رئیس‌جمهور در نشست با خبرنگاران رسانه‌های ‏ داخلی و خارجی: پایان یافتن جنگ یمن گره روابط ایران و عربستان را باز می‌کند

بخش خبری: دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور عصر دیروز در نشستی با خبرنگاران رسانه‌های ‏ داخلی و خارجی ضمن تشریح و تبیین مهم‌ترین مسائل کشور، منطقه‌ای و جهانی تاکید کرد: برای حل مشکلات و مسائل منطقه‌ای، موضوع یمن موضوعی مهم است که اگر در آنجا به پایان جنگ منتهی شویم یکی از گره‌های منطقه ازجمله روابط ایران و عربستان باز خواهد شد.
رئیس جمهور با بیان اینکه همیشه دنبال یک روابط خوب با همسایگان بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: طرح بسیار مهمی را به نام «ائتلاف امید یا طرح امید و طرح صلح هرمز» در سازمان ملل ارائه کردیم.
دکتر روحانی با اعلام این خبر که "طرح صلح هرمز" امروز برای 8 کشور منطقه ارسال شده است،گفت: با سازمان ملل در این زمینه درحال گفتگو هستیم و امیدواریم این طرح بتواند برخی از مشکلات و مسائل منطقه را با چارچوبی که ایران مطرح می‌کند، حل کند.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مسائل منطقه باید توسط خود کشورهای منطقه حل شود، اظهار داشت: برخی‌ها معتقدند دیگران باید اینجا بیایند و مشکلات ما را حل بکنند که امیدواریم سخن ما دارای گوش شنوای کامل در منطقه باشد و ما به نتیجه برسیم.


رئیس جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگاری، درباره اهداف و جزئیات سفر عمران خان نخست‌وزیر پاکستان به ایران گفت: یکی از اهداف سفر نخست‌وزیر پاکستان گفت‌و‌گوی دو جانبه درباره مسائل منطقه بود و به دلیل اینکه روز سه شنبه عازم عربستان است؛ می‌خواست نکات مورد نظر ایران را بشنود. خوشبختانه وی دیروز خدمت مقام معظم رهبری هم رسیدند و نکاتی را که مربوط به کل نظام بود مطرح کردند و سوال نخست‌وزیر پاکستان را پاسخ دادند.
وی با اشاره به اینکه حل مسائل منطقه‌ای برای ایران و نخست‌وزیر پاکستان مهم است؛ گفت: برای حل مسائل منطقه‌ای از جمله روابط ایران و عربستان، موضوع یمن موضوع مهمی است که اگر در این زمینه آتش‌بس ایجاد و در نهایت به پایان جنگ منتهی شود؛ یکی از گره‌های منطقه و از جمله در روابط ایران و عربستان باز می‌شود.
دکتر روحانی با بیان اینکه غیر از پاکستان، کشورهای دیگری از جمله عراق هم در این زمینه تلاش می‌کردند و می‌کنند، تصریح کرد: برای اینکه از طریق گفتگو مسائل و مشکلات منطقه را با کشورهای منطقه از جمله عربستان حل و فصل کنیم، مشکلی نداریم.
دکتر روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار الجزیره درمورد روابط ایران و امارات، گفت: بله ارتباطاتی بین ایران و امارات در ماه‌های اخیر وجود دارد. برخی از مقامات اماراتی به ایران آمدند و برخی از مقامات ایران به آنجا رفتند. روابط تهران و امارات در ماه‌های اخیر بهتر از گذشته است و روند به سمت و سوی بهبود روابط است.
رئیس جمهور در باره سوریه و هجوم ترکیه به بخش‌هایی از این کشور گفت: راه‌حل تامین امنیت ترکیه و رفع نگرانی‌هایش نسبت به شمال سوریه، حضور ارتش سوریه در این منطقه است.
