورزشگاه‌هاي کشور هم آماده پذيرش زنان هستند؟ آيا از نظر ساختاري اين امکان وجود دارد که زنان در مراکز استان به تماشاي بازي‌ها بنشينند؟ وزير ورزش و جوانان در اين باره اظهار کرده است: «با رعايت حدود فرهنگي و شرعي، آمادگي و امکانات پذيرايي از خانم‌هاي تماشاگر فوتبال در 10 استاديوم کشور فراهم است». البته مسعود‌سلطاني‌فر تصريح کرد: «اين امکانات در گذشته هم فراهم بوده و ما از بازي ايران و بوليوي (يک سال و نيم قبل) هيچ مشکلي نداشتيم و حتي از قبل سال 97 هم اين امکانات آماده بود». اشاره سلطاني‌فر به بازي ايران و بوليوي از آن جهت بوده که در آن بازي منتخبي از زنان وارد ورزشگاه شدند و بازي را از نزديک تماشا کردند. اتفاقي که در آن زمان تحرک وسيعي در ميان زنان ايجاد کرده و به اين اميدواري دامن زده که موانع موجود در راه ورود زنان به ورزشگاه‌ها در حال برداشته شدن است. موانعي که بيشتر به رعايت حال مخالفان ربط داشت وگرنه از نظر قانوني تصريحي در اين زمينه وجود نداشت. اميدواري آرام آرام رو به افول گذاشت و ماجرا کمرنگ شد تا وقتي به بازي‌هاي جام جهاني رسيديم. در همان روزها که تيم ملي فوتبال کشور در روسيه بازي مي‌کرد، دوباره امکان ورود به ورزشگاه زنده شد. ورودي که نه براي ديدن بازي زنده که براي ديدن تصاوير بازي تيم ملي در روسيه روي نمايشگر بزرگ ورزشگاه بود. اين تجربه نشان داد که خانواده‌هاي فوتبال دوست در کنار هم و به شرط آماده بودن شرايط و زيرساخت‌ها مي‌توانند از فوتبال لذت ببرند. حضور زنان در ورزشگاه و ديدن بازي‌هاي تيم ملي از روي نمايشگر گويي امتحاني دوباره بود که مسئولان مطمئن شوند حضور زنان، آسيب‌زننده نخواهد بود. هر چند درباب اينکه آيا آسيبي وجود دارد يا نه، بازار گمانه‌زني‌ها و اظهار نظرها هميشه داغ بوده و يکي از طرفين هميشه حاضر در شرح آسيب‌هاي احتمالي مخالفان اين تحول بوده‌اند.
جشنواره حضور، در جشنواره گل!
در بازي ايران و کامبوج حدود 3500 بليت توسط زنان خريداري شد. هر چند انتظار مي‌رفت که مردان پا در رکاب براي حضور در ورزشگاه از اين بازي استقبال کنند اما ورزشگاه 100هزار نفري پر نشد و اين يکي از گلايه‌هايي بود که همان روزها از سوي کساني که نتوانسته بودند بليت ورود تهيه کنند مطرح مي‌شد. حضور زنان طيف وسيعي از واکنش‌ها را به دنبال داشت و از اهالي فوتبال و فعالان حوزه زنان گرفته تا سياست‌ورزان در اين باب اظهار نظر کردند که اغلب مايه دلگرمي بود. علي دايي چهره شناخته شده فوتبال نوشت: «باز جاي شکرش باقي است با فشار فيفا بانوان ما از حق خود که حضور در ورزشگاه‌ها هست مي‌توانند تا حدودي بهره ببرند». علي کريمي ديگر چهره شاخص فوتبال ملي، نسبت به حضور زنان در ورزشگاه با اشاره به اين حسرت واکنش نشان داد که فوتبالش تمام شده و ديگر در ميدان نيست، اما لحني سخت اميدوارانه داشت. کريمي نوشت: «آمديد نبودم و مي‌آييد و نيستم... اميدوارم به همه آرزوهاتون برسيد». عادل فردوسي‌پور که در دوران پخش برنامه نود، گاه و بيگاه به ورزش زنان و موفقيت‌هايي که به دست مي‌آوردند واکنش نشان داده بود، در اين باره نوشت:‌ «عميقا و قلبا بسيار خوشحالم که پس از سال‌ها محروميت، بانوان عزيز در ورزشگاه آزادي حضور پيدا کردند. تماشاي