رئیس‌جمهوری در نشست خبری با رسانه‌ها: آماده‌ام برای منافع ایران قربانی شوم

روز گذشته حسن روحانی، رئیس‌جمهوری بعد از 20 ماه در سیزدهمین نشست خبری خود با رسانه‌های داخلی و خارجی حاضر شد و به پرسش‌های خبرنگاران داخلی و بین‌المللی درباره مسائل روز ایران و مواضع دولت در زمینه مسائل بین‌المللی پاسخ داد. آخرین نشست خبری رئیس‌جمهوری پیش از این به تاریخ ۱۷ بهمن سال ۱۳۹۶ باز می‌گردد. حسن روحانی در نشست خبری با رسانه‌ها گفت: آماده هستم در هر جلسه‌ای که منافع ملت را تامین می‌کند حضور یابم و ایستادگی داشته باشم و افتخار می‌کنم برای ملتم قربانی شوم و البته در این راه قربانی شدن برای هر کسی افتخار است.
به گزارش خبرگزاری‌ها، حسن روحانی در سیزدهمین نشست مطبوعاتی خود گفت: از دی ماه ۹۶ وارد شرایط جدیدی شدیم، کبریت این شرایط ابتدا در داخل و سپس در خارج زده شد و با شرایط سخت و مشکل وارد سال ۹۷ شدیم. در سال ۹۷ پیش‌بینی‌های هم خارجی‌ها و هم برخی از تحلیلگران اقتصادی داخل این بود که سال بسیار سختی داریم و سال بسیار سخت‌تری در سال ۹۸ پیش‌رو خواهیم داشت. حتی برخی از تحلیلگران اقتصادی در برخی از رسانه‌ها بحث تورم سه رقمی را برای ایران مطرح کردند اما خوشبختانه در این ۱۸ ماه ملت بزرگ ایران دولت و سایر ارکان نظام توانستند از این طوفان عبور کنند.
رئیس‌جمهوری با اشاره به برنامه‌های آینده دولت تصریح کرد: تلاش دولت این است که در دو سال آینده تا پایان دولت، دوران آرامش و آسایش را مجددا برای مردم در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی فراهم سازیم. امیدواریم در این راه بتوانیم جهت آسایش مردم قدم‌هایی موفق برداریم.
وی با اشاره به تاخیر در تشکیل کنفرانس خبری گفت: از اینکه با فاصله بیشتری از روال معمول خدمت خبرنگاران رسیدیم عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم در آینده بتوانیم این تاخیر را جبران کنیم چون من برای اینگونه جلسات اهمیت قائلم.


رئیس دولت تدبیر و امید افزود: البته روال ما در حدود ۶ ماه گذشته این بود که مسائل مهم را روزهای چهارشنبه در جلسات هیئت دولت طرح می‌کردم و صدا و سیما هم در بعضی موارد ما را در انتشار این سخنان یاری می‌کند و در بعضی موارد هم احتمالا چون از سخنان راضی نبودند یاری نمی‌کرد. به هر حال صدا و سیما است و ما باید در این دو سال باقی مانده با آن‌ها بسازیم.
جدا کردن بودجه و نفت جراحی دقیقی می‌خواهد
رئیس‌جمهوری در پاسخ به پرسشی مبنی بر جراحی اقتصادی در بودجه سال ۹۹ و جلوگیری از فرار مالیاتی اظهار کرد: مسئله بودجه هم در سال ۹۸ مهم است که این چند ماهه را چگونه عبور کنیم و هم در بودجه سال آینده. همه شاخص‌ها که بیان کردم مثبت است ولی در بودجه مشکلاتی داریم که باید منابع ارقام بودجه تامین شود.
روحانی ادامه داد: در بخش عمرانی وضعیت بهتری داریم. بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان در بخش عمرانی پرداخت شده و تا به امروز هم حقوق و هم یارانه‌ها همچنین پول اوراقی که منتشر شده‌اند نیز به موقع پرداخت شده است و این مسئله برای آرامش و اعتماد مردم مهم است.