رئیس جمهور با تاکید براینکه در سفر به سازمان ملل، دو پیام رسا به جهان دادیم، ادامه داد: یک پیام رسا این بود که ایران دنبال صلح در منطقه است و به دنبال ناامنی، آشوب و جنگ نیست و این پیام پذیرفته شد. پیام دیگر این بود که به دنیا اعلام کردیم ما از مذاکره نمی‌ترسیم و این را همه شنیدند که ما آماده‌ایم.
دکتر روحانی با بیان اینکه حتی آماده‌ بودیم در نیویورک اجلاس 1+5 در سطح سران تشکیل شود به شرط اینکه اطمینان پیدا کنیم که اجلاس 1+5 است، نه جلسه انتخاباتی برای آقای ترامپ، تصریح کرد: اگر مطمئن می‌شدیم این جلسه را می‌گذاشتیم. به سران کشورهای اروپایی به صراحت گفتم باید اطمینان پیدا کنم که منافع ملت ایران در یک جمع، اجلاس و جلسه‌ای تامین می‌شود و بار فشار از روی دوش مردم برداشته می‌شود، اما من باید شخصاً قربانی شوم با افتخار این قربانی را می‌پذیرم و قبول می‌کنم.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: هر زمانی که بدانم ملاقاتی و جلسه‌ای مشکل ملت ایران را حل می‌کند و منافع ملت ایران را تامین می‌کند، در آینده هم این کار را خواهم کرد و آماده‌ هستم برای فداکاری و ایستادگی و افتخار می‌کنم که برای منافع ملی‌ و ملتم، قربانی شوم که البته در این راه قربانی شدن برای هر کسی افتخار است و ‌برای من هم افتخار خواهد بود.
رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی در رابطه با حقوق‌های نجومی و موضوع شفافیت اظهارداشت: در موضوع، حقوق‌های نجومی، البته حقوق‌های غیرعادلانه درست بود و حقوق‌های نجومی یک شعار نادرستی بود چرا که کل پولی که در این رابطه می‌گفتند حدود 300 میلیارد تومان بیشتر نبود که همه آن از افراد گرفته شد. دکتر روحانی گفت: آغازگر بحث حقوق غیرعادلانه دولت بود تا همه مردم آنرا بدانند، در دولت این بحث را مطرح و آیین نامه آنرا در دولت تصویب کردیم بعد از اینکه در دولت اقدام کردیم، بعضی‌ها تبلیغات راه انداخته و مسائلی مطرح شد.
دکتر روحانی گفت: در خصوص سامانه‌ها هم قرار ما این بوده که این سامانه‌ها اعلام شود و به‌زودی این کار انجام می‌گیرد. البته هر سه قوه باید با هم این کار را انجام دهند، امیدواریم دو قوه دیگر هم برای اجرای آن آماده بشوند.
رئیس‌جمهور با اشاره به ضرورت شفاف‌سازی آراء و نظرات افزود: دولت سه لایحه در دستور کار دارد. لایحه شفافیت که تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده لایحه بسیار مهمی است. این دیگر بحث حقوق نیست. همه چیز باید طبق این لایحه شفاف شود، هر کس برای مردم در هر کجا تصمیم می‌گیرد نه تنها در مجلس، نه تنها در دولت، در هر شورایی، در هر جمعی، اگر برای ملت تصمیم‌گیری می‌شود باید معلوم باشد ما چه تصمیمی می‌گیریم و چه کسی به چه چیزی رای داده است چه نظری داده‌اند و این در سامانه‌ها در اختیار مردم باید قرار بگیرد. لایحه مبارزه با فساد و سالم سازی نظام اداری که الان در دستور کار دولت است برخی از مواد آن تصویب شده و ان‌شاءلله به‌زودی تمام می‌شود و تقدیم مجلس می‌کنیم این لایحه را که امیدواریم دو تا لایحه شفافیت و مبارزه با فساد اقتصادی که تقدیم مجلس شده سریعتر رسیدگی شود و البته این لایحه دوم را هنوز ما تقدیم نکردهیم. کارهایش در دولت درحال انجام است و هنوز برای امضا دست من نرسیده است. لایحه سوم که ما در دستور کار خواهیم داشت تعارض منافع است.
