نشست خبری متفاوت روحانی

رئیس جمهور که به گفته خودش پس از «18 ماه توفانی» به میان خبرنگاران آمد،   در پاسخ هایش علاوه براین که صراحت بیشتری داشت  نقدهایی به شورای نگهبان و صداوسیما مطرح ودرباره مسائل منطقه ای، حمله به نفتکش ایرانی و ارز 4200 تومانی نکات جدیدی بیان  کرد
 
  هادی محمدی   – 20 ماه پس از آخرین نشست خبری رئیس جمهور و در حالی که به تعبیر او کشور «18ماه توفانی» را پشت سر گذاشته است ، روز گذشته سالن قدیمی نهاد ریاست جمهوری میزبان ده ها خبرنگار داخلی و خارجی بود. یک نشست خبری صد دقیقه ای  که خبرهای گوناگونی داشت و پاسخ های صریح روحانی به برخی سوالات، این نشست را نسبت به  نشست خبری قبلی  وی متفاوت  کرد. او در این نشست ریشه تحریم ها و تحولات 18ماه توفانی را در اغتشاشات دی ماه 96 دانست و تاکید کرد که «یک عده افراد کم‌ خِرد» حادثه بزرگ را در کشور به وجود آوردند و بعد ضدانقلاب موج‌سواری کرد. او همچنین بار دیگر گفت که برای هر دیدار و مذاکره ای که به نفع ملت ایران باشد آماده است حتی اگر «قربانی شود». روحانی برای اولین بار در روزهای گذشته جزئیات بیشتری از عامل حمله به نفتکش ایرانی در دریای سرخ بیان کرد. وی  همچنین برای نخستین بار از یک سانتریفیوژ جدید ایرانی نام برد و حتی گفت که به زودی به این ماشین گازدهی خواهد شد. روحانی البته بازهم در نقدی به شورای نگهبان این بار از تفسیر این شورا بر اصل 113 قانون اساسی گلایه کرد . موضوعی که البته روز گذشته با واکنش سخنگوی شورای نگهبان مواجه شد. روحانی همچنین برای نخستین بار جزئیات جدیدی درباره تصمیم ارز 4200 تومانی سال گذشته بیان کرد و در عین این که گفت خودش موافق این تصمیم نبوده اما از تصمیم دولتش دفاع کرد و گفت اگر کسی در اجرای این تصمیم تخلف کرده باید به آن رسیدگی شود. تفاوت های این نشست خبری با نشست های خبری پیشین رئیس جمهور سبب شد حتی خبرنگار فایننشال تایمز که آخرین خبرنگاری بود که پرسش خود را مطرح کرد خطاب به روحانی بگوید: «نطق شما در ابتدای کنفرانس خبری به نوعی نطق ظفرمندی بود» و از او پرسید که آیا این نشانه آن است که شما می خواهید مذاکرات خارجی داشته باشید؟ مهم ترین نکاتی که رئیس جمهور در این نشست خبری بیان کرد، در ادامه آمده است:
 
* خوشحالم در مقطعی در خدمت اصحاب رسانه هستم که ما شرایط سخت و تاریخی سیاسی، اقتصادی و امنیتی را پشت سر گذاشته ایم. دولت تدبیر و امید در 55 ماه اول تا دی 96 مسیری را طی کرد که همه شاخص های سیاسی، امنیتی، منطقه ای و به ویژه اقتصادی مسیر صحیح و مثبتی را طی می‌کرد؛ اما از دی ماه 96 وارد شرایط جدیدی شدیم که کبریت آن در داخل و سپس در خارج زده شد و وارد سال 97 شدیم. در سال 97 پیش‌بینی خارجی ها و هم تحلیل گران اقتصادی داخل این بود که سال بسیار سختی را در پیش داریم و سال سخت تری را در 98 خواهیم داشت. حتی برخی بحث تورم سه رقمی را هم برای ایران مطرح کردند، اما در این 18 ماه ملت ایران، دولت و سایر ارکان نظام توانستند از این توفان عبور کند.
* البته 18 ماه سختی بر مردم ما گذشت به ویژه کسانی که دارای درآمد و حقوق ثابت بودند، با همه وجودمان در دولت مشکلات مردم را حس می کردیم، تمام تلاش دولت این است که در دو سال باقی مانده آرامش را به زندگی مردم برگرداند.