وی با بیان اینکه بودجه جاری در سال ۹۹ را باید از درآمد نفتی جدا کرد، تصریح کرد: بودجه و نفت دوقلو هستند اما جدا کردن آنها نیازمند جراحی دقیقی است که آغازش سخت است. کشوری که تکیه‌اش بر نفت بوده، وقتی می‌خواهد دیگر بر نفت تکیه نکند باید به اوراق، عوارض و مالیات تکیه کند. در ابتدا مشکلاتی ایجاد می‌شود. ما باید در خصوصی‌سازی و واگذاری سهام، حرکت صحیح، با دقت و حساب‌شده‌ای داشته باشیم.
رئیس شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا افزود: هم فرار مالیاتی است، هم پایه مالیاتی باید گسترش یابد و هم معافیت‌های مالیاتی باید کم شود. صادرات و تولید برای ما مهم است. اگر صادرات افزایش یابد، درآمد ارزی ما مثبت می‌شود.
روحانی با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی‌ها بر این مبنا است که سال ۹۹ تکیه بر نفت نداشته باشیم، خاطرنشان کرد: در این زمینه هم دولت و هم ستاد اقتصادی دولت در حال بحث و انجام اقداماتی است. در شورای هماهنگی سه قوه نیز این موضوع در دستورکار گذاشته شده و تصمیماتی اتخاذ شده است و درصورت نیاز، تصمیمات لازم گرفته می‌شود. تا زمان تقدیم بودجه سعی می‌کنیم تلاش‌ها را به نتیجه برسانیم تا در بودجه منعکس شود.
مشکلی برای حل اختلافات با عربستان نداریم
رئیس‌جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه الجزیره عربی، درباره اهداف و جزئیات سفر عمران خان نخست وزیر پاکستان به ایران گفت: یکی از اهداف سفر نخست وزیر پاکستان گفت‌وگوی دو جانبه درباره مسائل منطقه بود و به دلیل اینکه روز سه شنبه عازم عربستان است؛ می‌خواست نکات مورد نظر ایران را بشنود. خوشبختانه وی خدمت مقام معظم رهبری هم رسیدند و نکاتی را که مربوط به کل نظام بود مطرح کردند و سوال نخست وزیر پاکستان را پاسخ دادند.
وی با اشاره به اینکه حل مسائل منطقه‌ای برای ایران و نخست وزیر پاکستان مهم است، گفت: برای حل مسائل منطقه‌ای از جمله روابط ایران و عربستان، موضوع یمن موضوع مهمی است که اگر در این زمینه آتش‌بس ایجاد و درنهایت به پایان جنگ منتهی شود؛ یکی از گره‌های منطقه و از جمله در روابط ایران و عربستان باز می‌شود.
روحانی با تاکید بر اینکه هرگز نخواستیم با همسایگان خود روابط بدی داشته باشیم و همیشه دنبال روابط خوب بوده‌ایم، تصریح کرد: ایران در سازمان ملل طرح بسیار مهمی را به نام طرح یا ائتلاف امید و طرح صلح امید ارائه کرد. این طرح امروز برای هشت کشور منطقه ارسال شده است و با سازمان ملل هم در حال گفت‌وگو هستیم و امیدواریم این طرح بتواند برخی از مشکلات و مسائل منطقه را با چارچوبی که ایران مطرح می‌کند حل شود.
رئیس‌جمهوری اظهار کرد: ما مشکلی با حل مسائل منطقه از جمله عربستان از طریق گفت‌و‌گو نداریم اما هدف قرار گرفتن کشتی ما در دریای سرخ مشکلاتی را فعلا به وجود آورده است که امیدوارم تحقیقات ما به زودی به نتیجه نهایی برسد. آنچه مسلم است یک رژیمی با کمک برخی از کشورها این کار را انجام داده است و حالا چگونه بوده و کی بوده، در حال بررسی است و ما بررسی‌ها را نهایی خواهیم کرد.
آماده‌ام برای منافع ملت در هر جلسه‌ای حضور یابم
حسن روحانی در ادامه نشست خبری خود گفت: در انتخابات به مردم وعده‌هایی داده شد و مردم هم خواست‌هایی داشته‌اند که مطرح کردند. آنچه ما به مردم وعده دادیم در قالب برنامه‌ای بود که به مردم ارائه کردیم. در آن زمان داعش شکست‌های سهمگینی متحمل شده بود و منطقه تا حدی در آرامش بود.