وی گفت: مبارزه با فساد یک کار بسیار لازم و ضروری است اما اعتقاد ما این است که مبارزه با فساد به صورت موردی، هیجانی و تبلیغاتی، ما را به هدف نمی‌رساند. ما باید با فساد به صورت جامع، اصولی و ریشه‌ای مبارزه کنیم و باید ریشه فساد را از بین ببریم. یک فاسد را شما ممکن است اعدام کنید بگیرید و محاکمه کنید. آنچه مهم است باید اصل فساد از بین برود و راه حل آن همین سه لایحه‌ای است که تقدیم مجلس کردیم. این می‌تواند کمک بسیار بزرگی برای مبارزه با فساد باشد. در رابطه با سامانه‌ها هم، ما قرارمان در دولت این بوده که اعلام شود و به‌زودی این کار انجام می‌گیرد. البته هر سه قوه باید با هم این کار را انجام دهند و امیدواریم دو قوای دیگر هم برای اجرای آن آماده شوند.
رئیس جمهوری در این نشست از مردم همیشه در صحنه ایران عزیز اسلامی به مناسبت حضور بسیار باشکوه‌‌تر و پررنگ‌تر از سالهای گذشته در مراسم عظیم اربعین ابی‌عبدالله‌الحسین(ع)، از دستگاهها و ارگان‌ها برای خدمت رسانی و همچنین از دولت و ملت عراق بخاطر میهمان‌نوازی و پذیرایی از زائران، تشکر و قدردانی کرد.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: امروز به طور قاطعانه می‌توانیم اعلام کنیم که توطئه‌های آمریکا، استکبار جهانی، صهیونیسم و ارتجاع منطقه، برای زدن آسیب جدی به نظام پایان یافته است و همه آنها اعتراف می‌کنند که با هوشمندی، صبر، مقاومت و ایستادگی از این شرایط بحرانی یا شبه بحرانی، عبور کرده‌ایم.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه از اردیبهشت سال 98 شاخص‌های اقتصادی کشور مسیر و حرکت درستی را طی می‌کند، اظهارداشت: تورم نقطه به نقطه از 52 درصد، به 34 درصد رسیده است و طی این چند ماه تورم نقطه به نقطه ما به سرعت کاهش پیدا کرده و پیش‌بینی‌های ما این است تا پایان سال روند کاهشی خود را ادامه خواهد داد.
رئیس جمهور افزود: البته در تورم 12 ماهه حرکت یک مقداری کندتر آغاز شده ولی در عین حال تورم 12 ماهه هم با تاخیری از تورم نقطه به نقطه تبعیت خواهد کرد.
دکتر روحانی به رشد اقتصادی کشور اشاره کرد و اظهارداشت: رشد اقتصادی کشور که در سال گذشته منفی بود، پیش‌بینی‌های ما این است که در 6 ماهه اول امسال که هنوز آمار نهایی آن اعلام نشده، رشد مثبت خواهد داشت.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه اشتغال در تابستان امسال، رکورد بسیار خوبی را به نمایش گذاشت به گونه‌ای که در تابستان امسال نسبت به تابستان پارسال 843 هزار اشتغال خالص داریم، گفت: بیکاری ما از بالای 12 درصد، 12.3 به 10.5 درصد کاهش پیدا کرده یعنی 1.8 منفی شده و این به معنای موفقیت ایران در بخش اقتصادی است.
دکتر روحانی شرایط صادرات و واردات را مناسب دانست و گفت: صادرات ما مناسب‌تر از سال گذشته، رشد بیشتری دارد و هم‌ تراز ما گرچه در 6 ماهه مثبت نیست اما نسبت به پارسال تراز تجاری ما بسیار بهتر شده است. در 6 ماهه پارسال 1.5 میلیارد تراز منفی داشتیم و امسال کمتر از 300 میلیون دلار است و بنابراین شرایط صادرات و واردات ما هم در مسیر درستی قرار گرفته است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه نرخ ارز که شاخص حائز اهمیتی است، از پارسال نسبت به امسال حرکت کاهشی داشته و به سمت تعادل حرکت کرده است، گفت: طبق آمار بانک مرکزی مهرماه سال جاری نسبت به مهرماه سال قبل حدود 40 درصد به ارزش پول ملی افزوده شده است.