* در  مرحله سوم کاهش تعهدات برجامی که اعلام کردیم در زمینه تحقیق و توسعه، زمان بندی های برجامی را رعایت نخواهیم کرد و به زودی آی آر 9 و آی آر  7 هم شروع به کار خواهد کرد و به آی آر 9 گازدهی می شود.
* ارتباطاتی بین ایران و امارات در ماه‌های اخیر وجود دارد. برخی از مقامات اماراتی به ایران آمدند و برخی از مقامات ایران به آن جا رفتند. روابط تهران و امارات در ماه‌های اخیر بهتر از گذشته است و روند به سمت و سوی بهبود روابط است.
* یکی از اهداف سفر نخست وزیر پاکستان این بود که در زمینه مسائل و مشکلات منطقه با هم گفت‌وگو کنیم به دلیل این که نخست وزیر پاکستان روز سه شنبه عازم عربستان است می‌خواست نکات مد نظر ما را بشنود. برای حل مسائل منطقه‌ای، موضوع یمن موضوع مهمی است که اگر در آن جا به پایان جنگ منتهی شویم یکی از گره های منطقه از جمله در روابط ایران و عربستان باز خواهد شد.
* ما هیچ وقت نخواستیم با همسایگان روابط بدی داشته باشیم و طرح بسیار مهمی را هم در سازمان ملل ارائه کردیم به نام ائتلاف امید و این طرح امروز برای هشت کشور منطقه ارسال شده است.
*  در پاسخ به خبرنگاری که گفت آیا به قول های انتخاباتی تان هنوز پایبند هستید: در سالی که برجام اجرا شد، بالاترین رشد اقتصادی در جهان را در سال بعد داشتیم. آن چه به مردم وعده دادم  این بود که کوشش خواهم کرد که از طرف ایران برجام صدمه نبیند که ندید. وعده دادیم شرایط اقتصادی را از طرف مردم پیش می‌بریم، اما با شرایط جدیدی مواجه شدیم . پیش‌بینی 96 را نمی‌کردم که یک عده افراد کم‌ خِرد یک حادثه بزرگ را در کشور به وجود بیاورند و بعد ضدانقلاب موج‌سواری کند و بعد از آن اشتباه، چراغ سبز به ترامپ نشان داده شود تا از برجام خارج شود و تحریم‌ها را داشته باشیم. شدیدترین تحریم‌ها در سال 97 و 98 علیه ایران اعمال شد که فکر نمی‌کنم در ایران در هیچ زمانی نه در زمان جنگ و نه در تحریم سال‌های گذشته، سابقه داشته باشد.به شما اعلام کنم که دولت قادر است از سخت ترین بحران های اقتصادی ظرف مدت کوتاه خارج شود که نشان از کارآمدی دولت است .
* اعتقادمان این است که مبارزه با فساد به صورت موردی، هیجانی، تبلیغاتی، ما را به هدف نمی‌رساند. باید با فساد به صورتی جامع، ریشه‌ای و اصولی مبارزه کنیم و باید ریشه فساد را از بین ببریم. یک فاسد را ممکن است بگیرید، محاکمه و اعدام کنید اما آن چه که مهم است باید اصل فساد از بین برود و راه‌حلش همین سه لایحه‌ای است که تقدیم مجلس کردیم و این می‌تواند کمک بسیار بزرگی برای مبارزه با فساد باشد.
*در سفر به نیویورک آماده بودیم اجلاس سران 1+5 در سطح سران برگزار شود به شرطی که جلسه 1+5  باشد نه جلسه انتخاباتی برای ترامپ. به سران اروپایی هم گفتم که هرگاه مطمئن شوم منافع ملت ایران در جلسه ای تامین می‌شود، در آن جلسه شرکت خواهم کرد ولو این که خود قربانی شوم و در آینده هم این کار را خواهم کرد و هرگاه احساس کنم ملاقات یا جلسه‌ای منافع ملت را تامین می‌کند، من افتخار خواهم کرد که این فداکاری را بکنم.
* اگر بتوانیم در انتخابات اسفند حضور پر رنگ مردم و رقابت آزادتر را داشته باشیم به نظر من آن انتخابات یک شکست برای دشمنان و آمریکاست و ملت ما را قوی تر نشان خواهد داد.{درباره سخنان اخیر درخصوص شورای نگهبان}من بحثم این نبود که فلان نهاد خوب عمل می‌کند یا نمی‌کند، همه نهادهای در چارچوب قانون محترم هستند. شورای نگهبان طبق قانون ناظر است، قضاوت کننده نیست، دخالت کننده هم نیست و امیدواریم به این وظایف خود به خوبی عمل کند و دولت هم مجری انتخابات است.
