در پیمان مشترک کردها با دولت سوریه تاکید شد توافق بر مقابله با تجاوز

همدلی| در پی توافق بین نیروهای دموکراتیک سوریه و دولت این کشور، نیروهای نظامی سوریه حرکت به سمت شمال این کشور را آغاز کردند و به تدریج در حال در اختیار گرفتن شهرک‌ها و مناطق تحت کنترل کردها هستند تا به این ترتیب به رویارویی با عملیات خصمانه ترکیه بپردازند. درهمین راستا، نظامیان ارتش سوریه وارد منبج، عین‌العرب و شهرک مرزی تل‌تمر شده‌اند، نیروهای آمریکایی نیز پادگان‌های خود را تخلیه کرده‌اند. این حرکت نظامی پس از آن صورت گرفت که چند روز پیش یکردها با دولت سوریه به توافق دست یافتند. در این توافق کردها از ارتش سوریه خواسته بودند تا تمامی مناطق اشغال شده به وسیله ترکیه از زمان آغاز عملیات را آزاد سازند وبر اساس آن در نهایت ارتش سوریه، کنترل مناطق مرزی از جمله شهر عفرین را در برنامه پیش روی خود قرار خواهد داد.
به گزارش العالم، از نیمه شب دوشنبه ارتش سوریه در مرز با ترکیه مستقر خواهند شد و نیروهای کُرد به پشت خطوط استقرار ارتش سوریه عقب‌نشینی خواهند کرد.
همچنین به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، ارتش سوریه روز گذشته وارد شهر الطبقه، حومه و فرودگاه نظامی آن در حومه شمالی رقه شد. برخی منابع به خبرگزاری آلمان گفته بودند، نیروهای دولت سوریه پیشروی به سمت استان رقه در شمال شرق سوریه را با هدف تسلط بر این استان آغاز کرده‌اند.
یک منبع کرد به المیادین گفت: تمام ایست‌های بازرسی کرد به روی ارتش سوریه باز شده است. به این ترتیب ارتش سوریه به اطراف فرودگاه نظامی الطبقه در حومه جنوبی رقه رسید. نیروهای ارتش سوریه همچنین وارد شهرک عین عیسی شدند.


بر همین اساس کردهای ساکن مناطق مرزی سوریه و ترکیه، مناطق تحت کنترل خود را به ارتش سوریه تحویل دادند. این اقدام کردها با هدف جلوگیری از پیشروی ارتش ترکیه و رفع بهانه ترکیه برای اشغال این مناطق به دلیل اقدامات تروریستی بوده است. کردهای سوریه پس از وقوع جنگ داخلی، بخش قابل توجهی از سوریه را تحت کنترل خود درآورده بودند و با پشتیبانی آمریکا، حاضر به پذیرش اعمال حاکمیت دولت مرکزی سوریه نبودند، اما رویدادهای اخیر باعث شد آنها ترجیح دادند تحت حاکمیت مرکزی دولت سوریه قرار گیرند تا آنکه برای همیشه تحت حاکمیت ترکیه باشند و اینگونه متحمل چنین حملات نظامی شوند.
ارتش سوریه، همچنین یک شنبه شب نیز وارد مناطقی از شهر منبج در حومه شرقی حلب شده و پرچم سوریه بر فراز این شهر به اهتزاز درآمد. استقرار ارتش سوریه که در دو روستای الجاموس و وریده آغاز شده بود، به اطراف شهر نیز ادامه پیدا کرده است. در همین زمینه روزنامه سوری الوطن نیز به نقل از یک منبع میدانی نوشت، ارتش بعد از محاصره منطقه الساجور و بستن خط ارتباطی افراد مسلح کرد و تروریست‌های وابسته به ارتش ترکیه وارد منبج شد. رسانه‌های سوری از جمله خبرگزاری رسمی این کشور گزارش دادند، یک روز پس از توافق بین دولت سوریه و نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد)، یگان‌های ارتش سوریه وارد دو شهر عین‌العرب (کوبانی) و منبج در حومه حلب شدند. همچنین خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد، نیروهای ارتش سوریه وارد شهرک تل‌تمر در حومه حسکه شدند. خبرنگار خبرگزاری اسپوتنیک در استان حسکه از ورود پیشقراولان ارتش سوریه به شهرک تمر جنوب که در کنترل نیروهای قسد در شرق شهر راس‌العین و در مرزهای ترکیه قرار دارد، خبر داد.
این خبرگزاری افزود: کاروان نظامی بزرگی از افسران و عناصر تیپ پنجم گارد مرزی ارتش سوریه در ساعات اولیه صبح دوشنبه از مرکز یگان، در مرکز شهر حسکه به سمت مناطق شمالی در استان حسکه انتقال یافته و به شهرک مرزی تل تمر، رسیدند.