وی اضافه کرد: برجام باعث شده بود شرایط اقتصادی بسیار خوبی پیش روی ایران باشد. بعد از اجرای برجام سال بعد بالاترین رشد اقتصادی دنیا را داشتیم و این نشان داد شرایط ما بسیار عالی است. آنچه من به مردم وعده دادم، کوشش کردم از طرف ایران به برجام صدمه وارد نشود چون آمریکایی‌ها طرح اول‌شان این بود که ایران برای ترک برجام پیش‌قدم شود اما با همه مشکلات چنین نکردیم.
روحانی تصریح کرد: ما مسائل اقتصادی را با شرایط مردم پیش بردیم اما با شرایط جدیدی مواجه شدیم. پیش‌بینی نمی‌کردیم در سال ۹۶ افراد کم خرد در داخل کشور مسائلی به وجود بیاورند و ضد انقلاب از آن اشتباه موج‌سواری کند. به ترامپ چراغ سبز نشان داده شود و او هم از برجام خارج شود. شدیدترین تحریم‌ها در ۹۷ و ۹۸ بر ایران وارد شد طوری که در هیچ زمانی سابقه نداشته است.
روحانی با اشاره به سفر اخیر خود به سازمان ملل گفت:‌ در سفر سازمان ملل دو پیام رسا به جهان دادیم. ایران دنبال صلح در منطقه است و دنبال ناامنی و آشوب نیست. این پیام در دنیا پذیرفته شد و دیگر اینکه گفتیم ما از مذاکره نمی‌ترسیم و آماده هستیم و حتی آمده بودیم که در نیویورک نشست اجلاس سران تشکیل شود به شرط اینکه اجلاس ۱+۵ باشد نه برنامه تبلیغاتی برای ترامپ. اعلام می‌کنم آماده هستم در هر جلسه‌ای که منافع ملت را تامین می‌کند حضور یابم. آماده هستم ایستادگی داشته باشم و افتخار می‌کنم برای ملتم قربانی شوم و البته در این راه قربانی شدن برای هر کسی افتخار است.
دولت آغازگر شفافیت بود
روحانی در پاسخ به خبرگزاری فارس مبنی بر نتیجه پیگیری حقوق‌های نجومی و ایجاد سامانه اعلام دارایی مدیران و مسئولان خاطرنشان کرد: اصل موضوع، موضوع مهمی است. حقوق‌های نجومی که در سوال مطرح کردید، در اصل حقوق‌های ناعادلانه بود که به عنوان حقوق نجومی در شعارهای انتخاباتی مطرح شده بود. کل آن را پس گرفتیم. دولت آغازگر شفافیت بود، آیین نامه شفافیت را در دولت ایجاد کردیم.
وی ادامه داد: دولت سه لایحه در دستور کارش دارد، لایحه شفافیت را تقدیم مجلس کرده است. هر کسی برای مردم تصمیمی بگیرد در هر شورا و جمعی باید معلوم باشد چه تصمیمی می‌گیرد و چه کسی چه رای و نظری داده است. لایحه مبارزه با مفاسد و سالم‌سازی اداری را هم داریم که ان‌شاءالله به زودی تقدیم مجلس می‌کنیم. این لایحه دوم را هنوز تقدیم نکردیم. لایحه تعارض منافع هم لایحه سوم در این حوزه است.
رئیس‌جمهوری گفت: مبارزه با فساد کاری ضروری است، اما به صورت موردی و هیجانی ما را به هدف نمی‌رساند و باید ریشه فساد را از بین ببریم. آنچه مهم است از بین رفتن فساد است و راه حلش هم آن سه لایحه‌ای است که اعلام کردم. سامانه‌ها هم اعلام می‌شود و هر سه قوه باید با هم باشند.
هر وقت آمریکا تحریم‌ها را لغو کرد حاضر به مذاکره هستیم
روحانی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار سی‌بی‌اس آمریکا درباره موضوع استیضاح ترامپ و اینکه در‌صورت تغییر ترامپ حاضر به مذاکره با آمریکا هستید؟ اظهار کرد: مشکل ما مواجهه با رئیس‌جمهوری آمریکا یا مذاکره نیست، این است که آیا در مذاکره خواسته مردم ما، مشکلات آنان و مسائل‌شان تامین می‌شود یا نه؟
وی تصریح کرد: برای ما مهم نیست که رئیس‌جمهوری در آمریکا چه کسی باشد. البته ویژگی‌های آقای ترامپ هم هست که هر روز حرف خود را عوض می‌کند و یک روز کسی را واسطه می‌کند و فردا می‌گوید من به او چیزی نگفته‌ام! یا توئیت می‌کند و در آن چیز دیگری می‌گوید که این ویژگی‌های اخلاقی کار را نه صرفاً برای ما بلکه برای همه دنیا سخت کرده است.
