بازتولید داعش در شرق فرات

بسم‌الله الرحمن الرحیم
سوزان رایس، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل از نقش آمریکای ترامپ در فرار 10 هزار اسیر داعشی از کنترل کردهای سوریه پرده برداشت و گفت ترامپ برای اقدام ترکیه در جهت فراری دادن 10 هزار زندانی داعشی چراغ سبز نشان داده است.
اشاره رایس به نقش آمریکا در تجاوزات اخیر ارتش ترکیه به شرق فرات و پیشروی در عمق خاک سوریه است که در «عین‌العیسی» محل استقرار 12 هزار زندانی داعشی بوده و 35 کیلومتر از مرز ترکیه فاصله دارد. در همین حال، اردوغان با افتخار از تجاوزات وحشیانه ارتش ترکیه به عمق خاک سوریه و پیشروی تا 35 کیلومتری مرزها خبر می‌دهد که حداقل 500 تن از کردهای سوریه را قتل‌عام کرده است تا زمینه را برای نفوذ مزدوران محلی ارتش ترکیه فراهم کند.
ترکیه در حال سازماندهی طیف جدیدی از تروریستها در شرق فرات است که تحت عنوان جعلی «ارتش آزاد سوریه»، آنها را به عنوان یک اهرم فشار علیه ارتش و دولت سوریه به کار بگیرد. براساس گزارش‌ها، در شهرهای تل‌ابیض، کوبانی، عین‌عیسی و منبج، در برابر ماشین جنگی ترکیه مقاومتهائی صورت گرفته که باعث شده فرمان پیشروی به داخل شهر منبج لغو شود و فعلاً منبج در محاصره نظامی قرار بگیرد تا از تلفات انسانی ارتش متجاوز ترکیه در «جنگ شهری» پرهیز شود.


اگرچه عملیات «چشمه صلح» قرار بود با هدف تامین امنیت مرزهای مشترک ترکیه و سوریه انجام شود ولی با شروع و گسترش حملات سنگین توپخانه‌ای کردهای سوریه به صفحات مرزی ترکیه، عملاً دامنه جنگ به داخل مرزهای ترکیه کشیده شده است که ناامنی و آوارگی مرزنشینان ترکیه را به همراه داشته است.
بدین ترتیب کاملاً محرز شده است که هدف اصلی ترکیه، تامین امنیت مرزهای مشترک با سوریه نبوده و این شعار تبلیغاتی در واقع پوششی برای اهداف واقعی ترکیه و آمریکا محسوب می‌شود. اگر اجزاء و اهداف طرح اصلی در میانه راه تغییر نکند، اردوغان ماموریت دارد یک منطقه حائل به وسعت 5 هزار کیلومترمربع را در شرق فرات اشغال کند و با انتقال اجباری 5/2 میلیون آواره سوری، پوشش مناسبی برای استقرار عناصر داعش در این منطقه و عضوگیری از میان آوارگان فراهم سازد.
از سوی دیگر، ترامپ در روزهای اخیر از توافق با اردوغان برای تحویل 3100 تروریست داعشی به ترکیه خبر داده است. پیوستن این گروه به 12 هزار زندانی داعشی فراری از اردوگاه عین‌العیسی، فرصت جدیدی برای اردوغان است که مجدداً شانس خود را با سازماندهی و تجهیز تروریستهای داعش امتحان کند. این نکته از آن جهت اهمیت دارد که اردوغان از تجربه ناکام گذشته برای اعزام سازمان یافته 170 هزار تروریست به سوریه و عراق و شکست خفت‌بار آنها درسهای لازم را نیاموخته و برای «بازتولید داعش» وسوسه می‌شود.
تصمیمات آشکار و نهان ترامپ و اردوغان و عملکرد وقیحانه آنها در روزهای اخیر نشان می‌دهد که حتی هشدارهای صریح ترامپ به کشورهای اروپائی برای قبول مسئولیت و تحویل گرفتن «داعشی‌های اروپائی» تا چه اندازه فریبکارانه بوده و مکمل اخطارها و تهدیدهای اردوغان برای سرازیر کردن 5/3 میلیون آواره سوری به سمت اروپا بوده که عملاً پوششی برای بازتولید داعش در شرق فرات است.
جنگ تجاوزکارانه ترکیه در عمق خاک سوریه در شرق فرات از این دیدگاه است که معنی و مفهوم واقعی خود را پیدا می‌کند و یکبار دیگر فعال شدن اجماع محور شرارت غربی – عبری – عربی در حمایت از تروریسم در منطقه را آشکار می‌سازد. حتی عربده‌های اتحادیه عرب در دفاع فریبکارانه از سوریه هم جزئی از این طرح شیطانی برای انحراف افکار عمومی جهان است که با هدف سرپوش گذاشتن بر نقش محرز جناح عربی این «اجماع ابتر»، رسانه‌ای شده است.