دکتر روحانی با تاکید براینکه همه آمارها و ارقام‌ها و شاخص‌های اقتصادی نشانگر حرکت در مسیر آرامش اقتصادی هستیم، افزود: دولت انتظارات بیشتری برای تغییر در برخی از ساختارها داشت تا بتواند بیشتر به مردم در رفع مشکلات کمک کند و برخی از توقعات ما انجام شد و برخی انجام نشد.
رئیس جمهور با بیان اینکه از لحاظ سیاسی و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران شرایط بسیار قوی‌تر و مستحکم‌تری دارد، تاکید کرد: در سازمان ملل برای ما کاملاً روشن بود که همه کشورهای بزرگ دنیا اذعان دارند که ایران 98 از ایران 97 قوی‌تر است و همه ایستادگی ملت بزرگ ایران را تحسین می‌کردند.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه 18 ماه بسیار سختی بر مردم گذشت، مردم شرایط اقتصادی خوبی نداشتند و فشارها بر مردم بویژه بخشی که دارای حقوق و درآمد ثابت هستند زیاد بود، خاطرنشان کرد: با همه وجودمان در دولت مشکلات مردم را احساس می‌کردیم اما این را نیز از ما بپذیرید که این کار عظیم دولت در طول این 18 ماه بود که توانست شاخص‌ها را علیرغم فشار بیشتر تحریم‌های اقتصادی برگرداند.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه در توافق هسته‌ای، آمریکا به دلیل فشارهای افراطیون داخلی، رژیم صهیونیستی و عربستان از برجام خارج شد، تاکید کرد: رژیم اشغالگر و عربستان هر دو اعتراف کردند که در موضوع خروج آمریکا از برجام همه تلاش‌شان را به کار گرفتند و‌ آمریکا خطا و اشتباه بزرگی مرتکب شد.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه بنا شد 5 کشور باقیمانده یعنی 1+4،خروج آمریکا را از این توافق، به نحوی جبران کنند، گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران با روسیه و چین، خوب است و آنها در حد خودشان تلاش‌های زیادی کردند، اما متاسفانه 3 کشور اروپایی که تعبیر شما را نمی‌توانم قبول کنم که از آمریکا پیروی کردند، اما در عین حال پای تعهد خودشان نایستادند و به آنچه که لازم بود عمل کنند، عمل نکردند و قول‌هایی که دادند را نتوانستند عملی کنند.
دکتر روحانی با تاکید براینکه اقدامات جمهوری اسلامی ایران بر مبنای اتکاء بر ملت بزرگ ایران و در قدم بعد در مسیر کاهش تعهدات برجامی بوده است، ادامه داد: از اردیبهشت سال 98، کاهش تعهدات را آغاز کردیم و هر 2 ماه کاهش تعهدات را اعلام کردیم و مرحله اول کاهش تعهدات، در زمینه غنی‌سازی بود که از مرز 300 کیلو عبور می‌کنیم و عبور کردیم.
دکتر روحانی افزود: در زمینه مساله آب سنگین برنامه‌ای که اعلام کردیم و در مذاکرات با اروپا نیز به توافق نرسیدیم و درنهایت مرحله دوم کاهش تعهدات را آغاز کردیم که حد غنی سازی بود و از 3.6 عبور کردیم و الان غنی‌سازی حدود 4.5 است.
رئیس جمهوری با بیان اینکه در گام سوم اعلام کردیم که در زمینه تحقیق و توسعه زمان‌بندی‌های برجامی را مراعات نخواهیم کرد، افزود: امروز آی‌آر6 درحال فعالیت است و تزریق یواف6 انجام می‌شود و‌ای آر4 و‌ای آر2 نیز کار می‌کند و به‌زودی آی‌آر9 هم شروع به فعالیت می‌کند.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه آی‌آر 7، همزمان با آی‌آر 9 و البته آی‌آر8 کار می‌کند و گام سوم تحول بسیار بزرگی بود که ایران آغاز کرده است، تاکید کرد: اگر آنها به تعهدات‌شان در این فرصت برگردند، می‌توانیم به تعهدات کامل‌ برگردیم و اگر آنها همین مسیر را ادامه دهند گام‌های بعدی را در این زمینه برخواهیم داشت.
رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌ها و راهکارهای دولت برای جراحی بزرگ اقتصادی و تدوین بودجه سال 99 با هدف کاستن از اتکا به درآمدهای نفتی، اظهارداشت: در این زمینه مساله بودجه سال 98 هم مهم است که از این چندماهه چگونه عبور کنیم. البته همه شاخص‌ها تا امروز مثبت است اما درباره بودجه، مشکلات و گرفتاری‌هایی وجود دارد که باید ارقام و منابع بودجه را تامین کنیم.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه بودجه جاری کشور باید از درآمد نفتی جدا شود، گفت: جدا کردن این دو قلو، نیازمند جراحی دقیقی است به نحوی که هر دو زنده بمانند و جراحی به خوبی پیش برود. این کار درحال انجام است البته آغاز سختی است بالاخره کشوری که روی بودجه نفت تکیه داشته و بخواهد یک دفعه تکیه‌اش را از درآمد نفت برداشته و بر مبنای مالیات، اوراق ویا فروش سهام اقدام کند، کار سختی پیش رو دارد ولی مصمم هستیم که این اصلاح را انجام دهیم.
دکتر روحانی افزود: تصمیاتی در این زمینه گرفته شده است و تصمیمات دیگر را هم در این زمینه اتخاذ خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم تا زمان تقدیم بودجه به مجلس در آذرماه،این تلاش‌ها را به نتیجه رسانده و در بودجه 99 منعکس شود.
روحانی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار صداوسیما درباره راهکار دولت برای جبران کسری بودجه، گفت: باید متکی به نفت نباشیم. در زمینه اوراق ما فرصت خوبی داریم و دولت فروش اوراق را هم به‌زودی شروع می‌کند. فروش سهام هم موضوع مهمی است که کارش شروع شده ولی باید سرعت بیشتری یابد.
وی افزود: در مورد موضوع قیمت سوخت هم باید تصمیم‌گیری نهایی انجام شود، اما به این معنا نیست که بخواهیم به مردم فشار آوریم ما نمی‌خواهیم که قیمت سوخت را بالا ببریم. این کار نه برای مردم قابل قبول است، نه ما می‌خواهیم چنین کاری کنیم. اما هر مقدار پول هم که از قیمت سوخت حاصل شود باید به مردم برگردد.
وی افزود: یعنی اگر ما هروقت هر مقدار به قیمت سوخت اضافه شود آن را به مردم باز می‌گردانیم و به بودجه برنمی گردد. همچنین ما باید جلوی فرار مالیاتی را بگیریم، ما باید در این شرایط برای موضوع سوخت راه حل مناسب را پیدا کنیم که همکاری سه قوه را می‌طلبد هرچند که کار دولت است و در این زمینه نظرات سه قوه به رهبری اعلام شده و منتظر اعلام نظر ایشان هم هستیم.
خبرنگار روزنامه کیهان از رئیس‌جمهور پرسید "مسئولیت برباد رفتن 18 میلیارد دلار از ذخایر ارزی کشور در قالب ارز 4200 تومانی با چه کسی است؟" رئیس جمهوردر پاسخ گفت: چون این سوال شایعی است در برخی روزنامه‌ها ابتدا تاکید می‌کنم که این حرف کاملا غلطی است که 18 میلیارد دلار بر باد رفته است.