روحانی یادآور شد: ما پیش از این هم گفتیم که هر وقت آمریکا تحت آن شرایطی که گفتیم اگر تحریم‌ها را لغو کرد حاضر به مذاکره هستیم. همه گروه‌هایی که عزت و نظام و کشور را می‌خواهند باید در انتخابات شرکت کنند.
شورای نگهبان دخالت‌کننده نیست، بلکه نظارت‌کننده است
حسن روحانی با بیان اینکه آنچه مورد نظر ما است و در انتخابات اسفند مهم است شکست دیگر برای آمریکا است، اظهار کرد: اگر در انتخابات اسفند‌ حضور پررنگ مردم، نشاط مردم و رقابت آزادتر و بهتر را داشته باشیم، آن انتخابات شکست جدیدی برای آمریکا و دشمنان ما است و ملت ما را در دنیا قوی‌تر نشان می‌دهند. علی‌رغم تعبیر و تفسیر برخی از سخنان من، سخن من این نبود که برخی نهادها درست عمل نمی‌کنند. همه نهادها برای ما مهم است و امیدواریم براساس قانون عمل کنند.
رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه اگر لایحه شفافیت نهایی شود آنگاه رای شورای نگهبان هم مشخص می‌شود و معلوم می‌شود چرا به فلان طرح و لایحه رای داده یا نداده است، تصریح کرد: خواست ما حضور بیشتر مردم و رقابت بهتر در انتخابات است. همه گروه‌ها و جریان‌هایی که قانون را قبول دارند، عزت نظام و کشور را می‌خواهند، با هر فکر و سلیقه‌ای که هستند باید در انتخابات شرکت کنند.
روحانی افزود: شورای نگهبان دخالت‌کننده و قضاوت‌کننده انتخابات نیست بلکه براساس قانون، نظارت‌کننده است. امیدواریم شورای نگهبان این نظارت را به شکل خوب انجام دهد. دولت مجری انتخابات است و امیدواریم هیئت‌های اجرایی کار خود را درست انجام دهد.
وی با اشاره به ارتباطات دولت و شورای نگهبان خاطرنشان کرد: رابط ما با شورای نگهبان، وزیر کشور و گاهی معاون اول من است. وزیر کشور به صورت مرتب در تماس با شورای نگهبان است. معاون اول و برخی وزرا هم در ارتباط هستند. خواست ما انتخابات پرشور و رقابتی است.
رئیس‌جمهوری فقط مسئول اجرای قانون نیست، بلکه مسئول نظارت هم هست
وی خطاب به خبرنگاری که به پرونده‌های موسوم به محیط زیستی‌ها و کارگران و خبرنگاران اشاره کرده بود، گفت: به پرونده‌هایی که در قوه قضائیه مطرح شده اشاره کردید. رئیس‌جمهوری طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی باید مدام حواسش به قانون اساسی باشد. این موضع کجا فراموش شده است؟ برخی اصول را من در سخنرانی‌ها می‌گویم، عده‌ای عصبانی می‌شوند. همه‌پرسی در همین قانون اساسی است؛ اگر بد است حذف کنید. اصل ۱۱۳ را شورای نگهبان تفسیر کرده که عملا انگار این اصل را نداریم. به مجلس تذکر می‌دهم می‌گویند طبق تفسیر شورای نگهبان چنین است، به قوه قضائیه می‌گویم همین را می‌گویند. اصل ۱۱۳، اصل مهمی است. مردم به رئیس‌جمهوری رای نمی‌دهند که فقط مسئول اجرای قانون باشد. مسئول نظارت هم هست. اگر می‌خواهیم تفسیری کنیم بگذاریم برای رئیس بعدی و از قبل به مردم این موضوع را بگوییم. تفسیری که می‌گوید هرجا مسئول مستقیمی ندارد رئیس‌جمهوری باید باشد، پس این اصل را برای چه تصویب کردند. به نظرم اگر این اصل اجرا شود مشکلات بر طرف می‌شود.