*حوادث در شمال سوریه برای مردم کرد سوریه، دولت سوریه و ما خوشایند نیست. باید تلاش کنیم روند آستانه حفظ شود چرا که این روند بهترین چارچوب برای حفظ صلح در سوریه بوده است. ترکیه نگرانی هایی را نسبت به شمال سوریه دارد، اصل نگرانی را ما می‌پذیریم و در اصل آن با ترکیه مشکلی نداریم اما شیوه آن ها را نمی‌پذیریم و حتی در آنکارا هم به صراحت اعلام کردم که راه حل امنیت ترکیه و رفع نگرانی‌ها نسبت به شمال سوریه، حضور ارتش سوریه در شمال این کشور است.
* [درباره حقوق شهروندی و پرونده بازداشت فعالان محیط زیست و پرونده متهمان ترور دانشمندان هسته ای]: وزارت اطلاعات پذیرفته که عده‌ای را در دولت قبلی به دلایل و شواهدی دستگیر کرده اند اما در عمل به این نتایج رسیدیم که شواهد کافی نیست و وزیر اطلاعات یکی از معاونین را مامور بررسی کرد، در بررسی نهایی نتیجه این شد که عده ای مقصر نیستند و بی گناه هستند و باید به آن ها خسارت پرداخت کنند که رقم بزرگی بود که دستور دادم پرداخت شود هرچند که این اشتباه در دولت قبل به وجود آمده بود. این دولت شهامت این را دارد که اگر اشتباهی به وجود آمده است ولو برای دولت قبل باشد آن را قبول کند. وزارت اطلاعات ما کار بسیار بزرگی انجام داده و به نظر من از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران و دولت است.
* نسبت به پرونده محیط زیستی ها هم وزارت اطلاعات گزارش بسیار دقیقی را تهیه کرده و گزارش خوبی است و امیدوارم قوه قضاییه به این گزارش توجه کند.
* روز جمعه صبح در دریای سرخ شاهد آن بودیم که یک نفتکش ما دچار مشکل شد، برای ما مشخص شد که این حمله از بیرون بوده و ناوچه‌ای یا قایقی به سوی آن راکت یعنی چند راکت به سوی آن پرتاب کرده که لااقل دو راکت به آن اصابت کرده است. این نفتکش مجهز به دوربین است. دوربین تصاویر را ضبط کرده و از طریق تصاویر کاملا مشخص است از چه جهتی این موشک دارد اصابت می‌کند. قطعات این موشک از داخل کشتی جمع آوری شده و فیلم آن قطعات ارسال شده و آن را دیده‌ایم. در حال بررسی هستیم که چه دولتی و رژیمی در این زمینه دخالت داشته، چراکه حتما دولتی در این کار دخالت داشته و کار تروریستی و گروهکی نیست. زمانی که به این اطلاعات دقیق رسیدیم به مردم اعلام خواهیم کرد. هرکشوری که مسبب آن باشد حتما به او پاسخ مناسب خواهیم داد.
* [در پاسخ به سوال کیهان درباره ارز 4200 تومانی و این که چه کسی مسئول برباد دادن 18 میلیارد دلار است ]: این حرف بسیار غلطی است که می گویند ۱۸ میلیارد دلار در سال 97 بر باد داده شده ،این حرف نادرست است. شما می‌دانید در سال ۹۷ یک بحران در کشور ایجاد شد و قیمت ارز ساعتی تغییر می کرد. در دولت درباره این که ما چه کنیم تقریباً همه اتفاق نظر داشتند که باید برای کالاها ارز را با نرخ واحد ایجاد کنیم. البته بنده در آن جلسه با این اقدام موافق نبودم. گفتم اگر تمام افراد اقتصادی‌ دولت اتفاق نظر دارند بنده می‌پذیرم و چون همه اتفاق نظر داشتند از آقای جهانگیری خواستم این را اعلام کند.  یک نظر ، کیهان هم از تعیین نرخ واحد تعریف کرد و گفت ای کاش زودتر می‌شد و چرا این کار دیر انجام شده است، مقام معظم رهبری هم به من فرمودند که این کار بسیار خوبی بود و شما ای کاش زودتر انجام می‌دادید. اعلام ارز ۴۲۰۰ تومانی به رغم این که بنده مخالف بودم کار بسیار خوبی بود اما عده‌ای سوء استفاده کردند که حتما باید بررسی شود و کسی اگر تخلف کرده باید با آن برخورد شود.