دکتر روحانی با بیان اینکه از بانک مرکزی می‌خواهم پاسخ مفصل‌تری به این حرف نادرست و غلط بدهد، گفت: 18 میلیارد که می‌گویند بر باد رفته، 18 میلیارد دلار ثبت سفارش کردند برای خرید کالا، همین امسال هم از اول سال تا امروز 19 میلیارد خرج کردیم، مثل اینکه شما می‌گویید 19 میلیارد بر باد دادیم. بر باد ندادیم؛ بلکه 19 میلیارد دادیم به افراد آنها هم گفتند که می‌خواهیم این جنس را وارد کنیم.
دکتر روحانی ادامه داد: درمورد اینکه چرا قیمت ارز آن زمان 4200 تومان بوده، می‌دانید اوایل سال 97 یک بحران در کشور ایجاد شد و قیمت ارز ساعتی تغییر می‌کرد مثلاً 3800 تومان بود می‌شد 3900 الی 6 هزار تومان و این وضعیت نگرانی‌هایی ایجاد کرد.
رئیس جمهور افزود: در دولت بحث شد که برای این موضوع چه کار کنیم و تقریباً در دولت اتفاق نظر وجود داشت درمورد اینکه ما باید ارز را برای کالاها با نرخ واحد ایجاد کنیم اما اگر کسی برای خروج سرمایه ارز می‌خواهد در اختیارش نگذاریم.
دکتر روحانی با بیان اینکه با این نظر به دلایلی مخالف بودم، اظهارداشت: جلسات برای بررسی‌های بیشتر ادامه پیدا کرد و در نهایت جلسه‌ خیلی مفصلی با حدود 40 نفر از اقتصادی‌ها و غیراقتصادی‌ها درحضور خود من برگزار و درمورد شیوه‌های مختلف برای آرامش بازار بحث شد.
رئیس جمهور تصریح کرد: یک نظر جلسه این بود که نرخ واحد برای ارز درست شود، کیهان هم از تعیین نرخ واحد تعریف کرد و گفت‌ای کاش زودتر می‌شد و چرا این کار دیر انجام شده است، مقام معظم رهبری هم به من فرمود که این کار بسیار خوبی بود و شما ‌ای کاش زودتر انجام می‌دادید.
دکتر روحانی یادآور شد: خودم در آن جلسه موافق نبودم، اما گفتم اگر تمام اعضای اقتصادی‌ دولت و این جلسه اتفاق نظر دارند من می‌پذیرم چون اتفاق نظر همه اقتصادی‌ها را بر نظر شخصی‌ام ترجیح می‌دهم و به آقای جهانگیری گفتم شما بروید اعلام کنید.
رئیس جمهور با بیان اینکه این کار در آن مقطع درست بود، گفت:اولین روزنامه‌ای که از کار ما تعریف کرد کیهان بود و گفت که چقدر خوب شد و چقدر دیر بود، مقام معظم رهبری هم به خود من گفت که کار خیلی خوبی کردید،‌ای کاش زودتر این کار را می‌کردید.
دکتر روحانی با تاکید بر اینکه اصل تصمیم در زمان و مقطع خودش اشکال نداشت، گفت: عده‌ای سوء استفاده کردند و برای خرید جنس از بانک مرکزی پول گرفتند اما جنس را نیاوردند همه آن موارد باید بررسی شود.
رئیس جمهور با بیان اینکه به بانک مرکزی گفتم به هر که پول دادید اعلام کنید، گفت: حتی در دولت محل بحث بود که با توجه به تحریم‌ها این کار را بکنیم یا نه اما من محکم گفتم به هر کس پول دادید اعلام کنید، بگویید به چه کسی پول داده اید و بررسی کنید اگر کسی پول را گرفته و آن جنسی را که سفارش داده وارد نکرده، مسئول است و باید با او برخورد کنید.
دکتر روحانی با بیان اینکه هرچند خیلی موافق نبودم اما تعیین ارز 4200 تومانی در زمان خودش کار درستی بوده است، گفت: هیچ ارزی نه 18 میلیارد، نه 1 میلیارد، نه 200 میلیون هیچی به هدر نرفته و همه اینها سفارش تجار بوده، اما عده‌ای سوءاستفاده کردند که حتماً باید بررسی شود و اگر کسی تخلف کرده با او برخورد شود.