مهم این است دولت شهامت پذیرفتن اشتباه را داشته باشد
وی ادامه داد: دو نمونه اشاره کردید که وزارت اطلاعات ما کارهای خوبی کردند. وزیر اطلاعات از اول هم با من مشورت کرد و گفت عده‌ای را در دولت قبل دستگیر کردند اما ما در عمل به این نتیجه رسیدیم شواهد و قرائن کافی نیست. کسی را مامور کرد، بررسی کرد، گفتند این‌ها بی‌گناه هستند و باید خسارت پرداخت کنیم. رقم بزرگی هم گفت، من پذیرفتم. گفتم خسارت مردم را بدهید. این پیش می‌آید قاضی و ضابط ممکن است اشتباه کنند. مهم این است دولت شهامت پذیرفتن اشتباه را داشته باشد ولو اگر اشتباه برای دولت قبل باشد. کار بسیار عظیم و بزرگی وزارت اطلاعات انجام داد.
وی مشخصا درباره پرونده محیط زیستی‌ها‌ گفت: وزارت اطلاعات گزارش بسیار دقیقی تهیه کرده. من دیدم و خوانده‌ام و امیدوارم قوه قضائیه هم به آن توجه کند.
روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه آسیا، به موضوع نقدینگی در حوزه اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: خود نقدینگی به نظر من چیز بدی نیست اما منبع‌اش خیلی مهم است. اگر پایه آن پولی باشد خطرناک است. درست است که نقدینگی خودش پتانسیل تخریب بزرگ را دارد. اگر جای درست این نقدینگی استفاده شود مشکلی نیست، اما اگر به سمت دلار و سکه برود خطرناک است.
روحانی گفت: خوشبختانه امروز بازار ما بازار پرنشاطی است. بورس ما بیش از ۸۰ درصد رشد داشته است. ما همه حواس‌مان باید جمع باشد که نقدینگی درست هدایت شود.
آن روز که ارز ۴۲۰۰ تومانی مشخص شد در زمان خود کار درستی بود
وی در پاسخ به پرسش روزنامه کیهان مبنی بر اقدامات دولت در زمینه اعطای ۱۸ میلیارد دلار پول به وارد‌کنندگان و ادعای این رسانه مبنی بر بر‌باد رفتن این پول و نیز اقدامات دولت برای رسیدگی به این موضوع اظهار کرد: اولا که این سخن بسیار غلط است که گفته می‌شود این ۱۸ میلیارد بر‌باد رفته است. من چنین حرفی را در رسانه‌های دیگری هم دیده‌ام. ما ۱۸ میلیارد دلار را به مردمی داده‌ایم که آمده‌اند و برای واردات ثبت سفارش کرده‌اند. آنان این پول را دریافت کردند که جنس وارد کنند، اگر این کار را نکردند حتما باید با آنها برخورد شود اما ما این ۱۸ میلیارد را به مردم داده‌ایم و امسال هم تا همین امروز ۱۹ میلیارد دلار پرداخت کرده‌ایم تا جنس وارد شود. پس این حرف غلطی است که می‌گویند پول‌ها برباد رفته است.
رئیس‌جمهوری همچنین در پاسخ به بخش دوم پرسش خبرنگار کیهان درباره علت انتخاب قیمت ۴۲۰۰ تومان برای ارز و نتیجه نگرفتن از این قیمت‌گذاری‌ها در بازار اظهار کرد: شما خودتان هم می‌دانید که یک بحرانی در سال ۹۷ ایجاد شد که قیمت‌ها در بازار ارز ساعتی عوض می‌شدند. شما می‌دانید در بازار و پاساژها چه خبر بود؟ و چه شعارهایی داده می‌شد؟ و چه نگرانی‌هایی ایجاد شد؟ دولت نیز برای رسیدگی به این موضوع وارد عمل شد و همه در کابینه اتفاق نظر داشتند که ارز با قیمت ثابت ارائه شود. من پس از اینکه چنین دیدگاهی را شنیدم جلسه‌ای با حضور نزدیک به ۴۰ نفر از اقتصاددانان و کارشناسان اقتصادی برگزار کردم که در آنجا درباره وضعیت نرخ ارز تصمیم‌گیری شود.