بازي در ورزشگاه‌ها حق طبيعي زنان شايسته کشور ماست و اميدوارم اين حضور در ورزشگاه‌ها به شکل حداکثري تداوم پيدا کند». در هر سه واکنش از سه چهره شناخته شده فوتبال کشورمان ديده مي‌شود که نسبت به گسترش اين امکان به همه نقاط کشور اظهار اميدواري شده است. مسئولان و البته مخالفان حضور زنان مي‌توانند با نظر به اهميت گسترش نشاط اجتماعي و با نگاهي به گستره اجتماعي که در آن زنان و مردان در راه پيشرفت کشور تلاش مي‌کنند، زمينه حضور حداکثري در ورزشگاه‌ها را براي زنان فراهم کنند تا زنان هم بتوانند بازي‌هاي ليگ را ببينند. بازي‌هاي ليگ در گسترش نشاط و همبستگي اجتماعي مي‌تواند بيشترين تاثير را داشته باشد. کافي است به ياد بياوريم شور انزلي را وقتي قو‌هاي سفيد بازي دارند. هيجان وسيع و دلگرم کننده تبريز را وقتي تراکتور به سوي حريف مي‌رود. حرارت سوزان آبادان را وقتي برزيلي‌هاي آبادان با هر ضربه کوتاه و بلند به توپ، با هم مکالمه‌اي نمايشي دارند. ديدن بازي‌هاي پرسپوليس و استقلال، بازي‌هاي سپاهان و ذوب‌آهن به کم‌هزينه‌ترين شکل ممکن مي‌تواند باعث نشاط اجتماعي شود.
امکان حضور زنان در 10 ورزشگاه


وزير ورزش و جوانان گفت: با رعايت حدود فرهنگي و شرعي، آمادگي و امکانات پذيرايي از خانم‌هاي تماشاگر فوتبال در 10 استاديوم کشور فراهم است. به گزارش ايسنا و به نقل از وزارت ورزش و جوانان، مسعود سلطاني‌فر وزير ورزش و جوانان در بخشي از مستند جوابيه دولت به برنامه‌هاي صداوسيما درخصوص حضور زنان تماشاگر در استاديوم‌هاي فوتبال اظهار کرد: همين الان و حتي اعلام کنند فردا صبح تصميم دارند شش گروه مختلف در يک استاديوم از شش معبر ورودي وارد شوند و در شش جايگاه جداگانه با سرويس و خدمات جداگانه بنشينند، ما بدون مشکل ساماندهي مي‌کنيم. وي افزود: اين امکانات در گذشته هم فراهم بوده و ما از بازي ايران و بوليوي (يک سال و نيم قبل) هيچ مشکلي نداشتيم و حتي از قبل سال 97 هم اين امکانات آماده بود. وزير ورزش و جوانان امکانات استاديوم‌هاي فوتبال در کشور را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: ما در همه استاديوم‌هاي بزرگمان؛ استاديوم آزادي، استاديوم نقش جهان اصفهان، يادگار امام تبريز، ثامن مشهد، امام رضاي مشهد، غدير اهواز، پارس شيراز و بقيه استاديوم‌هاي 15 هزار نفري که ساختيم، امکان اينکه پذيراي خانم‌هاي تماشاگر همين فردا صبح در 10 استاديوم هم باشيم، فراهم است و با رعايت حدود و مسائل شرعي و فرهنگي به راحتي مي‌توانيم ورودي جدا، گيت‌هاي جدا، معبر جدا، سرويس بهداشتي جدا و خدمات جدا را براي بانوان فراهم کنيم و هيچ مشکلي وجود ندارد. سلطاني‌فر در پايان به برگزاري ليگ ملت‌هاي واليبال در اردبيل و اروميه اشاره کرد و افزود: در بازي‌هاي ليگ ملت‌هاي واليبال که دو هفته در اردبيل و اروميه ميزبان بوديم؛ در اردبيل از نماينده معظم ولي فقيه و امام جمعه استان دعوت کردم در اولين بازي ايران با پرتغال تشريف بياورند. آن روز از شش هزار جمعيت حاضر در سالن، 1500 نفر خانم‌ها بودند که حدود يک چهارم را شامل مي‌شد؛ حدود يک ساعتي که از بازي گذشت حاج‌آقا عاملي به من گفتند؛ اين خانم‌ها آمدند چه مشکلي به‌وجود آمد؟ گفتم حاج آقا ما هم همه حرفمان همين است.