پیام مدرن‌سازی رآکتور تحقیقاتی خنداب

جلسه هماهنگی ایران و روسای مشترک کارگروه «مدرن‌سازی رآکتور تحقیقاتی خنداب» با حضور هیأتی از سازمان انرژی اتمی ایران و هیأت‌هایی از چین و انگلیس صبح امروز دوشنبه در محل سازمان انرژی اتمی ایران برگزار شد.
سفارت بریتانیا در تهران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: یک تیم از متخصصان هسته‌ای به سرپرستی پروفسور «رابین گریمز» مشاور ارشد علمی دولت بریتانیا دیروز (دوشنبه) وارد تهران شده است تا به همراه یک تیم از متخصصان چینی مراحل بعدی پروژه مدرن سازی راکتور اراک را به پیش ببرد.
سفارت بریتانیا در این بیانیه تصریح کرده که  این سفر تشکیل دهنده قسمتی از تعهد ما برای اطمینان یافتن از این است که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم برای ایران و هم جامعه بین الملل دارای منفعت است. به همین دلیل است که ما به تعهدات خود نسبت به همکاری با ایران برای مدرن سازی راکتور اراک پای بند هستیم و در همین راستا به ایران کمک می‌کنیم تا یک برنامه انرژی هسته ای غیر نظامی مدرن و به روز را توسعه دهد. در همین حال، «راب مک ایر» سفیر انگلیس در تهران با انتشار دو تصویر از جلسه هماهنگی ایران و روسای مشترک کارگروه «مدرن‌سازی رآکتور تحقیقاتی خنداب» در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: همکاری‌های غیرنظامی هسته‌ای یکی از مهمترین منفعت‌های برجام برای ایران می‌باشد.
وی ادامه داد: خوشحالیم از اینکه میزبان پروفسور رابین گرایمز به همراه هیئتی از بریتانیا و چین برای گفت‌وگوهای فنی در مورد پروژه مدرن‌سازی راکتور اراک می‌باشیم. «بهروز کمالوندی» معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس، «راب مک‌ایر» سفیر انگلیس در تهران و هیأت کارشناسی از چین به ریاست «وی کینگ مینگ» از بخش همکاری‌های بین‌المللی کمیسیون انرژی اتمی چین (CAEA)، هیأت‌های سه کشور را در این جلسه سرپرستی می‌کردند.


کمالوندی در این جلسه، با بیان اینکه برجام بار دیگر همه ما را در پشت یک میز جمع کرده است، گفت: در حال حاضر برجام از شرایط مناسبی برخوردار نیست و علی‌رغم اینکه ایران به تمام تعهداتش عمل کرد، به دلیل برآورده نشدن منافع برجام برای ایران، جمهوری اسلامی گام‌هایی را در جهت کاستن از میزان تعهدات خود برای ایجاد توازن بین تعهدات و حقوق خود برداشته است. وی با بیان اینکه حفظ این توافق ارزشمند در گرو اجرای گام‌های مثبت از سوی طرف‌های باقی مانده در برجام است، اظهار داشت: مدرنیزه کردن رآکتور آب سنگین خنداب (اراک) یکی از مهمترین موضوعات برجام است که همکاری در این راستا می‌تواند پیام مثبتی به جهانیان منعکس کند.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: فعالیت‌های این پروژه ۱۰۰ درصد صلح‌آمیز بوده، مورد حمایت برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز قرار گرفته و حتی از هر گونه تحریم‌های بعدی نیز مستثنی شده است.
 کمالوندی ادامه داد: در رابطه با پروژه مدرن‌سازی اراک اگرچه اخیراً شاهد نشانه‌هایی از امید در جهت تسهیل روند همکاری‌ها هستیم، لیکن امیدواریم شاهد گام‌های مثبت بیشتری در این زمینه باشیم.
وی گفت: فشار حداکثری آمریکا به ایران کارساز نخواهد بود و صددرصد اطمینان داریم که ایران از این شرایط دشوار به سلامت عبور خواهد کرد. کمااینکه در حال حاضر نشانه‌های اقتصادی، این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد.
تاکید چین براجرای تعهدات
«لیو چایکینگ» از بخش خلع سلاح وزارت خارجه چین نیز بیان کرد که دولت چین کاملاً به تعهدات خود تحت برجام پایبند است و با این موضوع موافق است که در حال حاضر برجام شرایط مناسبی ندارد.
وی از خروج آمریکا از برجام به عنوان علت اصلی این مشکلات نام برد و یادآور شد: چین بارها اعلام کرده که همه اعضای برجام باید برای حفظ آن تلاش کنند.
این مقام چینی ادامه داد: انتظارات ایران برای تعجیل در اجرای پروژه را درک می‌کنیم اما فشارهای خارجی باعث نشده ما از تعهدات خود عدول کنیم. با همکاری طرف انگلیسی امیدواریم بتوانیم همکاری مثبت خود را در این راستا ادامه دهیم.
مذاکرات فنی سه جانبه هیأت‌های ایرانی چینی و انگلیسی در زمینه پروژه مدرن‌سازی رآکتور آب سنگین خنداب (اراک) طی دو روز آینده ادامه خواهد داشت.
گام‌های چندگانه ایران
این سفر در حالی صورت می‌گیرد که ایران به دلیل بدعهدی کشورهای اروپایی به عدم پایبندی کامل به توافق هسته ای روند کاهش تعهدات خود به برجام را درسه مرحله آغاز کرده است. گام‌های ایران در کاهش تعهدات، ملزم نبودن به رعایت سقف ۳۰۰ کیلوگرمی ذخایر اورانیوم غنی‌شده، ملزم نبودن به رعایت محدودیت غنی سازی اورانیوم تا سقف ۳.۶۷ درصد و خارج نکردن مازاد آب سنگین بودند که در ۱۸ اردیبهشت یال جاری اعلام شد. گام دوم روز شانزدهم تیر ماه و با بیانیه‌ای دولت مبنی بر افزایش سطح غنی‌سازی از ۳.۶۷درصد اجرا شد.
گام سوم ایران برای کاهش وتوقف برخی تعهدات ذیل برجام که از ۱۶ شهریور ماه شروع شد، بیشتر مربوط به برداشتن محدودیت‌ها روی فعالیت‌های تحقیق و توسعه (R & D) از جمله توسعه و راه‌اندازی نسل جدید سانتریفیوژها در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم بوده است.
آمریکا اردیبهشت‌ سال گذشته از برجام خارج شد و تحریم‌های سنگین علیه ملت ایران را برگرداند.
این اقدام واشنگتن با مخالفت جهانی روبه رو شد و سایر کشورهای امضاکننده برجام اعلام کردند که با پیش‌بینی سازوکارهایی برجام را حفظ می‌کنند.