روحانی افزود: یکی از نظراتی که آنجا مطرح شده بود انتخاب نرخ واحدی برای ارز بود که من هم بعد از اینکه شنیدم یک اتفاق نظر در این زمینه در آن جلسه هم وجود داشت. اعلام کردم اگر همه موافق چنین موضوعی هستید، با اینکه خودم موافقتی ندارم حرف جمع را می‌پذیرم و به آقای جهانگیری هم اعلام کردم که نرخ ۴۲۰۰ تومانی که در جلسه مشخص شد را به مردم اعلام کنند.
وی یادآور شد: جالب است بعد از اینکه این کار انجام شد اولین بار خود کیهان از دولت تعریف کرد و حتی مقام معظم رهبری هم به من فرمودند کار خوبی انجام دادید، کاش زودتر انجام می‌شد. البته خود من با این موضوع موافق نبودم ولی چون نظر جمع وجود داشت پذیرفتم و الان نیز تاکید می‌کنم آن روز که ارز ۴۲۰۰ تومانی مشخص شد در زمان خود کار درستی بود. حال آنکه عده‌ای در این زمینه سوءاستفاده کرده‌اند باید با آنها برخورد شود و من نیز دستور اکید داده‌ام که همه وزرا در این زمینه هر میزان پولی را که به موسسه‌ای داده‌اند مشخص کنند تا اگر سوءاستفاده‌ای انجام شده محکم بررسی‌ها را انجام دهند و برخوردها صورت پذیرد.
تلاش می‌کنیم روند ورود زنان به ورزشگاه‌ها ادامه داشته باشد
رئیس جمهوری در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار برنا مبنی بر پیش‌بینی رئیس جمهوری از ورود بانوان به ورزشگاه‌ها در دولت خودش و اینکه چه تلاش‌هایی در این زمینه انجام شده تا چنین روندی ادامه یابد، اظهار کرد: حتما پیش‌بینی می‌کردم که این اتفاق رخ دهد. در‌واقع از دولت یازدهم من با دو وزیر کشور و ورزش صحبت کرده‌ام که راه را برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها باز کنند و زمینه را در‌این‌باره فراهم سازند. حتی به خاطر دارم که افطاری با حضور پیشکسوتان ورزش برگزار شد و من آنجا از برخی ورزشکاران پیشکسوت پرسیدم آیا در رژیم گذشته که ورود بانوان به ورزشگاه‌ها آزاد بود آنچه که امروز درباره وضعیت ورزشگاه‌ها مطرح می‌شود و می‌گویند سخنان نادرست و نامناسب در آن محیط بر زبان رانده می‌شود وجود داشت یا نه؟ اظهار می‌کردند که چنین اتفاقی نمی‌افتاد چون خانم‌ها در ورزشگاه بودند و مردان هم رعایت آنان را می‌کردند. من وقتی چنین حرفی را شنیدم بسیار خوشحال شدم و این موضوع را در جلسه هیئت دولت هم مطرح کردم و گفتم بر خلاف آنچه که گفته می‌شود، حضور زنان در ورزشگاه‌ها نه تنها منجر به بی‌‌‌اخلاقی نمی‌شود، بلکه زمینه را برای بهتر شدن وضعیت اخلاقی هم فراهم می‌کند.
روحانی با بیان اینکه ما پیش از این هم تلاش‌هایی در این زمینه انجام داده بودیم اما گاهی نیروی انتظامی در برابر این موضوع مخالفت‌هایی می‌کرد و مشکلاتی با انجامش داشت، اظهار کرد: این مخالفت‌ها به این دلیل بود که برخی مشکلات در این زمینه وجود داشت و آنان به خاطر این چنین موضوعی را مطرح می‌کردند، اما برخی از آن دلایل قابل قبول و شاید برخی هم چندان قابل قبول نبود. از طرفی یک عده‌ای هم نگران بودند که اگر زنان در ورزشگاه‌ها حاضر شوند چه اتفاقی قرار است بیفتد. من نمی‌گویم از جناح یا جریان خاصی بودند اما به هر حال ناراحتی‌های خود را ابراز می‌کردند اما خوشبختانه خوشحالیم که این اتفاق افتاد و مشکلی هم پیش نیامد و تلاش می‌کنیم که چنین روندی در آینده نیز ادامه یابد.