*{درباره اختیارات رئیس جمهور  بر طبق اصل 113 }رئیس جمهور طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی باید مداوم حواسش به قانون اساسی باشد. این موضع کجا فراموش شده است؟ برخی اصول را من در سخنرانی‌ها می گویم عده ای عصبانی می شوند. همه پرسی در همین قانون اساسی است؛ اگر بد است حذف کنید. اصل ۱۱۳ را شورای نگهبان تفسیر کرده که عملا انگار این اصل را نداریم. به مجلس تذکر می دهم می گویند طبق تفسیر شورای نگهبان چنین است،  به قوه قضاییه می گویم همین را می‌گویند. اصل ۱۱۳ اصل مهمی است مردم به رئیس‌جمهور رای نمی‌دهند که فقط مسئول اجرای قانون باشد. مسئول نظارت هم هست. اگر می خواهیم تفسیری کنیم بگذاریم برای رئیس جمهور بعدی و از قبل به مردم این موضوع را بگوییم. تفسیری که می گوید هرجا مسئول مستقیمی ندارد رئیس جمهور باید باشد، پس این اصل را برای چه تصویب کردند. به نظرم اگر این اصل اجرا شود مشکلات برطرف می‌شود.
* ما دنبال این نیستیم که بخواهیم یارانه را از قیمت بنزین یا سوخت و به طور کلی حامل‌های انرژی برداریم و قیمت را واقعی کنیم، این کار نه امکان‌پذیر است و نه برای مردم ما در این شرایط اقتصادی ، قابل تحمل است اما در عین حال داریم فکر می‌کنیم که یک تغییراتی در این زمینه انجام شود. منتها  برخی از برادران اقتصادی ما معتقدند یک طوری باید برای بودجه هم از این جا کمک گرفته شود، به نظر من اگر ما، هر مقدار در هر زمانی قیمت‌سوخت را اضافه کنیم، کل آن پول را به مردم برمی‌گردانیم یعنی چیزی وارد بودجه نمی‌شود. تصمیم ما تا امروز این چنین است منتها در سال‌های آینده ممکن است راه‌های دیگری در پیش بگیریم.


 
 خبر مرتبط
حاشیه نگاری خراسان از نشست خبری روحانی
 {در انتقاد از این که چرا بعد از مدت طولانی حدود دو سال نشست خبری برگزار کرده اید }هر زمان که فرصت مناسب پیش می آمد مصاحبه را انجام می دادیم ولی به زمان بسیار مناسب خوبی منتهی شد این مصاحبه در زمانی انجام می شود که یک توفان بزرگ از کشور ما در حال عبور است . ما در زمان توفان، کمتر آمدیم و صحبت کردیم و بیشتر کار کردیم.
روزنامه های قدس، سازندگی، کیهان، اعتماد، آسیا، ایران، عصراقتصاد، کار و کارگر، شبکه خبر و خبرگزاری های صداو سیما ، فارس و برنا از رسانه های داخلی و الجزیره عربی، واشنگتن پست، فایننشال تایمز، روسیا الیوم ،سی بی اس آمریکا، خبرگزاری روسیه و لس آنجلس آمریکا از جمله رسانه های خارجی بودند که در نشست سیزدهم فرصت طرح سوال پیدا کردند.
 روحانی با اشاره به سخنان هر هفته خود در جلسات چهارشنبه دولت ، طعنه ای هم به صداوسیما زد و گفت:  صداوسیما بعضی هفته ها ما را یاری می کند و برخی هفته ها هم از حرف های ما خوشش نمی آید و یاری نمی کند به صورت صداوسیماست دیگر و باید در این دوسال با هم کنار بیاییم.
 رئیس جمهور در پاسخ به خبرنگاری که سوال خود را به صورت مشروح مطرح کرد با خنده گفت ما فکر می کردیم پاسخ ما می تواند طولانی باشد نمی دانستیم سوال هم می تواند طولانی باشد .
خبرنگار لس آنجلس تایمز وقتی می خواست از روحانی درباره تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی بپرسد گفت که از طرف خانواده های آن ها این سوال را می کند چون آن ها می دانند ترامپ اخلاق ندارد و نمی توان از او پرسید .