بنا به اظهار این منبع خبری اهالی این شهرک، نیروهای ارتش سوریه را با شعارهای ملی مورد استقبال قرار دادند.مناطق مذکور توسط نیروهای قسد و توسط شاخه سیاسی آن یعنی اداره خودمختار کردها، اداره می‌شوند.تل تمر، در یک مسیر میان راهی استراتژیک واقع شده و در ۳۵کیلومتری جنوب شرقی راس‌العین قرار دارد. این منطقه در واقع شرق و غرب را به هم متصل کرده و از همین روی یکی از اهداف اصلی عملیات ترکیه محسوب می‌شود.به محض این توافق و تحویل مناطق کردنشین به ارتش سوریه، نظامیان ترکیه و شورشیان ارتش آزاد سوریه، تجهیزات نظامی خود را به اطراف شهر منبج، منتقل کردند. خبرنگار الجزیره به نقل از یک منبع مخالف سوری گزارش داد، نیروهای ارتش آزاد سوریه، به محض رسیدن کاروان‌های نظامی ارتش ترکیه به سمت منبج، پیشروی خواهند کرد.
منبج در غرب رود فرات واقع است و ترکیه و مخالفان سوری هیچ عملیات نظامی را در قالب عملیات جدید چشمه صلح در این منطقه انجام نداده‌اند و در حقیقت در حال حاضرعملیات‌ اصلی آنها بین دو شهرک راس العین و تل ابیض در شرق رود فرات و در شمال سوریه متمرکز است.
عصمت شیخ حسن، مسوول دفاع در نیروهای دموکراتیک سوریه دو روز پیش اعلام کرده بود که نیروهایش، شهر عین العرب را به دولت سوریه تحویل خواهند داد.
عید خلاوی، عضو پارلمان سوریه از منطقه منبج نیز به خبرگزاری آلمان گفت، اهالی منبج پرچم سوریه را در میدان اصلی این شهر برافراشتند و ورود ارتش سوریه و استقرار آن در برخی روستاها مانند الفارات، عرب حسن، زنقل، السعیدیه و اطراف شهرک العریمه و منطقه عون الدادات و نوار رود الساجور در شمال منبج را جشن گرفتند.
وی حضور هرگونه نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) را در مراحل آینده از حیث استقرار نظامی یا اداره مدنی شهر، تکذیب کرد.
به گزارش العالم، اداره منطقه خودگردان کردهای سوریه طی بیانیه ای اعلام کرده است, ما از همان ابتدا نیز طرحی برای جدایی از سوریه جدایی نداشته‌ایم بلکه همواره در پی حل سیاسی اختلافات خود با حکومت مرکزی بوده‌ایم. آنان همچنین در این بیانیه اضافه کرده‌اند که توافق ما با دولت سوریه برای مقابله با تجاوز ترکیه، از آنجا ناشی می‌شود که وظیفه حمایت از مرزها و حق حاکمیت کشور را از آن دولت سوریه می‌دانیم.
به تمامی شهروندان از تمامی گروه‌ها در شمال و شرق سوریه بخصوص مناطق مرزی اعلام می‌شود که این استقرار از طریق هماهنگی و توافق با اداره خودگردان شمال و شرق سوریه و نیروهای دموکراتیک سوریه حاصل شده است.
بر اساس این توافق ارتش سوریه در طول مرزهای سوریه و ترکیه مستقر خواهد شد تا در کنار نیروهای دموکراتیک سوریه جلوی این تجاوز را گرفته و مناطقی را که ارتش ترکیه و مزدورانش وارد آن شده را آزاد کند. این توافق فرصت را برای آزادسازی دیگر مناطق و شهرهای اشغال شده سوریه از سوی ارتش ترکیه همانند عفرین و دیگر شهرها و مناطق سوری دیگر را فراهم می‌کند.
با این همه گزارشاتی هم از سنگ‌اندازی احتمالی واشنگتن در روند اجرای توافق دمشق با کردها منتشر شده است. بر همین اساس و به نقل از روسیا الیوم، مرکز موسوم به دیده‌بان حقوق بشر سوریه، وابسته به معارضان سوری، اعلام کرده است که هواپیماهای جنگی ائتلاف بین‌المللی، یک کاروان ارتش سوریه را در منطقه الرصافه در جنوب‌غرب شهر الرقه، بمباران کرده‌اند.هر چند این مرکز جزئیاتی درباره تلفات جانی احتمالی نداده است.
طبق اعلام مرکز مذکور، کاروان ارتش سوریه در حین حرکت به‌ سمت شهر الطبقه، در منطقه الرصافه هدف جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی قرار گرفته است.
این در حالی‌ است که خبرگزاری اسپوتنیک روسیه اعلام کرد که ارتش سوریه بامداد دوشنبه وارد شهر الطبقه و اطراف فرودگاه نظامی الطبقه در استان الرقه شده است.
در همین حال منابع نزدیک به دولت سوریه نیز حمله به مواضع ارتش سوریه را تکذیب کرده و اظهار کرده‌اند، یگان‌های ارتش سوریه از منطقه اثریا به سمت الرصافه و الطبقه در حومه غربی رقه حرکت کرده و به شهر الرقه و عین عیسی در حومه شمالی آن رسیده‌اند.